
تحصيلي184
4- 4- 4 ) تفاوت ميزان تحصيلات، شغل والدين و معدل درسي دانش آموزان بر اساس موقعيت جغرافيايي و شاخة تحصيلي مختلف ……………………………………………………. 186
4- 4- 5 ) بررسي همبستگي سن والدين و معدل درسي دانش آموزان با نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين ………………………………………………………………………………… 188
4- 4- 6 ) بررسي وجود تفاوت در انتظارات نوجوانان از والدين ………………………… 189
4- 4- 7 ) بررسي پايايي مقياس رابطة ولي – فرزندي (PCRS)………………………… 192
4- 4- 8 ) بررسي روايي سازة مقياس رابطة ولي – فرزندي (PCRS)…………………. 194
4- 4- 9) نقطة برش مقياس رابطة ولي – فرزندي (PCRS)………………………………. 201
فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري
5- 1 ) سؤال اول: آيا مقياس ساخته شده از پايايي قابل قبولي برخوردار است؟ …………. 204
5- 2 ) سؤال دوم: آيا مقياس ساخته شده از روايي قابل قبولي برخوردار است؟ …………. 204
5- 3 ) سؤال سوم: نرم یا هنجار مناسب برای تشخیص اختلال در روابط چیست؟ …. 206
5- 4 ) سؤال چهارم: آيا ميزان رضایت از ارتباط دانش آموزان دبيرستاني با والدين در دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است؟ ………………………………………………………………………. 208
5- 5 ) سؤال پنجم: آيا ميزان رضایت از ارتباط دانش آموزان دبيرستاني با والدين در موقعيتهاي جغرافيايي مختلف متفاوت است؟ ………………………………………………………….. 209
5- 6 ) سؤال ششم: آيا ميزان رضایت از ارتباط دانش آموزان دبيرستاني با والدين در شاخة تحصیلی نظری وکاردانش متفاوت است ؟ ……………………………………………………………. 210
5- 7 ) سؤال هفتم: آيا ميزان رضایت از ارتباط دانش آموزان دبيرستاني با پدران نسبت به مادران متفاوت است ؟ ……………………………………………………………………………………….. 211
5- 8 ) يافته هاي جانبي ……………………………………………………………………………………… 211
5- 8- 1 ) تفاوت ميزان تحصيلات، شغل والدين و معدل درسي دانش آموزان بر اساس موقعيت جغرافيايي و شاخة تحصيلي مختلف. …………………………………………………….. 211
5- 8- 2 ) همبستگي سن والدين و معدل درسي دانش آموزان با نمرات رضايت از ارتباط نوجوان با والدين ………………………………………………………………………………………….. 212
5- 8- 3 ) وجود تفاوت در انتظارات نوجوانان از والدين ……………………………………. 213
5- 8- 4 ) پايايي و روايي و نقطة برش مقياس رابطة ولي – فرزندي ((PCRS………… 215
5- 9 ) محدوديت هاي پژوهش…………………………………………………………………………… 217
5- 10 ) پيشنهادات پژوهشي……………………………………………………………………………….. 217
5- 11 ) پيشنهادات كاربردي……………………………………………………………………………….. 217
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………….. 218
پيوست ………………………………………………………………………………………………………. 226
ضميمة الف: فرم توضيح نحوة پاسخگويي و مشخصات دموگرافيك (ارائه شده به دانش آموزان) ………………………………………………………………………………………………….. 227
ضميمة ب: مقياس سنجش رضایت از ارتباط نوجوان با والدين از ديدگاه نوجوان (نمونة ارائه شده به دانش آموزان) ……………………………………………………………………….. 228
ضميمة ج: مقیاس رابطۀ ولی- فرزندی.Parent- Child Relationship Survey (PCRS) (نمونة ارائه شده به دانش آموزان) ………………………………………………… 234
ضميمة د: مقياس سنجش رضایت از ارتباط نوجوان با والدين از ديدگاه نوجوان (فرمهاي نهايي) ……………………………………………………………………………………….. 238
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1 : توزيع فراواني و درصد نمونة تحقيق به تفكيك موقعيت جغرافيايي ………… 128
جدول 4-2 : توزيع فراواني و درصد نمونة تحقيق به تفكيك جنسيت ……………………….. 129
جدول 4-3 : توزيع فراواني و درصد نمونة تحقيق به تفكيك شاخة تحصيلي ……………… 129
جدول 4-4 : ميانگين و انحراف استاندارد نمرات سنجش رضايت از ارتباط نوجوان و والدين در كل نمونه (قبل از استاندارد سازي) …………………………………………………………………….. 130
جدول 4-5 : ضرايب همبستگي سؤالات آزمون رضايت از ارتباط با مادر با نمرة كل سؤالات
همراه شاخصهاي توصيفي در صورت حذف سؤال ………………………………………………… 131
جدول 4-6 : ضرايب همبستگي سؤالات آزمون رضايت از ارتباط با پدر با نمرة كل سؤالات
همراه شاخصهاي توصيفي در صورت حذف سؤال …………………………………………………. 134
جدول 4-7 : مقدار KMOو نتيجة آزمون كرويت بارتلت براي مقياس رضايت از ارتباط با مادر ……………………………………………………………………………………………………………………….. 137
جدول 4-8 : مقدار KMOو نتيجة آزمون كرويت بارتلت براي مقياس رضايت از ارتباط با پدر ……………………………………………………………………………………………………………………….. 137
جدول 4-9: شاخص هاي آماري بدست آمده با استفاده از روش مؤلفه هاي اصلي براي مقياس رضايت از ارتباط با مادر ……………………………………………………………………………………. 138
جدول 4-10: شاخص هاي آماري بدست آمده با استفاده از روش مؤلفه هاي اصلي براي مقياس رضايت از ارتباط با پدر …………………………………………………………………………………….. 140
جدول 4-11: شاخص هاي آماري نهايي با استفاده از روش مؤلفه هاي اصلي براي مقياس رضايت از ارتباط با مادر ……………………………………………………………………………………..145
جدول 4-12: شاخص هاي آماري نهايي با استفاده از روش مؤلفه هاي اصلي براي مقياس رضايت از ارتباط با پدر ……………………………………………………………………………………… 145
جدول 4-13: ماتريس عاملي دوران يافتة مقياس رضايت از ارتباط با مادر …………………. 146
جدول 4-14: ماتريس عاملي دوران يافتة مقياس رضايت از ارتباط با پدر ………………….. 148
جدول 4-15: ضرايب همبستگي ميان پرسشنامه هاي ارائه شده به دانش آموزان …………… 154
جدول 4-16 : ميانگين و انحراف استاندارد نمرات سنجش رضايت از ارتباط نوجوان و والدين در كل نمونه(پس از استاندارد سازي) …………………………………………………………………… 155
جدول 4-17 : ميانگين و انحراف استاندارد عوامل مقياس سنجش رضايت از ارتباط نوجوان با مادر با توجه به جنسيت …………………………………………………………………………………….. 157
جدول 4-18 : ميانگين و انحراف استاندارد عوامل مقياس سنجش رضايت از ارتباط نوجوان با پدر با توجه به جنسيت ………………………………………………………………………………………. 158
جدول 4-19: عوامل، سؤالات مرتبط و دامنة متوسط نمرات مقياس رضايت از ارتباط با مادر ……………………………………………………………………………………………………………………….. 164
جدول 4-20: عوامل، سؤالات مرتبط و دامنة متوسط نمرات مقياس رضايت از ارتباط با پدر ……………………………………………………………………………………………………………………….. 165
جدول 4-21 : نتيجة آزمون كالموگراف اسميرنف جهت تعيين نرمال بودن داده ها ……….. 168
جدول 4-22 : آماره هاي نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين به تفكيك جنسيت .. 170
جدول 4-23 : نتايج مقايسة نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين بر اساس متغير جنسيت ……………………………………………………………………………………………………………………….. 171
جدول 4-24 : آماره هاي نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين به تفكيك موقعيت جغرافيايي ………………………………………………………………………………………………………… 172
جدول 4-25 : نتايج مقايسة نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين بر اساس متغير موقعيت جغرافيايي ………………………………………………………………………………………………………… 172
جدول 4-26 : آماره هاي نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين به تفكيك شاخة تحصيلي
……………………………………………………………………………………………………………………….. 174
جدول 4-27 : نتايج مقايسة نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين بر اساس شاخة تحصيلي
……………………………………………………………………………………………………………………….. 174
جدول 4-28 : آماره هاي نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين در تعيين تفاوت والدين
……………………………………………………………………………………………………………………….. 175
جدول 4-29 : نتايج مقايسة نمرات رضايت از ارتباط نوجوان و والدين بر اساس فرم مقياس
……………………………………………………………………………………………………………………….. 176
جدول 4-30 : متوسط رتبة تحصيلات والدين به تفكيك موقعيت جغرافيايي ………………. 186
جدول 4-31 : متوسط رتبة تحصيلات والدين به تفكيك شاخة تحصيلي ……………………. 187
جدول 4-32 : متوسط رتبة معدل دانش آموز به تفكيك موقعيت جغرافيايي …………………. 188
جدول 4-33: همبستگي معدل درسي دانش آموزان با نمرات رضايت از ارتباط نوجوان با والدين
……………………………………………………………………………………………………………………….. 189
جدول 4-34: همبستگي سن والدين با نمرات رضايت از ارتباط نوجوان با والدين ……….. 189
جدول 4-35 : ضرايب همبستگي سؤالات فرم مادر مقياس رابطة ولي – فرزندي با نمرة كل سؤالات همراه شاخصهاي توصيفي در صورت حذف سؤا
