پایان نامه با کلید واژگان زنجیره تأمین، مدیران زن، کارآفرینی

دانلود پایان نامه ارشد

کمتری بر مدیریت زنجیره‌ی داشت و در نهایت اینکه بهبود عملکرد در سراسر زنجیره‌ی تأمین مهم است. (عمید، رضائیان، باقری 1386).
در یک مقاله‌ی تحقیقی با نام «بررسی تأثیر بکارگیری مدیریت زنجیره‌ی تأمین بر رضایت مشتری در صنعت نساجی» صنایع نساجی مورد بررسی قرار گرفت. ارتباطات به عنوان عاملی قوی و مستقیم بر رضایت مشتری تأثیر دارد و ارتباطات در کلیه سطوح مدیریتی با کارکنان و روابط کارکنان با مشتریان و کمترین و ضعیف‌ترین عامل وابستگی است و مشخص شد. در نهایت اینکه در صنعت نساجی، مدیریت زنجیره‌ی تأمین صنعت نساجی با رضایت مشتری رابطه‌ی مستقیم دارد. (معبودی، جوانشیر، رشیدی، ولی‌پور؛ 1388).
در مقاله‌ای با نام «ارزیابی و انتخاب تأمین‌کنندگان در زنجیره‌ی تأمین در حالت منبع‌یابی منفرد با رویکرد فازی» شرکت‌های مختلف خدماتی و تولیدی انتخاب گردیدند و در تصمیم‌گیری تصمیم‌گیرندگان زنجیره‌ی تأمین برای انتخاب تأمین کنندگان، تصمیم‌گیری از نوع فازی به کار گرفته شد و این نتیجه به دست آمد که انتخاب تأمین‌کنندگان مناسب به شکل قابل ملاحظه‌ای هزینه‌های خرید را کاهش و قابلیت رقابت‌پذیری سازمان را افزایش می‌دهد. (جعفرنژاد، اسماعیلیان، ربیع؛ 1386)
در تحقیقی با نام «بررسی تأثیر الگوی زنجیره‌ی تأمین بر بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و تدوین مؤلفه‌های اصلی»، تولید کالا در سازمان‌ها مورد بررسی قرار گرفت و از دید استراتژی نقاط قوت و ضعف سازمانی تعریف شد عوامل محیطی داخلی و محیطی خارجی هم بررسی گردید و الگوی زنجیره‌ی تأمین بررسی شد با رویکرد SCM و مؤثر بود بر بهبود کیفیت و ارائه خدمات و تعمیم نتایج این تحقیق به نتایج دیگر سازمان‌های تدارکاتی مورد توجه قرار گرفت. (رجب‌زاده، خدیور، کاظمی، 1386)
در مقاله‌ای با نام «ارائه مدل عوامل مؤثر بر ایجاد ریسک در زنجیره‌ی تأمین الکترونیک و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی»، در این تحقیق سازمان‌های فعال در حوزه‌ی مخابرات و الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت و اثر آنها در حوزه‌های مالی و غیر مالی مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که اجزای ریسک و شاخص‌های کلی عملکرد مالی و غیرمالی دارای رابطه مستقیم می‌باشند. (رجب‌زاده، حسن‌زاده، نالچی‌گر، نالچی‌گر؛ 1388)
در تحقیق با نام «مدیریت زنجیره‌ی تأمین و پشتیبانی تکنولوژی اطلاعات» به بررسی مشکلات موجود در زنجیره‌ی تأمین پرداخته شده است که می‌توان به عدم هماهنگی نام برد که حاصل آن «اثر شلاق چرمی» و «ذخیره فریبنده» است، اگر مدیریت تقاضا نتواند عوامل مؤثر بر تقاضا را کنترل کند این دو مشکل به وجود می‌آید. و محقق در این تحقیق راه‌حل‌های آن را «ادغام عمودی»، «موجودی مناسب» و «استراتژی‌های کاهش عدم اطمینان محیطی» می‌داند. در این تحقیق خروجی‌های مطلوب زنجیره‌ی تأمین را (هزینه کم، کیفیت مناسب، عملکرد مناسب و تحویل به موقع، انعطاف‌پذیری مناسب و نوآوری) می‌داند.
در این تحقیق زنجیره‌ی تأمین به سه دسته‌ی زنجیره‌ی تأمین بالادست همان تأمین کنندگان اولیه‌، داخلی: انواع مدیریت‌های ساخت، موجودی و کنترل کیفیت می‌داند و پایین‌دست: بسته‌بندی، انبار و حمل و نقل و توزیع کنندگان. عمده فروش و خرده‌فروش.
محقق اثر شلاق چرمی‌را تغییرات نامنظم در تقاضا می‌داند که باید مدیریت تقاضا آن را کنترل کند و مشکلات عدم پیش‌بینی موجودی به وجود آوردن این مشکل در زنجیره‌ی تأمین است.
تحقیق راه‌حل‌های مشکلات موجود در زنجیره‌ی تأمین را استفاده مدیران از استراتژی‌ها و تکنولوژی‌های روز می‌داند. (پویا علی‌رضا؛ 1384).
در تحقیقی با نام «رویکرد استاندارد در مدیریت زنجیره‌ی تأمین» که انجام شده است، محقق به بررسی مدیریت زنجیره‌ی تأمین در صنعت خودروسازی پرداخته است. او متغیرهای اقتصادی، محیطی، کیفیتی را در صنعت خودرو وارد می‌داند و ورود استاندارهای ISO را جهت داشتن و رعایت اصول محیطی، و کاهش آلودگی‌ها واجب و ضروری می‌داند. او در این صنعت مشکلاتی چون اختصاص ضریب کنترل و نحوه‌ی سازماندهی و انجام ممیزی‌ها را نام می‌برد. و راه‌حل صنعت خودروسازی را زنجیره‌ی تأمین را تکنولوژی روز، تحویل و قیمت مناسب، متناسب با درآمد فرد و کیفیت مناسب می‌داند. (خانجانی محمد، 1382)
در تحقیق با نام «بکارگیری روش فوق ابتکاری- شبیه‌سازی تبرید تدریجی برای حل مسائل زنجیره‌ی تأمین» انجام شده است، به بررسی نقش زنجیره‌ی تأمین در ایجاد رقابت و مزیت رقابتی پرداخت. و در شرکت‌های تولید کنندگان و تأمین کنندگان، به بررسی نظریات مشتریان پرداختند. مشتریان تنوع بالا و قدرت پاسخگویی مدیران زنجیره‌ی تأمین به نیازهای خود را خواستار شدند و اینکه کالا در زمان و مکان مناسب به دست آنها برسد. آنها در این تحقیق ارکان اصلی را در زنجیره تأمین در بخش مدیریت عرضه اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت جریان مواد و موجودی در طول زنجیره و وجود مدیران رابطه‌مدار که در نهایت این چهار عنصر اصلی باید با هم دارای همکاری متقابل و هماهنگی باشند که بتوانند مشتری‌مدار باشند. آنها در این تحقیق تکنولوژی را تأمین کننده نیازهای مشتریان می‌دانند که به روز بوده و با اطلاعات به‌روز بوده که خود در نهایت به افزایش کارایی و بهره‌وری در زنجیره می‌داند. (زارع مهرجردی، برقی، مؤمنی، 1390)
در مقاله‌ای با نام «مدیریت زنجیره‌ی تأمین و جایگاه و اهداف آن» که محقق آن را بیان کرده است، وجود مدیران زنجیره‌ی تأمین‌مدار را به خاطر افزایش تشدید رقابت جهانی امروزه واجب می‌داند و اعضای سازمان را از عوامل بقاء زنجیره‌ی تأمین می‌داند و فناوری اطلاعات را پتانسیل زنجیره‌ی تأمین می‌داند. او تحولات مدیریت زنجیره‌ی تأمین را ناخواسته نمی‌داند محرک آن را علم زنجیره‌ی تأمین را کاهش هزینه، افزایش مسئولیت‌طلبی در برابر مشتریان، بهبود ارتباط رنجیره‌ی تأمین و کاهش چرخه‌‌ی تولید و افزایش هماهنگی در طول زنجیره‌ی تأمین می‌داند (میان‌آبادی عباسعلی، 1389).
در تحقیقی با نام «اصول مدیریت زنجیره‌ی تأمین» که انجام شده است مؤلف داشتن:
1) برنامه‌ استراتژیک محور، 2) منبع مناسب که نظارت و بهبود در مدنظر قرار دهد. 3) ساخت: که کالاها آزمایش شوند، بسته‌بندی مفید می‌باشد، 4) تحویل: این مرحله را لجستیک گویند که برای دریافت سفارشات هماهنگی شود، 5) بازگشت: مدیریت ارجاع پاسخگو می‌باشد و در نهایت نرم‌افزارهای SCP و SCE و EBF را برای زنجیره‌ی تأمین مفید می‌داند که برای مسیریابی‌های زنجیره‌ی تأمین مفید می‌باشد. او هدف از نصب نرم‌افزار را به منظور پیش‌بینی‌های تقاضای مشتریان می‌داند. (پیروزفر، شهناز؛ 1381).
در مقاله‌ای با نام «ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین دانش در آن پرداخته است و زنجیره‌ی تأمین دانش و بهینه‌سازی آن در طرح‌های انرژی» که بیان شده است. مؤلف صنعت نفت را مورد مطالعه قرار داده و به نقش تأمین دانش در آن پرداخته است و زنجیره‌ی تأمین را در صنعت نفت شبکه‌ای از امکانات محسوس و نامحسوس می‌داند. وجود ابزارهای مدیریتی و منابع مشخص را حاصل رشد و پیشرفت در زنجیره‌ی تأمین می‌داند. او مهمترین منابع در صنعت نفت و انرژی را افراد و متخصصین ماهر و تکنولوژی می‌داند.او مفاهیم و باورهای مدیریتی را در زنجیره‌ی نفت و انرژی به کار بردن معیار اندازه‌گیری عملکرد می‌داند و مدیریت کیفیت جامع‌تر را در صنعت نفت و انرژی را مفید و مؤثر می‌داند. (عبادی سیدمحمدعلی، 1388)
در مقاله‌ای با نام «مدیریت زنجیره‌ی تأمین» که مؤلف به آن پرداخته است. شرکای زنجیره‌ی تأمین را عامل رشد و موفقیت می‌داند. اگر شرکا از لحاظ عوامل مالی و سرمایه‌گذاری و سایر ابزارهای جذب مشتری بتواند با هم هماهنگ باشند مثمرثمر خواهند بود. ارتباطات مشارکتی را حاصل جایگاه عملکرد مدیریت زنجیره‌ی تأمین در شرکت می‌داند، و نیز اگر اطلاعات به صورت صحیح به کار برده شود باعث افزایش هزینه‌های می‌گردد. (وجد وحیدی مریم، 1383).
در تحقیق به نام «ارائه مدلی به منظور تجزیه و تحلیل، گزینش و اجرای راهبرد زنجیره‌ی تأمین کسب و کار» آمده است که در کسب و کارهای کشاورزی مدیران می‌توانند به وجود آوردن بورس کالاهای کشاوری باشند. یکی از این راه‌ها برخورداری مدیران از نگرش زنجیره تأمین می‌باشد که بتوانند کسب و کارهای کشاورزی را راه‌اندازی نمایند و نگرش مدیریت راهبردی را در سرتاسر زنجیره‌ی تأمین تعریف کنند. فرآیندهای تحقیق و توسعه داشتن نگرش مدیران در مدیریت راهبردی در تعیین جایگاه منطقه‌ای و ملی بپردازند. (طبیبی، مظلومی‌1388)
در تحقیقی با نام «تغییرات مدیریت زنجیره‌ی تأمین در دوره‌های متفاوت تاریخ سازمانی» آمده است که مدیریت زنجیره‌ی تأمین را هسته مرکزی سازماندهی در صنایع جهانی می‌داند و دوران‌های تکوین آن را به ترتیب دوره‌‌ی تأمین ابتدایی با ویژگی، مشتریان دارای هیچ‌گونه قدرت اختیار خرید و انتقادات و پیشنهادات نمی‌باشند. دوره دوم کارایی به اثربخشی، نیل به اهداف را وجود تأمین کنندگان مفید می‌داند و دوره‌ی سوم را دوره‌ی کاراتر دوره‌ی اخیر می‌داند که مشتریان تنوع‌گرا و دارای قدرت اختیار انتخاب کالا و خدمات نهایی محور، و مدیریت آگاهی می‌داند که هر سه آنها دارای وجه مشتری جذب مشتری و سودآوری و ایجاد خلاقیت و کارایی در سازمان می‌داند.
2-3-2)تحقيقات خارجي
پیشینه تحقیقات خارجی:
1
بررسی عامل موفقیت مؤثر بر مدیریت تقاضا و مدیریت توزیع با رویکرد مشتری محوری
Richared Pibernik , Gernot Kaiser

2012

نتیجه: در تحقیق صورت گرفته به مشتری به عنوان عنصر اصلی زنجیره تأمین پرداخته شده است. مدیریت تقاضا و توزیع توسط مشتریان تعریف شده و از پرسشنامه استفاده شده است و توزیع بیش از 300 پرسشنامه و استفاده از روشهای تجریه و تحیلی واریانس، و آزمون t استیودنت و میانگین استفاده شد. اطلاعات جمع آوری و گردآوری شده و در نتیجه نوع نگرش افراد، سطح درآمدی و سواد تأثیر داشت بر مدیریت تقاضا. و در این تحقیق مدیریت تقاضا و توزیع دارای رابطه مؤثر و معینی می‌باشد. و عملکرد آن‌ها متفاوت از همدیگر نیست. هر صنعتی مدیریت تقاضا و مدیریت توزیع را برای خود به درستی تعریف کرده بود. نوع مدیریت زنجیره تأمین تأثیر خاص داشت بر مدیریت تقاضا و مدیریت توزیع مدیران که دارای انعطاف‌پذیری بودند موفق تر و مؤثرتر بر عملکرد زنجیره تأمین بودند.
2
توسعه راهکارهای مدیریت توزیع و تقاضا زنجیره تأمین در سیستمهای کارآفرینی در پاکستان
Danish Irfan ,Xv Xiaofei,Dengsheng chun
2008

نتیجه: در این تحقیق به بررسی مسائل و مشکلات موجود در شبکه‌های کارآفرینی پرداخته شده و راه حل‌های برای حل آن مسائل برای شبکه‌ها بیان گردد. تلاشهایی برای ادغام شبکه‌ها و توسعه مهارتهای مدیران زنجیره تأمین و افزایش استقلال و ایجاد مشاغل چرخشی و مهارتی صورت گرفت. چهارمُدل بیان گردید، جزئیات تعریف شد و به علاوه ساختار مدیریت زنجیره تأمین هم جزء‌به جزء‌بیان شده و استراتژی‌های مدیریتی به صورت بخش‌بندی در هر مؤسسه کارآفرینی صورت گرفت و به این نتیجه رسید: 1) ارتباط حقیقی بین عوامل عرضه کنندگان متعهد و تولیدات و کالاها و خدمات نهائی وجود دارد 2) کارآفرینان خود می‌توانند عرضه کنندگان مفیدی باشند که کالاها و خدمات نهایی را عرضه کنند 3) کارهای با بهره وری بالا می‌تواند به جذب مشتریان بپردازند 4) مدیریت تقاضا می‌تواند در تمام سطوح مؤثر و دارای رابطه حقیقی با حُسن و شهرت کارآفرینان می‌باشد.
و از 400 سیستم کار آفرینی از مشتریان آنها نظرخواهی شد و از روشهای رگرسیونی t استیودنت استفاده شد.
3
ایجاد مدلی تولیدی برای ساخت و ایجاد استقلال زنجیره‌ی تأمین در تجزیه و تفسیر مدیریت تقاضا
ching –Fanglee.chien –ping chung
2002

نتیجه: در این مقاله به رسم مدلی پرداخته شد که در آن موجودی‌های جدید وارد می‌شوند با درخواست و تقاضاهای جدید. ولی مدیریت زنجیره‌ی تأمین باید یک مدیر تقاضامدار باشد. او باید تقاضا را تعریف و به زمان‌های که تقاضا کم یا زیاد می‌شود بپردازد و به حفظ و ذخایر

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژگان زنجیره تأمین، صنعت خودرو، انتخاب بازار Next Entries پایان نامه با کلید واژگان زنجیره تأمین، مدیریت منابع انسانی، سودآوری