
ميتوان صفتي را كه آزمون بخصوصي ميسنجد تعريف كرد. اصولاٌ تمام روشهاي تعيين روايي با اين مسأله سرو كار دارند كه بين كاركرد در آزمون و واقعيتهاي قابل مشاهده و مستقل درباره ويژگيهاي رفتار مورد نظر چه روابطي وجود دارد.
روشهاي اختصاصي كه براي بررسي اين گونه رابطهها به كار ميروند متعددند و تحت عناوين مختلف توصيف شده اند. اين روشها به سه طبقه اصلي تقسيم شده اند : روايي محتوا، روايي سازه، روايي ملاكي ( آناستازي، 1379 ).
روايي يك آزمون را به شيوههاي زير اندازه گيري ميكنند :
الف ) روايي محتوا :
روايي محتوايي به اين مطلب اشاره ميكند كه نمون
