پایان نامه با کلید واژگان ایالات متحده، باراک اوباما، روابط دوجانبه

دانلود پایان نامه ارشد

امریکا به پکن جلوگیری کرده و بسیاری از مراودات و نشست های مقرر نظامی با واشنگتن را لغو کردند محوری ترین اختلاف میان چین و امریکا به اذعان مقام های پکن مسأ له ی ( حساس تایوان ) است.
جرج دبلیو بوش طی مبارزه انتخاباتی اش در 2001 اعلام کرد که چین « رقیب استراتژیک » امریکا است. بوش در ابتدای ورود به کاخ سفید گفت :” ایالات متحده در صورت تجاوز چین به تایوان « بدون هیچ پیش شرطی » از تایوان دفاع می کند.” ظاهراً هدف امریکا حفظ موازنه قوای نظامی میان دو سوی تنگه تایوان به موازات افزایش توان نظامی چین بوده است به عبارت دیگر تقویت بنیه نظامی تایوان امکان حمله نظامی چین و در نتیجه الزام واشنگتن برای اتخاذ تصمیم مبنی بر مداخله به منظور کمک به تایوان و یا بی طرفی را کاهش داده است . در آوریل 2001 امریکا گسترده ترین فروش تسلیحاتی شامل زیردریایی ها و هواپیماهای مدرن را به تایوان مجاز ساخت.
جمهوری خلق چین نه تنها از طریق مجاری دیپلماتیک عملکرد مذکور را مورد اعتراض قرار داد ، بلکه مانوری نظامی را نیز در تنگه تایوان تدارک دید.
بوش در پاسخ به انتقادات چین از این معامله تأکید کرد که ایالات متحده حامی تایوان است و چین باید این موضوع را درک کند . تأکید بر حمایت از تایوان بدان لحاظ بود که تیم سیاست خارجی بوش ، چین را مهمترین تهدید بلند مدت علیه موقعیت هژمونیک ایالات متحده می دانست ، تهدیدی که باید با توسل به ابزارهای مختلف و یکی از مهم ترین آنها ، تایوان ، محدود و مدیریت می شد .
در سال 2003با گرفتاری امریکا در جهان ، این کشور مجبور شد برای حل وفصل مسائلی مثل بحران کره شمالی دست به دامان چین شود. قضیه ی تایوان بار دیگر تحت الشعاع روابط عمیق تر چین و امریکا قرار گرفت ( حیدری ،1389 :449).
سیاست امریکا در قبال تایوان در دوران اوباما ادامه یافت امریکا در ژانویه سال 2010 اعلام کرد که با فروش تسلیحاتی معادل 4/6میلیارد دلار به تایوان برای مقابله با رشد روز افزون ارتش چین موافقت کرده است . این بسته تسلیحاتی شامل موشک های پاتریوت ، هلی کوپترهای (( بلک هاوک )) و تجهیزات ارتباطی برای ناوگان اف –16 ارتش تایوان است .
این فروش تسلیحاتی قاطعانه ترین اقدام در مقابل چین از طرف باراک اوباما رئیس جمهوری امریکاست.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا فیلیپ کراولی در توجیه این اقدام اظهار داشت که این یک نشانه ی آشکار تعهد است که دولت امریکا باید تسلیحات دفاعی مورد نیاز تایوان را تأمین کند.
وی افزود : ما فکر می کنیم این اقدام با سیاست امریکایی چین واحد سازگاراست وبه حفظ امنیت و ثبات در سرتاسر تنگه تایوان منجر می شود ( ایران اکونومیست ، 1388 ).
دولت امریکا با این کار یعنی فروش تسلیحات به تایوان قصد دارد تا چین را زیر فشار قرار دهد تا در بعضی مسائل برایش جواب مثبت دهد ازجمله بالارفتن ارزش پول چین در مقابل دلار و دیگر مسائل تجاری ( فارنت ، 2010 ) .
آینده مسأله ی تایوان با توجه به موضع گیری های سخت دو سویه تنگه و حمایت های امریکا از تایوان و فروش تسلیحات به این جزیره که بارها با مخالف پکن روبرو شده است ، بسیار مبهم و پیچیده است چین بارها اعلام کرده که استفاده از ابزارنظامی در صورت اعلام رسمی استقلال از سوی تایوان را منتفی نمی داند این در شرایطی است که تایوان از پذیرش اصل واحد مبتنی بر اینکه تایوان بخشی از خاک چین است ، خودداری کرده و با حمایت امریکا اعلام استقلال کند . این وضعیت باعث شده که چین گزینه ی درگیری نظامی با امریکا را برای حل مسئله تایوان برای همیشه اخیراً مورد بحث قرار دهد .
3- موفقت نامه های امنیتی
1-3- هند
روابط هند و امریکا از زمان استقلال هند در سال 1947تا پایان جنگ سرد از پویایی خاصی برخوردار نبود. در این دوران هند در ابتدا با در پیش گرفتن سیاست عدم تعهد و در مراحل بعد با نزدیکی به شوروی ، عملاً فرصتی برای نزدیک شدن به امریکا نیافت . در این سال ها ایالات متحده و هند به لحاظ محاسبات استراتژی اقتصادی آن ها نیز از یکدیگر متفاوت بوده از این رو آنها طبیعتاٌ فاقد اشتراک منافع لازم جهت ایجاد پیوندهای جدی با یکدیگر بودند.
اما با فروپاشی شوروی و دگرگونی نظام بین الملل این روابط تغییر یافت و از آن زمان به بعد ، دو کشور در محاسبات استراتژیک یکدیگر نقش روز افزونی پیدا کردند ( شریعتی نیا،1387) .
همکاری های نظامی این دو کشور به دهه ی 1950 بر می گردد در آن دوران ایالات متحده در چارچوب برنامه ی (( اتم برای صلح )) کمک هایی را در زمینه برنامه انرژی هسته ای هند ارائه داد. در آن زمان ایالات متحده یک راکتور هسته ای برای هند ساخت برای مدتی سوخت هسته ای در اختیار این کشور قرار داد و به دانشمندان هسته ای هند امکان داد تا در موسسات تحقیقات هسته ای امریکا به مطالعه و تحقیق بپردازند . اما این همکاری دیری نپایید ، زیرا در سال 1968 ، هند از امضا پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای سرباز زد و دلیل آن را یک سویه و تبعیض آمیز بودن این پیمان ذکر کرد به علاوه ، این کشور در سال 1947اولین بمب هسته ای خود را آزمایش کرد پیامد این رفتارهای هند ، طرد آن کشور از سوی ایالات متحده برای مدت بیش از دو دهه بود در این دوران ، ایالات متحده نه تنها از هر گونه همکاری هسته ای با هند سرباز زد ، بلکه تلاش وسیعی به خرج داد تا مانع همکاری سایر کشورهای دارنده تکنولوژی هسته ای با هند شود ( توحیدی ، 1385 ) .
پس از جنگ سرد هند از یک سو یک قدرت هسته ای بود و از سوی دیگر بزرگترین دموکراسی آسیا ویک قدرت بزرگ در حال رشد بود که به کانون توجه امریکا در آسیا تبدیل شد . در سال 2002 کاخ سفید در سند امنیت ملی امریکا که توسط دولت بوش ارائه شده برای اولین بار هند را در ردیف “قدرت های جهانی” قرار داد . این توجه ویژه ، معلول دو عامل بود یکی توسعه سریع اقتصادی این کشور و دیگری ارتقای چشمگیر موقعیت آن در سیاست بین الملل که در ترکیب با مولفه های دیگر قدرت ، هند را از استانداردهای قدرت بزرگ برخوردار نمود.
امروزه هند با یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت بعد از چین پرجمعیت ترین کشور جهان است و اقتصاد آن نیز یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود . این عوامل باعث شده تا هند بهترین گزینه برای ایجاد موازنه در قبال چین باشد از طرفی هند اختلافات مرزی مهمی با چین دارد و یک بار هم در سال 1962با این کشور وارد جنگ شده است.
در واقع روابط هند با کشور چین نیز پس از استقلال هند شکل گرفت. از اواخر این دهه با شدت گرفتن اختلافات مرزی متشنج شد که سرانجام به جنگ میان این دو کشور در سال 1962 منتهی شد از این زمان به بعد تا اواخر دهه 90 روابط دو کشور تحت تأثیر اختلافات مرزی حل نشده و نیز بدبینی حاصل از جنگ از پویایی خاصی برخوردار نبود. آزمابش هسته ای هند در سال 1990 و از آن مهم تر اینکه هند خطر چین و نه پاکستان را علت انجام این آزمایش ها اعلام کرد ، سبب شد تا روابط دو کشور بار دیگر بحرانی گردد. در پی این اقدام هند ، چین با خروج از برنامه کاری حل اختلافات مرزی دو کشور و ایفای نقش فعال در صدور قطعنامه 1172 شورای امنیت ( مبنی بر محکومیت هند به دلیل آزمایش های هسته ای ) ، واکنش سختی به این اقدام هند نشان داد.
امروزه تدوین سند سیاستگذاری در محیط بازدارندگی ، اعمال سیاست های همکاری همگام با تنش زدایی ، مدرنیزه کردن تجهیزات نظامی و فنی ، جلوگیری از رفتار و گفتار تنش آمیز از طریق برقراری یک نظام دموکراتیک در داخل و جایگاه ویژه هند ، نقش این کشور را در دیپلماسی رقابتی امریکا با چین با اهمیت ساخته است ( شریعتی نیا ، 1384 ).
کاندولیزا رایس در مقاله ای در مجله سیاست خارجی در سال 2000تأکید کرد که امریکا باید توجه بیشتری به هند به عنوان وزنه استراتژیک در مقابل چین داشته باشد.
در 18 ژوئیه 2005 امریکا توافق نامه ای با هند امضاء کرد که در آن موضوع عقد قرارداد برای خرید تجهیزات نظامی مطرح شد . نخست وزیر وقت هند در توافق نامه یاد شده از امریکا خواست که به رشد اقتصادی این کشور کمک کند از دیدگاه بسیاری از کارشناسان امضاء این قرارداد مهمترین گام درگسترش و تعمیق روابط میان دو کشور به شمار می آید.براساس این قرارداد هند بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت ها و تأسیسات غیر نظامی هسته ای خود موافقت کردو متعهد به تعلیق آزمایش سلاح های هسته ای شد در مقابل ایالات متحده هند را دارای شایستگی لازم جهت دریافت تکنولوژی های هسته ای با کاربرد دوگانه دانست این موافقت نامه پس از تأیید و امضای بوش در سال 2006 جنبه اجرایی پیدا کرد)توحیدی،1385).
در بخش دیگری از این توافق نامه ، امریکا اعلام کرد که سیستم های تسلیحاتی متعارف را به هند ارسال خواهد کرد و تحریم های مربوط به تجهیزات تکنولوژیک را لغو خواهد کرد. پنتاگون اعلام نمود که فروش هواپیماهای گشتی ضد زیر دریایی با توانایی تعیین زیر دریایی های چینی در اقیانوس هند و راداری Aegis برای استقرار نیروهای هند در تنگه استراتژیک مالاکا برای نظارت بر نیروهای چینی را با توجه به اهمیت قابل ملاحظه آن برای نظارت ارتش هند مد نظر قرار خواهد داد.
پنتاگون دلیل این امر را مقابله با تقویت زرادخانه های هسته ای چین دانست .
هرچند امتیاز امریکا به هند در راستای تقویت این کشور و ایجاد موازنه با افزون خواهی های چین از دید امریکا ارزیابی می شود اما با افزایش قدرت منطقه ای هند و رشد بیشتر اقتصادی ، نظامی و تسلیحاتی آن منجر خواهد شد ( شریعتی نیا ، 1384 ) .
در سال 2010 نیز دولت باراک اوباما قراردادی را با هند منعقد کرد که در آن موافقت خود را با کاهش کنترل های گمرکی در زمینه صادرات فناوری های حساس به هند اعلام کرد .این قرار داد به میزان 10 میلیارد دلار بوده و در جهت تقویت نظامی هند با این کشور بسته شده است.
تیرگی روابط هند و چین و تفاهم استراتژیک پکن –اسلام آباد نیزامریکا را به این نکته می رساند که هند تنها کشوری است که می تواند با گسترش دادن حوزه نفوذ و افزودن بر توانمندی های نظامی خود ، گزینه ای استراتژیک برای ایالات متحده در برابر چین باشد (شفیعی،1390 :31).
هند اکنون به سرزمین شریک تجاری امریکا و دومین سرمایه گذار در ایالات متحده تبدیل شده و امریکا قرارداد های نظامی و هسته ای گسترده ای را با هند منعقد کرده است . براساس پیش بینی های بانک جهانی ، هند بعد از امریکا و چین تا سال 2025 به سومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد (شفیعی،1391).

2-3- ژاپن
تاریخ منطقه شمال شرقی آسیا حکایت از آن دارد که همواره در این منطقه یکی از دو قدرت چین و ژاپن قدرتمند و مسلط و دیگری ضعیف و تحت سلطه بوده است.
در قرن نوزدهم ، چین با تکیه بر منافع سنتی قدرت نقش برتر را در منطقه ایفا می کرد و ژاپن حرف چندانی برای گفتن نداشت ، اما تحولاتی که با انقلاب میجی در سال 1868 در ژاپن آغاز شد در مدت کوتاهی این کشور را به قدرت فائقه منطقه مبدل ساخت و این مقطعی بود که چین پس از قرن ها تسلط ، در سراشیب زوال افتاد ، نشانه ی آشکار این زوال اشغال چین توسط ژاپن بود. دوره سیطره ژاپن بر آسیای شرقی ، خاطرات تلخی برای ملل این منطقه ، به ویژه چینی ها بر جای گذاشت. خشونت ژاپنی ها در دوران اشغال چین توسط این کشور ، تجربه تاریخی را به عنوان عاملی در سردی روابط دوجانبه مطرح ساخته است. بسیاری از تحلیلگران ، ژاپن را در این دوران « امپراطوری وحشی » لقب داده اند که نشان از برخورد خشن آن با ملل تحت سیطره دارد. تجربه تاریخی به عنوان عاملی دردسرساز در روابط دوجانبه ، هرازگاهی به ایفای نقش تخریبی در روابط این دو می پردازد. تظاهرات ضد ژاپنی در شهرهای عمده چین در سال 2005 و در اعتراض به تحریف کتب درسی تاریخ توسط دولت ژاپن که با خشونت نیز همراه بود ، نمادی از ایفای این نقش به شمار می آید.
ظهور ژاپن در آغاز قرن بیستم هزینه های گزافی بر این کشور تحمیل کرد

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژگان ایالات متحده، روابط سیاسی، سازمان ملل Next Entries پایان نامه با کلید واژگان ایالات متحده، امنیت ملی، بحران های منطقه ای