پایان نامه با کلید واژگان استان لرستان، زیرساخت ها، امکان سنجی

دانلود پایان نامه ارشد

دفع فاضلاب و زباله جامد، زه کشی و ارتباطات راه دور است. توجه به امکان در دسترس بودن کلی زیرساخت های موجود یا امکان فراهم کردن آن ها در آینده مهم است. تهیه آب نوعاً مهمترین جزء از نظر موجود بودن و دسترسی است. زیرساخت های دیگر به طور معمول می توانند از طریق سرمایه گذاری مناسب در خدمات و تسهیلات فراهم شوند. تقاضا برای تهیه آب برای کمک کردن به توسعه جهانگردی، به نوع توسعه و موقعیت محیطی وابستگی زیادی دارد (ضرغام بروجنی، 1389).
همچنین، درجه و یا سطح این امکانات و حتی ظرفیت آن ها، به بازار پیست وابسته است؛ به عنوان مثال اگر بازار یک پیست افراد پردرآمد و یا به عبارتی متمول باشند که تنها استفاده از امکانات لوکس برای آن ها مهم است، ساخت یک هتل پنج ستاره باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین اگر تعداد ورزشکاران پیست زیاد باشند، در نتیجه باید ظرفیت هتل، پارکینگ، رستوران و غیره را متناسب با میزان بازدید در نظرگرفت.
علاوه بر این، پیست ها برای آغاز فعالیت خود به تجهیزاتی نیاز دارند که وجود آن ها در پیست الزامی می باشد؛ ماشین برف کوب، دستگاه های بالابر، علائم و تابلوها، توری دور محوطه، نور افکن برای دید در شب، نقشه جامع از پیست (که در سردر پیست باید نصب گردد، نقشه مربوط به هر مسیر پیست، آمبولانس، تعدادی اسنومبیل برای انجام خدمات ضروری، سیستم ارتباطی بین کارکنان مانند تلفن یا بی سیم، تجهیزات مورد نیاز پرسنل، دو لوژ حمل مجروح، تجهیزات ساخت برف مصنوعی (برای پیست های بین المللی) و بلندگو (آئین نامه فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران، 1391).
تحلیل بازگشت سرمایه44
در تحلیل بازگشت سرمایه، مدت زمانی که (معمولاً به سال) طول می کشد تا تمام هزینه های پروژه پرداخته شوند، محاسبه می گردد. برای این کار لازم است تا زمانی را که منافع حاصل از اجرای پروژه از هزینه های آن سبقت می گیرند، تعیین شود. نقطه تلاقی هزینه ها و منافع، یعنی در جایی که هزینه ها و منافع با یکدیگر برابر می شوند را نقطه سر به سر45 گویند. از این زمان و یا به عبارتی از این نقطه به بعد است که پروژه سودده می شود. درواقع در مرحله اول، از تحلیل هزینه- منفعت استفاده می گردد و سپس با استفاده از آن، زمان بازگشت سرمایه به روش زیر محاسبه می شود:
مجموع هزینه ها (هزینه های اولیه + هزینه های عملیاتی) – بازگشت سالانه سرمایه
از طریق فرمول بالا متوجه می شویم که در چه سالی میزان درآمد کسب شده از پروژه و هزینه های آن، با یکدیگر برابر می شوند (کاسترو و مایلوپولس، 2002).
4-3-2 امکان سنجی زمانی- برنامه ای
امکان سنجی زمانی- برنامه ای برای ارزیابی مدت زمان اجرای پروژه است. تحلیل گران سیستم و یا پروژه، علاوه بر اینکه باید مدت زمانی را که طول می کشد تا پروژه توسعه یابد و حتی تمامی چارچوب های زمانی احتمالی و تاریخ اتمام پروژه را تخمین بزنند، باید محاسبه کنند که این تاریخ، نیازهای سازمان را پاسخ گو هست یا خیر (کاتیمونیتورن، 2008).
5-3-2 دسترسی و تجزیه و تحلیل بازار
گردشگري يك صنعت پويا، بزرگ، متنوع، پاكيزه و نيز يكي از بخش هاي رشد يابنده در سيستم اقتصاد ملي به شمار مي رود. بنابراين تمامي كشورها در پي استفاده از فرصت ها و مزاياي فراوان حاصل از آن هستند تا به واسطه آن، رفاه نسبي را براي حال و آينده جوامع خود رقم بزنند. مهمترين مسأله در برنامه ريزي موفق گردشگري، شناسايي دقيق بازار است، زيرا گردشگران براساس نيازهايشان در طبقه بندي هاي متفاوتي قرار مي گيرند. اين كه هر منطقه، كدام بخش از بازار را جذب كرده، يا مايل به جذب كدام قسمت است، مهم مي باشد (زنگی آبادی و همکاران، 1385).
تحلیل بازار، نوع و گستره ای از بازارهای جهانگردی را که می تواند به صورت واقعی و بالقوه برای بازدید از ناحیه مورد نظر تحریک شده و دولت ها در تعیین اهداف جهانگردی، آرزوی جذب آن ها را دارند، تعریف می کند (ضرغام بروجنی، 1389).
بنابراین گردشگران به سه دسته تقسیم می شوند :
1- گردشگران داخلي46، به ساكنان يك كشور كه فقط د اخل آن كشور مسافرت مي كنند اطلاق مي گردد.
2- گردشگران ورودی،47 به افرادي كه ساكن يك كشور نيستند و به آن كشور مسافرت مي كنند اطلاق مي شود.
3- گردشگران خروجی،48 به افر اد ساكن يك كشور كه به خارج از آن كشور مسافرت مي كنند گفته مي شود.
دو گروه گردشگران داخلی و گردشگران ورودی برای یک کشور از اهمیت بیشتری برخوردارند، زیرا به توسعه اقتصاد محلی و در نهایت توسعه اقتصاد ملی کمک می کنند.
از آنجایی که امروزه گردشگری یکی از بزرگترین صنایع دنیا به حساب می آید، به آن به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی و منبع درآمد ارزی برای بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه نگاه می شود. به همین جهت است که گردشگران ورودی، از اهمیت زیادی برخوردار هستند (سوپرادیست، 2004).
مسافرت داخلي نیز داراي ارزش هاي زيادي است و سياست تشويق سفرهاي داخلي داراي دو جنبه اساسي است: از يك سو از خروج ارز جلوگيري می كند و به برقراري توازن در تراز پرداخت ها مي انجامد و از سوي ديگر به ايجاد ارتباط فرهنگي در سطح ملي براي تأمين وحدت و يكپارچگي ياري مي رساند. همچنین گردشگری داخلي يك ابزار مؤثر در دست برنامه ريزان اقتصاد ملي است تا با توزيع مجدد درآمدها (توزیع درآمد از مناطق با درآمد بالا به مناطق با درآمد پایین تر) و جريان بيشتر و سريع تر پول و ايجاد اشتغال بر مشكل بيكاري فائق آيند.
از طريق شناسايي بازار، مي توان محصولاتي مطابق با سليقه و نياز گردشگران فراهم كرد و عرضه كالا را با تغيير سليقه بازار يا تغيير شرايط منطبق نمود. همچنين عرضه هر كالا را با توجه به بخش خاصي از بازار و با در نظر گرفتن كيفيت مورد درخواست و قيمتي كه مصرف كننده قادر به پرداخت است با بهترين نسبت قيمت-کيفيت عرضه نمود. شناسایی بازار، پایه و اساس بازاريابي و ابزار كليدي، براي اتخاذ تصميمات كاراي مديريتي است كه دست اندركاران هر دو بخش عمومي و خصوصي را در راه تدوين راهبردهاي اثر بخش، ياري مي دهد (زنگی آبادی و همکاران، 1385).
از دیگر مواردی که در تحلیل بازار بسیار حائز اهمیت است، دسترسی است. دسترسی از دو جنبه مطرح می شود:
دسترسی به کشور یا منطقه از بازارهای عمده گردشگر فرست.
نظام حمل و نقل درونی که اتصال به جاذبه ها و نواحی توسعه جهانگردی را به کمک وسایل گوناگون حمل و نقل میسر می سازد.
از نظر تحلیل الزامات دسترسی به یک کشور یا منطقه، تحلیل بازار، حجم جریان فعلی جهانگردان و جهانگردان مورد انتظار در آینده از بازار کشورهای مبدأ یا مناطق گوناگون را مشخص می نماید. تعداد گردشگرانی که از طریق گشت های چند مقصدی می آیند و بنابراین شاید از نقاط مبدائی متفاوت با کشور اصلی خودشان بیایند نیز لازم است مورد ملاحظه قرار گیرند. اگر برای گردشگران ورودی فقط یک نوع نقطه دسترسی وجود داشته باشد- مانند یک فرودگاه- توجه اساسی برنامه ریزان نظام حمل و نقل به گنجایش مسافر هوایی و فراوانی پروازها از نقطه مبدأ جهانگردها خواهد بود. از برخی جاها پرواز مستقیمی بین مبدأ و مقصد جهانگردی وجود ندارد و ممکن است در طول راه، ناچار از انتقال پرواز باشند که باید به دقت در نظر گرفته شود (ضرغام بروجنی، 1389).
اگر بیش از یک نقطه دسترسی (مثلاً علاوه بر فرودگاه، دسترسی از راه آهن یا زمین) وجود داشته باشد، تحلیل بازار مبدأ و مقصد اصولی را برای تعیین جریان گردشگران و تقاضای فصلی آن ها از نقاط دسترسی مختلف فراهم می کند و انعطاف پذیری لازم برای تغییر روند بازار میسر می شود. برای سفر زمینی، ظرفیت های اتوبوس و راه آهن می تواند محاسبه و پیش بینی شود و جریان گردشگران اتومبیل (گردشگرانی که با اتومبیل شخصی خود سفر می کنند)، برای تعیین جاده مورد نیاز در نظر گرفته شود.
با کمک از مقاله “تحلیل بازار گردشگری داخلی اصفهان”، نوشته دکتر علی زنگ آبادی و همکاران ایشان، برای تحلیل بازار یک منطقه تفریحی، موارد دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند و مورد مطالعه قرار گیرند. اینکه:
بازارهای گردشگري محلی منطقه تفریحی-گردشگری مورد نظر كدام مناطق هستند؟
ويژگي هاي جمعيتي، اقتصادي، اجتماعي آن ها چیست؟
ميزان ورود گردشگران به این منطقه چه میزان خواهد بود؟
اهداف گردشگران از ورود به این منطقه تفریحی و گردشگری چیست؟ به عنوان مثال در رابطه با یک پیست اسکی، آیا گردشگران با هدف انجام ورزش اسکی به منطقه وارد شده اند و یا با هدف استفاده از مجموعه و امکانات آن سفر کرده اند؟
تحلیل بازار گردشگری کمک می کند تا ظرفیت های منطقه جهت ارائه خدمات به گردشگران، شناسایی و در رفع نواقص و یا افزایش ظرفیت ها- ظرفیت مکان های اقامتی، ظرفیت حمل و نقل، گسترش جاده ها و … – تلاش صورت گیرد.

استان لرستان
استان لرستان یکی از استان های غربی ایران است كه بين 46 درجه و 51 دقيقه تا 50 درجه و 22 دقيقه عرض شمالي درسلسله جبال زاگرس مياني واقع شده است. این استان با مساحت 28064 كيلومتر مربع، 7/1 درصد مساحت كشور را به خود اختصاص داده است که از شمال با استان همدان، از شمال شرقی با استان مرکزی، ازشمال غربی با استان کرمانشاه، از غرب و جنوب غربی با استان ایلام، از جنوب با استان خوزستان و از شرق با استان اصفهان همجوار می باشد (شکل2-2) (سایت دفتر آمار و اطلاعات استانداری لرستان).

طبق آخرین آمار کسب شده (تا پایان سال 1392) از اداره ثبت احوال استان لرستان، این استان دارای 1821791 (یک میلیون و هشتصد و بیست و یک هزار و هفتصد و نود و یک) نفر جمعیت می باشد. بنابراين استان لرستان از حيث مساحت و نيز جمعيت رتبه چهاردهم را بين استان هاي كشور داراست (سایت دفتر آمار و اطلاعات استان لرستان).
بر اساس اطلاعات سال 92 اداره ثبت احوال استان لرستان، خرم آباد که مرکز این استان است، دارای 506131 نفر جعیت می باشد. همچنین بر طبق آمار همین سال، شهرستان های این استان همراه با تعداد جمعیت آن ها عبارتند از:
بروجرد: 347876 نفر، الیگودرز: 145418 نفر، دلفان (نورآباد): 151288 نفر، کوه دشت: 182569 نفر، سلسله (الشتر): 76130 نفر، دورود: 169761 نفر، پل دختر: 78227 نفر، ازنا: 74130 نفر، دوره: 44949 نفر، رومشکان: 45312 نفر.
استان لرستان به غیر از چند دشت محدود سرزمینی کوهستانی است که در دل رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. بلندترین نقطه استان که بام لرستان به شمار می رود، قله اشترانکوه با ارتفاع 4050 متر می باشد و در شهرستان ازنا واقع شده است و پست ترین نقطه آن در جنوبی ترین نقطه استان و در شهرستان پلدختر واقع گردیده است که تنها 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد (سایت دفتر آمار و اطلاعات استان لرستان).
به دلیل قرارگیری این استان در غرب كشور و در ميان چين خوردگي هاي عظيم زاگرس و داشتن آب و هوايي مانند ساير استان هاي غرب و شمال غربي كشور باعث شده تا پوشش گياهي و به تبع آن حيات وحش مشابهي با ساير استان هاي غربي در آن ديده شود كه با افزايش عامل ارتفاع در كوه و دشت، گونه هاي جانوري متنوعي وجود دارد. تحقيقات نشان داده است كه وجود گونه هاي جانوري در حفظ توالي اكوسيستم ها بسيار مؤثر مي‌باشند. بنابراين بايد با حفظ تعادل دام و مرتع، جلوگيري از تخريب در منطقه و شناسايي و تفكيك مناطق حفاظتي از مناطق تفرجي در حفظ فون و فلور منطقه كوشا باشيم (بزرگی و همکاران، 1389).
مراتع استان لرستان، از پربهاترين سرمايه‌هاي حياتي مردم اين ديار به حساب مي‌آيند و منبع توليدات پروتئيني و دام آن را تشكيل مي‌دهند. حدود 5 درصد از كل مراتع لرستان مراتع درجه يك محسوب مي‌شود. اين مراتع بيشتر از نوع گون، كما، جو وحشي و انواع بروموس (سایت دفتر آمار و اطلاعات استان لرستان) مي‌باشند و در ارتفاعات بالاتر از 2000 متر در نواحي اشترانكوه، سفيدكوه، گرين و هشتاد پهلو پراكنده‌اند. 15 درصد از مراتع استان درجه دوم مي‌باشند كه در ارتفاعات كمتر از 2000 متر و در قسمت هاي ييلاقي و ميان بند وجود دارند و شامل يونجه‌هاي يك

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژگان امکان سنجی، پوشش گیاهی، زیرساخت ها Next Entries پایان نامه با کلید واژگان استان لرستان، استان همدان، نیروهای مسلح