پایان نامه با کلید واژه های ﻫﺎي، ﮔﺬاري، ﺑﺮاي

دانلود پایان نامه ارشد

اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺎﻟﻲ

ﺑﻴﺸﺘﺮي از ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺧﻮد در دﺳﺘﺮس ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﻗﺮار داده ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن اﻃﻼﻋﺎت و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﻣﻴﺰان

ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﻫﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ(ﻛﺎي، راﻣﭽﺎﻧﺪ و وارﮔﺎ، .(2004 ﺑﻪ وﺿﻮح ﻣﺸﺨﺺ اﺳﺖ ﻛﻪ

ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺮاي ﻣﺎﻟﻜﺎن ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ زا اﺳﺖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ، ﺳﻬﺎم ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ

ﺳﻬﺎﻣﺪاران ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﺎﻳﻴﻨﻲ ﺑﻪ ﻓﺮوش ﻣﻲ رﺳﺪ وﻟﻲ ﭘﺲ از ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ، ارزش ﺳﻬﺎم ﺗﺤﺖ ﻛﻨﺘﺮل ﻗﺮار

ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

ﺗﺎ ﻛﻨﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎري ﺑﺮاي ﭘﺪﻳﺪه ارزانﻓﺮوﺷﻲ ﺳﻬﺎم ذﻛﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻛﺜﺮ ﻓﺮﺿﻴﺎت در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺎﻟﻲ و

ﺣﺴﺎﺑﺪاري، ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻛﺎﻣﻞ آن ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ در ﺑﺮﺧﻲ دورهﻫﺎي زﻣﺎﻧﻲ، ﻳﻚ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺑﺎ درﺻﺪ

اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺎﻻﺗﺮي ﺗﻮﺿﻴﺢ دﻫﻨﺪه اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه اﺳﺖ و در دوره ﻫﺎي دﻳﮕﺮ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻫﻤﺎن ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻮﺿﻴﺢدﻫﻨﺪه

ﺑﺨﺶ اﻧﺪﻛﻲ از آن ﺑﺎﺷﺪ.

ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎم ﻓﺮوش رﻓﺘﻪ)*ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ اوﻟﻴﻦ روزﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪا ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪه — ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻗﻴﻤﺖ ﻋﺮﺿﻪ ﺑﻪ روش ﺑﻮرس)

Loughran ١ Chan et al ٢ Demers & Lewellen ٣
Corwin & Harris , Lipson ٤

٣٣

از ﻳﻚ دﻳﺪﮔﺎه، ﺗﺌﻮري ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در زﻣﻴﻨﻪ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﭼﻬﺎر ﮔﺮوه” ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن

اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻧﻬﺎدي، ﻋﻮاﻣﻞ ﻧﻈﺎرﺗﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ رﻓﺘﺎري ” ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻧﻤﻮد ﻛﻪ اﻟﺒﺘﻪ، ﻣﺪل ﻫﺎي ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن

اﻃﻼﻋﺎت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ ارﺟﺤﻴﺖ دارد (ﺟﺎﻧﮕﻮﻳﺴﺖ، (2005؛ در اﻳﻦ ﺗﺌﻮري ﻫﺎ، ﻓﺮض ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻃﺮﻓﻴﻦ

درﮔﻴﺮ در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ، اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮي در اﺧﺘﻴﺎر دارد. اﻧﻮاع ﺣﺎﻻت

ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن اﻃﻼﻋﺎت ﻛﻪ ﻫﺮﻳﻚ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻬﺎم IPO ﻣﻲ ﮔﺮدد، در اداﻣﻪ آورده

ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﺣﺎﻟﺖ اول، زﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﺳﻮد ﺑﺎﻧﻚ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاري ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ

اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﺳﺴﺎت در ﻣﻮرد ﺗﻘﺎﺿﺎي ﺑﺎزار آﮔﺎه ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻟﺬا ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻛﻨﻨﺪه ﺳﻬﺎم، ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺑﻪ ارزش ﮔﺬاري

زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺮاي ﻓﺮوش ﺑﺎ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻛﻮﺷﺶ ﻣﻲ ﺷﻮد (ﺑﺎرون 1، .(1982 در ﺣﺎﻟﺖ دﻳﮕﺮ، ﺷﺮﻛﺖ ﻧﺎﺷﺮ ﺳﻬﺎم، اﻃﻼﻋﺎت

ﺑﻴﺸﺘﺮي در زﻣﻴﻨﻪ ارزش ﺧﻮد دارد و ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻫﺮﭼﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺰﺑﻮر، ﺑﺎارزش ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ از ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ

ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻼﻣﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺎزار اراﺋﻪ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻛﻨﺪ 2 (وﻟﭻ 3، .(1989 وﺿﻌﻴﺖ ﺳﻮم زﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ

ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﺎزار ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ آﮔﺎه ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﻧﺘﻴﺠﻪ از ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاري در ﺳﻬﺎﻣﻲ ﻛﻪ

ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ ﻗﻴﻤﺖ ﮔﺬاري ﺷﺪه اﻧﺪ، ﺧﻮدداري ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻟﺬا ﺗﺮس از ﺧﺮﻳﺪ آﺳﺎن ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﻧﺎآﮔﺎه، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ

اﺗﺨﺎذ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد (راك 4، .(1986

Baron ١

2 ﺗﺌﻮري ﻋﻼﻣﺖ دﻫﻲ :(Signaling Theory) ﺑﺮ اﺳﺎس اﻳﻦ ﺗﺌﻮري، ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻛﻨﻨﺪه ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ، ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ، ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪاران ﻋﻼﻣﺖ ﻣﺜﺒﺘﻲ در ﻣﻮرد ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﺑﺎزده روز اول ﺳﻬﺎم ﻣﺰﺑﻮر داده و از اﻳﻦ راه، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺟﻬﺖ ﻓﺎﺋﻖ آﻣﺪن ﺑﺮ ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﻴﺎن ﺷﺮﻛﺖ اﻧﺘﺸﺎر دﻫﻨﺪه ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ و ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ (وﻟﭻ، 1989، ﭼﻬﻤﺎﻧﻮر، (1993؛ ﻟﺬا ﻫﺮﭼﻪ ﺳﻬﻤﻲ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﺮﺿﻪ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم آن ﺳﻬﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻬﺎم ﺑﺪ، ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﺑﻴﺸﺘﺮي زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ زﻳﺮا ﻋﺮﺿﻪ زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ، ﻫﺰﻳﻨﻪ اي اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي ﺧﻮب ﻣﺘﺤﻤﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و اﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ را ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻧﺎﺷﻲ از ﻋﺮﺿﻪ ﺑﻌﺪي ﺳﻬﺎم ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ در ﺑﺎزار ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ (اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ)، ﺟﺒﺮان ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.

Welch ٣ Rock ٤
۴٣

ﺗﺌﻮري ﻫﺎي ﻧﻬﺎدي ﺑﺮ ﺳﻪ وﻳﮋﮔﻲ ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ، اﻋﻢ از ” دادﺧﻮاﻫﻲ 1، ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻧﻚ ﭘﺲ

از آﻏﺎز ﻣﻌﺎﻣﻼت و ﻣﺎﻟﻴﺎت ” ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. در ﺗﺌﻮري ﻫﺎي ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻧﻈﺎرﺗﻲ، ﻓﺮض ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ

ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ، ﻣﻲ ﺗﻮان ﻗﺪرت ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺳﻬﺎﻣﺪاران ﺟﺪﻳﺪ را در اﻣﻮر ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺎﻫﺶ داد.

ﻓﺮض ﺗﺌﻮري ﻫﺎي رﻓﺘﺎري ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ وﺟﻮد ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﻏﻴﺮﻣﻨﻄﻘﻲ ﺧﺮﻳﺪار ﺳﻬﺎم در ﻗﻴﻤﺘﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻗﻴﻤﺖ

واﻗﻌﻲ آن، و ﻳﺎ دﺷﻮاري ﻫﺎي ﭘﻴﺶ روي ﺷﺮﻛﺖ ﻧﺎﺷﺮ ﺳﻬﺎم، ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻓﺸﺎرﻫﺎي وارده از ﻣﺤﻞ ﭘﻴﺶ داوري ﻫﺎي

رﻓﺘﺎري 2، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺠﺎب ﻧﻤﻮدن ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎي ﭘﺬﻳﺮه ﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﺮاي ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻴﺰان ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ، ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﻪ ﻫﺮ روي، ﻣﺎﺣﺼﻞ ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻳﻦ ﺗﺌﻮري ﻫﺎ و ﺷﻮاﻫﺪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از آن ﻫﺎ، آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻔﺎوت در دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ

اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻴﺎن ﮔﺮوه ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ درﮔﻴﺮ در IPO، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻲ ﮔﺮدد (ﺟﺎﻧﮕﻮﻳﺴﺖ،

.(2005

ﺗﺌﻮري دﻳﮕﺮ، در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ، ﺗﺌﻮري ﺗﻮازي 3 ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؛ اﺳﺎس اﻳﻦ ﺗﺌﻮري آن اﺳﺖ ﻛﻪ

ﺧﺮﻳﺪاران ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺷﺪن ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي ﻛﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ارزان ﺗﺮ ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ

ﺻﻮرت، اﻧﮕﻴﺰه ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﺑﺮاي ﺧﺮﻳﺪ، از ﺧﻮد ﺑﺮوز ﻧﻤﻲ دﻫﻨﺪ (ﺑﻨﻮﻧﺴﺎﻳﺖ و اﺳﭙﻴﻨﺖ 4، .(1989

ﺑﺮﺧﻲ از ﻓﺮﺿﻴﺎت ﺗﻮﺿﻴﺢ دﻫﻨﺪه ﭘﺪﻳﺪه ارزانﻓﺮوﺷﻲ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

أ. ﺗﺮس از ﺧﺮﻳﺪ آﺳﺎن 5

ﺑﺮ ﻃﺒﻖ اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ، ﭘﺬﻳﺮه ﻧﻮﻳﺴﺎن در ﺗﻼش ﺑﺮاي ﺟﺬب ﺧﺮﻳﺪاران ﻧﺎآﮔﺎه، ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺑﻪ ارزان ﻓﺮوﺷﻲ ﺳﻬﺎم ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ

(ﮔﺮﻳﻨﺒﻼت و ﺗﻴﺘﻤﻦ 6، (2002؛ از آن ﺟﺎ ﻛﻪ در ﻋﺮﺿﻪ ﻫﺎي اوﻟﻴﻪ ﺗﻌﺪاد ﺛﺎﺑﺘﻲ ﺳﻬﺎم ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد،

اﮔﺮ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻏﻴﺮ ﻋﺎدي ﺑﺎﻻ ﺑﺎﺷﺪ در ﺧﺮﻳﺪ ﺳﻬﺎم، ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺑﻨﺪي رخ ﺧﻮاﻫﺪ داد؛ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن اﻃﻼﻋﺎت

در ﻣﻴﺎن ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران، در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﻧﺎآﮔﺎه ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻲ درﺧﻮاﺳﺖﻫﺎﻳﺸﺎن ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﺧﺮﻳﺪ ﺳﻬﺎم،

Litigation ١ Behavioral Biases ٢ Trade-Off Theory ٣ Spindt ٤ Winner ‘s Curse ٥
Grinblatt & Titman ٦

۵٣

ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد (ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻋﺪم ﺟﺬاﺑﻴﺖ ﺳﻬﺎم ﻣﺰﺑﻮر ﺑﺮاي ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران آﮔﺎه)، ﺑﺎ ﺧﻮد ﺧﻮاﻫﻨﺪ اﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ

دﻟﻴﻞ ﻋﺪم ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﻣﻄﻠﻊ از اوﺿﺎع ﺷﺮﻛﺖ و ﺑﺎزار، ﺑﻪ آﺳﺎﻧﻲ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪاري ﺳﻬﺎم ﻣﺰﺑﻮر ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ؛

ﻟﺬا ﻫﻤﻴﻦ ﺗﺮس از ﺧﺮﻳﺪ آﺳﺎن ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﻨﮕﺎه، ﺳﻬﺎم ﺧﻮد را ﺑﺴﻴﺎر ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ از ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎزار، ارزش ﮔﺬاري

ﻧﻤﺎﻳﺪ. در اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران ﻧﺎآﮔﺎه، ﻋﻠﻲ رﻏﻢ ﺗﺮس از ﺧﺮﻳﺪ آﺳﺎن، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ارزان ﻓﺮوﺷﻲ ﺑﺴﻴﺎر زﻳﺎد ﺳﻬﺎم، ﺑﺎز

ﻫﻢ اﻗﺪام ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ(دﺳﺘﮕﻴﺮ و ﻋﻠﻴﺨﺎﻧﻲ ﺑﻮاﻧﻲ، .(1386

ب. ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺑﺎزﺧﻮر ﺑﺎزار

ﮔﺎﻫﻲ اوﻗﺎت اﺗﻔﺎق ﻣﻲاﻓﺘﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻚ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬار (ﭘﺬﻳﺮهﻧﻮﻳﺲ) ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎي ﻓﺮاوان ﻗﺎدر ﺑﻪ اﺳﺘﺨﺮاج ﻣﻨﺤﻨﻲ

ﺗﻘﺎﺿﺎي ﺑﺎزار ﺑﺮاي ﺳﻬﺎم ﺧﻮد ﻧﻤﻲﺷﻮد ﻟﺬا ﺑﺮاي اﻳﻦ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران را وادار ﺑﻪ اﻧﺘﺸﺎر اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﻣﻮرد

ﺑﻨﮕﺎه ﻛﻨﺪ، اﻗﺪام ﺑﻪ ارزانﻓﺮوﺷﻲ ﺳﻬﺎم ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻃﺒﻖ اﻳﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪ، ﻫﺮﮔﺎه ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران (ﻳﺎ ﺑﻪﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺑﺎزار)

اﻃﻼﻋﺎت ﺧﻮﺑﻲ در ﻣﻮرد ﺷﺮﻛﺖ اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﺑﺎﻧﻚ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬار، ﻣﻴﺰان ارزانﻓﺮوﺷﻲ را اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ.

ج. ﻓﺮﺿﻴﻪ ﭼﺸﻢ و ﻫﻢ ﭼﺸﻤﻲ 1

ﭼﺸﻢ و ﻫﻢ ﭼﺸﻤﻲ در ﺑﺎزار زﻣﺎﻧﻲ رخ ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران ﺑﺎﻟﻘﻮه ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻃﻼﻋﺎت ﺷﺨﺼﻲ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻧﺤﻮه

رﻓﺘﺎر دﻳﮕﺮان ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاري ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد زﻳﺎدي از اﻓﺮاد ﺳﻬﻢ

ﺧﺎﺻﻲ را ﺧﺮﻳﺪاري ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ او ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺗﺒﻌﻴﺖ از ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ، ﺳﻬﻢ ﻣﺰﺑﻮر را ﺧﺮﻳﺪاري ﻛﻨﺪ. ﻟﺬا در ﺟﻬﺖ

ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري از ﻣﻨﺎﻓﻊ اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه، ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎ اﻗﺪام ﺑﻪ ارزانﻓﺮوﺷﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺟﺬب ﮔﺮوه ﺑﺰرﮔﻲ از

ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران ﺑﺎﻟﻘﻮه در اواﻳﻞ ﻋﺮﺿﻪ، ﺳﺎﻳﺮ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران را ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺳﻬﺎم ﺧﻮد ﺗﺮﻏﻴﺐ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

د. ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺟﺘﻨﺎب از دﻋﺎوي ﺣﻘﻮﻗﻲ

ﻃﺒﻖ ﻗﺎﻧﻮن اوراق ﺑﻬﺎدار آﻣﺮﻳﻜﺎ ﻣﺼﻮب ﺳﺎل 1933، ﻛﻠﻴﻪ اﻓﺮاد درﮔﻴﺮ در ﻋﺮﺿﻪ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﺬف ﻳﺎ

ﻋﺪم اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻔﻴﺪ در ﻣﺘﻦ ﺑﺮﮔﻪ آﮔﻬﻲ ﻋﺮﺿﻪ ﺳﻬﺎم، ﻣﺴﺌﻮل ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻳﻜﻲ از راه ﻫﺎي ﻛﺎﻫﺶ دﻋﺎوي ﺣﻘﻮﻗﻲ،

ارزانﻓﺮوﺷﻲ اﺳﺖ زﻳﺮا ﺑﺎ اﻳﻦ روش، اﺣﺘﻤﺎل ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎزار در ﻣﺎهﻫﺎي ﭘﺲ از ﻋﺮﺿﻪ ﺑﻪ زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ، ﻛﺎﻫﺶ

Bandwagon ١
۶٣

ﺧﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﺮاي ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي از دﻋﺎوي ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ ارزانﻓﺮوﺷﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ

اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﺮﻫﺰﻳﻨﻪ اﺳﺖ؛ ﺑﺎ اﻳﻦ وﺟﻮد، ﭘﺪﻳﺪه ارزانﻓﺮوﺷﻲ در ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻋﺮﺿﻪﻫﺎي اوﻟﻴﻪ در آنﻫﺎ وﺿﻊ

ﻧﺸﺪه ﻳﺎ اﮔﺮ ﻫﻢ وﺟﻮد دارد، در ﻋﻤﻞ اﺟﺮا ﻧﻤﻲﺷﻮد، دﻳﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد – ﻛﺸﻮر ﻓﻨﻼﻧﺪ – (دﺳﺘﮕﻴﺮ و ﻋﻠﻴﺨﺎﻧﻲ ﺑﻮاﻧﻲ،

.(1385

ه. ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ

ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ – ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ -، ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ از

ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ، ﺑﺮاي ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻟﺬا زﻳﺎن ﻫﺎي وارده از اﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان

ﺑﺨﺸﻲ از ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ (دﻳﻤﺮس و ﻟﻴﻮﻟﻦ، .(2003

آﮔﺎروال، ﻛﺮﻳﻜﻤﻦ و ووﻣﺎك (2002) 1 ﻃﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ در زﻣﻴﻨﻪ ارزان ﻓﺮوﺷﻲ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﻳﺮان ﺷﺮﻛﺖ، ﺑﻪ

اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﺳﻬﺎم ﺑﻴﺸﺘﺮي از ﺷﺮﻛﺖ را در اﺧﺘﻴﺎر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ارزان ﻓﺮوﺷﻲ، ﺑﺎ ﻫﺪف

ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻧﻤﻮدن ﺛﺮوت از ﻣﺤﻞ ﻓﺮوش ﺳﻬﺎم ﺧﻮد در اﻧﺘﻬﺎي دوره ﺣﺒﺲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ.

Aggarwal , Krigman & Womack ١
٣٧

2ـ12ـ3ـ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اوﻟﻴﻪ داغ

ﺳﻬﺎم داغ، ﺳﻬﺎﻣﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮاي ﺧﺮﻳﺪ آن ﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺎن اﺳﺖ در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻌﺪادي از ﻣﺘﻘﺎﺿﻴﺎن

ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳﻬﻢ ﻣﺬﻛﻮر را در ﻋﺮﺿﻪ اوﻟﻴﻪ ﺧﺮﻳﺪاري ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻟﺬا ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺧﻮد را ﺑﺮاي ﺧﺮﻳﺪ در ﻗﻴﻤﺘﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻗﻴﻤﺖ

ﺑﺎزار ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﻨﺪ و ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻬﺎم را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻮﻗﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ؛ اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه ﻛﻪ ﻣﻴﺰان آن از

ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ دﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ، وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎي زﻳﺮ را دارا ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ:

o ﻋﺮﺿﻪ زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮل ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد؛

o ﻋﺮﺿﻪ ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮل اﺳﺖ؛

o ﻣﻴﺎن ﺑﺎزده اوﻟﻴﻪ دوره ﻫﺎي داغ و ﺳﺮد (ﺑﻲ روﻧﻖ) ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ ﺗﻔﺎوت زﻳﺎدي ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲ ﮔﺮدد؛

o ﺑﺎزده ﻫﺎي ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﺑﺎﻻﻳﻲ دارﻧﺪ (دﻣﻮري، .(1381

ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﺎزار IPO داغ ﺗـﺮ ﺑﺎﺷـﺪ، ﻣﻴـﺰان ارزش ﮔـﺬاري زﻳـﺮ ﻗﻴﻤـﺖ ﻧﻴـﺰ

اﻓﺰاﻳﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ (ﻫﻴﻠﻮگ و ﻟﻴﺎﻧﮓ 1، .(1996 رﻳﺘﺮ (1984) ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ دوره داغ، ﻣﺎﺑﻴﻦ ﺳﺎل ﻫﺎي1980-1981،

درﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮدن ﻣﻴﺰان ﻋﺮﺿﻪ ﻃﻲ دوره ﻫﺎي داغ، ﻣﻴﺰان ارزش ﮔﺬاري زﻳﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار %48.4 ﺑﻮده

وﻟـــــــــﻲ دوره ﺳـــــــــﺮد ﺳـــــــــﺎل ﻫـــــــــﺎي 1977-1982، %16.3 ﺑـــــــــﻮده اﺳـــــــــﺖ.

Helweg & Liang ١
٣٨

2ـ13ـ ﻋﺮﺿﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان

ﺑﺎزار اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم در اﻳﺮان، ﺑﺮ اﺳﺎس اﺻﻼﺣﻴﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺠﺎرت ﻣﺼﻮب اﺳﻔﻨﺪ 1347، ﺑﺎ اﺟﺎزه ﺻﺪور اﻋﻼﻣﻴﻪ

ﭘﺬﻳﺮه ﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﻬﺎﻣﻲ ﻋﺎم اﻳﺠﺎد ﮔﺮدﻳﺪ؛ از اﻳﻦ رو، ﺳﻬﺎم ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺳﻬﺎﻣﻲ اﻃﻼق ﻣﻲ ﮔﺮدد ﻛﻪ ﺑﺮاي اوﻟﻴﻦ

ﺑﺎر ﺑﻪ ﺑﺎزار ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﭘﻴﺶ از اﻳﻦ، ﺳﻬﺎم اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ

(ﻋﺒﺪه ﺗﺒﺮﻳﺰي، دﻣﻮري، .(1382 ﺑﺮﺧﻲ ﺷﺮاﻳﻄﻲ ﻛﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎي ﻣﺘﻘﺎﺿﻲ ورود ﺑﻪ ﺑﻮرس ﺑﺎﻳﺪ دارا ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻪ ﻗﺮار زﻳﺮ

ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ:

-1 ﺳﻬﺎﻣﻲ ﻋﺎم ﺑﻮده و ﺳﺮﻣﺎﻳﺔ ﺛﺒﺖ ﺷﺪة آن از دوﻳﺴﺖ ﻣﻴﻠﻴﺎرد رﻳﺎل ﻛﻤﺘﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ.

-2 ﺗﻤﺎم ﺳﺮﻣﺎﻳﺔ آن ﻣﻨﻘﺴﻢ ﺑﻪ ﺳﻬﺎم ﻋﺎدي ﺑﻮده و اﻣﺘﻴﺎز ﺧﺎﺻﻲ ﺑﺮاي ﺑﻌﻀﻲ ﺳﻬﺎمداران در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

-3 ﺣﺪاﻗﻞ 20 درﺻﺪ از ﺳﻬﺎم ﺛﺒﺖﺷﺪة آن ﺷﻨﺎور ﺑﻮده و ﺗﻌﺪاد ﺳﻬﺎﻣﺪاران آن ﺣﺪاﻗﻞ ﻫﺰار ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

-4 ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﻪ ﺳﺎل ﺳﺎﺑﻘﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ در ﺻﻨﻌﺖ ﻣﺮﺑﻮط داﺷﺘﻪ و ﻃﻲ اﻳﻦ ﻣﺪت ﻣﻮﺿﻮع ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آن ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻜـﺮده

ﺑﺎﺷﺪ.

– 5 در ﺳﻪ دورة ﻣﺎﻟﻲ ﻣﺘﻮاﻟﻲ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮش ﻛﻪ ﺣﺪاﻗﻞ دو دورة آن ﺳﺎل ﻣـﺎﻟﻲ ﻛﺎﻣـﻞ ﺑﺎﺷـﺪ، ﺳـﻮدآور ﺑـﻮده و

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز روﺷﻨﻲ از ﺗﺪاوم ﺳﻮدآوري و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺷﺮﻛﺖ در ﺻﻨﻌﺖ ﻣﺮﺑﻮط وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

-6 زﻳﺎن اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس آﺧﺮﻳﻦ ﺻﻮرت ﻫﺎي ﻣﺎﻟﻲ ﺳﺎﻻﻧﺔ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ ﺷﺪه، ﻧﺴـﺒﺖ ﺣﻘـﻮق ﺻـﺎﺣﺒﺎن

ﺳﻬﺎم ﺑﻪ ﻛﻞ داراﻳﻲ ﻫﺎ، ﺣﺪاﻗﻞ 30 درﺻﺪ ﺑﺎﺷﺪ. (دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﭘـﺬﻳﺮش اوراق ﺑﻬـﺎدار در ﺑـﻮرس اوراق ﺑﻬـﺎدار ﺗﻬـﺮان

ﻣﺼﻮب .(1386/4/3

ﭘﺲ از اﻋﻼم ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﻫﻴﺎت ﭘﺬﻳﺮش ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪن ﺳﻬﺎم ﺷﺮﻛﺖ در ﺑﻮرس ﺗﻬﺮان، ﻛﻤﻴﺘﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﮔﺬاري

ﺳﻬﺎم ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ اوﻟﻴﻪ ﺳﻬﺎم ﺷﺮﻛﺖ، وﺿﻌﻴﺖ ﻣﺎﻟﻲ و ﺳﻮدآوري ﺷﺮﻛﺖ را در ﺳﻪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های ﻫﺎي، ﻋﻤﻠﻜﺮد، ﺑﺎزده Next Entries پایان نامه با کلید واژه های ﻫﺎي، ﺳﺎل، ﮔﺬاري