پایان نامه با کلید واژه های کسب و کار الکترونیک، مدل ساختاری، فناوری اطلاعات، کسب مزیت رقابتی

دانلود پایان نامه ارشد

چکیده‏ای از ادبیات، روش، تجزیه و تحلیل و ارائه یافته‏ها، و خلاصه و نتیجه‏گیری است. در فصل اول مقدمه به ماهیت این مطالعه می‏پردازد. این فصل شامل پس‏زمینه مسئله، هدف از مطالعه، اطلاعات مربوط صنعت خودرو سازی در ایران، بیان مسئله، سوالات پژوهش، مفروضات و محدودیت‏ها، تعاریف از اصطلاحات کلیدی و خلاصه می‏شود.

فصل اول
کلیات تحقیق

1-1- بیان مساله
کسب و کار الکترونیک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است. به طوری که رویکرد سیاست اکثر موسسات تجاری در پذیرش و به کارگیری کسب و کار الکترونیک در جهت ورود به بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید و موثر و کارا در این راستاست. تاثير گسترش و رشد فناوري‏هاي ارتباطي و اطلاعاتي و ورود آنها به عرصه سيستم‏هاي سازماني بر توسعه راهبردهاي اقتصادي موجب ايجاد تحول و بازنگري در رويكرد سنتي به موضوع تجارت و بازار مي‏شود. در اين بين توسعه روز افزون اينترنت در كشورها و گسترش ارتباطات الكترونيكي بين افراد و سازمان‏هاي مختلف از طريق دنياي مجازي اينترنت بستري مناسب و مساعد براي برقراي مراودات تجاري و اقتصادي فراهم كرده است. کسب و کار الکترونیک تاثیر به سزایی بر تمامی کارکرد‏های تجاری دارد. در واقع اصلی ترین سوال این نیست که آیا شرکت‏ها می‏بایست از کسب و کار الکترونیک استفاده کنند یا خیر بلکه نحوه‌ی اجرای کسب و کار الکترونیک در کسب مزیت رقابتی امری مهم تر به شمار می‏رود. فعّالیت‏های کسب و کار الکترونیک اکنون در شبکه‏ای گسترده از شرکایی که به صورت دیجیتالی به هم پیوسته‏اند مشغول فعّالیت‏اند تا امکان بهینه سازی تقاضا/ظرفیت/قیمت را در عین ارائه‌ی رابطه‏ای خدماتی میان فرد و خدمات در مسیر‏های گوناگون با سرعت ارتباطی چشمگیر فراهم آورند. (George Xirogiannis et al 2010). بدیهی است یکی از مهم ترین شاخصه‏های سنجش مشتریان در زمینه ارائه خدمات، دریافت به موقع خدمات و زمان دسترسی به آن است که مورد توجه محققین بسیاری نیز بوده است. با این حال تأثیر فناوری‏های نوین بر ارائه سریع تر خدمات تاکنون چنانچه باید و شاید در بررسی‏ها و تحقیقات مورد بررسی قرار نگرفته است. تحقیقات داخلی صورت گرفته در زمینه کسب و کار الکترونیک اغلب مربوط به راه‏های ترویج کسب و کار الکترونیک در شرکت‏ها و نهاد‏ها بوده و تاکنون به مؤلفه‏های کسب و کار الکترونیک و تأثیر آن بر دیگر جنبه‏های فرهنگ و فعالیت‏های سازمانی توجه لازم صورت نگرفته است. در مورد تحویل به موقع به مشتریان نیز کمتر تحقیقی این مؤلفه را به عنوان موضوع اصلی خود در نظر گرفته است بنابراین بررسی‏های ما در زمینه تحقیقات داخلی نتیجه قابل ذکری به دست نداده است و نیازمند بررسی‏های تکمیلی در این موضوع هستیم.

1-2 اهمیت موضوع تحقیق
به کارگیری کسب و کار الکترونیک منافع متعددی را به دنبال دارد. بسیاری از بنگاه‌ها به دلیل پایین بودن هزینه مشارکت را قبول می‌کنند اینترنت باعث ارزانی دسترسی به اطلاعات و بازارهای جهانی می‌شود. این عامل موجب می‌گردد سرعت عمل در بازارهای چند منظوره که برای تولید کالاها و اطلاعات است، بالا برود. به طور بالقوه شکل تازه‌ای به سازمان‌دهی زیرساخت مشاغل موجود می‌بخشد و با ارزش‌گذاری مجدد، راه را برای انجام معاملات تجاری باز می‌کند و با مهندسی مجدد بازرگانی محدودیت‌هایی که به طور سنتی تولیدکنندگان را از مشتریان جدا می‌ساخت رها می‌سازد. از سوی دیگر، فعالیت‌های منفصل و جدا از هم نظیر سفارش، پرداخت و خدمات بعد از فروش، ممکن است به یک فرآیند واحد ادغام شده و باعث کاهش هزینه‌های اعتباری گردد. نتیجه چنین فرایندی منتهی به افزایش کارایی و رقابت‌پذیری در بین بنگاه‌های صادراتی است. با توجه به مطالب مطرح شده از کسب و کار الکترونیک برای افزایش انگیزه بازرگانی بخصوص صادراتی میتوان گفت ورود به سازمان تجارت جهانی و قرار گرفتن در وضعیت رقابتی امری اجتناب ‌ناپذیر است. از این رو استفاده از فناوری‌های نوین تجاری در بنگاه‌های صادراتی مورد تأکید قرار می‌گیرد. از آنجا که موفقیت در کسب و کار الکترونیک نیازمند توجه به عوامل جانبی و تأثیرگذار بر آن است لذا شناخت متغیر‏های بومی و اثر گذار بر آن میتواند رهگشا بوده و ضرورت این تحقیق را تا حد زیادی بیان کند.

1-3 اهداف تحقیق
به طور کلی هدف از این تحقیق توسعه منابع مطالعاتی موجود از طریق بررسی مؤلفه‏های کسب و کار الکترونیک بر فعالیت شرکت‏های خدماتی در بستر ایران و خدمات فروش خودرو و رسیدن به مدل ساختاری مؤلفه‏های موثر کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع به مشتریان میباشد که در زیر اهداف به طور مجزا ذکر شده اند:
1ـ یافتن متغیر‏های تأثیر گذار بر کسب و کار الکترونیک.
2ـ یافتن مؤلفه‏های بحرانی و اثر گذار کسب و کار الکترونیک.
3ـ ارائه‏ی مدل ساختاری مؤلفه‏های کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع به مشتریان.
4ـ ارائه راه حل‏های پیشنهادی برای مدیران.

1-4 سوالات تحقیق
1ـ متغیر‏های تأثیر گذار کسب و کار الکترونیک کدامند؟
2ـ مؤلفه‏های تأثیر گذار کسب و کار الکترونیک کدامند؟
3ـ مدل ساختاری مؤلفه‏های کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع به مشتریان چگونه است؟

1-5 قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق با توجه به محدوده‏ی پژوهش در سه بعد موضوعی، زمانی و مکانی مشخص میشود:

1-5-1 قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق که به دنبال شناسایی و رتبه‏بندی عوامل تأثیر گذار کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع مشتریان میباشد در حوزه‏ی بازرگانی بین الملل میباشد.

1-5-2 قلمرو زمانی
مدت زمان صرف شده برای انجام این پژوهش 6 ماه بود، که صرف مراحل مقدماتی، مطالعات تئوریک و کار میدانی انجام گردیده است.

1-5-3 قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق شرکت ایران خودرو در شهر تهران میباشد که مورد مناسبی جهت پیاده سازی تحقیق می‏باشد.
1-6 مفروضات
مفروضات این مطالعه عبارتند از:
1. متغیر‏های کسب و کار الکترونیک وتحویل به موقع مشتریان را میتوان شناسایی و اندازه‏گیری نمود.
2. ابزار پژوهش می‏تواند متغیر‏های کسب‏وکار الکترونیک و تحویل به موقع مشتریان را اندازه‏گیری کند.
3. پرسشنامه این تحقیق دارای الگوی اندازه‏گیری معتبر و قابل اعتماد است.
4. پاسخهای نمونه برای بیان نظرات شخصی، بدون ارتباط است.
5. مطالعه اطلاعات مفیدی را برای پژوهشگر، صاحبان کسب و کار‏های حرفه ای، سازمان‏های کار، محققان آینده، و دیگران فراهم می‏کند.

1-7 اصطلاحات و تعاریف عملیاتی:
کسب و کار:
پیترسن و پلومن بر اين باورند که هرتبادلي که در آن خريد و فروش صورت گيرد، کسب و کار نيست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراري و تجديد شونده ي خريد و فروش است. (ركابي، حميد 1389).
کسب و کار الکترونیک:
بکارگیری فناوری اطلاعات یکپارچه در فعالیت‏ها و طراحی مجدد فرایند‏های تجاری و نوآوری کامل در مدل‏های تجاری توسط یک شرکت در فرایندهای درونی. (آمیت وزو،2001)
مفهوم مشتري:
مشتريان، مردم يا عملياتي هستند كه محصول يا نتايج يك عملكرد را مصرف مي‏كنند يا به آنها نياز دارند و از آنها بهره مي‏برند. چون هر عملكردي در يك سازمان به يقين داراي هدفي است، بنابراين، مشترياني دارد. (برنيكرهوف و درسلر، 1377، ص 33)
تحویل به موقع و رضایت مشتری:
امروزه سازمانهاي توليدي يا خدماتي، ميزان رضايت مشتري را به عنوان معياري مهم براي سنجش كيفيت كار خود قلمداد مي‏كنند و اين روند همچنان درحال افزايش است. اهميت مشتري و رضايت او چيــزي است كه به رقابت در سطح جهاني بر ميگردد. تحویل به موقع محصولات یا خدمات از عوامل مهم رضایتمندی مشتریان میباشد که سازمان‏ها باید به آن توجه ویژه‏ای داشته باشند. (جعفري و فهيمي، 1379، ص 53)

فصل دوم
ادبیات موضوع

مقدمه
تنها در حدود 10 سال از فراگیر شدن و کاربرد عمومی اینترنت گذشته است و میزان نفوذ این تکنولوژي در همین مدت کوتاه به حدي است که نمیتوان زندگی امروز را بدون آن تصور نمود. تفریح، ارتباط، آموزش، تجارت، حقوق و حتی روابط شخصی، از این فناوري متأثر شده و عرصه جدیدي در پیش روي افراد و شرکتها نمایان گردید. فناوري نوین اطلاعات و ارتباطات در حوزه تجارت، نه تنها امکانات و تسهیلات متعددي براي شرکتهاي ارائه کننده محصولات و خدمات به شیوه سنتّی مهیا نموده و باعث پیشرفت چشمگیر آنان شد، بلکه موجب ایجاد بنگاههاي جدیدي شد که تنها به ارائه خدمات و سرویسها روي شبکه اینترنت پرداخته و یا به طور موازي در هر دو حوزه سنتی و نوین مشغول به فعالیت گردیدند. با گسترش اینترنت، نیازهاي جدید، منابع جدید، محصولات جدید، نگرشها و راههاي جدید براي کسب و کار و همینطور ارزشهاي جدید براي بنگاه و مشتري به وجود آمدند.
ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎﻳﻲ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺑﻘﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺪﻝ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗـﺮﻱ ﺭﺍ ﻧـﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﺭﻗﺒـﺎ ﺍﻧﺘﺨـﺎﺏ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺪﻝ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺁﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺭﻣﻮﺯ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺭ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ.
ﻳﻜﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﻲﻫﺎﻱ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ، ﺩﻳﺠﺘﺎﻟﻲ ﺷﺪﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﺭﻭﺯﻩ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭﻫـﺎﻱ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴـﻚ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻣﺎ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺪﻝﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻚ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﻲ‏ﺁﻳﻨﺪ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻜﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻘﺎ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴـﺖ ﺑـﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﺪﻝ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺁﻥ (ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﻣﺤﻴﻂ) ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺩﺍﺭﺩ.
تجارت و روشهاي کسب و کار، یکی از مهمترین حوزه‏هایی است که با به کارگیري فناوریهاي نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت به سرعت و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاري از روشهاي سنتی کسب درآمد متحول گشته و روشها و ارزشهاي جدید فراوانی نیز پا به عرصه وجود نهادند. مدل کسب و کار یک متد انجام کسب و کار است به نحوي که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقاي خود را تضمین نماید، به عبارت دیگر تولید درآمد کند.
فناوري اطلاعات در بسياري از شئون زندگي اجتماعي و سازماني رسوخ كرده است. در بازار پويا و رقابتي، سازمان‏ها به اين سطح از نياز رسيده‏اند كه مي‏بايست نحوه تخصيص‏هاي هزينه‏اي و سرمايه‏اي خود در امر فناوري اطلاعات را در سطوح عالي و استراتژيك تعيين نمايند. اما براي اينكه بتوان سطوح عالي تخصيص را معين نمود لازم است سازمان ابتدا وضعيت جاري خود را در حوزه آمادگي الكترونيك و در تعريف دقيق تر در حوزه كسب و كار الكترونيك مشخص نموده و به تعيين عوامل تأثيرگذار در رشد و توسعه اين رويكرد با توجه به نوع خدمت رساني خود بپردازد. (زيروگينيس و گيلكاس، 2007)
در یک نگاه کلی می‏توان گفت کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردي کردن کلیه سیستمهاي اطلاعاتی براي تقویت و کنترل فرآیندهاي کسب و کار. امروزه این فرآیندها با استفاده از تکنولوژي‏هاي مبتنی بر وب توسعه می‏یابند.
كسب و كار الكترونيكي پديده‏اي است كه تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعاليت‏هاي تجاري شركت‏ها براي دستيابي به تسهيل تجاري را مي‏طلبد. اين امر علاوه بر تحولات خرد كه در سطح بنگاه اتفاق مي‏افتد به شدت مستلزم تحولاتي در محيط حاكم بر شركتهاي تجاري و كشورهاست كه به نحو مؤثر مي‏تواند بستر لازم را براي توسعه ملي كسب و كار الكترونيكي در اختيار قرار دهد.
كسب و كار الكترونيكي يكي از مهمترين ابزارهايي است كه امروزه با حركتي انقلابي توانسته است حوزه تجارت و اقتصاد را متحول و تجديد نمايد. توسعه كسب و كار الكترونيكي و تأثيري كه بر مزيت‏هاي رقابتي سازمان‏ها و كشورهاي جهان داشته است، نقش اين ابزار را در توسعه اقتصادي تاحد زيادي نمايان مي‏سازد.

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های تحلیل عامل، تحلیل عاملی، تحلیل عاملی تأییدی، کسب و کار الکترونیک Next Entries پایان نامه با کلید واژه های کسب و کار الکترونیک، تجارت الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی، مدل کسب و کار