پایان نامه با کلید واژه های کالاهای خارجی، قاچاق کالا، وفاداری به برند

دانلود پایان نامه ارشد

مارك نسبت به ديگر ماركها تما يل دارند، مارك مورد نظر را به ديگران توصيه
مي كنند(جوانمرد و سلطان زاده ،1388). زمانی مشتریان نگرش مثبتی به یک برند دارند و به طور مکرر یک برند می خرند وفاداری به برند تثبیت می شود.آکر (1991) دریافت مشتریان کسانی که وفاداری به برند نشان می دهند یک رابطه احساسی با برند دارند .همچنین لی (2001) دریافت مشتریانی که به طور مکرر یک برند خاص می خرند آن برند با تصوراتی که در جستجوی آن بودند تناسب دارد و ویژگی که آن ها ترجیح می دهند را دارا می باشند(کیم و همکاران ،2010).
2-10 بازار پوشاک ایران
2-10-1تاریخچه بازار پوشاک
لباس و پوشش، نیاز اساسی بشر است انسان ها از همان روزگار نخستین برای محافظت و یا به دلایل اخلاقی، جسم خود را در پوشش لباس و پاهای خویش را در حفاظت پاپوش قرار می دادند. ازاین رو تاریخچه ي تولید و تجارت این کالاها، قدمتی به اندازه ی تاریخ زندگی انسان ها دارد. شواهد حکایت از آن دارد كه صنعت نساجي درحدود 3000 سال قبل از ميلاد مسيح از ايران شروع شده ونشانه هاي مربوط به آن ضمن كاوش هاي باستان شناسي در شوش به دست آمده است. در ايران، تا زمان روي كار آمدن مغولان، نساجي هميشه یکی از صنايع پررونق ايران بوده و به علت
پر مصرف بودنش در همه ي ادوار تلاش شده است تا كشور ما در زمينه ي توليد آن حالتی خودكفا داشته باشد. اولين كارخانه در زمينه ي نساجي پشمي با حمايت دولت و همكاري بخش خصوصي در سال 1304 تاسيس گرديد. به دنبال آن شهرهاي يزد،كرمان وكاشان، هم چنين
استان هاي خراسان، مازندران، گيلان و آذربايجان نيز داراي كارخانه های مختلف صنعتي نساجي شدند با این که رشد صنايع نساجي در سال هاي 1320 تا 1332 به اوج خود رسید، اما پارچه هاي خارجي در بازار ايران جولانگاهي يافتند و ارز فراواني را از مرز خارج كردند. رشد کارخانه های نساجی و پوشاک در دهه ی 50 نیز چشم گیر بود؛ اما از آن جا كه دروازه هاي کشور به روی منسوجات و پوشاک خارجی گشوده شده بود، به لحاظ فرهنگ مصرف،گرایش جامعه به خرید کالاهای خارجی هر روز افزون می گردید، اما با اين همه، به دلیل پایین بودن نرخ تعرفه و آزادی نسبی واردات و قاچاق، آن چنان نمود چشم گیری نداشت واغلب واردات از مسیرهای تعیین شده آزادانه صورت می گرفت.در سال های نخستین پس از انقلاب تب مصرف کالاها و پوشاک خارجی برای مدت کوتاهی فروکش کرد. اما به دلیل نبود برنامه ی اجرایی وبه همراه عدم اعمال کنترل لازم بر واردات و تسهیل ورود کالای قاچاق به دلیل نبود برنامه های کنترلی یا نارسا بودن آن ها باعث ناتوانی تولیدات داخلی در رقابت با کالاهای خارجی شده و به تدریج، عرصه برای نقش آفرینی کالای قاچاق در بازار مساعدتر گردید(زیویار ،1388).
2-10-2 حضور نام های تجاری لوکس مد خارجی پوشاک در ایران و کرمان
سال‌های آخر دهه ۷۰ بود که سر و کله برند های خارجی با قیمت‌های سرسام‌آور در بازار ایران پیدا شد. مارک‌ها و لباس‌های روز با آخرین مدل، هیجانی وصف‌ناپذیر در میان متقاضیان ایجاد کرده بود به گونه‌ای که برخی‌ها هم که وضعیت مالی مناسبی نداشتند برای خرید لباس‌های با مارک اصل به هر دری می‌زدند. دریک مقایسه تطبیقی نگرش مصرف کنندگان به برند های جهانی پوشاک (کره ،ژاپن و ایران )به این نتیجه رسیدند که مصرف کنندگان ایرانی دارای کمترین میزان میانگین در مورد دو متغیرارتباطات ویژه برند (ارزش عاطفی،کیفیت ادارک شده) و ادراک عمومی برند (آگاهی برند ،تصور برند ،تعهد برند)می باشند. اما میزان تعهد برند که شامل وفاداری برند و قصد خرید می باشد تفاوت هایی دیده می شود ،با وجود اینکه ارزش عاطفی و کیفیت ادراک شده در مورد برند های جهانی در ایران نسبت به دو کشور دیگر بالاتر است ،به نظر می رسد این امر ناشی از وجود یک متغیر تعدیل گر است که در این تحقیق در نظر گرفته نشده است و شاید بتوان آن را فرهنگ جامعه ایرانی دانست زیرا ایرانی ها از دیر باز محصولات خارجی مخصوصاً امریکایی را محصولاتی با کیفیت بالا در نظر می گرفتند و افرادی که آن ها را خریداری می کردند افراد مرفه جامعه بوده اند و پوشیدن این لباس ها نشان دهنده شأن اجتماعی آن ها بوده است وباعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شد (دعایی و حسن زاده ،1369).هیجان های اولیه حضور برند های خارجی در بازار پوشاک ایران، سود سرشاری را نصیب شرکت های خارجی کرد به گونه‌ای که اکثر آن ها به فکر زیاد کردن تعداد شعب خود افتادند. البته برخی از این برند های هیچ نمایندگی در ایران ندارند و تنها از طریق قاچاق اجناس وارد گمرکات ایران می‌شود (خبر آنلاین ،1390). خيلي از لباس هايي که با عنوان مارک هاي ايتاليايي، اسپانيايي وفرانسوي عرضه می گردد، دوخت خياطان زبردست ترک يا حتي ايراني است. اگرچه معمولاً برخي فروشندگان از نظر زبردستی ولی از نوع ناپسند آن ،از اين خياطان کم نمي آورند به گونه اي كه يک برچسب اصل روي همان لباس ميزنند و با آب و تاب فراوان آن قدر روي اين موضوع تاکید مي کنند که دست آخر، حتي کسي هم که به مارک خيلي دقت دارد، باور مي كند که اين مارک، اصل است.به گفته ی یکی از فروشندگان لباس،بيش از 90 % کالاهایی که در بازار ايران و فروشگاه هاي معتبر وجود دارد،اصل نيست. بسياري از لباس هايي که وارد کشور ما مي شود تقلبی است كه يا به دست خياطان حرفه اي ترکیه با نصب مارک کمپاني هاي معروف روي آن ها توليد مي شود، يا در گوشه و کنارکشوردر توليدي هاي زيرزميني دوخته شده است و به عنوان جنس مارک دار اصل، وارد بازار مي گردد(زیویار ،1388).
آمارهاي گمرک ايران نشان مي‌دهد که واردات پوشاک ايران در نه ماهه اول سال 91 به 15 ميليون و 257 هزار دلار رسيد، اين در حالي است که اين ميزان در مدت مشابه در سال قبل 14 ميليون و 688 هزار دلار بوده است.امارات متحده عربي، چين و ايتاليا سه کشور عمده مبدا واردات پوشاک به ايران در نه ماهه اول سال 91 بوده‌اند. بر همين اساس، در اين مدت 4 ميليون و 769 هزار دلار پوشاک از امارات متحده عربي، 3 ميليون و 351 هزار دلار پوشاک از چين و يک ميليون و 879 هزار دلار پوشاک از ايتاليا وارد کشور شده است. وزن واردات پوشاک از امارات متحده عربي، چين و ايتاليا در هشت ماهه اول سال 91 به ترتيب 409 تن، 473 تن و 75 تن بود. همچنين 419 تن پوشاک نيز از ساير کشورها به ارزش 5 ميليون و 258 هزار دلار نيز در مدت 9 ماهه اول سال 91 به کشور وارد شد. (خبرگزاری مهر،1391). گفته مي شود که در حدود 85 % حجم بازار پوشاک کشور را اجناس وارداتي در برگرفته است اين در حالي است که “شيرازي” رئيس اتحاديه پوشاک تهران به رقم 70 % قناعت کرده است(روزنامه ابتکار ،1388). سه برابر وارد‌ات قانونی پوشاک به کشور، این کالا به صورت قاچاق وارد‌ کشور می شود،به این ترتیب اگر حجم وارد‌ات قانونی پوشاک د‌ر هفت ماه اول سال 91 را حد‌ود‌ 9/12 میلیون د‌لار د‌ر نظر بگیریم 7/38 میلیون د‌لار پوشاک غیر قانونی وارد‌ کشور شد‌ه است. د‌ر سال‌های 1385 تا 1389 قاچاق پوشاک به کشور رشد‌ی 500 د‌رصد‌ی را د‌اشته است(خبرآنلاین ،1391). با وجودی کارشناسان فرهنگی از رواج مدهای روز فرهنگهای بیگانه در
خانه های ایرانی خبر می دهند .به گزارش خبرنگار مهر، مد و توجه به مد روز بودن، اصطلاحی است که در کشور ما بین قشر جوان زیر30 سال زیاد مطرح است. یکی فعالان صنف پوشاک شهر کرمان
می گوید: مد و اینکه از کجا یک لباس مد می شود حتی من فروشنده هم نمی دانم ولی یک باره
می بینیم بین تولید کنندگان یا در جامعه می گویند فلان پوشاک مد است یا فلان رنگ رنگ امسال است .خیابان هزار یکشب کرمان و امام جمعه مملو از جوانانی است که هر کدام با مدل لباسشان جلب توجه می کنند.وی افزود 80 % لباسهای کرمان وارداتی است.80 % لباس های بازار کرمان از تهران و مشهد وارد می شود و20% از منطقه بندرعباس وارد بازار می شود (حسینی ،1388) .
2-11 بازار خاکستری در ایران
در مورد بازار خاکستری نام های تجاری لوکس پوشاک تاکنون تحقیقی در ایران صورت نگرفته است .با این وجود با توجه به تعاریف و شواهد موجود می توانیم به بررسی این موضوع در ایران بپردازیم .
صاحب نظران و محققان از رويكردهاي مختلف، بازار خاكستري (واردات موازي) را تعريف كرده اندكه در زير به پاره اي از آن ها پرداخته مي شود.
بازار خاكستري، بازاري است كه ورود محصول به آن بازار توسط توليدكننده برنامه ريزي نشده است
بازارهاي خاكستري، بازارهايي هستند داراي محصولاتي با نام تجاري واقعي كه فقط از طريق فروش آن محصولات در كانال هاي غيرمجاز قابل تعريف و شناسايي
مي باشند
بازار خاكستري به توزيع كالاهاي مارك دار توسط افراد غيرمجاز دلالت دارد
هر ساله میلیاردها دلار محصولات گوناگون خارج از شبکه ها ،شعبه ها و کانال های توزیع مجاز وارد بازار جهانی می شود.این مساله سبب به وجود آمدن شکلی خاص از بازار ،به نام بازار خاکستری در عرصه تجارت شده است که سهم قابل توجهی از معاملات را نیز به خود اختصاص داده است . بازار خاکستری بر روی بسیاری از صنایع از جمله کالاهای لوکس سنتی و محصولات مصرفی مارکدار (دوربین ،ساعت ،لباس و …) تا محصولات صنعتی اثر می گذارد .منابع معتبر برآورد کرده اند که وارادات موازی حدود 10 % فروش کامپیوترهای شخصی شرکت IBM ،
20 % فروش دستگاه های کپی شارپ و 20 تا 30 درصد مواد آرایشی و معطر جهان به خود اختصاص داده است (سلیمانی ،1389).
آمار کشفیات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می دهد در سال 89 بیش از 830 میلیارد ریال پوشاک قاچاق کشف شده است و با میزان کشفیات سال 88 که رقمی در حدود 260 میلیارد ریال بود فاصله زیادی گرفته است. آنگونه که مسوولان این ستاد اعلام می کنند، قاچاق پوشاک 4 برابر قاچاق پارچه است و بیشترین میزان قاچاق در این بخش به لحاظ ارزشی به ترتیب به
لباس های بچه گانه ، زنانه ، کت و شلوار و لباس زیر اختصاص دارد. آمار سازمان توسعه تجارت ایران نیز نشان می دهد که قاچاق پارچه به کشور حدود 13 برابر آمار واردات رسمی است. از سوی دیگر نیروی انتظامی اعلام کرده است که در بهترین حالت قاچاق کشف شده تنها یک سوم آمار قاچاق واقعی است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که آمار قاچاق پارچه به کشور حدود 40 برابر واردات رسمی آن است. از سوی دیگر،برآوردها حاکی از این است که نزدیک به نیمی از قاچاق کالا به کشور ( 3 تا 14 میلیارد دلار) شامل نساجی و پوشاک می شود. بررسی میزان و نوع کالاهای وارداتی (قانونی و غیرقانونی) در مرزهای ورودی، بازارچه های مرزی و مناطق آزاد نیز نشان می دهد که بین 50تا 80 درصد از آن ها را منسوجات و پوشاک تشکیل می دهد(هفته نامه آسمان ،1390).
فرزانگان (2009) موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای ،کنترل شدید مبادلات خارجی ،گسترش
رشوه گیری و تفاوت های زیاد قیمت بین ایران و کشورهای همسایه را اصلی ترین دلایل قاچاق در ایران می داند .در بین 181 اقتصاد جهان ،رتبه ایران از لحاظ سهولت در تجارت 142 است در حالی که این رتبه بندی در مورد کشورهای مانند امارات متحده عربی ،عربستان و اردن به ترتیب 16،14و 74 است .از طرفی هزینه واردات هر کانتینر کالا در ایران 1656 دلار است که در مقایسه با سایر کشورها ی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به جز عراق بیشترین هزینه وارداتی محسوب می شود و همچنین تعداد اسناد لازم برای واردات در ایران 10 سند می باشد که در بعضی از کشورها ازجمله مالزی ،دانمارک و سنگاپور هیچ سندی برای واردات لازم نیست .این موانع به همراه موانع تعرفه ای در نهایت سبب اختلافات قیمت بسیار زیاد کالاها می شود و انگیزه بسیار مطلوبی برای فعالیت در بازار خاکستری را فراهم می سازد (جبارزاده ،1390 ).
فروشندگانی که از بازار خاکستری استفاده می کنند می توانند محصولاتشان 30 تا 50 درصد ارزان تر از فروشگاه های بزرگ و نمایندگی ها پیشنهاد دهند و در نتیجه سهم بازارشان به طور مداوم افزایش می یابد .در صورتی که نام های تجاری لوکس از طریق بازار خاکستری در کشور عرضه نشود ،تنها بازار هدف برای این برند های

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های خرده فروشی، وفاداری مشتری، رویکرد رفتاری Next Entries پایان نامه با کلید واژه های ارزش برند، وفاداری برند، خرده فروشی