پایان نامه با کلید واژه های معماری سنتی، استان تهران، پوشش گیاهی، معماری پایدار

دانلود پایان نامه ارشد

انباشته شده است.

3-4- بررسی نمونه فرهنگسرای خارجی
3-4-1- مرکز فرهنگی تی جی بائو
معمار: رنزو پیانو
جزایر کالدونیای جدید در آبهای غربی اقیانوس آرام و در کرانه های خاوری استرالیا که مرکز آن نومه آ می باشد .کالدونیای واقعی در اسکاتلند بوده و دلیل این نام گذاری شباهت اقلیم ها می باشد .
اقلیم : آتشفشانی،گرم و مرطوب و پر باران .خاک منطقه مناسب کشاورزی بوده و دارای پوشش گیاهی انبوه می باشد . ویژگی اول : مأنوس بودن با طبیعت به نحوی که :
1) استفاده از نور خورشید برای بیان لطافت ساختار چوبی
2) استفاده از صنوبر بلند و ستون مانند که معیاری برای ارتفاع پوسته های وسیع ساختمانی محسوب می شوند.
3) استفاده از باد که از میان عناصر می وزد و انعطاف پذیری و استحکام چوب را یاد آوری می کند .
ویژگی دوم: در استفاده از معماری سنتتی و بومی و همچنین نوع مصالح به کار رفته و روش ساخت سازه نیز از فرهنگ  کاناک الهام گرفته شده است .

یکی از دهکده های مجموعه تجیبائو مخصوص نمایش های محلی و رقص اختصاص دارد.دهکده دوم ، مربوط به فضای نمایشگاهی و دهکده سوم دفاتر اداری را شامل می شود.در میان تفرجگاه یک واحد متوسط قرار دارد که شامل بخش سمعی بصری می باشد که به تماشاگران فرهنگ کاناک را معرفی می کند .
این مرکز شامل آمفی تئاتر ،کتابخانه ،لابراتور های آموزشی و رسانه ، موزه،سالن رقص و سالن اجتماعات ، سمعی بصری ،کافه تریا و نمایشگاه می باشد .
این مجموعه از ده سازه کلبه مانند در ابعاد مختلف به وجود آمده است که در کل فاقد تقارن میباشد .حاوی  3 بخش شامل 2 مجموعه 3 تایی و 1 مجموعه 4 تایی می باشد .بدیهی است که این سازه ها طورری طراحی شده اند که در برابر هر رخداد اقلیمی به ویژه طوفانهای گرمسیری تاب آورند و این مقاومت با قرار گرفتن بر روی یک شالوده شناور بتنی تامین می شود .
بزرگترین فضای  این مرکز سالن تئاتر بوده که در این سالن برای جدا کردن بخس ها از دیوارعایق صوتی با روکش چوب تاتاحویا استفاده شده است .
یک طرف بنا را ساخت و ساز های کوتاه تشکیل می دهد که به نرمی به طرف تالاب پائین می روند .و همچنین طرف دیگر مجموعه را بناهای بلند در برابر بادهای مداوم شرقی تشکیل می دهد ، که نتیجه این اصل استعاره بصری از فرهنگ سنتی قوم کاناک می باشد .
ورودی به سایت از جهت شمال است.پارکینگ ماشین ها بین ورودی و نگهبانی که دسترسی سواره به سایر قسمت ها ی سایت را کنترل می کند قرار دارد .
سپس جاده مسیر بین نگهبانی و مرکز فرهنگی را طی میکند و در این میان یک ایستگاه برای سوار و پیاده شدن مسافرین وجود دارد . جاده مسیر کوتاهی را طی می کند تا به تونل خدمات در زیر مرکز فرهنگی برسد و در انجا تعدادی ساختمان با سقف مسطح در ضلع جنوبی به سمت دریا واقع شده است.این ساختمانها شامل رستوران و مهمان سرا و یک استدیو برای محصلین و هنرمندان می باشد .

در زاویه بین ضلع جنوبی و شبه جزیره هزمینی انحنایی که اطراف آن شیب دار است قرار دارد که یک آمفی تئاتر رو باز می باشد.
از گوشه خارجی سالن تئاتر  از طریق یک جاده یک کیلومتری به باغ مجاور مرداب می رسیم و در نتیحه ی طی این مسیر به جایی خواهیم رسید که با استفاده از سنگ های باستانی مکانی برای انتقال فرهنگ دیرینیان ایجاد شده است.
فضای داخلی:
اشارت صریح به گذشته را می توان در مصالح و روش کار با چوب و انحنا دادن به قطعات یافت و استفاده از تهویه طبیعی که باعث ایجاد معماری پایدار شده است .

تهویه از طریق وارد کردن جریان هوای خنک در بخش فوقانی بنا انجام می شود.صندوقچه ها طوری طراحی شده اند تا بادهایی که تقریبا همیشه از یک جهت می وزند را دریافت کنند و پیوسته دمای داخلی را طوری کاهش دهند که هوای گرم مدام تخلیه شود.

سقفهای خاکستری آلومینیومی اتاقها، این واحد های چوبی را تحت تاثیر قرار می دهند. استفاده از سقف دو جداره در این منطقه برای عایق بودن در برابر گرمای خارج. ایجاد فاصله ای در میان صفحات آلومینیومی سقف ها برای عبور جریان هوا و تابش نور خورشید برای روح بخشی به ساختمان . ورقه های عمودی چوبی داخلی و خارجی و خرپای سقف و بست های فولادی و روکش های چوبی که باعث ایجاد تحرک بصری و پیوستگی با پوشش گیاهی اطراف می شوند .

رگه های چوبی همگی رو به بالا هستند و به تدریج باریک می شوند.گویی این رگه ها آسمان را شانه می زنند و همراه باد به اطراف تعظیم می کنند ،که به دلیل وسعت این رگه ها آنها را به تلسکوپ های رادیویی تشبیه کرده اند. باز بودن طبقه اول و میزان ادغام ان با طبیعت اطراف که از تمام جهات حتی تا داخل آن آمده است.
نتیجه ی این عمل این است که طبقه اول این ساختمان پر نور و خوش و آب و هوا می باشد . بنا و سایت اطرافش یاد آور بی زبان بودن فرهنگ این قسمت اقیانوسیه می باشد و گردشگران را به درک بهتری از آن  ترغیب میکند . در اصل این فرهنگ یک ایدئولوژی تاریخی و مرده نیست بلکه هنوز زنده و پویا می باشد .

3-5- نتیجه گیری

نام پروژه
ویژگیهای بکارگرفته شده در طرح
فرهنگسرای نیاوران

• استفاده از معماری سنتی در ورودی
• استفاده از هندسه منظم در طرح
• توجه به قانون کثرت در وحدت
• استفاده از آب بعنوان عنصر هدایت کننده
• قرار دادن حیاط در قلب مجموعه
مرکز بین المللی اصفهان
• استفاده از تقارن قوی در طرح
• توجه به مرکز
• استفاده از پل و مفهوم ذهنی آن
• استفاده از اعداد بصورت سمبولیک
• استفاده از هندسه روشن
• دادن هویت ویژه به بنا با استفاده از نمادها و اعداد
• توجه به قانون کثرت در وحدت
مرکز فرهنگی دزفول
• استفاده از مصالح بومی
• استفاده از هندسه منظم و نمادین
• استفاده از معیارهای معماری بومی منطقه
• حیاط مرکزی
• استفاده از عناصر معماری سنتی جهت عرضه معنا
مرکز فرهنگی تی جی بائو
• ساختمان مانوس با طبیعت
• استفاده از فرهنگ بومی در انتخاب نوع مصالح، روش ساخت، انتخاب فرم و بیان معنا
• در نظر داشتن معماری پایدار و رعایت اصول آن

فصل چهارم:
مطالعات جغرافیایی، جمعیتی، اقلیمی شهر قم
شامل:
الف: حدود طبیعی استان
ب: جغرافیای طبیعی استان
ج: اقلیم و تاثیر ان بر ساختمان
• بارش
• دما
• باد
• انتخاب جهت مناسب استقرار ساختمان
د: نتایج و راهکارهای طراحی اقلیمی
• جدول نتیجه گیری
• راهکارهای طراحی اقلیمی استفاده شده در طرح

4-1- حدود طبیعی استان
استان قم با وسعت تقريبي 12000 كيلومتر مربع در موقعيت 34 درجه و8 دقيقه تا 35 درجه و 11 دقيقه عرض جغرافيايي و 50 درجه و 6 دقيقه تا 52 درجه و 3 دقيقه طول جغرافيايي قرار گرفته است. اين استان تقريبا در مركز ايران واقع شده و از شمال به استان تهران، از شرق به استان سمنان و درياچه نمك و دشت كوير، از جنوب به استان اصفهان و از غرب به استان مركزي محدود ميباشد64. (نقشه 1-1) در غرب آن کوههای خرقان و در جنوب آن کوههای الوند امتداد یافته است. قم در حاشیه کویر و بر سر شهرهای جنوب و غرب کشور قرار دارد و نظاره گر آسمان روشن و خورشید تابنده است و آفتابی درخشان در سینه دارد،65 فاصله شهر قم تا تهران 140 کیلومتر، تا اراک 136 کیلومتر، تا اصفهان 263 کیلومتر، تا کاشان 104 کیلومتر، تا ساوه 78 کیلومتر است. 66

نقشه 1-1 : نقشه موقعیت قرارگیری قم نسبت به شهرهای همجوار
4-2- جغرافیای طبیعی استان
این استان بین 900 تا 1500 متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد. مناطق دشتی استان قم با شیب ملایمی از غرب به شرق به سمت منطقه کویر مرکزی گسترش می یابد. رسوبات نرم و قابل نفوذ ابتدای این دشت، خاک و سفره آب زیرزمینی مناسبی را در یک مکان پدید آورده است. برخی از نواحی استان قم که بطور مشخص در جنوب شرقی استان تهران واقع شده است و ارتفاعی کمتر از 900 متر دارد، بدلیل ارتفاع اندک، بارش ناچیز، اقلیم نامساعد و زمینهای شور، بخشی از کویر مرکزی ایران بشمار میرود و از نظر استفاده از زمین مطلوبیت چندانی ندارد، به همین دلیل خالی از جمعیت است و به حاشیه دریاچه نمک یا مسیله معروف و از نظر جهانگردی کویری بسیار جالب توجه است.
4-3- اقلیم استان و تاثیر آن بر ساختمان
استان قم با وجود قرارگرفتن در عرضهای میانی نیم کره شمالی بدلیل دخالت عوارضی چون کویر نمک، دریاچه حوض سلطان، ساعات طولانی تابش مستقیم آفتاب، تبخیر زیاد و نداشتن ارتفاعات چشمگیر، دارای اقلیمی نیمه بیابانی (اقلیم کویری و خشک) با تابستانهایی گرم و خشک و زمستانهایی کم و بیش سرد است. اختلاف دمای سالانه نسبتا زیاد و در اغلب اوقات خشکی هوا غلبه دارد. از طرفي به دليل موقعيت جغرافيايي و پستي منطقه و وجود ناهمواريهاي غرب و جنوب غرب آن بهره اين استان از جريانات مرطوب و بارانزا بسيار كاهش ميیابد، همچنين به علت استيلاي بادهاي خشك شرقي در بيشتر ايام گرم سال مقدار رطوبت كاهش يافته است لذا طبيعي است كه اقليم اكثر مناطق اين استان نيمه بياباني با تابستاني گرم و خشك و زمستاني كم و بيش سرد باشد.67
4-3-1- بارش:
آمار بلند مدت بارش و دما در سطح استان و اطراف آن نقشه هاي همبارش و همدماي استان تهيه گرديده است كه با توجه به اين نقشه ها ميزان بارش در سطح استان (نقشه شماره 1-1) از غرب به شرق كاهش يافته است. هسته هاي پر بارش استان به ميزان 260 ميليمتر در سال، در نواحي كوهستاني غرب و جنوب غرب آن واقع شده است و كمترين ميزان بارندگي در نواحي كويري استان به ميزان كمتر از 125 ميليمتر در سال مي باشد (نمودار شماره 1-1).68

خطوط همبارش بلندمدت استان قم بارندگی ایستگاه قم طی 18 سال گذشته

تعداد روزهای بارانی حداکثر میزان بارندگی روزانه در ماههای مختلف
درمجموع این شهر بعلت واقع شدن در پشت سلسله جبال البرز و کوههای مرکزی ایران و همجواری با کویرهای بزرگ بارندگی بسیار کم دارد. حداکثر میزان بارندگی روزانه در ماههای مختلف در ماههای آبان و اسفندماه است ولی در مجموع حداکثر بارندگی در فروردین ماه 7/25 میلیمتر و حداقل آن در مرداد 2/0 میلیمتر است. بنابر این دچار فقر بارندگی و خشکی هواست.
4-3-2- دما :
با توجه به نقشه همدماي استان (نقشه شماره3-1) سردترين نواحي استان در منطقه غرب و كوهستاني آن باميانگين حدود 13 درجه سانتيگراد و گرمترين نواحي استان در مناطق شرقي و كويري با ميانگين حدود 20 درجه سانتيگراد واقع شده است.69

خطوط همدما (میانگین سالانه) استان قم متغیرهای پنجگانه دما ایستگاه قم طی سالهای 84-1365

ارقام مربوط به متوسط حداقل و متوسط حداکثر دمای هوا نشان دهنده وضعیت عمومی هوا هستند. طبق آمارهای موجود در شهر قم ، حداکثر درجه حرارت به طور متوسط به حدود7/39 درجه سانتیگراد میرسد و حداقل آن به حدود 4 درجه سانتیگراد و متوسط اختلاف درجه حرارت شب و روز در سال به حدود 4/13 درجه بالغ میشود که این مقدار در دهه 50-1340 از حداقل 7/9 درجه در دی ماه تا حداکثر 6/16 درجه در مردادماه نوسان داشته است.
با اشاره به نمودار فوق و طبق محاسبات، اقلیم شهر قم در تقسیم بندی دانشمند اطریشی کوپن در رده Bash قرار میگیرد که طبق شروط زیر، همه مشخصات این نوع آب و هوا را داراست (آب و هوای بیابانی گرم و خشک)
شرط a 22 متوسط درجه حرارت گرمترین ماه (تیر) 7/39.
شرط h 81 متوسط درجه حرارت سالیانه 4/20.
شرط b 6 معدل سردترین ماه سال (دی) 2/5.
متوسط اختلاف درجه حرارت سالیانه 47/13.
مقایسه ماههای مختلف درجه حرارت نشان میدهد که گرمترین ماههای سال تیر و مرداد هستند. متوسط حداکثر این دوماه حدود 39 درجه سانتیگراد میباشد. بالاترین دمایی که درین مورد آمارگیری گزارش شده مربوط به ماه تیر 7/39 درجه سانتیگراد در دهه 50-1340 بوده است. در مورد شهر قم نیز با توجه به محدودیت منابع آماری آب و هواشناسی در این شهر وضعیت رطوبت شهر قم در جدول نشان داده شده است در سطر چهارم این جدول با توجه به شاخصهای ماهونی گروه بندی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های فضاهای شهری Next Entries پایان نامه با کلید واژه های به رسمیت شناختن، معیارهای طراحی، پوشش گیاهی، ظرفیت حرارتی