پایان نامه با کلید واژه های قيامت، حسابرسي، پيامد، ويژگي

دانلود پایان نامه ارشد

مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ ).
2-1-6-3-5-2-3- ايمان به قرآن كريم و تدبر در آن
آيه 136 از مومنان مي خواهد كه به قرآن كريم ايمان حقيقي بياورند و دستورات آن را در زندگي به كار گيرند و كافران به قرآن و كتب آسمان را همرديف كافران به خداو رسول6و …قرار داده و گمراه مي داند (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِيداً).
آيه 82 عدم وجود هيچ گونه اختلافي در قرآن را ، سند اعجاز آن معرفي كرده است. اگرقرآن كريم از ناحيه غير خدا نازل شده بود حتما تناقضها و اختلافهاى فراوانى در آنيافت مي شد. اكنون كه در آن هيچگونه اختلاف و تناقض نيست قطعا از طرف خداوند نازل شده است.اين نكته مهم بعد از تفكر و تدبر در آيات اين كتاب عزيز به دست مي آيد (أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً).
در آيه174راه نجات همه مردم مشخص گرديده است. پيامبري كه از طرف پروردگار براهين و دلائل آشكارى آورده و همچنين نور آشكارى به نام قرآن با او فرستاده شده كه روشنگر راه سعادت است (يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً).
منظور از” برهان” در آيه فوق چنان كه جمعى از مفسران گفته‏اند، شخص پيامبر اسلام6است و منظور از ” نور” ، قرآن مجيد است.62
در آيه 175 ( فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقِيماً ) نتيجه پيروى از اين برهان و نور را، ورود در رحمت واسعه الهي، افزوده شدن بر پاداش ها و هدايت به راه مستقيم بيان كرده است.

2 -1-7
بررسي خط ارتباطي هفتم : قيامت

1- فلسفه قيامت
2 – ويژگي قيامت
3-شاهدان قيامت
4- وصف حال گناهكاران درقيامت
5- حسابرسي اعمال

فلسفه قيامت
87-134-141-172-
ويژگي قيامت
87
شاهدان قيامت
41-159-
وصف حال گمراهان در قيامت
42-

حسابرسي اعمال

مباني حسابرسي اعمال
40-77-109-124-134-

پيامد اعمال

مومنان
13-31-57-69-70-74-95-96-100-114-122-124-144-146-147-152-162-173-

مخالفان حق
1-2-10-14-18-29-30-37-38-39-46-55-56-93-97-102-111-115-119-120-121-123-131-138-140-145-150-151-161-168-169-170-172-
جدول 1بخش 2-1-7 : تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي قيامت

جدول 2 بخش 2-1-7 : تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي قيامت

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

1

11

21

31

41

51

61

71

81

91

101

111

121

131

141

151

161

171

1- فلسفه قيامت

2- ويژگي قيامت

3- شاهدان قيامت

4- وصف حال گمراهان در قيامت

5- حسابرسي اعمال

نموداربخش 2-1-1: نقاط تلاقي خطوط فرعي

2-1-7- بررسي خط ارتباطي هفتم؛ ” قيامت”
آيات ( 1-10-13-14-18-29-30-31-37-38-39-40-41-42-46-55-56-57-69-70-74-77-87-93-95-96-97-100-102-109-111-114-115-119-120-122-123-124-131-134-138-140-141-144-145-146-147-150-151-152-161-162-168-169-170-172-173-) مربوط به اين موضوع مي باشند كه خود به 5 دسته اصلي تقسيم مي شوند؛فلسفه قيامت، ويژگي قيامت، شاهدان قيامت، وصف حال گناهكاران در قيامت، حسابرسي اعمال.
2-1-7-1- فلسفه قيامت
آيه 87 (اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ) و 172 (فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً )، به جمع شدن همه مردم در قيامت اشاره کرده، همانطور كه در آخر سوره”مريم” آيه 93 تا 95 نيز اشاره به اين حقيقت شده كه تمام بندگان خدا اعم از ساكنان زمين و ساكنان كرات ديگر همه در يك روز مبعوث مى‏شوند. آيه 141 (فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ ) به فلسفه و هدف از جمع كردن مردم در آن روز كه قضاوت خداوند در ميان ايشان است اشاره كرده است.
2-1-7-2- ويژگي قيامت
تعبير به (لا ريب فيه) در آيه 87 ( اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فِيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً ) ويژگي مهم قيامت را كه قطعي و مسلم بودن تحقق آن مي باشد ياد آوري كرده است.
2-1-7-3- شاهدان قيامت
آيه 41 (فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِيداً ) به مسئله شهود و گواهان رستاخيز اشاره كرده است. رسول6يكي از شاهدان بر اعمال امت خويش است كه در قيامت گواهي مي دهد. كلمه” هؤلاء” اشاره به مسلمانان داردهمانطور كه در تفسير مجمع البيان و چند تفسير ديگر آمده است63.
در روز قيامت گواهانى عادل، شاهد اعمال انسان هستند كه نمى‏توان در شهادت آنها خدشه كرد و شهادت آنها را از تاثير، انداخت. اين گواهان، پيامبران و معصومان و نويسندگان اعمال و اعضاى بدن و مكان و زمان مى‏باشند. در بعضي از آيات به اين نكته اشاره شده است. (وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ)( بقره/ 143)، (ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ) (ق/ 18)، (إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا ) (اسراء/ 36)، (يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ) (نور /24)، نظير اين مضمون در چند آيه ديگر قرآن نيز هست از جمله نحل/ 89، و حج 87.
آيه 159 نيز به شاهد بودن حضرت عيسي7بر امت خويش در قيامت اشاره كرده است (وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ). به اين موضوع در آيات ديكري نيز اشاره شده است (ما قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا ما أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ)64.
2-1-7-4- وصف حال گناهكاران در قيامت
هنگامي كه كافران و آنها كه با فرستاده پروردگار به مخالفت برخاستند، دادگاه عدل خدا را مى‏بينند و شهود و گواهان غير قابل انكارى در اين دادگاه مشاهده مى‏كنند، آن چنان از كار خود پشيمان مى‏شوند كه آرزو مى‏كنند كاش خاك بودند و با خاكهاى زمين يكسان مى‏شدند. اين حقيقت در آيه 42بيان شده است (لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ وَ لا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثاً) و اين تعبير همانند تعبيرى است كه در آخرين آيه سوره نبا آمده است (وَ يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً) 65.

2-1-7-5-حسابرسي اعمال
2-1-7-5-1- مباني حسابرسي اعمال
در روز قيامت همه انسان ها، پاداش كامل اعمال خود را دريافت مي كنند. به اين موضوع در آيه 134، اشاره شده است (مَنْ كانَ يُرِيدُ ثَوابَ الدُّنْيا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوابُ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ ).
در اين حسابرسي بزرگ به هيچ كس ستم نمي شود. اين حقيقت در آيات 124 و 77 و 40 ذكر شده است (وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً) (124)، (…وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى‏ وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِيلاً) (77)، ( إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ) (40).66-67
از جمله ديگر مباني آن روز لطف خداوند نسبت به بندگان است كه گناهانشان را بيش از مقدارى كه انجام داده‏اند كيفر نمى‏دهد، اما به حسنات آنها به مراتب بيش از آنچه انجام داده‏اند پاداش مى‏دهد (وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً ) (40). طبق آيه 109 ( فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَمْ مَنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلاً) در آن روز مردم نمي توانند وكيل ديگري باشند.
2-1-7-5-2- پيامد اعمال
2-1-7-5-2-1- پيامد اعمال مومنان
پيامداخروي اعمال مومنان را اينجا بررسي مي كنيم و پيامد دنيوي اعمال آنها در خط قوانين تكويني بررسي شد.
از نتايج اخروي اعمال مومنان ورود به بهشت هاي پر نعمت مي باشد. اين نكته در آيات 13 و 57 و 122و31 و 124ذكر شده است (تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ) (13)، (وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَلِيلاً ) (57)، (وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلاً(122)، (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَرِيماً) (31)، (وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ ) (124).
آيات 69 و 70 پيامد اخروي عمل كساني را كه از خدا و پيامبر6اطاعت كنند، بهره مند شدن از فضل الهي و همنشيني با كسانى كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان بيان كرده است ( وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً ) (69)، (ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ) (70).
آيات 74 و 95 پيامد جهاد خالصانه مومنان در راه خدا را برخورداري از اجري عظيم و بيان كرده اند (…وَ مَنْ يُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً) (74)، (وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً) (95). اين اجر عظيم در آيه96 (دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً)، درجات مهمى از طرف خداوند و آمرزش و رحمت او نام برده شده است.
آيه100 به جنبه اخروى مهاجرت اشاره كرده، اگر كسانى از خانه و وطن خود به قصد مهاجرت به سوى خدا و پيامبر(ص) خارج شوند و پيش از رسيدن به هجرتگاه، مرگ آنها را فرا گيرد، اجر و پاداششان بر خدا است، و خداوند گناهان آنها را مى‏بخشد (وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های ايمان، بِاللَّهِ، أَوْحَيْنا، وظايف Next Entries پایان نامه با کلید واژه های نتيجه، پيامد، اخروي، كافران