پایان نامه با کلید واژه های قاچاق کالا، فرهنگ سازی، ویژگی های شخصیت، ساختار اقتصادی

دانلود پایان نامه ارشد

افترا زدن، (احزاب/58)، مسخره کردن(حجرات/11)عیبجویی کردن(همزه/1)، لقب زشت به دیگران دادن، (حجرات/11)منع نموده است و از طرف دیگر دستور داده است که انسان ها در سخن گفتن خود دقت نمایند و سخن محکم و حساب شده بگویند (احزاب/70، نساء/9)و اگر کسی به آنها سخن نیکویی گفت آن را با سخن نیکوتر پاسخ دهند. (نساء/86) و اگر کسی از روی جهالت، سخن زشتی به آنها گفت در برابر او سخن زیبا بگویند و سلام کنند (فرقان/63). رعایت این دستورات در ارتباط انسان ها با یکدیگر می تواند محیطی آرام و به دور از تنش و درگیری ایجاد کند و روابط انسانی سالمی را در جامعه به وجود آورد. به وجود آمدن چنین محیطی می تواند از بروز بسیاری از انحرافات جلوگیری کرده، رفتار افراد را کنترل و تنظیم نماید.
«إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللّهِ وَأُوْلئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ ؛تنها كسانى دروغ‏پردازى مى‏كنند كه به آيات خدا ايمان ندارند و آنان خود دروغگويانند.» ﴿نحل/105﴾
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ؛اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد كه پاره‏اى از گمان ها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏پذير مهربان است.» ﴿حجرات/12﴾
«وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا؛ و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را بى‏آنكه مرتكب [عمل زشتى] شده باشند آزار مى‏رسانند قطعا تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‏اند.» ﴿احزاب/58﴾
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ؛اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقب هاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند.» ﴿حجرات/11﴾
«وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ؛ واى بر هر بدگوى عيبجويى.» (همزه/1)
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از خدا پروا داريد و سخنى استوار گوييد.» ﴿احزاب/70﴾
«وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُواْ عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللّهَ وَلْيَقُولُواْ قَوْلاً سَدِيدًا؛
و آنان كه اگر فرزندان ناتوانى از خود بر جاى بگذارند بر [آينده] آنان بيم دارند بايد [از ستم بر يتيمان مردم نيز] بترسند پس بايد از خدا پروا دارند و سخنى [بجا و] درست گويند.» ﴿نساء/9﴾
«وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا؛ و چون به شما درود گفته شد شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد يا همان را [در پاسخ] برگردانيد كه خدا همواره به هر چيزى حسابرس است.» ﴿نساء/86﴾
«وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ و بندگان خداى رحمان كسانى‏اند كه روى زمين به نرمى گام برمى‏دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏دهند.» ﴿فرقان/63﴾
بنابر آنچه بیان شد پیشگیری اولیه فرد محور در قرآن مجموعه آموزه هایی است که زیرساخت های شخصیت انسان را به لحاظ اعتقادی و اخلاقی به گونه ای طراحی، تنظیم و پایه ریزی می کند که انسان ابتدا گرایش به تعالی و رشد معنوی داشته باشد و رفتار خود را نیز برای رسیدن به چنین هدفی تنظیم نماید. چنین شخصیتی اصولا گرایش به رفتار مجرمانه و انحرافی ندارد هر چند ممکن است به صورت اتفاقی مرتکب چنین رفتاری بشود که با توجه به ویژگی های شخصیتی سریعا آن را جبران و به مسیر اصلی باز خواهد گشت.
«وَإِذَا جَاءكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَن عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ و چون كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند بگو درود بر شما پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر كرده كه هر كس از شما به نادانى كار بدى كند و آنگاه به توبه و صلاح آيد پس وى آمرزنده مهربان است.» (انعام/54)
یکی دیگر از زمینه های جرم، زمینه های روانی است که انسان بر اثر فشارها و رنج های مصنوعی و کاذب و یا بر اثر اعتقادهای ناصحیح دارای عقده و یا حالت و روحیه بدی می شود که همین پدیده روانی زمینه ساز جرم می شود.
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ترديد خداوند داناى آگاه است.» (حجرات/13)
قداست و برتری انسان در سطحی است که خداوند به فرشتگان دستور داد به آدم سجده کنند یعنی خدا را سجده شکر نمایند که او چنین موجود برتری آفریده است (بقره/34، اسرا/61، طه/116)
«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ؛ و چون فرشتگان را فرموديم براى آدم سجده كنيد پس بجز ابليس كه سر باز زد و كبر ورزيد و از كافران شد [همه] به سجده درافتادند.» ﴿بقره/34﴾
«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إَلاَّ إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا؛ و هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد پس [همه] جز ابليس سجده كردند گفت آيا براى كسى كه از گل آفريدى سجده كنم.» ﴿اسرا/61﴾
«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى؛ و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد پس جز ابليس كه سر باز زد [همه] سجده كردند.» ﴿طه/116﴾
بنابراین یکی از شیوه های مهم تربیت، شخصیت دادن به افراد و عزیز شمردن آنها است و تحقیر و کوچک کردن آنها موجب انحراف انسان می شود.احساس کمبود و عقده حقارت که بر اثر تحقیر و ناآگاهی به شخصیت انسان ایجاد می شود به طور طبیعی انسان را به سوی جرم و هر گونه کار پست سوق می‌دهد.
«يَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ ؛ مى‏گويند اگر به مدينه برگرديم قطعا آنكه عزتمندتر است آن زبون‏تر را از آنجا بيرون خواهد كرد [ولى] عزت از آن خدا و از آن پيامبر او و از آن مؤمنان است ليكن اين دورويان نمى‏دانند.» ﴿منافقون/8﴾
اگر انسان شخصیت خود را بشناسد هرگز شخصیت عظیم خود را در راه های انحرافی و پست نابود نمی‌نماید. هرچه نظام اسلامی در تولید و تقویت حیثیت های اجتماعی، محلی، شخصیت وآبروهای بازدارنده تلاش کند به همان میزان حیثیت ها مانع رشد جرم وگناه می شوند. احساس شخصیت و حیثیت اجتماعی مانع بسیاری از گناهان می شود. امام علی ( فرمود: «حلاوه الشهوه ینغصها عار الفضیحه» شیرینی شهوت را ننگ رسوایی از میان می برد (غرر الحکم، ح 4885).
«زیاده الشهوه تزری بالمروه» افزوده شدن شهوات، شخصیت انسان را لکه دار می کند. (شرح غرر الحکم، ح5507)، و.ر.ک.به: «من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهوته» (مجلسی، 1361، ج 78، ص71). «من عرف شرف معناه صانه عن دنائه شهوته» (غررالحکم، ح9069).

3-8-4- تامین نیازهای اقتصادی و معیشتی
از دیرباز موضوع بزهکاری و رابطه آن با شرایط اقتصادی مورد توجه بزه شناسان بوده است. در نخستین مرحله، پژوهشگران سعی داشتند اثر جرم زای پدیده اجتماعی مزمنی را که فقر و تهیدستی نام دارد مطالعه کنند و طبیعتا مطالعات آنان بر روی طبقات محروم و فقیر متمرکز شده بود. اگر بررسی علمی رابطه بین جرم و محیط اقتصادی نيز بخش وسیع و مهمی از جرم شناسی را تشکیل می دهد مطالعه بزهکاری در جو و فضای بحران اقتصادی به تدریج اهمیت ویژه ای برای بزه شناسان و اقتصاددانان پیدا کرده است (ابرندآبادی،1382، ص 325).
فقر به عنوان یکی از علل مهم جرم در جامعه است، فقر می تواند منشاء بسیاری از آسیب ها در جامعه شود. لذا از فقر به عنوان یکی از علل جرم در قرآن و روایات هم یاد شده است. ناداری و نداشتن، علت وقوع بسیاری از جرائم در جامعه است و کاهش فقر در جامعه بر نرخ جرم و جنایت تاثیر دارد. این ها کارهایی هست که پلیس یا قوه قضائیه در آن نقش مستقیم ندارد. پلیس چه تاثیری می تواند در کاهش فقر یا رفع آن در جامعه داشته باشد؟ مگر شورای پول و اعتبار یا شورای عالی اقتصاد، تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان اقتصادی در پلیس یا دستگاه قضایی هستند؟ اما نتایج کار مال این دستگاه ها است، یعنی آن آسیب های اجتماعی و آن ناهنجاری که به وجود می آید، این دستگاه ها باید با آنها برخورد کنند. ما نمی توانیم نقش همه دستگاه هایی را که به نحوی در پیشگیری از وقوع جرم نقش و سهم دارند بیان کنیم. بعضی مواقع اول باید برخورد کرد بعد فرهنگ سازی، دربرخی مواقع هم بر عکس. نظرها هم متفاوت است. مثلا در رابطه با مواد مخدر یا قاچاق کالا بعضی می گویند اول باید با قاچاق کالا برخورد کرد و بعد فرهنگ سازی کرد. برخی هم می گویند اول باید فرهنگ سازی کرد که قاچاق کالا اشکال دارد، بعد برخورد کرد. حالا درباره مبارزه با مسائل فساد و بی عفتی، اول باید رفت در خیابان برخورد کرد یا اول باید فرهنگ را ساخت؟ شاید این گونه نباشد که اول و دوم داشته باشد. هم باید با قاچاق کالا برخورد کرد و هم باید برای اصلاح ساختار اقتصادی و این که قاچاق صورت نگیرد، ساختارها را اصلاح کرد. یعنی باید ساز و کارهای اقتصادی به نحوی باشد که برای کسی که می خواهد این سرمایه را در جهت دلالی به کار ببرد، آن را در جهت تولید به کار ببرد. اگر نقدینگی دست مردم را به سمت تولید هدایت کند، مسکن و کارخانه می شود، ولی اگر نقدینگی سمت دلالی رفت، زمین خواری پیش می آید. وقتی پول سرگردان و هدایت نشده باشد، نتیجه در همه جا یکسان است.یعنی اگر به طرف تولید نرفت، قطعا سمت اقتصادی می رود که به بنیان اقتصادی اصلی آسیب می زند و آن را متزلزل می کند و طبیعتا به همین جهت است که می گوییم در پیشگیری به معنی عام همه دستگاه ها سهم و نقش دارند. (رئیسی، 1387، ص17)
حضرت رسول ( در مورد فقر می فرمایند: «کاد الفقر ان یکون کفرا » حضرت امیر در این خصوص به فرزندشان فرمودند: «فرزندم از فقر بر تو می ترسم، از آن به خدا پناه ببر چرا که فقر دین انسان را ناقص و عقل و فکر او را مضطرب و مردم را نسبت به او بدبین و او را نسبت به مردم بدبین می سازد.» (همان، حکمت 319). همچنین حضرت از فقر به عنوان”مدت الکبر”تعبیر می کند (همان، حکمت 163). از سوی دیگر حضرت سختی ها را عامل سازنده

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های نهی از منکر، امر به معروف، سیاست کیفری، ارتکاب جرم Next Entries پایان نامه با کلید واژه های دولت اسلامی، آموزش عمومی، ارتکاب جرم، پیشگیری از جرم