
خدمت
جدول(3-4): توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سابقه خدمت
توصیف آماری
سابقه خدمت
فراوانی
درصد
1 الی 5 سال
27
3/19
بین 5 الی 10 سال
31
1/22
بین 10الی 15 سال
46
9/32
بین 15 الی 20 سال
28
20
بین 20 الی 25 سال
8
7/5
مجموع کل
140
100
نمودار(4-3): توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سنوات خدمت
مطابق با جدول(4-3) و نمودار (4-3) بیشترین فراوانی برای افراد با سابقه بین 10 الی 15 سال با 9/32درصد(46 نفر ) است وکمترین فراوانی برای افراد بین 20 الی 25 سال با 7/5 درصد(8 نفر ) است.
4- سن
جدول(4-4): توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن
توصیف آماری
سن
فراوانی
درصد
زیر 25 سال
14
10
بین 25 الی 30 سال
19
6/13
بین 30الی 35 سال
16
6/18
بین 35 الی 40 سال
35
25
بین 40 الی 45 سال
38
1/27
بالای 45 سال
8
7/5
مجموع کل
140
100
نمودار(4-4): توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن
مطابق با جدول(4-4) و نمودار (4-4) بیشترین فراوانی برای افراد با سن بین 40 الی 45 سال با 1/27درصد(38 نفر ) است وکمترین فراوانی برای افراد بین 20 الی 25 سال با 7/5 درصد(8 نفر ) است.
تحلیل توصیفی از یافتههای تحقیق
در این پژوهش، رابطه بین اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی و ادراکات کارکنان به عتوان هدف اصلی تحقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . عدالت سارمانی در این تحقیق با توجه به ادبیات تحقیق، دارای چهار مولفه (عدالت رویهای، عدالت بین فردی، عدالت توزیعی و عدالت اطلاعاتی) است که با اعتماد سازمانیو مولفههای آن اعتماد به مدیر و اعتماد به سازمان مورد سنجش واقع شده است. یافتههای توصیفی مولفه های عدالت سازمانی همراه با متغیرهای اصلی تحقیق (عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی ) و متغیرهای اعتماد به مدیر و اعتماد به سازمان در جدول (4-5) آورده شده است.
تحلیل توصیفی و استنباطی از یافتههای تحقیق
سوال اول:
ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده بوسیله کارکنان صدای جمهوری اسلامی ایران (عدالت توزیعی، رویهای، میان فردی و اطلاعاتی) چه هستند؟
عدالت رویهای: به رویه هایی (مانند فرایندهای استخدام، آشناسازی، آموزش، نقل و انتقال حین خدمت و ..) اشاره میکند که برای نایل شدن به وظایف و موقعیت شغلی به کار میرود.
جدول(4-5): یافتههای توصیفی متغیرهای تحقیق
شاخص آماری
متغیرها
میانگین
خطای استاندارد میانگین
انحراف استاندارد
عدالت سازمانی
2/56
258/0
05/3
عدالت رویهای
20/19
180/0
13/2
عدالت توزیعی
65/10
124/0
47/1
عدالت بین فردی
13/12
136/0
61/1
عدالت اطلاعاتی
24/14
104/0
24/1
اعتماد سازمانی
20/47
427/0
05/5
اعتماد به مدیر
32/23
269/0
19/3
اعتماد به سازمان
89/23
207/0
45/2
جدول شماره (4-6): عدالت رویه ای
ردیف
سوال
کم و خیلی کم
زیاد و خیلی زیاد
1
بیان دیدگاهها و احساسات در خلال رویه ها
50
90
2
تاثیر بر وظایف و موقعیت شغلی تحقق شده بوسیله رویهها
75
65
3
ثبات رویهها
59
81
4
عدم سوگیری رویهها
87
53
5
دقت اطلاعات در مورد رویهها
27
113
6
توانایی شکایت در صورت نارضایتی از وظایف و موقعیت شغلی
44
96
7
حمایت رویهها از استانداردهای اخلاقی و معنوی
32
108
مجموع (عدالت رویهای)
54 (5/38%)
86 (5/61%)
مطابق با جدول(4-6) 5/38 درصد از نمونه آماری معتقدند که عدالت رویهای در سازمان وجود ندارد و 5/61 درصد معتقد به وجود عدالت رویهای در زمینه فرایندهای استخدام، آشناسازی، آموزش، نقل و انتقال حین خدمت و … هستند.
جدول شماره (4-7): عدالت رویه ای (میانگین)
ردیف
سوال
میانگین
SD
1
بیان دیدگاهها و احساسات در خلال رویه ها
63/2
66/0
2
تاثیر بر وظایف و موقعیت شغلی تحقق شده بوسیله رویهها
74/2
86/0
3
ثبات رویهها
81/2
86/0
4
عدم سوگیری رویهها
41/2
54/0
5
دقت اطلاعات در مورد رویهها
99/2
84/0
6
توانایی شکایت در صورت نارضایتی از وظایف و موقعیت شغلی
79/2
69/0
7
حمایت رویهها از استانداردهای اخلاقی و معنوی
84/2
52/0
مجموع (عدالت رویهای)
74/2
71/0
مطابق با جدول(4-7) میانگین عدالت رویهای (74/2) و انحراف استاندارد (71/0) میباشد. ادراکات نسبت به عدالت رویهای در زمینه دقت اطلاعات در مورد رویهها با میانگین (99/2) و نسبت به عدم سوگیری رویهها با میانگین (41/2) به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در زمینه عدالت رویهای دارا هستند.
عدالت توزیعی: به وظایف و موقعیت شغلی اشاره دارد.
جدول شماره (4-8): عدالت توزیعی
ردیف
سوال
کم و خیلی کم
زیاد و خیلی زیاد
1
میزان وظایف و موقعیت شغلی بازتاب کار انجام شده
51
89
2
تناسب کار با میزان وظایف و موقعیت شغلیتان
40
100
3
وظایف و موقعیت شغلی بازتاب کمک شما به سازمان است
60
80
4
تناسب عملکرد با وظایف و موقعیت شغلی
59
81
مجموع (عدالت توزیعی)
52 (1/37%)
88 (9/63%)
مطابق با جدول(4-8) 1/37 درصد از نمونه آماری معتقدند که عدالت توزیعی در سازمان وجود ندارد و 9/63 درصد معتقد به وجود عدالت توزیعی هستند.
جدول شماره (4-9): عدالت توزیعی (میانگین)
ردیف
سوال
میانگین
SD
1
میزان وظایف و موقعیت شغلی بازتاب کار انجام شده
64/2
48/0
2
تناسب کار با میزان وظایف و موقعیت شغلیتان
71/2
45/0
3
وظایف و موقعیت شغلی بازتاب کمک شما به سازمان است
66/2
63/0
4
تناسب عملکرد با وظایف و موقعیت شغلی
65/2
07/1
مجموع (عدالت توزیعی)
66/2
79/0
مطابق با جدول(4-9) میانگین عدالت توزیعی (66/2) و انحراف استاندارد (79/0) میباشد. ادراکات نسبت به عدالت توزیعی در زمینه تناسب کار با میزان وظایف و موقعیت شغلی با میانگین (71/2) و نسبت به میزان وظایف و موقعیت شغلی بازتاب کار انجام شده با میانگین (64/2) به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در زمینه عدالت توزیعی دارا هستند.
عدالت بین فردی: به مدیری اشاره دارد که رویههای مربوط به وظایف و موقعیت شغلیتان را اجرا میکند
جدول شماره (4-10): عدالت بین فردی
ردیف
سوال
کم و خیلی کم
زیاد و خیلی زیاد
1
آداب رفتار مدیر
18
122
2
ارزش و بزرگی رفتار مدیر
21
119
3
مدیر با شما همراه با احترام برخورد میکند
15
125
4
اشارات و اظهارات ناشایست
42
98
مجموع (عدالت بین فردی)
24 (1/17%)
116 (9/83%)
مطابق با جدول(4-10) 1/17 درصد از نمونه آماری معتقدند که عدالت بین فردی در سازمان وجود ندارد و 9/83 درصد معتقد به وجود عدالت بینفردی هستند.
جدول شماره (4-11): عدالت بینفردی (میانگین)
ردیف
سوال
میانگین
SD
1
آداب رفتار مدیر
99/2
49/0
2
ارزش و بزرگی رفتار مدیر
96/2
51/0
3
مدیر با شما همراه با احترام برخورد میکند
20/3
61/0
4
اشارات و اظهارات ناشایست
99/2
76/0
مجموع (عدالت بین فردی)
03/3
59/0
مطابق با جدول(4-11) میانگین عدالت بین فردی (03/3) و انحراف استاندارد (59/0) میباشد. ادراکات نسبت به عدالت بین فردی در زمینه برخورد احترام آمیز مدیر با میانگین (20/3) و ارزش و بزرگی رفتار مدیر با میانگین (96/2) به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در زمینه عدالت بینفردی دارا هستند.
عدالت اطلاعاتی:
جدول شماره (4-12): عدالت اطلاعاتی
ردیف
سوال
کم و خیلی کم
زیاد و خیلی زیاد
1
صداقت ارتباطات مدیر
18
122
2
رویهها به طور کامل شرح داده شده است
45
95
3
منطقی بودن توضیحات در مورد رویهها
40
100
4
به موقع منتقل کردن جزییات (اطلاعات مربوطه به تصمیمات)
67
73
متناسب بودن ارتباطات با نیازهای ویژه
55
85
مجموع (عدالت اطلاعاتی)
47 (5/33%)
93 (5/66%)
مطابق با جدول(4-12) 5/33 درصد از نمونه آماری معتقدند که عدالت اطلاعاتی در سازمان وجود ندارد و 5/66 درصد معتقد به وجود عدالت اطلاعاتی هستند.
جدول شماره (4-13): عدالت اطلاعاتی (میانگین)
ردیف
سوال
میانگین
SD
1
صداقت ارتباطات مدیر
99/2
73/0
2
رویهها به طور کامل شرح داده شده است
93/2
84/0
3
منطقی بودن توضیحات در مورد رویهها
75/2
51/0
4
به موقع منتقل کردن جزییات (اطلاعات مربوطه به تصمیمات)
70/2
75/0
5
متناسب بودن ارتباطات با نیازهای ویژه
87/2
87/0
مجموع (عدالت اطلاعاتی)
84/2
71/0
مطابق با جدول(4-13) میانگین عدالت اطلاعاتی (84/2) و انحراف استاندارد (71/0) میباشد. ادراکات نسبت به عدالت اطلاعاتی در زمینه صداقت ارتباطات مدیر با میانگین (99/2) و به موقع منتقل کردن جزییات (اطلاعات مربوطه به تصمیمات) با میانگین (70/2) به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در زمینه عدالت اطلاعاتی دارا هستند.
جدول شماره (4-14): عدالت سازمانی (میانگین)
ردیف
سوال
میانگین
SD
1
عدالت رویهای
74/2
71/0
2
عدالت توزیعی
66/2
79/0
3
عدالت بین فردی
03/3
59/0
4
عدالت اطلاعاتی
84/2
71/0
جدول (4-14) نشان میدهد که عدالت بین فردی با میانگین (03/3) و عدالت توزیعی با میانگین (66/2) به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میانگین هستند .
سوال دوم:
ابعاد اعتماد سازمانی ادراک شده بوسیله کارکنان صدای جمهوری اسلامی ایران (اعتماد به مدیر و اعتماد به سازمان) چه هستند؟
اعتماد به مدیر:
جدول شماره (4-15): اعتماد به مدیر
ردیف
سوال
موافقم
مخالفم
1
مطمئن نیستم که به مدیرم اعتماد کامل دارم
59
81
2
مدیرم با من باز و گشوده برخورد میکند
118
22
3
صداقت مدیر
107
33
4
انگیزه بالا و حسن نیت مدیر
118
12
5
مدیرم همیشه صادق و امین نیست
60
80
6
فکر نمی کنم مدیرم بیطرفانه با من رفتار میکند
51
89
7
قابل پیش بینی و با ثبات بودن رفتار مدیر
117
23
8
مدیرم در وظایف محوله به عنوان فردی موفق شناخته شده است
136
4
مجموع( اعتماد به مدیر)
96 (6/68%)
44 (4/31%)
جدول(4-15) نشان میدهد که 6/68 درصد از نمونه آماری معتقدند که اعتماد به مدیردر سازمان وجود دارد و 4/31 درصد معتقد به وجود عدالت اعتماد به مدیر نیستند.
جدول شماره (4-16): اعتماد به مدیر (میانگین)
ردیف
سوال
میانگین
SD
1
مطمئن نیستم که به مدیرم اعتماد کامل دارم
59/2
75/0
2
مدیرم با من باز و گشوده برخورد میکند
07/3
61/0
3
صداقت مدیر
27/3
95/0
4
انگیزه بالا و حسن نیت مدیر
23/3
59/0
5
مدیرم همیشه صادق و امین نیست
40/2
99/0
6
فکر نمی کنم مدیرم بیطرفانه با من رفتار میکند
39/2
80/0
7
قابل پیش بینی و با ثبات بودن رفتار مدیر
06/3
62/0
8
مدیرم در وظایف محوله به عنوان فردی موفق شناخته شده است
31/3
52/0
مجموع( اعتماد به مدیر)
91/2
72/0
جدول(4-16) نشان میدهد که میانگین اعتماد به مدیر (91/2) و انحراف استاندارد (72/0) میباشد. ادراکات نسبت به اعتماد به مدیر در زمینه صداقت مدیر با میانگین (27/3) و فکر نمی کنم مدیرم بیطرفانه با من رفتار میکند با میانگین (39/2) به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در زمینه اعتماد به مدیر دارا هستند.
اعتماد به سازمان: هنگامی که سازمانی مورد اشاره قرار میگیرد، به سازمانی بنگرید که در مورد وظایف روزمرهتان مسئول و پاسخگو است.
جدول شماره (4-17): اعتماد به سازمان
ردیف
سوال
موافقم
مخالفم
1
مطمئن نیستم که به سازمانم اعتماد کامل دارم
77
63
2
سازمانم با من باز و گشوده برخورد میکند
131
9
3
صداقت سازمان
130
10
4
انگیزه بالا و حسن نیت سازمان
128
12
5
سازمانم همیشه صادق و امین نیست
72
68
6
فکر نمی کنم سازمانم بیطرفانه با من رفتار میکند
46
94
7
قابل پیش بینی و با ثبات بودن
