پایان نامه با کلید واژه های ظلم و ستم

دانلود پایان نامه ارشد

الهي-74-95-96-
مومنان سست ايمان و جهاد
اعتراض بر فرمان جهاد-77-78-81

داشتن انگيزه هاي مادي براي جهاد-72-73-

پندارهاي باطل در مورد علت پيروزيها و شكست ها-78

پخش شايعات-83
هجرت
اهميت هجرت در اسلام-97-98-99-

بركات هجرت در راه خدا-100-

جدول2 بخش 2-1-9 :تقسيم بندي دسته هاي اصلي فرعي خط ارتباطي جهاد و هجرت

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

1

11

21

31

41

51

61

71

81

91

101

111

121

131

141

151

161

171

1- تشريع جهاد

2- اهداف جهاد

3- مؤمنان سست ايمان و جهاد

4- هجرت

نموداربخش 2-1-9 ؛ نقاط تلاقي خطوط فرعي

2-1-9- بررسي خط ارتباطي نهم”جهاد و هجرت”
آياتي كه مربوط به اين موضوع مي باشند عبارتند از ( 71-72-73-74-75-76-77-78-81-83-84-95-96-97-98-99-100-) كه خود به 4 دسته اصلي تقسيم مي شوند؛ تشريع جهاد ، اهداف جهاد، مومنان سست ايمان و جهاد، هجرت.
2-1-9-1- تشريع جهاد
اهميت جهاد در راه خداوند، براي حفظ دين و شرف اسلامي به اندازه اي است كه درآيه 71 سوره خداوند اين حكم شرعي و واجب را اعلام و به همه مومنان دستور مي دهد آمادگى خود را در برابر دشمن حفظ كنند و در دسته‏هاى متعدد يا به صورت دسته واحد،طبق شرايط موجود به سوى دشمن حركت نمايند (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعاً ).
در آيه 74 نيز تاكيد شده است آنها كه زندگى دنيا را به آخرت فروخته‏اند بايد در راه خدا پيكار كنند و اين امري ضروري و مهم در دين اسلام است (فَلْيُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَة…). آيه 75 (وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساء…) نيز مومنان را بر اساس تحريك عواطف انسانى دعوت به سوى جهاد مى‏كند، اينكه چرا آنها در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكان مظلوم و بى‏دفاعى كه در چنگال ستمگران گرفتار شده‏اند مبارزه نمى‏كنند آيا عواطف انسانيشان اجازه مى‏دهد كه خاموش باشند و اين صحنه‏هاى رقت بار را تماشا كنند.
درارتباط با ضرورت و اهميت جهاد در راه خدا، آيه 84 دستور فوق العاده‏اى به پيامبر6داده و ايشان را موظف كرده به تنهايى در برابر دشمن بايستد، حتى اگر هيچكس همراه او گام به ميدان نگذارد (فَقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُوا).
2-1-9-2- اهداف جهاد
2-1-9-2-1- از بين بردن مظاهر ظلم و ستم
آيه 76 به مومنان مجاهد در راه خدا دستور مي دهد كه با ياران شيطان پيكار كنند، نقشه هاي شوم آنان را نابود، هر چه مظهر ظلم و ستم است را ويران كنند و در اين راه از آنها وحشت نداشته باشند زيرا طاغوت و قدرتهاى طغيانگر و ظالم هر چند به ظاهر بزرگ و قوى جلوه كنند، اما از درون، زبون و ناتوانند، قدرتهايشان سست و ضعيف، و متكى به نيروهاى شيطان است ( الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً).
2-1-9-2-2- نجات ستم ديدگان
آيه 75 (…وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً ) هدف از جهاد را نجات مردان و زنان و كودكان مظلوم و بى‏دفاعى مي داند كه در چنگال ستمگران گرفتار شده‏اند، پيوسته از خداى خود تقاضا مى‏كنند كه ولى و سرپرستى براى حمايت آنها بفرستد و و يار و ياورى براى نجات آنها برانگيزد.
2-1-9-2-3- بهره مندي از اجر عظيم
خداوند در آيه 74 (…وَ مَنْ يُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً) به مجاهدان در راه خود وعده داده كه شهيد ‏شوند و يا دشمن را در هم مى‏كوبند و برآنها پيروز ‏گردند، در هر صورت پاداش بزرگى خواهد داد.
در ارتباط با اين موضوع در آيه 95 نيزخداوند تاكيد دارد مجاهدانى كه با مال و جان خود در راهش پيكار مى‏كنند از اجر عظيمي بهره مند مي گرداند (…وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً). آيه 96 اين اجر عظيم را تفسير و درجات مهمى از طرف خداوند و آمرزش و رحمت الهي بيان مي كند (دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً).
2-1-9-3- مومنان سست ايمان و جهاد
2-1-9-3-1- اعتراض برفرمان جهاد
آيه 77 حال جمعيتى از مسلمانان را توصيف مي كندكه در يك موقعيت نامناسب با حرارت و شور عجيبى تقاضا مى‏كردند كه به آنها اجازه جهاد داده شود، و به آنها دستور داده شد كه فعلا خوددارى كنيد و به خود سازى و انجام نماز و تقويت نفرات خود و اداى زكات بپردازيد، اما هنگامى كه زمينه از هر جهت آماده شد و دستور جهاد نازل گرديد، ترس و وحشت يكباره وجود آنها را فرا گرفت، و زبان به اعتراض در برابر اين دستور گشودند و در اعتراض خود صريحا مى‏گفتند، خدايا به اين زودى دستورجهاد را نازل كردى؟ چه خوب بود اين دستور مدتى به تاخير مى‏افتاد و يا اينكه اين رسالت به عهده نسلهاى آينده واگذار مى‏شد. اين عده در امر جهاد سستي مي كردند و اين كار برايشان سخت و سنگين بود (أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَ قالُوا رَبَّنا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتالَ لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلى‏ أَجَلٍ قَرِيب…) (77).
قرآن ريشه اين بهانه گيري و سستي را ذكر كرده است و اين نكات در ادامه آيه 77 بيان شده است ( يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً). به عبارت ديگر آنها به جاى اينكه از خداى قادر قاهر بترسند از بشر ضعيف و ناتوان وحشت دارند، بلكه وحشتشان از چنين بشرى بيش از خدا است. دنيا دوستي و ناديده گرفتن پاداش هاي الهي دليل ديگري بر اين امر است (قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى‏ وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا).
ترس از مرگ دليلي است كه در آيه 78 بيان گرديده است و ذكر اين نكته مهم كه فرار از مرگ چه سودى مى‏تواند براى شما داشته باشد، درحالى كه در هر كجا باشيد مرگ به دنبال شما مى‏شتابد و بالآخره روزى شما را در كام خود فرو خواهد برد حتى اگر در برجهاى محكم باشيد، پس چه بهتر كه اين مرگ حتمى و اجتناب‏ناپذير در يك مسير سازنده و صحيح همچون جهاد صورت گيرد، نه بيهوده و بى اثر(أَيْنَما تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ …)68.
درارتباط با اين موضوع آيه 81 نيز اشاره به وضع جمعى از افراد ضعيف الايمان كرده، آنها به هنگامى كه در صف مسلمانان در كنار پيغمبر6 قرار مي گيرند براى حفظ منافع و يا دفع ضرر از خويش با ديگران هم صدا شده و اظهار اطاعت فرمان پيامبر اكرم مى‏كنند، و مى‏گويند با جان و دل حاضريم از او پيروى كنيم اما هنگامى كه مردم از خدمت پيامبر6خارج شدند، اين گروه گفته‏ها و پيمانهاى خويش را به دست فراموشى مى‏سپارند و در جلسات شبانه تصميمهايى بر ضد سخنان پيغمبر6مى‏گيرند (وَ يَقُولُونَ طاعَةٌ فَإِذا بَرَزُوا مِنْ عِنْدِكَ بَيَّتَ طائِفَةٌ مِنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ وَ اللَّهُ يَكْتُبُ ما يُبَيِّتُونَ).
2-1-9-3-2- داشتن انگيزه هاي مادي براي جهاد
آيه 72 (وَ إِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَن‏ فَإِنْ أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيداً) بيان مي كند كه افرادي دو چهره كه در ميان شما مومنان هستند با اصرار مى‏كوشند از شركت در صفوف مجاهدان راه خدا خوددارى كنند ولى هنگامى كه مجاهدان از ميدان جنگ باز مى‏گردند و يا اخبار ميدان جنگ به آنها مى‏رسد، در صورتى كه شكست و يا شهادتى نصيب آنها شده باشد، اينها با خوشحالى مى‏گويند چه نعمت بزرگى خداوند به ما داد كه همراه آنها نبوديم تا شاهد چنان صحنه‏هاى دلخراشى بشويم. در آيه 73 در ادامه توصيف حال اين گروه بيان مي كند كه آنها اگر با خبر شوند مؤمنان واقعى پيروز شده‏اند، و طبعا به غنائمى دست يافته‏اند، همانند افراد بيگانه‏اى كه گويا هيچ ارتباطى در ميان آنها و مؤمنان برقرار نبوده از روى تاسف و حسرت مى‏گويند ؛ اى كاش ما هم با مجاهدان بوديم و سهم بزرگى عائد ما مى‏شد (وَ لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً).
اين عده شهادت در راه خدا را يك نوع بلا مى‏شمرند، و عدم درك شهادت را يك نعمت الهى مى‏پندارند، پيروزى و فوز عظيم و رستگارى بزرگ از نظرايشان چيزى جز پيروزى مادى و غنائم جنگى نيست.
2-1-9-3-3- پندارهاي باطل در مورد علت پيروزيها و شكست ها
در انتهاي آيه 78 (وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِك‏ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا يَكادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً) به يكى از سخنان بى اساس و پندارهاى باطل افراد سست ايمان اشاره كرده كه آنها هر گاه به پيروزى برسند و نيكيها و حسناتى به دست آورند مى‏گويند از طرف خدا است يعنى آنها شايسته چنين مواهبي بوده اند و خدا به ايشان داده است ولى هنگامى كه شكستى دامنگير آنها شود و يا در ميدان جنگ آسيبى ببينند اينها بر اثر سوء تدبير پيامبر6و عدم كفايت نقشه‏هاى نظامى ايشان بوده است.
قرآن به آنها پاسخ مى‏گويد كه از نظر يك موحد و خداپرست تيزبين، همه اين حوادث و پيروزيها و شكستها از ناحيه خدا است كه بر طبق لياقتها و ارزشهاى وجودى مردم به آنها داده مى‏شود ولي گروهي از آنها حاضر نيستند حقايق را درك كنند.
2-1-9-3-4- پخش شايعات
در آيه 83 (وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ …) به يكى ديگر از اعمال نادرست افراد ضعيف الايمان در بحث جهاد اشاره كرده، هنگامى كه اخبارى مربوط به پيروزى و يا شكست مسلمانان به آنان برسد، بدون تحقيق، آن را همه جا پخش مى‏كنند و بسيار مى‏شود كه اين اخبار، بى اساس بوده و از طرف دشمنان به منظورهاى خاصى جعل شده و اشاعه آن به زيان مسلمانان تمام مى‏گردد در حالى كه آنها وظيفه دارند اينگونه اخبار را قبل از هر كس با رهبران و پيشوايانشان در ميان بگذارند و از اطلاعات وسيع و فكر عميق آنها استفاده كنند و بدون جهت نه مسلمانان را گرفتار عواقب غرور ناشى از پيروزيهايى خيالى كنند، و نه روحيه آنها را به خاطر شايعات دروغين مربوط به شكست تضعيف نمايند.
2-1-9-4- هجرت
2-1-9-4- 1- اهميت هجرت در اسلام
يكي از دستورات مهم دين اسلام اين است كه اگر در محيطى مسلمانان به خاطر عواملى نتوانستند آنچه وظيفه دارند انجام دهند، به محيط و منطقه امن ديگرى” هجرت” نمايندو علت اين دستور روشن است، زيرا اسلام جنبه منطقه‏اى

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های ظلم و ستم Next Entries پایان نامه با کلید واژه های اتَّقُوا، نَفْسٍ، اهميت، واحِدَةٍ