پایان نامه با کلید واژه های ظلم و ستم

دانلود پایان نامه ارشد

داند.
2-1-4-1-3- ويژگيها واعمال مومنان اهل كتاب
از آنجايي كه مذمت و نكوهش اهل كتاب جنبه طايفي و نژادي ندارد و اسلام هيچ نژادي را مذمت نمي كند بلكه نكوهش و حملات متوجه آلودگي هاي آنان است در چند آيه ازاين سوره مباركه، مومنان اهل كتاب را ياد كرده، خصوصيات پسنديده آنها را بيان و از ايشان تمجيد كرده است.
آيه 152 مؤمنان اهل كتاب را كساني مي داند كه ايمان به خدا و همه پيامبران او آورده‏اند و در ميان هيچيك از آنها تفرقه نينداختند و با اين كار، تسليم و اخلاص خود در برابر حق، و مبارزه با هر گونه تعصب نابجا را اثبات نمودند (وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ) (152).
آيه 162 ( لكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ الْمُقِيمِينَ الصَّلاةَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ) نيز مرتبط با اين موضوع بوده و چندين خصوصيت بارز و پسنديده دسته اي از يهوديان مومن را توضيح مي دهد. آنها در علم و دانش راسخند و ايمان به خدا دارند به آنچه بر رسول6نازل شده و آنچه بر پيامبران پيشين نازل گرديده ايمان مى‏آورند.
2-1-4-2- پيامد اعمال اهل كتاب
2-1-4-2- 1- دنيوي
پيامد دنيوي اعمال اهل كتاب كه در آيات(45-46-47-52-150-151-155-156-167-168) بيان شده است در خط قوانين تكويني بررسي مي شود.
2-1-4-2- 2-اخروي
پيامد اخروي اعمال اهل كتاب كه در آيات( 55-56-57-151-152-161-162-168-169-173-) بيان شده است در خط قيامت بررسي مي شود.

2-1-5-

بررسي خط ارتباطي پنجم: قوانين تکويني

1. پيامد اعمال
2. بودن خير كثير در بسياري از امور ناخوشايند
3. ضابطه مندي مشيت الهي
4 .بي فيده بودن فرار از مرگ
5. كردار انسان ها علت بديهايي كه به وي مي رسد و رسيدن همه نيكيها از طرف خداوند
6 . شريك بودن امر كننده به نيك و بد در عواقب آن
7. عمومي بودن رنج و سختي براي همه انسانها
8 . وجود داشتن همه عزت ها تنها در نزد خداوند
9. استبدال
10. عدم موفقيت كافران براي تسلط بر مومنان
11. موجود بودن همه پاداش ها تنها در نزد خداوند

جدول 1بخش 2-1-5؛ تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي قوانين تکويني
1-پيامد اعمال
مومنان
3-16-18-29-31-48-59-60-64-65-66-67-68-79-80-81-97-98-99-100-106-110-114-116-127-128-129-135-137-145-146-174-175-

مخالفان حق
-9-10-18-36-46-47-48-50-51-52-60-62-64-76-104-107-108-112-115-116-117-119-120-136-137-142-143-150-151-155-156-157-160-167-168-
2- بودن خير كثير در بسياري از امور ناخوشايند
19
3- ضابطه مندي مشيت الهي
48-50-116-
4- بي فايده بودن فرار از مرگ
78
5- كردار انسان علت بديهايي كه به وي مي رسد و رسيدن همه خيرات از طرف خداوند

79
6- شريك بودن امر كننده به اعمال نيك يا بد، در عواقب آن

85
7- عمومي بودن رنج و سختي براي همه انسان ها

104
8- وجود داشتن همه عزت ها تنها در نزدخداوند

139
9- استبدال

133
10- عدم موفقيت كافران براي تسلط بر مومنان حقيقي

141
11- موجود بودن همه پاداش هاي تنها، در نزد خداوند

134

جدول 2بخش2-1-5: تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي ” قوانين تکويني “

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

1

11

21

31

41

51

61

71

81

91

101

111

121

131

141

151

161

171

1-پيامد اعمال

2- ساير قوانين

نمودار بخش2-1-5؛ نقاط تلاقي خطوط فرعي

2-1-5- بررسي خط ارتباطي پنجم “قوانين تکويني”
آياتي از اين سوره مباركه در اين خط ارتباطي قرار گرفته اند كه عبارتند از ( 3-9-10-16-18-19-29-31-36-46-47-48-50-51-52-59-60-62-64-65-66-67-68-76-78-79-80-81-85-97-98-99-100-104-106-110-114-116-127-128-129-134-135-137-139-141-145-146-157-160-167-168-174-175 ). اين آيات به دسته هاي ديگري تقسيم مي شوند كه به بررسي آنها مي پردازيم.
2-1-5-1- پيامد اعمال
2-1-5-1-1- مومنان
در آيات زير به پيامد اعمال دنيوي مومنان اشاره شده است44. (-3-29-31-59-60-65-66-67-68-79-80-81-95-96-99-100-106-114-127-128-129-135-174-175).
در آيه 3 (وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا ) مردم از پيامد هاي خطرناك ظلم به دختران يتيم بيم داده شده و موظف گشته اند، اگر مى‏ترسند از اينكه، به هنگام ازدواج با دختران يتيم، رعايت عدالت در باره آنها نكنند، از ازدواج با آنان صرف نظر كرده و با زنان پاك ديگر ازدواج كنند، دو يا سه يا چهار همسر، و اگر مى‏ترسند عدالت را در باره همسران متعدد، رعايت نكنند تنها به يك همسر قناعت نمايند و يا از زنانى كه مالك آنها هستند استفاده كنند. اين كار بهتر از ظلم و ستم، جلوگيرى مى‏كند.
آيه 29 مومنان را از خوردن اموال يكديگر به ناروا نهي كرده است مگر اينكه تجارتى باشد كه با رضايت ايشان انجام گيرد، انجام اين دستور و دوري از خودكشى باعث جلب رضايت و رحمت الهي به سمت آنها خواهد شد (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً).
آيه 31 (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَرِيماً ) پيامد ترك گناهان كبيره را بخشيده شدن گناهان صغيره و ورود به بهشت مي داند. در سوره كهف در برابر كبيره، “صغيره” را ذكر فرموده آنجا كه مى‏گويد؛ (لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصاها).45
عبارت ( نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ؛گناهان كوچك شما را مى‏پوشانيم)، يعنى پرهيز از گناهان بزرگ خصوصا با فراهم بودن زمينه‏هاى آنها، يك نوع حالت تقواى روحانى در انسان ايجاد مى‏كند كه مى‏تواند آثار گناهان كوچك را از وجود او بشويد و در حقيقت آيه فوق همانند آيه سوره مباركه هود در اين زمينه مي باشد( إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ).46
يكي از مصاديق ايمان و عمل صالح، اطاعت از فرمان هاي خدا و رسول6و جانشينان بر حق ايشان است. آيه 59 (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً ) نخست به مردم با ايمان دستور مى‏دهد كه از خداوند اطاعت كنند، در مرحله بعد فرمان به پيروى از پيامبر6 مى‏دهد و در ادامه پيامد فرمان برداري از اين امر الهي را اين مي داند كه هر گاه مومنان در چيزى نزاع كردند آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهند كه نتيجه اين كار تقويت ايمان به خدا و روز رستاخيز و بهره مندي از عاقبتي نيكو و پاداشي عظيم است.
آيه 60 (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعِيداً ) رجوع به طاغوت براي داوري و پذيرش حكم وي را، نتيجه عدم ايمان قلبي مي داند هر چند فرد با زبان و به ظاهر اظهار ايمان كرده باشد. زيرا نمود و نتيجه بيروني ايمان حقيقي به خداو رسول6و الو الامر، كفر ورزيدن به طاغوت و عدم پذيرش حكم او است.
آيه 80 نتيجه اطاعت از دستورات رسول6را اطاعت از دستورات خداوند مي داندو رسول6در برابر متخلفان مسئول نيستند و پيامد كار ايشان به خودشان مربوط است زيرا ايشان طبق بيان آيه 79 فقط فرستاده الهي به سوي مردم هستند و وظيفه شان ابلاغ دستورات به ايشان است. اين آيه يكى از روشنترين آيات قرآن است كه دليل بر حجيت سنت پيامبر6و قبول احاديث او مى‏باشد، بنا بر اين كسى نمى‏تواند بگويد قرآن را قبول دارم ولى حديث و سنت پيغمبر6را قبول ندارم زيرا فرمان رسول6فرمان خداوند است (مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً) (80).
در آيه 65 (فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْت وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً) خداوند سوگند ياد كرده كه افراد، ايمان واقعى در صورتى خواهند داشت كه پيامبر6را در اختلافات خود به داورى بطلبند و به بيگانگان مراجعه ننمايند و هنگامى كه ايشان در ميان آنها حكمى كرد، خواه به سود آنها باشد يا به زيان آنها، علاوه بر اينكه اعتراض نكنند در دل خود نيز احساس ناراحتى ننمايند و كاملا تسليم باشند. آيه 66 (عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيارِكُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاَّ قَلِيلٌ مِنْهُمْ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِيتاً) دستورات اسلام را آسان مي داند نه اينكه تكليف شاق و مشكلى بر دوش مسلمانان باشد و در ادامه دو فايده گوش دادن به اندرزهاى خدا و پيامبر6رابيان مي كند كه هم به سودشان و هم باعث تقويت ايمان آنها است‏.
در آيه 67 سومين فايده تسليم و اطاعت در برابر خدا را بهره مندي از پاداشي عظيم مي داند (وَ إِذاً لَآتَيْناهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْراً عَظِيماً).
آيه 68 (وَ لَهَدَيْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقِيماً ) چهارمين نتيجه آن را هدايت شدن به راه راست بيان مي كند. روشن است كه منظور از اين هدايت، راهنمايى به اصل دين و آئين نيست بلكه الطاف تازه‏اى است كه از طرف خداوند به صورت هدايت ثانوى و به عنوان پاداشى به اين گونه افراد شايسته داده مى‏شود.47 اين پاداش هاي نيك همه از فضل الهي بر مومنان است (ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ عَلِيماً) (70).
آيه 97 (إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصِيراً) پيامد عدم هجرت عده اي از مسلمانان را از بلاد كفر به ايمان بيان كرده است ولي بلافاصله در آيه 98 ( إِلاَّ

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های ظلم و ستم Next Entries پایان نامه با کلید واژه های حقوق زنان