پایان نامه با کلید واژه های صنعت خودرو، تولید خودرو، تحقیق و توسعه، طراحان ایرانی

دانلود پایان نامه ارشد

سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ايران‌خودرو به بازارهاي جهانی وارد گردید.
در سال 1385 خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازي شد و پروژه‏هاي تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداري رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر90 نیز با همکاري شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاري‌هاي بین المللي ایران‌خودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
در سال 86 ايران‌خودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایت‌هاي تبریز، سنگال و مصر راه اندازي و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
در سال 87 دومین خودرو ملی ايران‌خودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ايران‌خودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
در سال1388، ايران‌خودرو نقش چشمگیري در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد 40 درصدي صادرات خودرو ساخته‌ شده از شبكه ايران‌خودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوري نانو نیز توسط ايران‌خودرو طراحی و نمونه سازي گردید.
در سال 1389 رکورد تولید 755. 555 دستگاه خودرو سبک براي اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت. همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت‏هاي برتر ایران، شرکت ایران‌خودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخص‌هاي ذیل معرفی شد:
* کسب رتبه نخست در شاخص فروش
* کسب رتبه نخست در شاخص اشتغال‌زایی
* کسب رتبه دوم در شاخص سودآوري
* برترین گروه صنعتی در میان گروه‌هاي خودروسازي کشور
* برگزیده شرکت‌هاي پیشرو در سراسر کشور
همچنین رشد حدود دو برابري ارزش سهام شرکت، بهبود 40 درصدي شاخص‏هاي کیفی ایدرو براي محصولات ايران‌خودرو، مدیریت نقدینگی و تأمین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را می‏توان برخی از اهم دستاوردها و موفقیت‌هاي ایران‌خودرو در سال 1389 دانست. کاهش قیمت 2 تا 5درصدي در 65 محصول مختلف تولیدي، همزمان با آغاز فاز اجرايي طرح هدفمندي يارانه‌ها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگري و احیاء مجدد صادرات بر مبناي منویات مقام معظم رهبري و دستیابی به صادرات 40 هزار دستگاهی در سال 1389 با تمرکز بر نشان ملی و بازارهاي کشورهاي اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ايران‌خودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که در نتیجه آن نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودرو ملی در سال 1389 صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شده است.
«دنا» به‌ عنوان جدید ترین محصول ايران‌خودرو با بهره گیري از طراحي به ‌روز جهانی براي اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیده است. مراحل طراحی و نمونه سازي دنا در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفته است. این خودرو در فروردین سال 1390 رونمایی گردید. (Http://www.ikco.com/fa/Intro.aspx)

2-33 برند ايران خودرو
در دنياي امروز برند خودرو بايد برندي جهاني باشد تا بتواند به حيات خود ادامه دهد. با وجودي كه گروه صنعتي ايران خودرو با برندهاي بزرگي در دنيا همكاري داشته و پروژه‏هاي مشتركي را با كمك آنان در بخش‏هاي مختلف تأمين، توليد، فروش و خدمات پس از فروش به انجام رسانده، اما اين شركت تلاش داشته است كه در فضاي كاملاً رقابتي بازار جهاني، برندهاي مختص به خود را معرفي كرده و ارتقا بخشد. به همين دليل ايران خودرو از حدود 10 سال پيش توليد محصولاتي را كه مالكيت معنوي آنها را كاملاً در اختيار داشته باشد، در دستور كار قرار داد. خودروي سواري سمند به عنوان اولين ثمره اين تلاش پس از تولدش علاوه بر اين كه لقب نخستين خودروي ملي ايران را بر پيشاني داشت، ورود صنعت خودرو ايران را به دوراني جديد و روشن نيز نويد داد. دوراني كه خروج از مونتاژكاري و ايجاد برندهايي جهاني و حضور در بازارهاي بين المللي را گريزناپذير كرد. برندهاي سمند و سورن خيلي سريع به بازارهاي جهاني راه يافته و به تدريج جاي خود را در ميان ساير خودروهاي خارجي باز كردند. برند ايران خودرو نيز با اتكا به اين حضور و با به كارگيري توان تمام شركت‏هاي تابعه خود، اكنون با نام “ايكو” (IKCO) در عرصه بين المللي به برندي شناخته شده تبديل و با حضور در طبقه بندی‏هاي جهاني، هر روز بيش از گذشته بر ارزش آن افزوده مي‏شود. (Http://www.ikco.com/fa/Brand.aspx)

2-34 گروه صنعتي ايران خودرو
ايران خودرو در سال 1341 با هدف توليد و فروش انواع خودرو با نام اوليه ايران ناسيونال تأسيس شد. بعد از سال‏ها اين شركت در پي توسعه فعاليت‏هايش و با توليد 1 ميليون خودرو سواري و تجاري و با به كارگيري 21 هزار نفر نيروي انساني به بزرگترين گروه صنعتي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) تبديل شد كه به فعاليت‏هاي صنعتي و خدمات در بخش صنعت خودرو مي‏پرداخت. ايران خودرو با هدف رسيدن به كلاس جهاني، به تأسيس مركز تحقيقات، و مراكز تست خودرو، توسعه موتور به همراه جديدترين ماشين آلات و تجهيزات توليدي خود پرداخت. اقداماتي كه با همكاري كشورهاي عمده اروپايي در بخش صنعت خودروي آلمان و فرانسه حاصل شدند. ايران خودرو داراي شركت‏هاي تابعه متعددي است كه در قالب يك گروه واحد، اين شركت را به سوي اهدافش ياري مي‏دهند. اين شركت‏ها در بخش‏هاي مختلفي از جمله، تأمين قطعات، سيستم‏ها و تجهيزات توليدي، خدمات پس از فروش، نيروي محركه و… فعاليت دارند. همچنين ايران خودرو در حوزه‏هاي سرمايه گذاري، امور مالي، ليزينگ و توسعه كسب و كار سرمايه گذاري‏هايي كرده است. (Http://www.ikco.com/fa/Brand.aspx)

2-35 سبد برند آيكو
ايران خودرو در بخش خودرو سواري به منظور استفاده از مزاياي همكاري با خودروسازان كلاس جهاني و تنوع بخشيدن به منابع شركت در بخش‏هاي مختلف بازار، همكاري‏هاي استراتژيك خود را با خودروسازان بزرگ جهاني توسعه داده است ( مرسدس بنز، پژو، رنو و سوزوكي). علاوه بر اين ايران خودرو به ايجاد برند خود پرداخت و آن را با خودرو سمند كليد زد.
در بخش خودروهاي تجاري، شركت ايران خودرو ديزل از شركت‏هاي تابعه گروه صنعتي ايران خودرو توانست اولين سايت خارجي شركت دايملر را ايجاد كرده و به توليد انواع اتوبوس و كاميون بپردازد. در حال حاضر شركت ايران خودرو ديزل با همكاري دايملر ايي جي و هيونداي، درحال توليد ون، ميني بوس، اتوبوس، كاميون‏هاي سبك و سنگين است. (Http://www.ikco.com/fa/Brand.aspx)

2-36 توسعه روش‏های مختلف فروش محصولات ايران خودرو
معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو از افزایش فروش و توسعه روش‏های مختلف فروش محصولات خبر داد: به گزارش ايكو پرس عبدالله بابایی در حاشيه نمایشگاه خودروی شیراز در جمع خبرنگاران با اشاره به عبور از بحران‏هاي دوساله که در اثر تحریم‏های اقتصادی دامنگیر صنایع خودروسازی ایران شد، از شکل‏گیری مجدد روند مثبت صنعت خودرو خبر داد که نويد بخش افق‏هاي روشن در تمامي بخشهاي زنجيره بزرگ اين صنعت و صنايع وابسته است.
وی بهبود فرایند توزیع محصولات و توسعه حضور در بازار را از نتایج شکل‏گیری روند جدید دانست و گفت: تعداد خودروهای تجاری شده از اول امسال 137 هزار دستگاه است که از اين ميان 110هزار دستگاه آن تحویل مشتریان داده شده و 27 هزار دستگاه نیز در فرايند تحويل به مشتریان است.
بابایی تعداد ثبت نام خودرو در سه ماه اول سال جاری را بیش از 155 هزار دستگاه در انواع روش‏هاي فروش كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت عنوان كرد كه همگي از طريق اينترنت و با سهميه بندي مشخص يكسان براي هر نمايندگي در هر استان صورت گرفته است.
وي در ادامه تصريح كرد: افزايش تقاضاي خودرو در بازار و كمبود عرضه ناشي از مشكلات حاكم بر توليد در طول دو سال گذشته باعث افزايش كنترل‏هاي هنگام ثبت نام مشتريان در وب سايت اينترنتي فروش شده كه عمليات ثبت نام مشتريان را زمانبر مي‏كند.
وي تاكيد كرد: تغييرات ساختاري درگاه‏هاي بانكهاي عامل و استفاده از سيستم شاپرك، منجر به تأخير در ثبت نام متقاضيان و در برخي موارد برگشت وجوه آنان شده است.
معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو متذكر شد: از جمله تغييرات صورت گرفته در فروش فوري عدم امكان ثبت نام مشترياني بوده كه در طول شش ماه گذشته بصورت فروش فوري از اين شركت خودرو خريداري كرده‏اند.
بابايي در ادامه گفت: در آخرین فروش اینترنتی بیش از 11 هزار دستگاه در یک روز به مشتریانی عرضه شده که در شش ماه اخیر خودرو نخریده بودند.
وي همچنين بر عزم جدي براي كاهش تعهدات معوق شركت به كمترين ميزان خود در طول سنوات گذشته تأكيد كرد.
بابایی در پاسخ به خبرنگاري مبني بر خصوص افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: در تعيين قيمت خودرو عواملي متعددي از جمله هزينه‏هاي مواد اوليه، هزينه‏هاي عوامل تولید و الزامات استانداردي و قانوني دخيل بوده كه بخشي از آن در حيطه خودرو ساز نيست.
معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو ادامه داد: در سال 93 با پشت سرگذاشتن دو سال پرچالش با بيش از 4 هزار ميليارد تومان زيان، افزايش‏هاي قيمت ناشي از افزايش هزينه‏هاي مواد اوليه، افزايش 25 درصدي حداقل دستمزد نيروي انساني، افزايش هزينه‏هاي اجراي طرح هدفمندي يارانه‏ها و.. . از عواملی است که خودروساز را ناچار به درخواست افزایش قيمت محصول کرده و از شورای ملي رقابت بعنوان مرجع ارائه دهنده دستورالعمل قيمت گذاري خودرو درخواست كرد تا بر اساس مؤلفه‏هاي اقتصادي از جمله تورم بخشی قيمت خودرو را تعيين تكليف كنند.
وی تزریق مداوم ارز مبادله‏ای به خودروساز و تداوم افزایش تولید را از عواملی دانست که به خودروساز کمک می‏کند تا با افزایش حداقلي قیمت خودرو به سوي افزايش تيراژ توليد و عرضه حداكثري خودرو در بازار گام بردارد.
بابايي ضمن تأكيد بر رعايت عرضه خودرو با قيمت مصوب در چارچوب شرايط و ضوابط مورد نظر، به نمايندگان هشدار داد تا از هرگونه دريافت وجوه خارج از قيمتهاي ابلاغي حذر كنند و در اين زمينه در صورت وجود گزارشات مستدل با نمايندگان برخورد لازم صورت مي‏گيرد.
بابایی تعداد قطعات به کار رفته در هر خودرو را بالغ بر 3 هزار قطعه دانست که حتی یک مورد آن نيز تولید محصول را مختل می‏کند و گفت: تأمين و تدارك صورت گرفته در زنجيره قطعه سازي به گونه‏اي صورت گرفته كه هر روز شاهد افزايش توليد خودرو و تسهيل قطعات يدكي در خدمات پس از فروش با مرتفع شدن موانع ناشي از محدوديتهاي بين الملي هستيم.
معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو تأمین نقدینگی قعطه سازان را از رویدادهای مثبت برای سازندگان عنوان کرد که به کمک آن توانستند علاوه بر تأمین قبلي مورد نياز، نياز جاري شركت را نيز پوشش دهند.
بابایی مذاکرات با شرکای خارجی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در برنامه بلندمدت شركت همكاري لازم با برندهاي معتبر جهاني منجمله پژو در كنار توسعه محصولات جديد گامي مهم براي رسيدن به خواسته مشتريان است.
معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو در پايان از شروع تولید انبوه دنا در تیرماه امسال خبر داد و گفت: در سال جاری 15 هزار دستگاه از این محصول از ابتداي مرداد ماه عرضه ميگردد. (Http://ikcopress. com/FA/News. aspx?docID=16988)

2-37 پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق داخلی
امیررضا مهربان و همکارانش (1386) در پژوهش خود با مفهوم مدلهاي کسب و کار و انواع framework‏هاي مطرح در زمینه مدلهاي کسب و کار online را مورد بررسی قرار داده و چارچوب مبتنی بر نیاز مشتري را به طور کامل بررسی نمودیم. این چارچوب امکان ارائه

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های کیفیت جامع، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت کیفیت، انقلاب اسلامی Next Entries پایان نامه با کلید واژه های کسب و کار الکترونیک، تجارت الکترونیکی، تجارت الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی