پایان نامه با کلید واژه های شهر اصفهان، دوچرخه سواری، آلودگی هوا

دانلود پایان نامه ارشد

مسیر های دوچرخه سواری،کمیت و کیفیت خدمات سیستم های کرایه دوچرخه و پراکندگی نامناسب،عدم وجود پارکینگ های مناسب و مسایل اقتصادی مرتبط به توان خرید و سرمایه گذاری شهروندان در شهر اصفهان سطح بسیار پایینی را در قیاس با امکانات و وسایل موجود در شهر آمستردام نشان می دهد که نیاز به انجام سرمایه گذاری در این بخش چه در سطح عمومی و دولتی و سطح مردمی را نشان می دهد.
نتیجه سؤال 2 :
سوال 2 : چالشهای اقلیمی و محیطی گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان در قیاس با شهر آمستردام چیست و چه تأثیراتی بر استفاده از دوچرخه در سفر دارند ؟
-آلودگی هوای کلان شهر اصفهان یکی از موانع اصلی استفاده از دوچرخه در فصول سرد سال به علت پدیده وارونگی هواست. اما چنین پدیده ای در شهر آمستردام وجود ندارد.
– شهر اصفهان به دلیل مکانیابی نامناسب مراکز صنعتی،دارای آلودگی بیش از حد هواست.بنابر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ،اصفهان دومین شهر آلوده ایران بعد از تهران است.وضعیت اقلیمی آن نیز به گونه ای است که براساس اعلام سازمان هواشناسی ،هوا در طول 200 روز از سال حالت ایستایی دارد.
-وجود تعداد منابع آلاینده کننده بیشتر و مراکز صنعتی که به علت مکان یابی اشتباه دود و آلودگی حاصل از آنها وارد فضای شهر اصفهان می گردد یک چالش بزرگ در شهر اصفهان است ولی در شهر آمستردام هیچ گونه آلودگی هوای این چنینی که باعث کاهش تمایل افراد به دوچرخه سواری شود وجود ندارد.
-بالا بودن میزان آلودگی های محیطی از قبیل آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از تردد تعداد خودروهای بسیار زیادتر از ظرفیت خیابانهای اصفهان به خصوص نواحی مرکزی و تاریخی و مسیرهای حاشیه زاینده رود که اغلب غیر استاندارد و آلاینده هستند چالشی جدی در استفاده از دوچرخه در اصفهان است.با توجه به آمار موجود تعداد سرانه مالکیت خودرو در کشور هلند از ایران بالاتر است ولی میزان استفاده از وسایل نقلیه پایین تر است.
-عدم تمایل مردم به استفاده از دوچرخه در فصل های گرم سال به دلایل موانع پوششی برای خانم ها و آقایان در ایران که باعث می گردد به علت تعرق زیاد و گرمای هوا افراد دچار گرمازدگی می شوند و در عمل از دوچرخه سواری در طول روز و ساعت های گرم روز اجتناب می کنند بالعکس در شهر هلند به علت متوسط دمای پایین تر دوچرخه سواری در طول تابستان از دیگر فصول بیشتر مورد استقبال واقع می شود.
-عدم تمایل استفاده افراد به استفاده از دوچرخه در هنگام بارندگی در اصفهان با وجود کمتر بودن میزان متوسط بارندگی و روزهای بارش کمتر در قیاس با کشور هلند که یک عادت رفتاری است.
-بارش باران های اسیدی در شهر اصفهان به علت بالا بودن آلاینده های موجود در هوا که تأثیر منفی شدیدی بر روی سطح پوست و موی افراد دارد که خود چالشی اقلیمی در استفاده از دوچرخه در شهر اصفهان است.
-عدم تمایل افراد به استفاده از دوچرخه در ساعات شب به دلایل امنیتی و عدم دید کافی ناشی از روشنایی ضعیف معابر و مسیر های دوچرخه سواری در اصفهان در حالی که استفاده از دوچرخه در 24 ساعت شبانه روز در هلند امری بدیهیست.
-میزان بالای شدت تابش نور خورشید در فصل های گرم سال که هم باعث گرمای شدید و آفتاب سوختگی در افراد و حتی احتمال گرمازدگی در شهر اصفهان باعث بی میلی افراد به دوچرخه سواری می گردد اما در کشور هلند به علت میزان شدت پایین تر تابش خورشید این مشکل وجود ندارد.
-کم بودن فضاهای سبز درختی سایه انداز برای ایجاد مانع در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و در زمان بارندگی نسبت به شهر آمستردام.
-عدم وزش باد که کمک بسیاری به خنک شدن بدن گردشگرانی که از دوچرخه احساس گرما می کنند در بسیاری از روز های فصل گرم در اصفهان می گردد و در فصل زمستان از یجاد آلودگی شدید در شهر هم به نحو زیادی می کاهد،این در حالیست که وزش باد در کشور هلند در بعضی مواقع بیشتر از حد مطلوب و یک چالش است.
-گستردگی بالای فضاهای شهری و فاصله نسبی زیاد شهرک های تازه ساخت اطراف شهر اصفهان به طوری که شهر اصفهان 3 برابر شهر آمستردام با جمعیتی تقریبأ برابر گستردگی دارد.
-عدم تمایل افراد به استفاده از دوچرخه در روزهای سرد زمستان در اصفهان در حالی که میزان روزهای یخبندان و بسیار سرد در قیاس با شهر آمستردام بسیار کم و سرما و برودت هوا هم قابل قیاس نیست باعث تعجب است.
-علارغم واقع شدن کشور ایران و شهر اصفهان در عرض های جنوبی تر نسبت به شهر آمستردام در شمال کشور هلند که خود در عرض های شمالیست و موقعیت خاص اصفهان که در حد فاصل کویر و کوهستان واقع شده است آب و هوای ایده آل تری را در اصفهان برای دوچرخه نسبت به آمستردام به لحاظ نمودارهای ترموگرافیک هوا نشان می دهد.
نتایج حاصل از بررسی پاسخ های پرسشنامه های توزیع شده نشان می دهند که شهر آمستردام به لحاظ عدم تأثیرگذاری عوامل آب و هوایی و تأثیرات اقلیمی و محیطی علارغم متوسط دمایی پایین تر و تعداد روزهای بارانی و یخبندان بیشتر وضعیت مطلوب تری نسبت به شهر اصفهان دارد. با مقایسه مقدار میانگین های دو گروه (آمستردام 87/19، اصفهان 68/17) نتیجه می گیریم که میانگین تاثیرگذاری محیطی و فصلی بر دوچرخه سواری آمستردام بیشتر از اصفهان است. در زمینه متغییر های جغرافیایی و زیست محیطی نتایج بررسی های انجام شده در تحقیق در مجموع شیب خیابان ها و مسیر های قابل استفاده برای دوچرخه سواران و فضاهای سبز و مناطق حاشیه رودخانه زاینده رود دارای سطح مطلوبی به لحاظ کمی و کیفی هستند و حتی شهر اصفهان دارای یک مزیت نسبی مازاد هم می باشد و آن هم امکان استفاده از فضاهای کوهستانی حاشیه جنوبی شهر در پارک کوهستانی صفه و تله کابین موجود در آن است که این نوع از امکانات در کشور هلند و شهر آمستردام وجود ندارد.امکان برگزاری رشته های گردشگری با دوچرخه در کوهستان و طبیعت گردی کوهپایه و کوهستان با چشم انداز شهر اصفهان در شب و روز از جمله برتری های قابل ذکر در این زمینه است که در این زمینه به صورت خاص باعث برتری شهر اصفهان در قیاس با شهر آمستردام است.
نتیجه سؤال 3 :
سوال 3 : چالشهای فرهنگی گردشگری با دوچرخه و میزان پذیرش دوچرخه در اصفهان در مقایسه با آمستردام چیستند و چه تأثیراتی بر روی میزان استفاده از دوچرخه دارد؟
-نبود عادت دوچرخه سواری در میان اقشار جامعه ایرانی و به التبع شهروندان اصفهانی به دلایل متعدد اجتماعی در مقایسه با کشور هلند.
-موانع قانونی و اعمال سلیقه های خاص در ممانعت از استفاده بانوان که خود نیمی از جمعیت اجتماع را تشکیل می دهند که نه به صورت انفرادی و نه به صورت گروهی و خانوادگی هم از استفاده از این وسیله نقلیه پاک محرومند.این محدودیت ها در تضاد با متن صریح قانون اساسیت که برای دوچرخه سواری بانوان منع قانونی خاصی به شرط رعایت حجاب قائل نیست.
-جایگاه اجتماعی پایین استفاده کنندگان از دوچرخه و ترس از انگشت نما شدن به علت وجهه پایین دوچرخه در میان اقشار جامعه در ایران و شهر اصفهان به علت فقر فرهنگی و فقیر تلقی شدن افراد سوار بر دوچرخه در حالی که در کشور هلند همه افراد از همه گروه ها و طبقات از دوچرخه استفاده می کنند.
– رایج بودن شیوه های غیر موتوری حمل و نقل،بیشتر در میان گروههای خاموش و فرومایه جامعه نظیر بچه ها در ایران در حالی که در کشور هلند همه گروه های سنی از 4 تا 90 سالگی از انواع مناسب دوچرخه استفاده می کنند.
-نبود فرهنگ دوچرخه سواری و بی نظمی ترافیک موتوری و خطرات ناشی از آن برای دوچرخه سواران در سطح کشور و از جمله شهر اصفهان که در قیاس با شهر آمستردام به علت قانون پذیری و رعایت قوانین بی قید و شرط یک معضل مهم تلقی می گردد.
-نبود فرهنگ ترافیکی در میان رانندگان خودرو ها و موتورسواران که به راحتی جان دوچرخه سواران را به خطر می اندازند به علت سنجش غلط و بسیار بدوی افراد به هنگام دریافت گواهینامه در ایران و نبود سیستم های کنترل رفتار ترافیکی رانندگان در سطح شهر اصفهان در مقایسه با شهر آمستردام که با دقت بالایی رفتارهای ترافیکی رانندگان 24 ساعته رصد می گردد.
-عدم تبلیغات صحیح ، به موقع و به اندازه در رسانه های عمومی در جهت فرهنگ سازی صحیح دوچرخه سواری در رسانه های ایران و وجود خلأ اطلاعاتی و تبلیغاتی در زمینه دوچرخه سواری و گردشگری این در حالی است که شبکه سفر و ورزش در هلند از سال ها پیش این وظیفه را بر عهده دارند و روزنامه ها و مجلات تخصصی دوچرخه سواری بسیاری نیز وجود دارند.
-جایگاه پایین ورزش دوچرخه سواری حتی در سطح حرفه ای در مقایسه با دیگر ورزش ها همچون فوتبال در قیاس با هلند.
با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها در فصل چهار با مقایسه مقدار میانگین های دو گروه (آمستردام 63/29، اصفهان 27/24) نتیجه می گیریم که میانگین فرهنگ دوچرخه سواری آمستردام بیشتر از اصفهان است.پایین بودن میزان میانگین شاخص های فرهنگی ضرورت فرهنگ سازی و آموزش را در زمینه دوچرخه سواری در سطج شهر اصفهان نشان می دهد و خود یکی از عوامل کاهش استقبال و استفاده از دوچرخه است.
نتیجه سؤال 4 :
سوال 4 : چالشهای زیر ساختی و امکانات گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان در مقایسه با شهرآمستردام چیست و چه تأثیراتی بر استفاده از دوچرخه دارد؟
– نبود مسیر های دوچرخه سواری مناسب و استاندارد چه به لحاظ کمی و چه کیفی در شهر اصفهان در مقایسه با آمستردام.
-وجود معابر و کوچه ها و بافت های فرسوده با دست اندازهای فراوان و تنگ بودن فضای عبور برای خودرو ها و موتورسکلت ها و دوچرخه به صورت هم زمان در شهر اصفهان در قیاس با آمستردام.
-عدم وجود پل های هوایی یا زیرگذر های رمپ دار و مسیر دوچرخه روی پل ها در اصفهان که دوچرخه سواران بتوانند از روی آن در جاهای پر ترافیک بگذرند.در این زمینه شهر آمستردام هم دارای کمبودهاییست ولی بیشتر پل ها و پل های هوایی دارای رمپ و مسیر دوچرخه هستند.
-نبود فضای سبز مناسب و فرحبخش در مسیر های دوچرخه سواری برای ایجاد سبز راه و پایین بودن سرانه سبز راه ها در اصفهان در قیاس با آمستردام.
-فقدان فضای امن کافی برای پارک دوچرخه ها که باعث می شود،بسیاری از مردم از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل اساسی استفاده نکنند و پارک دوچرخه حتی برای مدت کوتاه به راحتی موجب خراب شدن یا سرقت آن می شود. در آمستردام پارکینگ دوچرخه های رایگان 24 ساعته مکانیزه وجود دارد ولی در اصفهان اصلأ پارکینگ دوچرخه ای وجود ندارد.
– روسازیهای نامناسب مسیرهای دوچرخه در اصفهان در قیاس با آمستردام هم به لحاظ کیفیت و رنگ آمیزی و علامت گذاری علایم هشدار دهنده و هم جمع شدن آب به هنگام بارندگی به خاطر نبود زهکشی و جدولبندی مناسب برای جمع آوری آب بارندگی.
-نبود مسیرهای یکپارچه دوچرخه سواری در شهر اصفهان در قیاس با سیستم مسیر ها و سبز راه ها و مسیر های تعاملی در سطح شهر آمستردام که حدود 90% فضاهای شهری را پوشش دهی می کنند.
– عدم وجود مکانها یا ایستگاههای مشخص برای اجاره دوچرخه همانند طرح هایی که در برخی از کشورهای اروپایی همچون هلند و آمستردام اجرا گردیده است.
-عدم وجود سیستم های هوشمند در پارکینگ ها و ایستگاه های دوچرخه در اصفهان که توانایی ارائه خدمت به صورت 24 ساعته بدون محدویت را داشته باشند و نیازی به حضور نیروی انسانی نداشته باشند.در حالی که اغلب ایستگاه ها و پارکینگ های دوچرخه آمستردام از 10 سال پیش خودکار و هوشمند شده اند.
-عدم وجود امکاناتی همچون آب سرد کن و آبخوری در مسیر های دوچرخه سواری در اصفهان.البته در شهر آمستردام به دلایل بهداشتی آبخوری در مکان های عمومی وجود ندارد.
-عدم نصب نیمکت یا فضاهای سرپوشیده برای استراحت دوچرخه سواران در شهر اصفهان در صورتی که در شهر آمستردام و کشور هلند ایستگاه ها و تعمیرگاهای فراوان و استراحت گاه های مخصوص دوچرخه سواران به وفور وجود دارد.
-عدم نصب علائم راهنمایی و رانندگی هشدار دهنده در مسیر های عبور خودرو ها و دوچرخه ها برای بال

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های شهر اصفهان، دوچرخه سواری، جمعیت شناختی Next Entries پایان نامه با کلید واژه های شهر اصفهان، دوچرخه سواری، پرسش نامه