پایان نامه با کلید واژه های شهر اصفهان، دوچرخه سواری، جاذبه های گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

کیفیت پایین دوچرخه های موجود عامل منفی در حذب افراد به سوی دوچرخه سواری در کشور است (استراتن, 98).
2-10-ضرورت توسعه گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان
افزایش روند گرایش مردم در ایران به سوی ارتقای سلامت جسمی و روانی و دادن اهمیت بیشتر به گردش و تفریح نسبت به گذشته همراه با بهبود وضعیت مالی و معیشتی افراد همگی دست به دست هم داده اند که جامعه ایران تشنه شیوه های جدید گردشگری ارزان و مهیج باشد که گردشگری اکوتوریسم و گردشگری هیجانی_ ورزشی هم پاسخی مناسب به این گونه تقاضاهای در حال رشد است. شهر اصفهان به عروس گردشگری ایران است و در میان گردشگران داخلی و خارجی دارای نام و آوازه و جایگاه خاصی می باشد از مناسب ترین شهر های ایران برای مطالعه و اجرای گردشگری با دوچرخه است .
یک سری دلایل برای ضرورت معرفی، مطالعه و اجرای گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان می توان ذکر کرد که در بخش زیرین به آنها اشاره می گردد:
2-10-1-افزایش جاذبه های گردشگری با استفاده از دوچرخه در اصفهان
ایجاد تنوع در انواع گردشگری شهری و برون شهری باعث افزایش میزان علاقه مندانی که علایق و سلایق مختلفی هستند می شود و از آنجایی که هر یک از طرفداران دارای سطح درآمدهای متفاوتی هستند گردشگری با دوچرخه می تواند هم به ارضای حس لذت از سفر کمک کند و هم به دنبال خود, اشتغال زایی و اثرات مفید اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.
دوچرخه سوارانی که به آرامی در مسیرهای خود با دوچرخه های زیبا و لباس های جذاب تردد می کنند یا دوچرخه های پارک شده در پارکینگ های دوچرخه و با اجتماع دوچرخه سواران در یک محل خاص جذابیت بسیاری به فضای شهری اصفهان می دهد و بر آرامش حاکم در این شهر صحه می گذارد. آرامشی که به دوستداران محیط زیست اجازه استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله حمل و نقل شهری می دهد جذابیت بسیاری برای توریست های خارجی و داخلی بوجود خواهد آورد.
بهبود فضای سبز، کاهش آلودگی بصری و صوتی و آلاینده های هوا و بهبود چشم گیر مناظر شهری اصفهان، بیش از پیش، این شهر را به کانون تجمع گردشگران داخلی و خارجی مبدل می سازد و از اصفهان الگویی برای تمام شهرهای ایران و خاورمیانه خواهد ساخت. امروزه اثبات شده بالا رفتن حجم ترافیک و آلودگی های شهری در مناطق تاریخی و گردشگری آثار منفی زیادی بر روی میزان تقاضای خرید و یا بازدید گردشگران و سرعت و کیفیت ارائه محصولات و خدمات جهانگردی دارد. عبور و مرور شهروندان سوار بر دوچرخه خطرات جانی کمتری برای گردشگران به همراه دارد در صورتی که در اثر تصادف گردشگران با خودروهای عبوری میزان خطر بسیار بالا تر است، ایجاد یک فضای امن و آرام به دور از سر و صدای خودروها و آلودگی های ناشی از آنان در جذب گردشگران و بالا بردن میزان سطح رضایت ایشان و تمایل به تکرار بازدید خود از آن محل در آینده تأثیر مثبتی دارد ( مختاری ملک آبادی,1389, 6).
2-10-2-گردشگری با دوچرخه عنصر مضاعف ساز اقتصاد گردشگری
مزایا و منافع اقتصادی حاصل از گردشگری، جلوههای طبیعی و جغرافیایی و ویژگیهای مفرّح آن بسیار جالب توجه است. گردشگری بر پایه دوچرخه ترکیبی از «گردشگری» و «ورزش» و «هیجان» است.هر یک از چندگونه گردشگری فوق دارای طرفداران خاص خود می باشند و این طرفداران به دنبال کسب تجربه های گردشگری جدید در مکان های جدید هستند، از همین رو شهر اصفهان با ایجاد گردشگری با دوچرخه و تبلیغ و ترویج آن از طرفی به جذابیت های گردشگری خود می افزاید و از طرف دیگر باعث جذب مستقیم گردشگران خاص که به دنبال تجربه های نوین هستند می گردد و از طرف دیگر باعث می شود گردشگران زمان بیشتری را برای اقامت در شهر اصفهان بمانند زیرا دوست دارند تا جاذبه های گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان را با دوچرخه هم امتحان کنند. در نهایت افزودن گردشگری با دوچرخه به دیگر جاذبه های گردشگری شهر اصفهان هم می تواند به صورت مستقیم و هم به صورت مستقیم با بالا بردن زمان اقامت گردشگران باعث افزایش درآمد های گردشگری شهر اصفهان گردد به این اثر اقتصادی در اصطلاح اثر مضاعف ساز اقتصادی گفته می شود (استراتن,2009,ص86).
2-10-3-اثرات استفاده از دوچرخه در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان
مسئله ترافیک و مشکلات مربوط به آن به همراه بیماری ها و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی از مسائل جدی و مهم جامعه ما محسوب می شوند که ضرورت چاره اندیشی در مورد آنها هر روز بیشتر از پیش احساس می شود. همچنین تأثیر مستقیم آلاینده های هوا بر دستگاه تنفسی و ریه ها، ایجاد اختلال عصبی – رفتاری در کودکان، بیماری های قلبی – عروقی و افزایش فشار خون سالمندان و بیماران قلبی بر هیچ کس پوشیده نیست.
استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ آن به عنوان بهترین جایگزین خودروهای آلاینده محیط زیست در سفرهای کوتاه درون شهری، سالهاست که در کشورهای اروپایی نهادینه شده است در بسیاری از کشورها مانند هلند، برای کاهش آثار منفی وسایل نقلیه موتوری تلفیقی از استفاده از دوچرخه و سایر سیستم های حمل و نقل رایج می باشد به طوریکه عده زیادی برای رسیدن به ایستگاههای مترو یا اتوبوس از دوچرخه استفاده می کنند و با رسیدن به ایستگاهها و پارک کردن دوچرخه ها در پارکینگ های مخصوص مجاور این ایستگاهها، سفر خود را با وسایل عمومی ادامه می دهند (ایوبی,1389, 68).
البته از لحاظ اقتصادی نیز خرید 1000دستگاه دوچرخه جهت استفاده عمومی در مقایسه با خرید یک دستگاه اتوبوس شهری عمومی مقرون به صرفه تر می باشد. طبق آمار برای 1 کیلومتر جابجائی یک نفر، اتوبوس حدود 20 برابر و خودرو شخصی معادل 40 برابر دوچرخه انرژی مصرف می کنند و سرعت دسترسی شهری دوچرخه در مسافت های 4 الی 7 کیلومتر بیشتر از سایر وسایل نقلیه است (استراتن,2009, 96).

2-10-4-گردشگری با دوچرخه عامل گسترش ورزش دوچرخه سواری
همانگونه که در بخش تاریخچه دوچرخه سواری بیان شد از اوایل قرن بیستم میلادی کشورهای اروپایی و آمریکایی برای معرفی این وسیله و ورزش دوچرخه سواری با برگزاری تورهای مختلف در سطوح محلی، ملی و بین المللی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تبلیغ و فرهنگ سازی در این زمینه اقدام کردند که از این میان کشورهایی مانند فرانسه با تور فرانسه، اسپانیا با تور کاتلانیا ایتالیا و هلند پیش گامند. با رواج یافتن ورزش دوچرخه سواری و ورود دوچرخه به بازیهای المپیک هر روز بر محبوبیت این ورزش افزوده شد از این رو گسترش گردشگری با دوچرخه می تواند عاملی برای افزایش علاقه و گرایش افراد جامعه به سمت ورزش دوچرخه سواری گردد (قیومی,1387, 56).
2-11-تحلیل نقش دوچرخه در سیستم حمل و نقل اصفهان
وضعیت توپوگرافی مناسب شهر اصفهان، آب و هوای معتدل و ساختار فرهنگی شهروندان از عواملی بوده که در گذشته به طراحی مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر اصفهان منجر شده است.به نحوی که حدود 6 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در خیابان های چهارباغ بالا، چهارباغ خواجو و چهارباغ عباسی در ابتدای ورود این وسیله به ایران طراحی شده است.
جدول شماره یک نشان می دهد که؛ سهم استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری اصفهان امروز فقط 8.36 درصد است در حالی که این میزان در گذشته چیزی بیش از دو برابر بوده است. استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی با 31.33 درصد همچنان بالاترین سهم سفرهای شهری دراصفهان امروز را به خود اختصاص داده است (مختاری ملک آبادی,1389, 9).

وسیله

علت سفر
وسیله
نقلیه شخصی
تاکسی
وانت
مینی بوس
اتوبوس واحد
اتوبوس
غیر واحد
موتور
دوچرخه
جمع
سهم
کاری
224758
93339
22853
14548
40881
14855
73783
43546
528526
56.18
تحصیلی
64464
92595
1261
177206
94723
9104
6823
32098
318275
18.11
خرید
62083
59107
4154
3012
38441
228
13516
20794
201335
07.7
کارشخصی
89279
69927
5595
3543
33991
557
16322
8629
227844
00.8
تفریحی
83997
82689
3957
4062
36385
662
15752
11949
239453
41.8
بازگشتبه خانه
367611
373411
29900
44048
249792
24185
121899
121220
1332067
78.46
جمع
892193
771067
67720
86420
494214
49591
248095
238237
2847537
100
سهم
31.33
27.08
2.38
3.03
17.36
1.74
8.71
8.37
100
_
جدول شماره (2-1) برآورد سفرهای روزانه شهروندان شهر اصفهان به تفکیک وسیله نقلیه و هدف سفر،سال 1387
در طی سالهای اخیر، شهر اصفهان با همه امتیازاتی که برای آن بر شمرده شد به سوی گسترش معابر، خیابان ها و بزرگراه های شهری به تبعیت از نقش اتومبیل محوری حرکت نموده است و کمتر به فضاهای پیاده، مسیرهای دوچرخه و یا سبز راه ها پرداخته شده است. (اپلیارد97،1382, 76).
بنابراین، در سال های اخیر متولیان مدیریت شهری در راستای حل بخشی از مشکلات ترافیکی و مقابله با آلودگی های زیست محیطی، سعی در ترویج فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری نمودند که از جمله این اقدامات می توان به طراحی مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در شهر اصفهان اشاره نمود (مهندسین مشاور راه های طلایی،2,1385) .
شهر اصفهان با حجم بالا و تراکم زیاد جمعیت به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می شود که در صدد است تا با راه اندازی مترو (در آینده نزدیک) و دوچرخه سواری، ترافیک شهری و مشکلات ناشی از آن را کاهش دهد. هدف از ایجاد این مسیرها در بافت تاریخی شهر کاهش ترافیک شهری و افزایش استفاده از دوچرخه و رونق گردشگری با دوچرخه است. تعداد سفرهای انجام شده در اصفهان که از نظر مسافت طی شده در محدوده 1 تا 2 کیلومتر هستند در طول روز 17100 مورد در سال 1385 است و با توجه به رقم ارائه شده توسط مشاورین درسال 1378که حدودا 15000 سفر در روز می باشد می توان به این نتیجه رسید که سفرهایی که در محدود 0 تا 5 کیلومتر هستندکاملا قابلیت تبدیل به یک مد قدرت مند حمل و نقل را دارا می باشند (همان, 12).
در جدول شماره (2-2) وضعیت عمومی ایستگاه های دوچرخه شهر اصفهان نشان داده شده است.
جدول شماره (2-2) وضعیت عمومی ایستگاههای دوچرخه شهر اصفهان (توزیع جغرافیایی در مناطق چهارده گانه)
ردیف
نام ایستگاه
منطقه شهرداری
تعداد دوچرخه موجود(سالم)
خروجی دوچرخه در روزهای غیر تعطیل
خروجی دوچرخه در روزهای تعطیل
رده سنی غالب استفاده کنندگان
1
باغ غدیر
4
30
20
100
35-5
2
پل خواجو
3
50
60
100
40-20
3
سه راه سیمین
13
30
55
40
40-20
4
مطهری اصفهان
1
30
50
200
40-22
5
پل بزرگمهر
4
30
30
60
25-20
6
میدان لاله
14
25
15
30
40-18
7
رزمندگان
8
45
40
35
50-25
8
میدان ملک شهر
8و12
35
20
50
50-30
9
جنوب پل فلزی
5
45
55
150
60-30
10
میدان انقلاب
1و3
43
150
300
30-18
11
دروازه دولت
1و3
43
90
120
60-18
12
چهار سوق
1
34
50
30
60-30
13
میدان امام
3
50
80
150
35-18
14
خیابان فیض
6
33
40
70
60-20

البته می توان دوچرخه را به عنوان مد جایگزین و یا مد مکمل سایر مدهای حمل و نقل در محدوده سقف 0 تا 5 کیلومتر به حساب آورد. حال با یک حساب سر انگشتی ساده و با فرض این که 60% افرادی که از دوچرخه استفاده می کنند، تصمیم بگیرند که از وسیله نقلیه شخصی برای سفرهای 0 تا 5 کیلومتری خود استفاده کنند و با فرض ضریب سرنشین 5/1 برای اصفهان، متوجه می شویم که روزانه حدود 6850 وسیله نقلیه شخصی به کل وسایل نقلیه اصفهان اضافه می گردد. در این میان از کل سفرهای انجام شده با دوچرخه حدود 5/17 درصد با هدف کار انجام می گردند و این تعداد سفر که بیشترین سهم از کل سفرهای انجام شده توسط دوچرخه را دارا می باشد سفرهای ثابت و مستمر هستند. این گونه سفرها به علاوه سفرهای تحصیلی زمینه مساعدی را برای استقبال عموم مردم اصفهان از طرح مسیرهای دوچرخه سواری شهری را فراهم آورده است .در جدول زیر مشکلات ایستگاه های دوچرخه از دیدگاه متصدیان و شهروندان استفاده کننده از دوچرخه آورده شده

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های دوچرخه سواری، میزان استفاده، جاذبه های گردشگری Next Entries پایان نامه با کلید واژه های دوچرخه سواری، شهر اصفهان، مردم شناسی