پایان نامه با کلید واژه های سازمان تجارت جهاني، فعال نمودن، بازار کالا

دانلود پایان نامه ارشد

هايي چون : سرطان ها ، بيماريهاي مغز و اعصاب ، جراحي هاي پيوند اعضا ، عمل هاي زيبايي و غيره قرار گيرند . از جمله کشورهايي که عمدتا َ پذيراي توريست درماني هستند مي توان کشورهايي چون : برونئي ، کوبا ، هنگ کنگ ، مجارستان ، هندوستان ، اسرائيل ، اردن ، ليتواني ، مالزي ، فيليپين ، سنگاپور ، تايلند و اخيرا امارات متحده عربي ( دوبي ) را نام برد .همچنين کشورهايي که در زمينه عمل هاي زيبايي مورد توجه هستند بطور عمده عبارتند از : آرژانتين ، بوليوي ، برزيل ، کاستاريکا ، مکزيک و ترکيه ، در اروپا نيز ، کشورهاي بلژيک و لهستان به کسب و کار توريسم درماني اشتغال دارند . جالب اينکه ، کشور آفريقاي جنوبي با شعار ” جراحي زيبايي صورت همراه با ديدن حيات وحش ” براي جلب توريست هاي درماني تلاش ميکند .
در کشوري چون ايالات متحده آمريکا با آن همه خدمات بيمه و درمانهاي کيفي و سطح بالا ، پرداختن به کسب و کار توريسم درماني يک ريسک محسوب مي شود . ذکر نمونه اي کافي است تا دليل اين رويکرد را در آمريکا نشان دهد و آن تغيير گرايش عده زيادي از بيماران کشورهاي خاورميانه در سال 2006 بود که ترجيح دادند براي معالجات خود به هنگ کنگ و سنگاپور مراجعه کنند .
براي آگاهي از وضعيت توريسم درماني در چند قطب اين کسب و کار ذيلا َ به آنها مي پردازيم .
2-8-1 فيليپين
توريسم درماني در فيليپين از استاندارد بسيار بالايي برخوردار است و فيليپيني ها مي توانند در تمام زمينه هاي پزشکي و با بهره گيري از کادر پزشکي مجرب و داراي شهرت بويژه در شهر مانيل پايتخت فيليپين ، خدمات درماني درخشاني را ارائه کنند . در اهميت سطح پزشکي فيليپين و بنابر نظر بسياري از ” توريست بيماران ” که به اين کشور سفر کرده اند ، گفته مي شود ، اگر به آمريکا برويد نزد 20 نفر تبليغ خواهيد کرد !
فيليپين به عنوان يک مرکز توريسم درماني و همچنين يک سرزمين جذاب براي تعطيلات شناخته شده است .
دليل اين امر ، بهره مندي از پزشکان برجسته در سطح جهاني ، تکنولوژي مدرن ، يک سطح مراقبت و درمان بسيار يگانه و ممتاز در جهان با هزينه اي بسيار ارزان است . بهترين کلينيک ها و بيمارستان ها در اين کشور واقع شده است که با گرمي و مهمان نوازي فيليپيني و تسهيلات موجود ، محيطي مطلوب را براي استراحت و درمان فراهم مي کنند . همچنين در فيليپين بهترين چشمه هاي آب معدني جهان نيز واقع شده اند که بسياري از توريست ها را به سوي خود جذب مي کند .
2-8-2هندوستان
هندوستان يکي از پر طرفدارترين مقاصر توريست هاي درمان جو در جهان است . خصوصا َ در زمينه جراحي قلب و پيوند استخوان ران و ديگر زمينه هاي پزشکي هندوستان به عنوان يک رهبر جهاني در عرصه خدمات پزشکي شناخته شده است .
در طول سالهاي 2005 و 2006 هيچ کشوري در زمينه توريسم درماني با هندوستان قابل مقايسه نبوده است و دولت و بخش خصوصي هند بر هدف ارتقاي خدمات توريسم درماني و تبديل شبه قاره هند به يک قطب يگانه در اين زمينه واقفند . هزينه درماني در هندوستان همانطور که در جدول A-2 نشان داده شده با تفاوت زيادي پايين تر از هزينه خدمات پزشکي در کشورهاي توسعه يافته اي چون آمريکا و انگلستان است .
طبق آمار منتشره در وب سايت مديکال توريسم اينديا تا ژانويه 2007 ، 3.3 ميليون توريست از هندوستان بازديد کرده اند که حدود 5 ميليارد دلار عايدي داشته است .اين موفقيت هندوستان در شرايطي است که شوراي جهاني جهانگردي و گردشگري مدعي است که صنعت توريسم جهاني سالانه 8.8 درصد رشد نشان مي دهد و لذا آن دسته از کشورها که بتوانند بر اين صنعت متمرکز شوند به منافع بالايي خواهند رسيد .
2-8-3سنگاپور
کيفيت خدمات بهداشتي و درماني سنگاپور در سطح عالي ارزيابي مي شود . ايمني ، مورد اعتماد بودن ، همراه با تحقيقات پيشرفته ، و اعتبار بين المللي کشور در زمينه پزشکي ، آن را به يک مرکز رهبري در آسيا بدل کرده است .سنگاپور با 9 بيمارستان و 2 مرکز خدمات پزشکي توانسته است به اعتبار نامه کميسيون مشترک بين المللي آمريکا (جي سي آي)1 دست يابد .
بر اساس آمارهاي مندرج در وب سايت رسمي سنگاپور مدسين در سال 2005 ، 374 هزار مسافر با هدف دريافت خدمات درماني و معالجه به سنگاپور آمده اند .عده زيادي از بيماران از کشورهاي همسايه نظير مالزي و اندونزي بوده اند ، اگر چه تعداد بيماراني که از کشورهاي هند و چين ، جنوب آسيا ، خاورميانه و چين به سنگاپور مي آيند در حال افزايش است . ضمن اينکه ، بيماراني از کشورهاي توسعه يافته نظير ايالات متحده آمريکا هم براي معالجات پزشکي به سنگاپور مسافرت کرده اند .
اخبار زيادي نيز از نوآوري هاي پزشکي در سنگاپور نظير جداسازي موفق دو قلوهاي به هم چسبيده نپالي در سال 2001 و همچنين جراحي هاي سخت چشم و دندان در صدر عناوين مهم ترين روزنامه ها و نشريات جهان منتشر شده است .
2-8-4 تايلند
توريسم پزشکي يک بخش در حال رشد از صنعت توريسم تايلند است . هزينه درمان در بيمارستان هاي تايلند در مقايسه با آمريکا بسيار پايين است ضمن اينکه ، مراقبت ها و پرستاري در سطح بالايي ارائه مي شود .
در سال 2005 فقط در يک بيمارستان در شهر بانگکوک 150 هزار بيمار پذيرفته شده اند و در سال 2006 نيز توريسم درماني حدود 1.82 ميليارد دلار براي اين کشور عايدي داشته است .
JCI -2-www.singapormedicine.com -1-
بيمارستان هاي تايلند براي ارائه خدمات درماني به توريست ها آماده اند و حتي برخي از آنها خدمات ترجمه در 22 زبان دنيا ، علاوه بر زبان انگليسي ، نيز ارائه مي کنند . لازم به ذکر است ، که سيستم خدمات پزشکي نوين در تايلند از سيستم پزشکي آمريکا الهام مي گيرد و دليل اين امر نيز گرايش خاندان سلطنتي تايلند به تحصيل شهرواندان در دانشگاه هاي معتبر آمريکا نظير دانشگاه هاروارد بوده است .
امروزه بسياري از پزشکان تايلندي داراي بورد تخصصي از امريکا هستند و تعدادي از بيمارستان هاي تايلند ، تسهيلات و خدمات مشاوره خود را از آمريکا دريافت مي دارند ، اين گرايش سبب شده است که سيستم سلامت و بهداشتتايلند از نظر کيفي در وضع مطلوبي قرار گيرد . سالانه بالغ بر يک ميليون مسافر براي معالجه و درمان و همچنين جراحي هاي زيبايي عازم تايلند مي شوند .
2-9 بازارهاي گردشگري بين المللي در مقصدهاي مختلف جهان :
شش منطقه اي که توسط سازمان جهاني گردشگري تقسيم شده اند عبارتند از :
– اروپا
– کشورهاي آمريکايي
– آفريقا
– خاورميانه
– آسياي جنوبي
– آسياي شرقي و منطقه اقيانوس آرام
(گزارش :دفتر بررسي بازار کالا و خدمات )

شکل 2-2

لازم است در هر يک از اين مناطق روندهاي ورود گردشگر با ميزان درآمد آن مقايسه گردد .اروپا بزرگترين ميزبان گردشگران بين المللي است و حدود 60 درصد از کل گردشگران جهان را به خود جلب مي کند. سه چهارم بازديدهاي بين المللي را اروپاييان انجام مي دهند . همچنين حدود 50 درصد از کل در آمد کل جهان را نيز داراست . پس از اروپا ، آمريکا با داشتن 21 درصد از کل گردشگران بين المللي و 30 درصد از کل در آمد جهان مقام دوم را در جهان دارد . سهم خاور ميانه از گردشگري بين المللي به دليل وجود مشکلات سياسي ، نظامي بين 2-1.5 درصد در نوسان است. مصر و عربستان حدود 70 درصد از اين بين سهم ميبرند و باقي متعلق به ساير کشورهاي خاورميانه است . بر اساس آمار سازمان جهاني گردشگري ، 70 درصد از دلايل مسافرت هاي بين المللي استفاده از تعطيلات است . سفرهاي تجاري 14 درصد و 16 درصد باقيمانده شامل زيارتهاي مذهبي ، ديدار دوستان و بستگان ، ورزش و غيره مي شود مي توان چنين نتيجه گرفت که براي فعال نمودن گردشگري داخلي (نتيجه اش رونق گردشگري بين المللي است ) مي بايست در کشور تجديد نظر کلي شود و با ايجاد تسهيلات يک هفته اي در ايام نوروز ، فصل تابستان و زمستان باعث رونق گردشگري داخلي شد.
گردشگري نقش مهمي در اقتصاد جوامع ايفا مي کند و بازاريابي رمز توسعه ي آن مي باشد .
گزارشات سازمان تجارت جهاني حاکي از آن است که تا سال 2010 يک ميليار نفر در سطح بين المللي به جهانگردي مي پردازند . همين آمار نشان مي دهد ميزان توليد ناخالص داخلي صنعت توريست در خاورميانه به 5.2 از توليد ناخالص داخلي منطقه در سال جاري مي رسد که با در نظر گرفتن روند صعودي آن ، اين ميزان در سال 2014 به 736 ميليارد دلار خواهد رسيد . با در نظر گرفتن تمامي اين ارقام و اعداد و همچنين با تلاش بي وقفه مسوولان دولتي و برنامه ريزان کشورهاي عربي و به خصوص امارات که به عنوان چهارمين قطب گردشگري جهان شناخته شده است ، سهم ايران از بازار گردشگري در سال هاي آتي چه ميزان خواهد بود ؟
2-10 گردشگري در ايران
بر اساس سازمان جهاني گردشگري و سازمان يونسکو ، ايران مي تواند جزو ده کشور اول دنيا از لحاظ ورود گردشگر بين المللي باشد .بنابراين با توجه به وجود عوامل فوق الذکر و سهم بسيار ناچيز ايران از صنعت گردشگري در مي يابيم که صنعت گردشگري نتوانسته است نقش خود را به عنوان يک عامل توسعه اقتصادي کشور و معرفي ايران به عنوان يک کشور توريستي و فرهنگي به خوبي ايفا کند . با توجه به مسايل خاورميانه و حضور پنج کشور توريست پذير ترکيه ، ايران ، عراق ، سوريه و لبنان که داراي اشتراکات فرهنگي ، مناسبات اجتماعي و سنتي با يکديگر هستند ، بيشتر توريست هاي ورودي به اين مناطق ،گردشگران فرهنگي هستند که به دنبال ديدن مناطق فرهنگي ، تاريخي و آشنايي با شرق بوده و معمولا خطر پذير نيستند . البته جز خصوصيات افراد فرهنگي ، ريسک ناپذيري ، محافظه کاري و با تجربه بودن آنها مي باشد .گردشگري بين المللي در سال هاي اخير رشد بسيار زيادي داشته و به تعبير اقتصاددانان به مرحله توليد انبوه رسيده است . خاستگاه اصلي اين صنعت کشورهاي صنعتي پيشرفته مي باشد . به طوري که بيشترين تعداد گردشگران بين المللي و در آمد ايجاد شده ، مربوط به کشورهاي عضو سازمان همکاري صنعتي و به خصوص هفت کشور صنعتي بزرگ است .
ايران در مقايسه با کشور برتر توريست در خاورميانه ( ترکيه ) مي تواند در اين حوزه با داشتن سواحل درياي خزر که کاملا از نظر آب و هوايي نزديک به مديترانه است و براي اروپائيان ناشناخته مي باشد ، پتانسيل مضاعفي جهت جذب توريست داشته باشد .
زير ساخت هاي ايران از نظر راه سازي و حمل و نقل تا حد زيادي قابل مقايسه با ترکيه است و به مراتب بهتر از کشورهاي ديگر در اين حوزه مي باشد . همچنين از لحاظ هتل ها و مهمانپذير ها ايران در رديف کشورهايي چون عراق و سوريه قرار دارد که در مقايسه با ترکيه بسيار عقب تر هستيم . نکته قابل ملاحظه آن که ، راهکارهاي اجرايي توسعه زير ساخت هاي گردشگري فقط در بعد سرمايه گذاري خلاصه نمي شود زيرا معمولا توسعه همگام با جمعيت توريست مي باشد . در اين راستا در بيشتر نقاط دنيا توسعه بر اساس برنامه ريزي اتفاق نيفتاده است بدين معنا که نمي شود اول سرمايه گذاري کرد و بعد منتظر اصلاح زير ساخت ها بود .
با اين اوصاف ، راهکار اجرايي برنامه ريزي مدون بر اساس شرايط فرهنگي ايران است . همچنين تسهيل در ارايه رواديد و ارتباط هاي مناسب بين المللي مي تواند در جذب سرمايه گذاران خارجي بسيار تاثير گذار باشد و حجم ورودي سرمايه را در صنعت توريسم ايران با توجه به منابع موجود واقعي تر کند .البته نبايد از سرمايه هاي کوچک در روند توسعه اي صنعت گردشگري غافل شد زيرا همکاري هاي منطقه اي باعث به وجود آمدن شروع خوبي جهت سنجش ظرفيت توريستي ايران چه در حوزه مديترانه مي شده و موجب همگرايي تورگردان هاي ايراني و کشوري چون ترکيه مي شود.
از سوي ديگر تحقق اين امر ميزان علاقه مندي گردشگران به ديدن اماکن تاريخي و يا اکوتوريستي را مشخص مي کند.
2-11جهانگردي
جهانگردي را در فرهنگ لغات ، سفر کردن و شناخت و مسافرت براي تفريح و سرگرمي و سفر، به مقصد مي رفته و سپس به محل سکونت خود باز گشتن تعريف شده است .معمولا دو شرط در مورد جهانگرد صدق ميکند

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های بازار کالا، فرهنگ عامه، مواد مخدر Next Entries پایان نامه با کلید واژه های فرهنگ و تمدن، توسعه منطقه، اوقات فراغت