پایان نامه با کلید واژه های رضایت شغلی، رضایت شغل، بهبود عملکرد، مسئولیت پذیری

دانلود پایان نامه ارشد

آخرت بهتر است و چه نيكوست ‏سراى پرهيزگاران.» (نحل/30)
«جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونهَا تجْرِى مِن تحْتِهَا الْأَنْهَارُ لهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ كَذَلِكَ يجْزِى اللَّهُ الْمُتَّقِينَ؛ بهشت‌هاى عدن كه در آن داخل مى‏شوند رودها از زير [درختان] آنها روان است در آنجا هر چه بخواهند براى آنان [فراهم] است‏خدا اين گونه پرهيزگاران را پاداش مى‏دهد.» (نحل/31)
«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ مَقَامٍ أَمِينٍ؛ به راستى پرهيزگاران در جايگاهى آسوده [اند].» (دخان/51)
«فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ؛ در بوستانها و كنار چشمه‏سارها.» (دخان/52﴾
«يَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِينَ؛ پرنيان نازك و ديباى ستبر مى‏پوشند [و] برابر هم نشسته‏اند.» ﴿ دخان/53﴾
«كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ؛ [آرى] چنين [خواهد بود] و آنها را با حوريان درشت‏چشم همسر مى‏گردانيم.» ﴿دخان/54﴾
«يَدْعُونَ فِيهَا بِكلُ‏ِّ فَكِهَةٍ ءَامِنِينَ؛ درآنجا هر ميوه‏اى را [كه بخواهند] آسوده خاطر مى‏طلبند.» (دخان/55)
دربرخی از آیات، دیدار خدای رحمان به عنوان عاقبت اهل تقوا و رانده شدن به سوی دوزخ به عنوان عاقبت مجرمان معرفی شده است مانند:
«يَوْمَ نحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلىَ الرَّحْمَانِ وَفْدًا؛ [ياد كن] روزى را كه پرهيزگاران را به سوى [خداى] رحمان گروه گروه محشور مى‏كنيم.» (مریم/85 )
«وَ نَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلىَ‏ جَهَنَّمَ وِرْدًا؛ و مجرمان را با حال تشنگى به سوى دوزخ مى‏رانيم.» (مريم/‏86)
5-اساسی‌ترین و استوارترین بنیان
«أفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَنَهُ عَلىَ‏ تَقْوَى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٍ خَيرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَنَهُ عَلىَ‏ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانهَارَ بِهِ فىِ نَارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ؛ آيا كسى كه بنياد [كار] خود را بر پايه تقوا و خشنودى خدا نهاده بهتر است ‏يا كسى كه بناى خود را بر لب پرتگاهى مشرف به سقوط پى‏ريزى كرده و با آن در آتش دوزخ فرو مى‏افتد و خدا گروه بيدادگران را هدايت نمى‏كند.» (توبه/‏109)
6- برخورداری از ولایت الهی: «إِنهُّمْ لَن يُغْنُواْ عَنكَ مِنَ اللَّهِ شَيئًا وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلىِ‏ُّ الْمُتَّقِينَ؛ آنان هرگز در برابر خدا از تو حمايت نمى‏كنند [و به هيچ وجه به كار تو نمى‏آيند] و ستمگران بعضى‏شان دوستان بعضى [ديگر]ند و خدا يار پرهيزگاران است.» (جاثيه/19)
7- بهترین لباس: «وَ لِبَاسُ التَّقْوَى‏ ذَلِكَ خَيرٌ»(اعراف/26)
لباس، نه تنها انسان را از ناملایمات، گرما و سرما حفظ می‌کند: «وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرَابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرَابِيلَ تَقِيكمُ بَأْسَكُمْ » (نحل/81)
بلکه زشتی ها وناپسندی های بدن انسان را می پوشاند: «يَابَنىِ ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكمُ‏ْ لِبَاسًا يُوَارِى سَوْءَاتِكُمْ» (اعراف/26)
همچنین مایه زینت انسان است: وَرِيشًا (اعراف/26)
شاید سرّ این که قرآن کریم زن و شوهر را لباس یکدیگر می‌داند: «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلىَ‏ نِسَائكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» (بقره/187) همین امور باشد؛ زیرا زن و شوهر یکدیگر را از انحرافات و آسیب های اجتماعی، اخلاقی و مانند آن حفظ می کنند، عیوب یکدیگر را می‌پوشانند و موجب زینت یکدیگر می‌شوند. با این همه هیچ لباسی همانند تقوا حافظ انسان نیست؛ زیرا تقوا انسان را از ناملایمات، زشتی ها و ناپسندی های معنوی حفظ می‌کند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست چنان که هیچ زینتی همانند تقوا نیست.
8- گشایش امور و وسعت روزی انسان از راهی که گمان نمی‌برد: «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا؛ و آن زنان شما كه از خون‏ديدن [ماهانه] نوميدند اگر شك داريد [كه خون مى‏بينند يا نه] عده آنان سه ماه است و [دخترانى] كه [هنوز] خون نديده‏اند [نيز عده‏شان سه ماه است] و زنان آبستن مدتشان اين است كه وضع حمل كنند و هر كس از خدا پروا دارد [خدا] براى او در كارش تسهيلى فراهم سازد.» (طلاق/4)
«وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجْعَل لَّهُ مخْرَجًا * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ؛ پس چون عده آنان به سر رسيد [يا] به شايستگى نگاهشان داريد يا به شايستگى از آنان جدا شويد و دو تن [مرد] عادل را از ميان خود گواه گيريد و گواهى را براى خدا به پا داريد اين است اندرزى كه به آن كس كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارد داده مى‏شود و هر كس از خدا پروا كند [خدا] براى او راه بيرون‏شدنى قرار مى‏دهد* و از جايى كه حسابش را نمى‏كند به او روزى مى‏رساند و هركس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است‏. خدا فرمانش را به انجام‏رسانده است به راستى خدا براى هر چيزى اندازه‏اى مقرر كرده است.» (طلاق/آیات3-2)

9- بینش صحیح در تشخیص حق و باطل، پوشش سیئات، غفران گناهان و اجر عظیم الهی
«إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَ يُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر از خدا پروا داريد براى شما [نيروى] تشخيص [حق از باطل] قرار مى‏دهد و گناهانتان را از شما مى‏زدايد و شما را مى‏آمرزد و خدا داراى بخشش بزرگ است.» (انفال/‏29)
«وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَ يُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا؛ اين است فرمان خدا كه آن را به سوى شما فرستاده است و هر كس از خدا پروا كند بديهايش را از او بزدايد و پاداشش را بزرگ گرداند.» (طلاق/5)
قدرت کامل در تشخیص نهایی حق از باطل با درس و بحث عادی حاصل نمی شود؛ زیرا انسان در بسیاری از موارد دچار اشتباه می شود و در مواردی که در تمیز حق وباطل اشتباه نمی کند در تشخیص اهم و مهم گرفتار خطا می گردد ولی کسی که با چراغ تقوا حرکت می کند به تناسب تقوایی که دارد در تشخیص حق از باطل و تمیز اهم از مهم در ارتکاب خطا و اشتباه نجات می یابد.
10- کرامت انسان نزد خدا: «إِنَّ أَكْرَمَكمُ‏ْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات/13).
11-نائل شدن انسان متقی و اعمال او به خدا: «لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَ لَا دِمَاؤُهَا وَ لَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى‏؛ هرگز [نه] گوشت‌هاى آنها و نه خون‌هايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مى‏رسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده.» (حج/37)
تقوا، وقتی است که همیشه همراه صاحب خود خواهد بود. بنابراین، اگر تقوا به خدا می‌رسد متقی نیز به خدا می رسد و از این کمال بهره مند می گردد.
12-بهترین توشه: انسان مسافری است که از عالم خاک حرکت خویش را آغاز کرده و تا لقاء الله پیش می رود: «يَأَيُّهَا الْانسَانُ إِنَّكَ كاَدِحٌ إِلىَ‏ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ؛ اى انسان حقا كه تو به سوى پروردگار خود به سختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى كرد.» (انشقاق/‏6)

13-پشتوانه قبولی اعمال: «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» (مائده/27). خداوند سبحان گاهی نیز تصریح کرده که اگر یک عمل نیک همراه با تقوا و ایمان باشد و موجب ثواب گردد، بهتر از مسائل و علوم دنیوی است؛ «وَ لَوْ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَيرٌ لَّوْكاَنُواْ يَعْلَمُونَ؛ اگر آنها گرويده و پرهيزگارى كرده بودند قطعا پاداشى [كه] از جانب خدا [مى‏يافتند] بهتر بوداگر مى‏دانستند.» (بقره/‏103)
اعمال افراد همانند سکه ها و اسکناس هایی است که در دست مردم است و تقوا همانند پشتوانه این سکه ها و اسکناس ها که در خزانه دولت و در اختیار بانک مرکزی یک کشور است و بدون آن پشتوانه، این سکه ها و اسکناس ها ارزشی ندارد.
بدین‌ترتیب تقوا (صیانت) مایه قبولی اعمال است و بدون آن هیچ عملی موردقبول واقع نمی شود، چنان که حصر «انما» در آیه شریفه مفید همین معناست (جوادي آملي، 1382، ج 1، صص 413-403)

2-5- انواع صیانت
صیانت از دو دیدگاه صیانت فردی و سازمانی قابل بررسی است. در صیانت فردی شاخص هایی مانند ایمان و تقوی، انگیزش درونی، رضایت شغلی و… مطرح می‌شوند. نکته مهم این که مولفه‌های صیانت فردی (که بیشتر به ویژگی های شخصیتی افراد مربوط می شوند) می‌توانند در صورت عدم حضور دیگران نیز ضامن اجرای قوانین بوده و فرد را از انجام تخلفات و معاصی بازدارند. در صیانت سازمانی متغیرهایی نظیرگزینش و استخدام، آموزش، نگهداری منابع انسانی، انتصاب شایسته و… مورد توجه قرار می‌گیرد و شایسته است فرماندهان و مدیران به این ابعاد به صورت برنامه‌ای و سیستماتیک بپردازند.

2-5-1- صیانت فردی
ایمان و تقوی
بی‌تردید مهم‌ترین عامل حفظ آدمی از نزدیک شدن به معاصی و کجروی ها ایمان قلبی افراد است. ایمان و تقوی دو عامل بازدارنده در انسان های متدین هستند که می توانند بدون نظارت و کنترل بیرونی، افراد را از لغزش ها و خطایا حفظ کنند. ایمان و تقوی ملکات فاضله ای هستند که غرائز و امیال سرکش درونی را تعدیل و انسان‌ها را از سقوط به ورطه‌های گمراهی و هلاکت نجات می‌دهند. همچنین در مقابل وسوسه‌های نفسانی یا شداید و سختی‌ها، نقطه اتکایی به حساب می‌آیند تا مومنان و متقیان به آن پناه ببرند. براین اساس تقویت مبانی ایمانی و دینی بیش از هر عنصر دیگری می تواند در صیانت افراد موثر و چاره‌ساز باشد.
انگیزش
اگر چه از انگیزش تعاریف مختلفی به عمل آمده لکن وقتی ما از انگیزش سخن به ‌میان می‌آوریم، به سه وجه مشترک این تعاریف نظر داریم: 1-آنچه به رفتار شخص نیرو می دهد. 2-آنچه چنین رفتاری را هدایت و بدان جهت می‌دهد. 3-آنچه این رفتار را حفظ یا تقویت می‌کند. براین اساس می توان انگیزش را به فراگردهای روانی که سبب برانگیختن برای اقدام، هدایت و پایه‌ای برای رفتار خود خواسته است،تعریف نمود. براین‌اساس، پدیدآوردن یک محیط کاری انگیزاننده و مولد می‌تواند روحیه کار فردی و جمعی کارکنان را احیاء نموده و برای بهبود عملکرد سودمند باشد.
مدیریت برای بهبود شرایط باید نخستین گام را در ترتیب دادن فرایندهای انگیزشی بردارد. ایجاد انگیزه و رفتار آگاهانه و مسئولیت پذیری، در کوتاه مدت میسر نمی‌شود، بلکه یک حرکت آگاهانه و عمدی است که به مرور زمان حاصل می‌شود.
انگیزش نیازمند چند ملاحظه اساسی است:
1-هر گونه کوشش از سوی مدیران برای بالا بردن سطوح انگیزشی کارکنان، باید با خودآزمایی از جانب مدیران آغاز شود.
2-باید رابطه روشنی میان عملکرد موفقیت آمیز و دریافت پاداش وجود داشته باشد.
3-روشن‌ترکردن و ابهام زدایی از نقش فرد در سیستم کاری، به بهبود عملکرد و افزایش انگیزه کمک می کند.
4-کارکنان باید در برنامه‌ریزی قسمتی و هدف‌گذاری بخشی دخالت داده شوند تا میل به ایفای نقش و فعالیت در آنها فزونی یابد.
رضایت شغلی
رضایت شغلی به عنوان یکی از عوامل موثر بر عملکرد و همچنین یکی از شاخص های ارزیابی آن موردتوجه می باشد. رضایت شغلی نتیجه ادراک فرد از نحوه دستیابی به انتظارات شغلی‌اش می باشد. به بیان دیگر رضایت شغلی به طرز تلقی کارکنان نسبت به شغل و سازمان بستگی دارد.فردی که از رضایت شغلی برخوردار است، در مجموع شغل خود را دوست دارد و برای آن ارزش قائل است. رضایت شغلی به اختلاف بین آنچه کارکنان از شغل خود انتظار دارند و آنچه واقعا از شغل به دست می‌آورند، بستگی دارد. به عبارت دیگر، اگر واقعیت های شغلی کمتر از مقدار مطلوب باشند شخص از شغل خود ناراضی می شود ولی اگر هیچ اختلافی بین مقدار مطلوب و شرایط واقعی وجود نداشته باشد شخص رضایتمند و خشنود خواهد بود و هر گاه واقعیات شغلی بیشتر از انتظار فرد باشد، شخص احتمالا احساس دین خواهد کرد. این توقعات و شرایط مطلوب، زمانی به وجود می‌آید که فرد خود را با افراد دیگر

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های جوادی آملی، نهج البلاغه Next Entries پایان نامه با کلید واژه های منابع انسانی، شایسته سالاری، بهبود عملکرد، فیزیولوژی