پایان نامه با کلید واژه های دوچرخه سواری، شهر اصفهان، گردشگری شهری

دانلود پایان نامه ارشد

اصفهان از منظر گردشگری ماجراجویانه
• تعریف گردشگری ماجراجویانه :
در تعریف گردشگری هیجانی امروزه هر گونه فعالیت گردشی و تفریحی که در آن به گونه ای گردشگران با تغییر در یکی از عناصر تأثیرگذار بر روی میزان جذابیت باعث بالا رفتن میزان هیجان شوند به آن گردشگری هیجانی گفته می شود. در هرجامعه کسانی هستند که به انجام دادن کارهای متهورانه و مخاطره‌آمیز علاقه وافر دارند. برخی از این افراد با اقدام به مسافرت‌های ماجراجویانه به این نیاز درونی خود پاسخ می‌دهند (هنرور,1386, 16).
گردشگری هیجانی با گردشگری با فعالیت بالا همپوشانی زیادی دارد به گونه ای که در بسیاری جاها این دو کلمه به جای یکدیگر به کار برده می شوند. سرعت و خطر به همراه دویدن یا پریدن بالا رفتن یا سقوط، شنا کردن و خیس شدن همگی از جمله آن دسته از اتفاقاتی است که گردشگرانی که فعالیت های هیجانی را در سفر خود انتخاب می کنند بطور معمول تجربه می کنند. در کل ماهیت گردشگری هیجانی نوعی ساختارشکنی است که میزان کنترل شده ای از ریسک و خطر را با ترشح هورمون های ترس در خون تجربه کنندکان را برای افراد به همراه دارد، این گونه فعالیت ها جسورانه و کنجکاوانه بیشتر توسط گروه های خاصی از گردشگران طرفدار دارد.این گردشگران افرادی برونگرا101 و غالبأ هم از گروهای سنی جوانان هستند، این افراد طبق شواهد هزینه های بیشتری را برای تجربه کردن فعالیتهای هیجانی انجام می دهند و به لحاظ طول اقامت در محل های گردشگری هم تمایل به اقامت های دراز مدت تری دارند که همگی به نفع اقتصاد گردشگری جامعه میزبان است. فعالیت های گردشگری با دوچرخه هم در زیر گروه های گردشگری هیجانی قرار می گیرند نوع فعالیت دوچرخه سواری و میزان ریسک و هیجان موجود در گردشگری با دوچرخه عاملی تعیین کننده است (محرم زاده,1388, 96).
گردشگری با دوچرخه های شهری و در فضاهای شهری بیشتر جنبه گردشگری فعال102 را دارد, زیرا در گردشگری با میزان فعالیت بالای جسمانی از جمله رکاب زدن با دوچرخه ریسک کردن یا مواجهه با خطرهای آنچنانی وجود ندارد و فقط گردشگران برای بالا بردن میزان فعالیت های بدنی برای حفظ تناسب اندام و کمک به سلامت جسمی و روحی خود دست به فعالیت های گردشگری می زنند. امروزه در اغلب کشورهای پیشگام در صنعت گردشگری برنامه ریزی های گردشگری به دنبال بالا بردن میزان جاذبه های طبیعی و مصنوعی دست ساخت بشر هستند تا با جذب طیف وسیع تری از سلایق در بازار گردشگری درآمدهای گردشگری خود را افزایش دهند (همان, 99).
از دیدگاه عوام پرداخت هزینه های سفر و انجام فعالیت های بدنی چون دویدن یا رکاب زدن که باعث خستگی می شود در نگاه اول غیر منطقی به نظر می رسد زیرا گردشگران به دنبال راحتی و استراحتند نه خستگی و فعالیت. اما امروزه با تغییر نگرش افراد آن هم به علت تغییر ارزش ها و فرار افراد از سبک خسته کننده زندگی ماشینی که کم تحرکی و فعالیتهای مختصر بدنی در طول زندگی روزمره انجامیده است دیگر گردشگران هیجان طلب از خستگی فیزیکی ناشی از فعالیت های فیزیکی نه تنها گلایه ای ندارند بلکه آنرا مطلوب تلقی می کنند.
2-13-1-4-پتانسیل های گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان از منظر گردشگری سلامت و گردشگری شهری
نواحی شهری به علت آنکه جاذبه‌های بسیار دارند غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب می‌شوند .این نوع گردشگری برای خود مردمان ساکن در آن منطقه که به گشت و گذار و دیدار از مناطق مختلف شهری چه به صورت پیاده و چه با دوچرخه و دیگر وسایل نقلیه شخصی و عمومی انجام شود نیز اتلاق می گردد (سازمان جهانی جهانگردی،,2008, 56 (.
گردشگری در شهر اصفهان از زمان های گذشته در میان شهروندان ساکن اصفهان متداول بوده است. شهر اصفهان دارای گستره ی وسیعی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی، خرید، رستورانها، و جنب جوش شهری است. بسیاری از این جاذبه ها وتسهیلات رفاهی اساساً برای خدمت به شهروندان توسعه یافته اند، ولی استفاده جهانگردان از این تسهیلات می تواند به تداوم آنها کمک کند. هتلها و سایر تسهیلات توریستی اصفهان بخشی تفکیک ناپذیر از بافت شهری هستند و به مسافران تجاری وتفریحی خدمات می دهند. محل احداث هتلها و سایر تسهیلات توریستی و محل احداث جاذبه های گردشگری درشهر اصفهان و وجود فضاهای پیرامون رودخانه زاینده رود فضای بسیار مناسبی را برای گردشگری شهری با دوچرخه ایجاد کرده است.
• گردشگری سلامت :
چنین سفری شامل فعالیت‌های گوناگونی می‌شود که با هدف تأمین بهداشت و سلامت فرد یا گردشگر انجام می‌شود مانند مراقبت بهداشتی و گذراندن دوره نقاهت و بازپروری. استفاده از دوچرخه در تردد، دامنه ای از سلامتی و مزایای زیست محیطی و اجتماعی را در بر می گیرد (کالوس103،2003،فیلیپس1042000, 45).
بسیاری از گردشگران درحین مسافرت به مسائلی همچون حفظ و بهبودی سلامتی استفاده از رژیم های منظم غذایی و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی برای حفظ تناسب اندام توجه زیادی می کنند و بسیاری هم فقط هدفشان از سفر گذراندن دوران نقاهت در مکان های خوش آب و هوا و حتی سفر به دیگر نقاط برای انجام کارهای درمانی است که همه این فعالیت ها در زیر گروه گردشگری سلامت دسته بندی می گردند. دوچرخه سواری هم یکی از روش های فرح بخش و جالب و پر هیجان برای گردشگران است که می تواند برای حفظ سلامتی و حفظ تناسب اندام گردشگران در حین بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار به فایده است (همان, 46).
طبق تحقیقات بنیاد قلب بریتانیا، حداقل 20مایل (تقریباً 32 کیلومتر) دوچرخه سواری در هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی کرونری را به کمتر از نصف در مقایسه با غیر دوچرخه سوارها کاهش می دهد. دوچرخه سواری با سرعت آرام و آهسته در یک انسان 70 کیلوگرمی با احتساب سوخت پایه BMR حدوداً 200کیلو کالری و با سرعت بالا 600 کیلو کالری می سوزاند. دوچرخه سواری سرعت متابولیسم بدن را تا ساعت ها بالا می برد در نتیجه بدن انسان حتی ساعت ها بعد از ورزش کردن هم به سوزاندن کالری ادامه می دهد. دوچرخه سواری عمدتاً فعالیتی ائروبیک یا هوازی (به جز زمانی که از شیب بالا میروید) است این امر برای ریه ها که برای ارسال بیشترین میزان اکسیژن به داخل بدن منبسط می شوند و قلب که برای انتقال این اکسیژن به تمام بدن ضربان سریع تری پیدا می کند مفید است. حتی با چند مایل دوچرخه سواری ماهیچه های بدن قوی می شوند عضلات اصلی که به هنگام دوچرخه سواری استفاده می شوند عضلات قسمت بالای ران- عضلات پشتی و عضلات ساق پا هستند. انجام ورزش، ماده معروف اندروفین را وارد جریان خون می کند این ماده موجب احساس رضایت و خوشحالی در انسان می شود.

شکل شماره(2-10)پتانسیل های طبیعی گردشگری با دوچرخه در اصفهان و آمستردام
2-14-پیشینه تحقیق
در مورد دوچرخه و نقش آن در حمل و نقل شهری در شهرهای ایران، متأسفانه تاکنون مطالعه منسجمی صورت نگرفته است. تنها گفته می شود که استفاده از دوچرخه در بعضی از شهرهای کشورمان، بویژه شهرهای کویری نظیر اصفهان، یزد و کاشان و برخی شهرهای دیگر مانند میاندوآب، رواج بیشتری دارد.
دراینجا به چند مورد از این مطالعات که دارای همبستگی هایی با نمونه مورد مطالعه کنونی است، اشاره می شود:
2-14-1– پیشینه تحقیق در خارج ازکشور:
-لارسن,سایدرمن105 در سال 2009 در مقاله ای با عنوان” بررسی و امکانسنجی انجام گردشگری در مناطق برکه ای کشور فنلاند برای گردشگری با دوچرخه” پرداخته است.نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از تأثیرات منفی عوامل فصلی در نیمی از سال در این منطقه با تراکم جمعیتی کم و مشکلات کمپینگ برای شب مانی دارد و نگارنده در نهایت راه کارهای مناسبی برای آن ارائه داده است.
-یلمرفن درفانسن در سال 2008 در مقاله ای با نام” گردشگری با دوچرخه در کشور هلند” به بررسی ابعاد اقتصادی و تاریخی و مردم شناسی این نوع از گردشگری در شهرهای شاخصی همچون آمستردام ,اوترخت و روتردام پرداخته و میزان استقبال گردشگران خارجی از کشورهای اروپایی را در آن سنجیده است.
– دریک فن اودهدسن و دیگران در سال 2005 در کتابی با عنوان” ایمنی و امنیت دوچرخه در هلند کشور دوچرخه ها” به بررسی و آسیب شناسی پدیده سرقت دوچرخه و قاچاق آن از هلند به کشورهای اروپای شرقی و مسائل مربوط به ایمنی راکبان دوچرخه در هلند پرداخته است.
بالتز106،در سال 2006 در مقاله ای با عنوان “الگوی شهری دوچرخه سواری”بر روی الگوی استفاده از دوچرخه در شهرهای هلند تحقیق کرده است.در این تحقیق با جمع آوری اطلاعاتی از داده های سرشماری سال 2005، سهم دوچرخه را در سفرهای کاری در 284 نقطه شهری آمستردام تحلیل کرد. بر اساس نتایج پژوهش مذکور، تراکم بالای جمعیت شهری، آب و هوای معتدل و وجود نسبت بالایی از دانشجویان و دانش آموزان وکارمندان، عوامل اصلی مرتبط با سهم بالای دوچرخه را در سفرهای کاری تشکیل می دهند.
-در پژوهش پوچر و همکاران107،در سال 2003 با عنوان “دلایل تفاوت میزان استفاده از دوچرخه در فضاهای شهری آمریکا” ، با مطالعه بر روی 7 شهر آمریکای شمالی (نیویورک، سان فرانسیسکو، بوستن، سیاتل، تورنتو، مادیسونو دیویس) به این نتیجه رسیدند که تفاوت های فرهنگی و نگرش عمومی، تراکم و اندازه شهر، هزینه استفاده از ماشین و حمل و نقل عمومی، شرایط آب و هوایی، امنیت، و زیر ساخت های دوچرخه سواری از مهم ترین عوامل در استفاده از دوچرخه در این شهرها به شمار می آید.
-راندرسن و بهلر108در سال 2002، در مقاله ای با عنوان” مطالعه تطبیقی گردشگری با دوچرخه در کانادا و ایالات متحده آمریکا” این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که چرا شهروندان کانادایی بیشتر از شهروندان امریکایی از دوچرخه استفاده می کنند (با وجود هوای سردتر کانادا نسبت به آمریکا،کانادایی ها سه برابر بیشتر از آمریکایی ها از دوچرخه استفاده می کنند). بر اساس نتایج این تحقیق، تراکم بالای شهری، کاربری مختلط، فاصله کوتاه سفرهای شهری، درآمد پایین، شرایط امن دوچرخه سواری، زیرساخت های کافی برای دوچرخه سواری و برنامه های آموزشی، از دلایل اصلی استفاده زیاد از دوچرخه بین کانادایی ها درمقایسه با آمریکاییان بوده است. در پژوهش مذکور، آمده است که دلیل اصلی تفاوت در میزان استفاده از دوچرخه میان این دو کشور، تفاوت در سیاست های حمل و نقل و کاربری زمین است و عوامل فرهنگی، تاریخی و یا دسترسی به منابع ، دلیل ذاتی این تفاوت ها به شمار نمی آید.
-رپلگ109 در مقاله ای تحت عنوان”دسترسی به دوچرخه در حمل و نقل عمومی” در سال 2002، دوچرخه را در آمریکا، وسیله ای ایمن، پرسرعت و ارزان در سفرهایی با فاصله کوتاه می داند.
– کنف لاخور110 ، در کتابش با عنوان” اصول برنامه ریزی تردد پیاده و دوچرخه” در سال 2008، به واسطه آمار و محاسبات ریاضی، مسیرهای ویژه پیاده روی و دوچرخه سواری را طراحی کرده و رعایت استانداردها را، عاملی مهم در برنامه ریزی و طراحی مسیرها می داند.
2-14-2–پیشینه تحقیق در داخل کشور
در خصوص سوابق تحقیقات انجام شده، می توان گفت که بحث پرداختن به وضعیت دوچرخه در شهر اصفهان به خصوص از دیدگاه مکان یابی و بررسی مسائل و مشکلات ایستگاه های دوچرخه در این شهر تقریباً موضوع جدیدی است که کمتر به شکل نظرسنجی و پرسشنامه ای بدان پرداخته شده است. در مورد نگاه گردشگری و ترویج گردشگری شهری با استفاده از دوچرخه در کشور ایران و شهر اصفهان اثر خاصی تا به کنون به رشته تحریر در نیامده است. با این حال، به گوشه ای از فعالیت های انجام شده در کشور به شرح ذیل اشاره می گردد:
– شیخ السلامی در سال 1374 در پایان نامه مقطع ارشد تحت عنوان “مطالعات طرح ایجاد شبکه دوچرخه سواری به عنوان یک روش حمل و نقل شهری”، به نیازهای مهم دوچرخه سواران، تسهیلات ویژه، ایمنی مسیرها و به طور کلی راه های توسعه ی آن در حمل و نقل شهری پرداخته است.
– ملک زاده در سال 1381 در پایان نامه ی خود تحت عنوان “سامان دهی حرکت پیاده و دوچرخه با استفاده از

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های شهر اصفهان، گردشگری ورزشی، زاینده رود Next Entries پایان نامه با کلید واژه های شهر اصفهان، دوچرخه سواری، آسیب شناسی