پایان نامه با کلید واژه های بهبود عملکرد، اختلالات گفتار و زبان، اوقات فراغت

دانلود پایان نامه ارشد

آب غوطه ور هستيد ، آب در حدود 90 درصد وزن شما را خنثي مي کند و به طور قابل توجهي از فشار وزن بر روي مفاصل ، استخوان ها و ماهيچه ها مي کاهد . اين خاصيت ، ميزان جراحات و آسيب هاي حين ورزش را به شدت کم مي کند .
هنگام غوطه وري در آب ، جريان خون سريع تر مي شود و سلامت قلب و عروق شما را بهبود مي بخشد .در صورتي که دچار آسيب ديدگي و تورم در بخشي از بدن باشيد ، فشار آب بر روي بدن از شدت تورم کاسته و درد را تخفيف مي دهد .
از آنجايي که نيروي جاذبه در آب کم مي شود ، شما در آب مي توانيد آن دسته از حرکات کششي که انجام آن در خشکي برايتان ممکن نيست را انجام دهيد .
فشار عمق آب بر روي بدن ، مفاصل ، ماهيچه ها و اندام هاي داخلي ، در حين ورزش مانند يک ماساژ خوب ، به تمام بدن آرامش بخشيده و مانع کوفتگي بدن مي شود .
ورزش در آب براي کساني که داراي يک يا چند نمونه از مشخصات زير باشد ، از هر ورزشي مناسب تر است :
– ابتلا به آرتروز يا هر مشکل مفصلي ديگر
– اضافه وزن يا چاقي مفرط
– بيشتر اوقات روز را در بي تحرکي سپري کند و به دنبال روشي ساده براي آغاز ورزش باشد
– در حال طي کردن دوران نقاهت بعد از آسيب ديدگي يا يک جراحي بوده و قصد دارد با اجازه پزشک به اين ورزش بپردازد .
– ابتلا به مشکلاتي در ناحيه پشت
– ضعيف بودن ماهيچه پا
– بارداري
– سالخوردگي
2-51-1-2 کار درماني
کار درماني عبارت است از استفاده از فعاليت هاي هدفمند براي افرادي که در اثر آسيب يا بيماري دچار محدوديت اختلال عملکرد رواني ، اجتماعي ، رشدي يا اختلالات يادگيري شده اند ، به منظور ايجاد حداکثر استقلال ، جلوگيري از ناتواني و حفظ سلامتي . اين حرفه شامل ارزيابي ، درمان و مشاوره است .
ارائه خدمات ويژه کار درماني شامل : آموزش مهارتهاي زندگي روزمره ، ايجاد و توسعه مهارتهاي درکي ، حرکتي و عملکرد يکپارچگي حس ، توسعه مهارتهاي بازي و پيش حرفه اي و تواناييهاي اوقات فراغت ، طراحي ، ساختن يا بکار بردن وسايل کمکي و ارتروز ها و پروتز ها ، انتخاب وسايل نظافتي ، استفاده از صنايع دستي که بطور ويژه به منظور افزايش عملکرد طرح شده است ، توصيف و تفسير آزمونها مثل ارزيابي قدرت عضلاني ، ارزيابي دامنه حرکتي و نيز تطبيق محيط براي فرد معلول مي باشد . اين خدمات بطور فردي ، گروهي و يا در سيستمهاي اجتماعي ارائه مي گردد .
اولين و اساسي ترين حيطه کاري کار درماني مراقبت از خود يا حفظ موجوديت است که به مهارتهاي مربوط به زندگي روزمره نيز معروف است . در اين زمينه مهارتهايي به فرد آموزش داده مي شود که بطور مستقيم يا غير مستقيم با هدف حفظ خود و انجام کارهاي شخصي مرتبط هستند مثل تغذيه ، استفاده از سرويس بهداشتي ، محافظت از خود و غيره . آموزش در اين زمينه تا به جايي ادامه مي يابد تا شخص بتواند با وجود مشکلاتش ، زندگيش را اداره کند و اين وظيفه درمانگر است که ميزان آن را دريابد . کار يا فعاليت هاي مولد : اين زمينه از کار درماني معطوف به تمام فعاليت هاي مبتني بر توليد است که در خانه ، مدرسه ، همسايگي يا محل کار صورت مي گيرد . اين نوع فعاليت ها بايد با هدفهاي مشخص که يک نتيجه و بازده مناسب کاري براي او داشته باشد .
تفريح : اين گروه فعاليت هايي را شامل مي شود که زندگي ، نشاط و لذت به همراه دارند و همچنين روشي مطمئن براي تمرين زندگي واقعي هستند . فعاليت هاي تفريحي شامل بازيهاي اکتشافي ، ورزشها ، وسايل بازي ، سرگرميها ، ايفاي نقش موسيقي و فعاليت هاي اجتماعي مي گردد .
2-51-1-3 گفتار درماني ، يا آسيب شناسي گفتار و زبان
رشته اي از علوم توانبخشي است که به بررسي ماهيت انواع اختلالات گفتار و زبان و نيز روشهاي تشخيص و درمان اين اختلالات مي پردازد . عده اي ارزيابي و تشخيص اختلال در بلع را نيز در حيطه تخصص متخصصان گفتار درماني مي دانند . گفتار درمانگران به درمان کودکاني مي پردازند که در فراگيري زبان مادري يا استفاده صحيح از گفتار دچار مشکل هستند و نيز بزرگسالاني که به دليلي ، توانايي گفتاري خود را از دست داده اند .
اين متخصصين در طول دوران تحصيل با آناتومي و فيزيولوژي اندام گفتار و نيز مباحث زبانشناسي و روانشناسي آشنا مي شوند . به همين جهت گفتار درماني يک رشته بين رشته اي به حساب مي آيد .
2-51-1-4 فيزيوتراپي
شيوه اي از درمان بيماري ها و اختلالات عصبي – ماهيچه اي – اسکلتي با استفاده از تجهيزات مکانيکي ، جريان هاي الکتريکي ، مانورهاي دستي ، تمرينات ورزشي و عوامل فيزيکي ديگر است . در اين روشها از ورزش ، نور ، پرتوهاي فرابنفش و فرو سرخ ، گرما و جريان رق استفاده مي شود . فيزيوتراپي حيطه اي از پزشکي است که هدف آن پيشگيري از بيماري ها ،درمان ، توانبخشي و بالا بردن سطح سلامت مي باشد .البته با توجه به تداخل و ارتباط زياد سيستمهاي بدن درمانهاي فيزيوتراپي که توسط فيزيوتراپيست انجام مي شود مستقيم يا غير مستقيم باعث بهبود عملکرد سيستم فيزيولوژيک نيز مي شود مثلاَ فيزيوتراپي دستگاه تنفسي موجب بهبود درصد گازهاي خون ( دي اکسيد کربن و اکسيژن ) و تغيير ميزان اسيديته خون شده که به نوبه خود مي تواند باعث بهبود سطح هشياري شود .
2-51- 2 طب اسلامي و سنتي
2-51-2-1 تعريف طب اسلامي و سنتي :
اين طب به معني طبي است که منشا آن از معصومين و پيامبران است و طب سنتي به معني طبي است که توسط حکما ايراني و مسلمان ارائه شده است . اگر چه به اعتقاد بسياري از دانشمندان امکان دارد تا بسياري از مطالب حکما با واسطه از پيامبران رسيده باشد و نشانه اين گفتار اين است که بسياري از مطالب عمده در طب سنتي مانند بحث طبايع ، مزاجها ، حجامت ، فصد و … در روايات اسلامي موجود بوده و به آنها تاکيد شده است . البته در بعضي موارد مثل تجويز شراب براي مريض و چنانچه در ذخيره و خفي اعلايي خوارزمشاهي موجود است و يا در بحث دامنه حجامت و نظاير آن بين طب اسلامي و سنتي اختلافي وجود دارد که در جامعه کنوني و به جهت اعتلاي مذهب حقه ، حکما دشتور شريعت را به عنوان طب اسلامي بر مي گزينند .
2-51-2-2 مبدا طب اسلامي و تاريخ آن
طب اسلامي طبي الهي و متکي به وحي است . از اين رو انديشمند و محقق بزرگوار شيخ مفيد ( رحمه الله عليه ) در اين باره مي فرمايد : طب ، دانشي است که آگاهي از آن امري ثابت است و راه دسترسي بدان نيز وحي است . عالمان به اين دانش ، آن را تنها از پيامبران کسب کرده اند ، زيرا نه براي شناخت حقيقت بيماري جز به کمک سمع ( ادله ي نقلي ) راهي هست و نه براي آگاه شدن به درمان ، راهي جز توفيق . به خاطر همين ، يگانه راه اين آگاهي شنيدن از همان خدايي است که به همه ي نهفته ها آگاه است . در کتاب ( فرج المهموم ) آمده است که در نامه ي ابو اسحاق طرطوسي به عبدالله بن مالک درباره ي شناخت سرچشمه دانش چنين ديده ايم : خداوند آدم (ع ) را ازبهش فرو فرستاد و او را از همه ي دانش ها از جمله نجوم و طب آگاه ساخت . سايت تبيان ) منبع (
2-51-2-3 تاريخچه طب سنتي
در کشور ما طب و طبابت ادوار مختلفي دارد که مهم ترين آنها عبارتند از :
2-51-2-3-1 – دوران هخامنشي
2-51-2-3-2 – دوران ساساني
2-51-2-3-3 – دوران اسلامي
تاريخ هر يک از اين دوران ها به شرح زير است :
2-51-2-3-1 دوران هخامنشي
اين دوره يکي از ادوار درخشنده و پر ثمر طب ايران است و در 2500 سال پيش ، اين علم داراي منزلت خاصي بوده است زيرا در کتب مذهبي زرتشت نيز به خصوص از بهداشت ، بسيار سخن گفته شده است . در اين دوران پزشکان داراي طبقه بندي شغلي بوده اند که مهم ترين آنها طبيب ( پزشک ) ، جراح ( کارد پزشک ) ، منتر پزشک و گياه پزشک يا پسيانز هستند که در ( اوستا ) مي توان به يادداشت هايي در اين مورد دست يافت .
2-51-2-3-2 دوران ساسانيان
انتقال اصل و مايه ي طب ، از دوران هخامنشي به دوران ساساني بوده است . اما بر اثر اختلافات مذهبي که در امپراتوري روم شرقي بين امپراتوران با دانشمندان و پزشکان پيدا شد ، دوران جديدي در تاريخ طبّ ايران و در نتيجه در طب اسلامي پديدار شد . ايران از همسايگان روم شرقي بود ، بنابراين دانشمندان و پزشکان عالي رتبه از مرزها به ايران مهاجرت کردند و به تعليم اين دانش اشتغال ورزيدند حاصل اين حضور دانشمندان ساخت اولين بيمارستان و پيامد آن تاسيس ( مدرسه جندي شاپور ) بود . در دوران انوشيروان انقلاب بزرگي در علم طبّ ايران و جهان به وقوع پيوست که همانا تاسيس ( اولين کنگره پزشکي ) براي مناظره و مباحثه ِ پزشکان در مورد فلسفه و طب ّ بوده است .
2-51-2-3-3 دوران اسلامي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژه های سانتي، ميز، پرستاري Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع خودکارآمدی، فراشناختی، عملکرد ریاضی