
3
<---
زنجیره تأمین
1. 116
. 124
8. 988
***
1. 108
. 144
. 916
1. 412
q4
<---
زنجیره تأمین
. 890
. 115
7. 737
***
. 983
. 142
. 751
1. 173
q5
<---
زنجیره تأمین
1. 070
. 127
8. 461
***
1. 016
. 131
. 829
1. 300
q6
<---
ارزش کسب و کار
1. 000
1. 000
. 000
1. 000
1. 000
q7
<---
ارزش کسب و کار
. 846
. 067
12. 650
***
. 815
. 078
. 679
. 947
q8
<---
ارزش کسب و کار
. 474
. 064
7. 363
***
. 524
. 085
. 369
. 661
q9
<---
ارزش کسب و کار
. 571
. 063
9. 126
***
. 544
. 082
. 394
. 695
q10
<---
مدیریت ارتباط با مشتری
1. 000
1. 000
. 000
1. 000
1. 000
q11
<---
مدیریت ارتباط با مشتری
. 853
. 101
8. 473
***
. 786
. 123
. 589
1. 010
q12
<---
مدیریت ارتباط با مشتری
. 908
. 100
9. 119
***
. 858
. 133
. 645
1. 083
q13
<---
فناوری اطلاعات
1. 000
1. 000
. 000
1. 000
1. 000
q14
<---
فناوری اطلاعات
. 596
. 051
11. 668
***
. 590
. 073
. 491
. 740
q15
<---
فناوری اطلاعات
. 462
. 061
7. 630
***
. 508
. 086
. 317
. 613
q16
<---
فناوری اطلاعات
. 680
. 060
11. 306
***
. 693
. 091
. 550
. 846
q17
<---
فعالیتهایعملیاتی
1. 000
1. 000
. 000
1. 000
1. 000
q18
<---
فعالیتهایعملیاتی
1. 153
. 139
8. 286
***
1. 180
. 247
. 783
1. 581
q19
<---
فعالیتهایعملیاتی
1. 125
. 155
7. 266
***
1. 103
. 287
. 660
1. 561
q20
<---
عملکرد سازمانی
1. 000
1. 000
. 000
1. 000
1. 000
q21
<---
عملکرد سازمانی
. 524
. 100
5. 216
***
. 656
. 191
. 379
1. 010
q22
<---
عملکرد سازمانی
1. 152
. 127
9. 057
***
1. 280
. 205
. 972
1. 600
q23
<---
عملکرد سازمانی
. 852
. 107
7. 946
***
. 975
. 201
. 693
1. 276
q24
<---
شرایط محیطی
1. 000
1. 000
. 000
1. 000
1. 000
q25
<---
شرایط محیطی
1. 184
. 133
8. 909
***
1. 187
. 180
. 922
1. 565
q26
<---
شرایط محیطی
. 969
. 118
8. 207
***
. 946
. 167
. 713
1. 237
q27
<---
شرایط محیطی
. 641
. 095
6. 780
***
. 658
. 166
. 408
. 985
منبع ستونهای جدول
جدول 4-29
جدول 4-32
جدول 4-33
همانطور که پیش از این ذکر شد روش خودگردان سازی در انجام برآوردهای خود، وابسته به پیش فرض نرمال بودن دادهها نیست. به دلیل اینکه فرض نرمال بودن چند متغیره در مدل کلی نقض شد برآوردهای خود را جهت اطمینان از نتایج با روش خودگردان سازی مقایسه نمودیم. روش حدأکثر درست نمایی برای دادههایی که نرمال نباشند خطای معیار را کوچکتر از حد معمول برآورد مینماید که ممکن است در واقعیت چنین نباشد. طبق جدول 4-34 همانطور که مشاهده مینمایید برای روابط در همه مسیرها خطای معیار در روش حدأکثر درست نمایی پایینتر از خودگردان سازی بدست آمد. طبق روش حدأکثر درست نمایی و اینکه سطح معناداری پایینتر از 05/0 برای تمامی روابط بدست آمد، تمامی رابطهها در جدول فوق تأیید میشود. در روش خودگردان سازی با توجه به حد بالا و پایین در جدول 4-34 مسیرهایی معنادار میباشند که میانگین در محدوده حد بالا و پایین قرار گرفته باشد. همانطور که مشاهده مینمایید برای تمامی مسیرها در روش خودگردان سازی میانگین در بین حد بالا و پایین قرار گرفته و بنابراین تمامی روابط تأیید میشوند.
در جدول زیر مؤلفههای کسب و کار الکترونیک موثر بر تحویل به موقع محصول به مشتریان دستهبندی شدهاند.
جدول 4-35 رتبه عوامل تحقیق
متغیر وابسته
مؤلفههای اکتشافی
سطح معناداری
ضریب اهمیت
نتیجه آزمون
تحویل به موقع به مشتریان
زنجیره تأمین
000/0
. 826
تأیید
ارزش کسب و کار
000/0
. 923
تأیید
مدیریت ارتباط با مشتری
000/0
. 911
تأیید
فناوری اطلاعات
000/0
. 846
تأیید
فعالیتهای عملیاتی
000/0
. 445
تأیید
عملکرد سازمانی
000/0
. 379
تأیید
شرایط محیطی
000/0
. 629
تأیید
با توجه به جدول 4-35 روابط در مدل مبنی بر رابطه زنجیره تأمین، ارزش کسب و کار، مدیریت ارتباط با مشتری، فناوری اطلاعات، فعالیتهای عملیاتی، عملکرد سازمانی و شرایط محیطی با تحویل به موقع به مشتریان تأیید شدند (سطوح معناداری همه کمتر از میزان 05/0 میباشد). اما در این بین ارزش کسب و کار بالاترین رتبه را در بین سایر متغیرها به خود اختصاص داد (ضریب اهمیت 923/0) بعد از ارزش کسب و کار به ترتیب مدیریت ارتباط با مشتری با ضریب 911/0، فناوری اطلاعات با ضریب 846/0، زنجیره تأمین با ضریب 826/0، شرایط محیطی با ضریب 629/0، فعالیتهای عملیاتی با ضریب 445/0 و عملکرد سازمانی با ضریب 379/0 رتبههای بعدی در تحویل به موقع به مشتریان داشتند.
4-4 نتایج آزمون فرضیات تحقیق
4-4-1 فرضیه اصلی: کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
فرضیه صفر: کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر نیست.
فرضیه پژوهش: کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
جدول 4-36: آمارههاي مربوط به فرضيه اصلی
حجم نمونه
میانگین
انحراف معيار
خطای استاندارد میانگین
400
59/3
50/0
02/0
جدول 4-37: آزمون t براي فرضيه اصلی
ارزش آزمون=3
مقدار آماره آزمون
درجه آزادي
سطح معناداري
تفاوت ميانگين
فاصله اطمينان ميانگين با اطمينان 95 درصد
حد بالا
حد پايين
84/23
399
000/0
59/0
64/0
54/0
با توجه به جدول 4-37 مقدار آماره آزمون 84/23 و بزرگتر از میزان 96/1، حد بالا و پايين ميانگين هم علامت و مثبت و سطح معناداري برابر با 000/0 است که کمتر از میزان 05/0 میباشد، در نتيجه با توجه به این شواهد ميتوان گفت كه فرضیه صفر رد شده و فرضیه پژوهش تأييد ميشود. فرضیه صفر تحت عنوان عدم اثر کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع محصول به مشتریان و فرضیه پژوهش تحت عنوان اثرگذاری کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تعریف شد که در این آزمون فرضیه صفر یعنی همان عدم اثرگذاری رد و از منظر کارکنان اثر معنادار کسب و کار الکترونیک بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تأیید میشود. با توجه به جدول 4-36 میزان میانگین نظرات نیز 59/3 میباشد که بالاتر از میانگین فرضی 3 میباشد. این بدین معناست که کارکنان ارتباط این دو متغیر را بالا دانستهاند.
4-4-2 فرضیات فرعی
4-4-2-1 فرضیه اول: زنجیره تأمین بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
فرضیه صفر: زنجیره تأمین بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر نیست.
فرضیه پژوهش: زنجیره تأمین بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
جدول 4-38: آمارههاي مربوط به فرضيه اول
حجم نمونه
میانگین
انحراف معيار
خطای استاندارد میانگین
400
71/3
67/0
03/0
جدول 4-39: آزمون t براي فرضيه اول
ارزش آزمون=3
مقدار آماره آزمون
درجه آزادي
سطح معناداري
تفاوت ميانگين
فاصله اطمينان ميانگين با اطمينان 95 درصد
حد بالا
حد پايين
41/21
399
000/0
71/0
78/0
65/0
با توجه به جدول 4-39 مقدار آماره آزمون 41/21 و بزرگتر از میزان 96/1، حد بالا و پايين ميانگين هم علامت و مثبت و سطح معناداري برابر با 000/0 است که کمتر از میزان 05/0 میباشد، در نتيجه با توجه به این شواهد ميتوان گفت كه فرضیه صفر رد شده و فرضیه پژوهش تأييد ميشود. فرضیه صفر تحت عنوان عدم اثر زنجیره تأمین بر تحویل به موقع محصول به مشتریان و فرضیه پژوهش تحت عنوان اثرگذاری زنجیره تأمین بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تعریف شد که در این آزمون فرضیه صفر یعنی همان عدم اثرگذاری رد و از منظر کارکنان اثر معنادار زنجیره تأمین بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تأیید میشود. با توجه به جدول 4-38 میزان میانگین نظرات نیز 71/3 میباشد که بالاتر از میانگین فرضی 3 میباشد. این بدین معناست که کارکنان ارتباط این دو متغیر را بالا دانستهاند.
4-4-2-2 فرضیه دوم: ارزش کسب و کار بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
فرضیه صفر: ارزش کسب و کار بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر نیست.
فرضیه پژوهش: ارزش کسب و کار بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
جدول 4-40: آمارههاي مربوط به فرضيه دوم
حجم نمونه
میانگین
انحراف معيار
خطای استاندارد میانگین
400
59/3
74/0
04/0
جدول 4-41: آزمون t براي فرضيه دوم
ارزش آزمون=3
مقدار آماره آزمون
درجه آزادي
سطح معناداري
تفاوت ميانگين
فاصله اطمينان ميانگين با اطمينان 95 درصد
حد بالا
حد پايين
96/15
399
000/0
59/0
66/0
52/0
با توجه به جدول 4-41 مقدار آماره آزمون 96/15 و بزرگتر از میزان 96/1، حد بالا و پايين ميانگين هم علامت و مثبت و سطح معناداري برابر با 000/0 است که کمتر از میزان 05/0 میباشد، در نتيجه با توجه به این شواهد ميتوان گفت كه فرضیه صفر رد شده و فرضیه پژوهش تأييد ميشود. فرضیه صفر تحت عنوان عدم اثر ارزش کسب و کار بر تحویل به موقع محصول به مشتریان و فرضیه پژوهش تحت عنوان اثرگذاری ارزش کسب و کار بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تعریف شد که در این آزمون فرضیه صفر یعنی همان عدم اثرگذاری رد و از منظر کارکنان اثر معنادار ارزش کسب و کار بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تأیید میشود. با توجه به جدول 4-40 میزان میانگین نظرات نیز 59/3 میباشد که بالاتر از میانگین فرضی 3 میباشد. این بدین معناست که کارکنان ارتباط این دو متغیر را بالا دانستهاند.
4-4-2-3 فرضیه سوم: مدیریت ارتباط با مشتری بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
فرضیه صفر: مدیریت ارتباط با مشتری بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر نیست.
فرضیه پژوهش: مدیریت ارتباط با مشتری بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
جدول 4-42: آمارههاي مربوط به فرضيه سوم
حجم نمونه
میانگین
انحراف معيار
خطای استاندارد میانگین
400
54/3
75/0
04/0
جدول 4-43: آزمون t براي فرضيه سوم
ارزش آزمون=3
مقدار آماره آزمون
درجه آزادي
سطح معناداري
تفاوت ميانگين
فاصله اطمينان ميانگين با اطمينان 95 درصد
حد بالا
حد پايين
25/14
399
000/0
54/0
61/0
46/0
با توجه به جدول 4-43 مقدار آماره آزمون 25/14 و بزرگتر از میزان 96/1، حد بالا و پايين ميانگين هم علامت و مثبت و سطح معناداري برابر با 000/0 است که کمتر از میزان 05/0 میباشد، در نتيجه با توجه به این شواهد ميتوان گفت كه فرضیه صفر رد شده و فرضیه پژوهش تأييد ميشود. فرضیه صفر تحت عنوان عدم اثر مدیریت ارتباط با مشتری بر تحویل به موقع محصول به مشتریان و فرضیه پژوهش تحت عنوان اثرگذاری مدیریت ارتباط با مشتری بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تعریف شد که در این آزمون فرضیه صفر یعنی همان عدم اثرگذاری رد و از منظر کارکنان اثر معنادار مدیریت ارتباط با مشتری بر تحویل به موقع محصول به مشتریان تأیید میشود. با توجه به جدول 4-42 میزان میانگین نظرات نیز 54/3 میباشد که بالاتر از میانگین فرضی 3 میباشد. این بدین معناست که کارکنان ارتباط این دو متغیر را بالا دانستهاند.
4-4-2-4 فرضیه چهارم: فناوری اطلاعات بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
فرضیه صفر: فناوری اطلاعات بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر نیست.
فرضیه پژوهش: فناوری اطلاعات بر تحویل به موقع محصول به مشتریان موثر است.
جدول 4-44: آمارههاي مربوط به فرضيه چهارم
حجم نمونه
میانگین
انحراف معيار
خطای استاندارد میانگین
400
74/3
71/0
03/0
