پایان نامه با کلمات کلیدی هرزه نگاری، روابط جنسی، فضای مجازی

دانلود پایان نامه ارشد

ایران جرم تلقی شده است می توان به قوادی و هرزه نگاری اشاره کرد.
حوزه هایی همچون تهیه ،انتشار ،معامله و تجارت صورقبیحه توهین و افترا و نشر اکاذیب رایانه ای ، دعوت افراد به انجام اقدامـات مجرمانه و خلاف اخلاق در فضای مجازی ،اشاعه فحشا و منکرات، آموزش ارتکاب جرم،روابـط نامشروع از جمله اعمال خـلاف عفت و اخلاق اســت که به عنوان زیرمجموعه هرزه نگاری و قوادی است و بدین سبب این بخش از پژوهش پیش رو به این دو مطلب اختصاص داده شده است.102
قانون گذار ایران مواد 14و 15 از فصل چهارم قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388را به مبحث جرایم علیه عفت و اخــلاق عمومی اختـصاص داده است که این قانون به عنوان مـنبع اصلی و مهم دراین پژوهش قرارگرفته است.
این بخش به دو فصل با عناوین، نقش مستقیم فضای مجازی در شکل گیری جرم هرزه نگاری و نیز نقش رایانه در تحقق جرم قیادت به عنوان وسیله ارتکاب جرم تقسیم شده است، که در ذیل به آن می پردازیم.
فصل اول : نقش مستقیم فضای مجازی در شکل گیری هرزه نگاری
از زمان تولد وب در دهه 1990 بستر جدیدی برای انتشار و توزیع محتواهای هرزه‌نگارانه از قبیل متن، صدا، فیلم، عکس و… فراهم شد و در دسترس قرار گرفت. امروزه کاربری، گردش در اينترنت و پرسه‌زنی اینترنتی منشأ هرزه‌نگاری و یکی از سرگرمی‌های اینترنتی است.
پیامد این هرزه‌نگاری فراتر از انزوای فرد، نابهنجاری‌ها، انحرافات جنسی و کاهش روابط اجتماعی؛ اختلال در روابط صمیمانه خانوادگی و به مخاطره انداختن زندگی زناشویی و حتی پدید آمدن مشکلاتی در فضای شغلی است.
مصرف داده‌های هرزه نگارانه اینترنتی، می‌تواند تأثیرات مخربی بر زندگی فردی و خانوادگی داشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل تماشای روابط جنسی اینترنتی، به مشکلات و معضلات جنسی آلوده شده‌اند. این نوع رابطه‌های عاشقانه و مجازی از طریق اینترنت که اصطلاحاً از آن به «روابط جنسی مجازی» تعبیر می‌شود، فضایی است که در آن افراد می‌توانند یکدیگر را در فضای اینترنت ببینند و رابطه‌ عاشقانه و جنسی را تجربه کنند و گسترش دامنه استفاده از این سایت‌ها باعث شده است که در ایران مسئولین این نوع سایت‌ها را فیلتر کنند.
این نوع اعمال مجرمانه که ماهیتاً در جرایم کلاسیک نیز وجود دارد با توسعه و پیشرفت فناوری رایانه و اینترنت وارد این رسانه جمعی شده است و از لحاظ گستردگی و وسعت در زمینه پخش و توزیع، در نوع خود بی نظیر می باشد. باید گفت هرزه نگاری در فضای سایبر از سه جنبه، تهدیدی جدی برای کودکان محسوب می شود: اول این که امکان دارد کودکان به هرزه نگاری وقیحانه در اینترنت دسترسی پیدا کنند، دوم اینکه هرزه نگارها، هرزه نگاری کودکان را راه آسانی برای فروش محصولات خود یافته اند و همین امر سبب شده سوء استفاده جنسی از کودکان تا این حد رواج یابد، سومین و جدی ترین خطر برای کودکان، آن است که افراد خطرناک دیگر می توانند از طریق اینترنت و به واسطه مکاتبه، پست الکترونیک یا گپ زدن قربانیان خود را جذب کنند و آنان را در دنیای واقعی به دام بیندازند.
این فصل خود به دو مبحث، تـحت عنوان بررسی فقـهی جرم هرزه نگاری و همچنین بزه دیدگان جـرم هرزه نگاری تقسیم شد که در ذیل به توضیح آن پرداخته شد.
مبحث اول : بررسی فقهی و حقوقی جرم هرزه نگاری
هرزه نگاري يكي از مصاديق جرايم رايانه اي است كه در مفهوم عام به معناي محتوياتي است كه عمدتاً به قصد تحريك جنسي ارائه مي شود. توليد، انتشار، توزيع و معامله محتويات مستهجن يا مبتذل، آشكارترين مصداق هاي هرزه نگاری هستند.
با توجه به شيوع رفتارهايی که پیش از این مطرح شد در فضاي مجازي و لزوم صيانت اجتـماع در برابر اينگونه ناهنجاري ها، قانون جرايم رايانه اي پس از سال ها بحث و بررسي در سال 1388 و در 56 ماده به تصويب رسيد كه ماده 14 آن به موضوع هرزه نگاری اختصاص دارد.
با توجه به اهميت اين موضوع، این مبحث به بررسی دیدگاه فقه نسبت به جرم هرزه نگاری و تشریح ارکان تشکیل دهنده جرم هرزه نگاری به طور مفصل در ذیل می پردازد.
گفتار اول : دیدگاه فقه نسبت به جرم هرزه نگاری
به اعتقاد مشهور فقيهان، هر شخصي كه مرتكب فعل حرامي شود و يا واجبي را ترك نمايد، مستحق مجازات
تعزيري است.103
با توجه به اين مقدمه، چنانچه ثابت شود هرزه نگاری عملي حرام است مطابق مبناي مشهور جعل مجازات تعزيري براي مرتكب آن داراي وجاهت و تأييدشرعي خواهد بود.
در زمینه حرمت هرزه نگاری می توان به امور چندی از قبیل ، حرمت اشاعۀ فحشا، حرمت افشای سرّ و اعانۀ بر اثم استدلال کرد.
1. اشاعۀ فحشا : قرآن کریم در سوره مبارکه نور آیه 19 در مورد افرادی که قصد اشاعه فحشا و مـنکرات را
در بین مؤمنان دارند، می فرماید: « همانا کسانی که تمایل به اشاعه فحشا در بین مؤمنان دارند، عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت خواهد بود»104
در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است105: « پیامبر گرامی اسلام فرمودند: شخصی که امر منکری را فاش می‌سازد، همانند شخصی است که آن را آغاز کرده باشد».106
در روایت دیگری نیز آمده است:107 « شخصی که امر منکری را در مورد شخصی بشنود و آن را فاش سازد، همانند مرتکب آن عمل خواهد بود.»108 به نمایش در آوردن تصاویر عریان و نیمه عریان و یا نمایش اعمال جنسی، از مصادیق بار آیه و روایات مذکور بوده و عملی حرام و تعزیر آور خواهد بود.
2. اعانه بر اثم : انتشار تصاویر و فیلم های مبتذل و مستهجن، موجب گرفتار شدن دیگران در منجلاب گناه و
فساد شده و از این جهت مصداق اعانه بر اثم است که به عملی حرام و منهی عنه است و مطابق مبنای مشهور، مرتکب مستوجب تعزیر است.
علاوه بر آن، انتشار تصاویر افراد در مواردی موجب سوء استفاده سود جویان از صاحبان تصاویر و استثمار جنسی آنها می شود. از اين رو مقدمة عمـل حرام است. حال اگر پذيرفته شود مقدمة حرام، حرام است، هرزه نگاری را نيز مي توان عملي حرام ومستوجب تعزير دانست.
مقدمة حرام گاه به صورتى است كه انجام دادن آن با انجام ندادن حرام ملازمه دارد وبه تعبير ديگر، مقدمه از اسباب توليديه و علت تامه فعل حرام است؛ به گونه اى كه پس از ارتكاب مقدمه، حرام نيز در خارج محقق مي شود.109
3. افشای سرّ : برخی از مصادیق هرزه نگاری که نوعاً مربوط به فیلم های خانوادگی و روابط جنسی مشروع ( روابط زناشویی) می باشد، مسئول ادله حرمت افشای سرّ است، حتی نمایش تصاویر و فیلم های متضمن امور جنسی که به صورت مخفیانه از اعمال نامشروع و ارتباطات خلاف شرع و قانون می باشد نیز مشمول ادلۀ حرمت افشای اسرار بوده و عملی حرام خواهد بود.
عـلاوه بر ادلۀ مزبور ممکـن است عمل مرتکـب هرزه نگاری مشمول عناوین محرم دیگری همـچون ایذای
مؤمن نیز قرار گیرد، زیرا به نمایش گذاردن تصاویر افراد بدون رضایت آنها، موجب آزار و اذیت آنان شده و گاه موجب فرو پاشیدن خانوادۀ آنها و از هستی ساقط شدن آنان می گردد. نمونه های فراوانی وجود دارد که افراد با اغــراض مختلف تصـاویر دیـگران را از طریق فضای مجـازی در معـــرض دید قرار داده و موجب
آشفتگی خاطر آنها می گردند.110
همچنین با توجه به فتاوی جماعتی از فقها در حرمت « تشبیب » ، به طریق اولویت می توان حرمت برخی از مصادیق هرزه نگاری را به دست آورد ، زیرا زمانی که تشبیب و یا به عبارت دیگر بیان محاسن و زیبایی های زنان مؤمن حرام باشد ، به طریق اولی نمایش تصاویر آنها که به موجب هدایت فساق به سوی صاحبان تصاویر و هتک حرمت آنان می شود ، دارای حرمت و منع شرعی خواهد بود.111
نکته قابل ذکر اینجا این است که هرچند فتاوی فقها مستقیماً به تصاویررایانه ای اشاره ندارد، ولی باید گفت که موارد مذکوردر روزنامه یا تلویزیون موضوعیت ندارد بلکه آنچه ملاک حرمت است مبتذل و مستهجن بودن تصاویر است ، به هر طریقی که ارایه می شود ؛ چه از طریق اینترنت و چه از طریق رسانه های دیگر.
نکته دیگر اینکه ممکن است این تصور ایجاد شود که که هرزه نگاری افراد کافر به دلیل عدم تقیدشان به چنین مسایلی موجب حرمت نشود، ولی باید گفت که آنچه ملاک حرمت قرار گرفته است موضوع افراد نیست، بلکه ملاک جریحه دار کردن عفت و اخلاق عمومی است که هرزه نگاری غیر مسلمان هم نوعاً همان خصلتی را دارد که هرزه نگاری افراد دیگر دارد. نکتۀ بعدی که در بحث فقهی هرزه نگاری باید به آن توجه کرد این است که هرزه نگاری ، ممکن است عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نکند و از این جهت مورد حرمت واقع نشود، ولی از جهات دیگری در مورد تحریم واقع شود. مثل اینکه تصویر یک شخص را با مونتاژ که حاکی از عمل جنسی او به شخص دیگر باشد نشان دهد و یا تصویر او را در کنار یک خانمی که نمایان گر ارتباط نامشروع باشد، به معرض نمایش قرار دهد. در این موارد عمل چنین فردی (صرف نظر از اینکه اخلاق عمومـی راجریحه دار کرده با خیر) از جــهت نسبت دادن عـمل نامـشروع به شخــص، حـرام
می باشد. همچنین در مواردی باید بین رضایت و عدم رضایت افراد موضوع هرزه نگاری تفاوت گذاشت.
در مواردی که فرد اغوا می شود و تصویرش موضوع هرزه نگاری قرار می گیرد و خود رضایت به این کار ندارد، ازجهت جریحه دار کردن حیثیت و آبروی افراد از موارد تحریم می باشد، ولی اگر شخص موضوع هرزه نگاری با رضـایت خود را در معـرض چنین عمـلی قرار بدهد، عـمل خود آن شـخص مسـاعدت در
ارتکاب فعل حرام می باشد و چنین شخصی را نیز می توان قابل مجازات دانست .112
در پايان يادآور مي شود ضرورت نمايش تصاوير در موارد خاصي مانند امورپزشكي و آموزشي نمي تواند حرمت هرزه نگاری را به صورت مطلق بردارد، بلكه در اين گونه موارد، كه براي توضيح بيماري هاي خاص و يا آموزش امور مهم وحياتي، نمايش تصاوير برهنه و يا قسمت هايي از اعضاي بدن و مانند آن ضـرورت داشته باشد، نبايد هويت صاحب تصوير مشخص گردد تا از ايذاي او و ايجادمفسده جلوگيري شود.113
گفتار دوم : تشریح ارکان تشکیل دهنده جرم هرزه نگاری
الف) عنصر قانونی :
احکام قانوني هرزه نگاري، متعدد و پراکنده اند. درمقام تبیین متون قانونی مرتبط با هرزه نگاری،تحلیل دو مواد سند بین المللی ضروری است .نخست ماده 34 کنوانسیون حقوق کودک و دیگری شق “ج” از بند 1 ماده 3 پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک؛ که کشورهای عضو را به جرم انگاری هرزه نگاری کودک و سایر رفتارهای مرتبط با آن الزام نموده است. کشور ایران به هر دو سند پیوسته است.براین اساس حکم موضوع این مواد تکلیفی قانونی برای قانونگذار ایران محسوب می شود.
مواد مربوط به تعیین عنوان مجرمانه و مجازات های مرتبط با هرزه نگاری در نظام حقوق کنونی ایران به شرح زیر است.
– ماده ي 866 قانون مجازات اسلامي مصوب 1392 (ماده 640 ق. م. ا سابق )و مواد965 و 966 این قانون (مواد 742 و743 قانون مجازات اسلامي مصوب 5/3/1388)
– مواد 3 ، 5 ، 8 و 10 قانون نحوه مجازات اشخاصي كه در امورسمعي و بصري فــعاليت هاي غيرمجاز
مي نمايند، مصوب16/10/1386
– ماده ي28قانون مطبوعات، مصوب 22/12/ 1364
– مقررات و ضوابط شبکه هاي اطلاع رساني رايانه اي مصوب 1380 ، شوراي عالي انقلاب فرهنگي.114
– علاوه بر اینها مواد دوم و سوم قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوّب 73 ،به طور ضمنى به حمایت از کودکان در برابر محتویات هرزه نگارى پرداخته است.به استناد ماده دوم این قانون: “هر نوع اذیت و آزار کودکان که موجب شود به آنان آسیب جسمى یا روانى و اخلاقى وارد شده و سلامت جسم یا روان آنها را به مخاطره اندازد، ممنوع است.”
همان گونه که پیش از این بیان شد ، در ادبيات تقنيني ايران و از جمله قوانيني كه در اين نوشتار بدان هااشاره مي شود، اصطلاح “هرزه نگاري ” به کار نرفته است، اما در چند متن قانونی مورد حکم قرار گرفته و با عباراتي چون «منافي عفت عمومي » ،«جريحه دار کردن عفت و اخلاق عمومي » ، «مبتذل » يا «مستهجن » به اين مفهوم اشاره شده است. در ميان اين اصطلاحات نيز قانونگذار بر تفکيک ميان دو واژه «مبتذل » و «مستهجن »، تأکيدي ويژه داشته است؛ آن گـونه كه از ميـان تمامي اين عبارات، صرفاً همـين دو
اصطلاح داراي تعريف قانوني

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی هرزه نگاری، رابطه نامشروع، فضای سایبر Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی هرزه نگاری، کودکان و نوجوان، جرایم سایبری