پایان نامه با کلمات کلیدی هرزه نگاری، فضای مجازی، حقوق كودك

دانلود پایان نامه ارشد

دیدن تحریکات جنسی گمراه شده و سرنوشت تلخی را تجربه می نمایند، سنگین تر است. حتی انسان های بالغ، زنان و مردانی که ضعف ایمان دارند با وسوسه ها به بیراهه می روند و کانون خانواده ها را فاسد نموده، متلاشی می سازند.
هرزه نگاری ظلم است چون ترویج بی حیایی در خانواده و جامعه است، حال آن که خداوند همواره انسانها
را به حیا و عفت دعوت می کند. ظلم است از باب این که اذهان عمومی را در مورد مظاهر فناوری مانند ماهواره، تلفن همراه، رایانه و .. بدبین می کند و خانواده ها برای حفظ حریم خود و نجات فرزندان، گاهی آنان را از به کار گیری این وسایل منع می کند و نونهالانی که آینده سازان این جامعه هستند دچار رکود و عقب ماندگی می شوند.
از نظر فقهی اضرار به غیر، عملی منفور و حرام می باشد. در هرزه نگاری در واقع به دیگران ضرر می رسد. و چه ضرری بالاتر از این که بنیان خانواده ها با دیدن محتـویات دور از عفت و اخلاق سسـت می شود، سوءظن در خانواده ها ریشه انداخته، آرامش از میان می رود، درصد طلاق و جدایی والدین افزایش یابد و فرزندان را از داشتن کانون صمیمی خانواده محروم می گردند.125
كاربران رايانه‌اي كه تجربه زيادي در تعاملات برخط ندارند، براي آنهايي كه در محيط‎هاي گپ ملاقاتشان مي‎كنند، بيشتر قابل اعتمادند. ممكن است آنها چنين اعتقاد داشته باشند كه از آنجا كه خود در ارتباطات آنلاین صداقت به خرج مي‎دهند، ديگران نيز چنين خواهند بود. مجرمين سايبر هر ساله با خيل عظيمي از تازه‎واردهاي اينترنتي مواجه هستند كه هر يك از آنها مي‌تواند يك قرباني بالقوه ارزشمندي براي آنها به شمار آيند. به همين دليل، متوليان آموزشي كاربران اينترنت بايد توجه ويژه‎اي به تازه‎واردها داشته باشند و بايد به آنها به خوبي گوشزد كنند كه ممكن است هدف اقدامات متقلبانه كلاهبرداران و ديگر مجرمين قرار گيرند و در اين خصوص اطلاعاتي جهت شناسايي آنها و نحوه جلوگيري از به دام افتادن آنها ارائه دهند. تولید و انتشار انبوهی از تصاویر یا اصوات مستهجن که اکنون در فضای مجازی اینترنت و مخابرات شایع است، به شدت سلامت اخلاق اشخاص را تهدید می کند. تصاویری که برخلاف موازین عقلی و شرعی بوده و مذاق جنسی را متنوع ساخته و آثار زیانباری در روابط خارجی افراد می گذارد و به نوعی می توان گفت که فضای آلوده سایبر محدود به صندلی مقابل صفحه رایانه یا لحظه ای که کاربر از اینترنت استفاده می کند، نیست و بلکه این فضا روزنه تزلزل اخلاق جمعی در فضای واقعی است و به همین دلیل فضای سایبر باید از گزند محتویات منافی عفت و اخلاق عمومی در امان باشد.
ضریب نفوذ اینترنت روز به روز در کشور ما در حال افزایش است به گونه ای که همه ما گفت و گودر محـیط مجازی را تجربه کـرده ایم. یاهو، گوگل و حال اسـکایب، وایبر، تانگو و واتس آپ راه هـای بیش از
یک گفت و گوی ساده را پیش رویمان قرار داده اند.
از جمله نکات مهمي که افراد را به سمت گفت و گو در فضای مجازی مي کشاند نيازهاي افراد به دوستي و برقراري ارتباط اجتماعي به هر شكل و عنواني است كه اینترنت مي تواند پاسخ گوي اين نيــاز باشد. اينترنت به فرد كمك مي كند تا شناخته نشـود؛ يعني فرد مي تواند در وراي اين فناوري بدون افشای هويتش به هر كاري دست بزند؛ بنابراين آزادي زياد بدون داشتن مسئوليت را تجربه مي كند.126
با افزایش دسترسی کاربران به اینترنت، برنامه های گوناگونی نیز ارتباطات افراد با یکدیگر را تسهیل می کنند. شاید زندگی مجازیِ برخی ازافراد، این روزها شلوغ تر و پرشور تر از زندگی روزمره شان باشد. ساعت بر خط بودن برخی افراد به کمک تبلت ها و تلفن های همراه به 24 ساعت می رسد و شبکه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی اینترنتی در این زندگیِ آنلاین، سهم ویژه ای را دارند. روزی جامعه شناسان و روان شناسان، نگران آسیب های پیامک ها به ارتباطاتِ میان فردی بودند؛ زیرا پیامک ها رابطه ها را به یک پیام چندخطی منحصر می کردند؛ اما این روزها زندگی شخصی افراد  از زندگی اجتماعی حقیقی به لایه های درونی تر مجازی، خزیده است. این زندگی انفرادی را فیس بوک، گوگل پلاس و اینستاگرام از یک طرف و تانگو، وایبر و اسکایپ از طرف دیگر به انحصار خود در آورده اند.
انفرادی شدن زندگی اجتماعی و جدایی از خانواده در کنار اعتیاد اینترنتی، تنها ایراد ناشی از این زندگی آن لاین نیست؛ بلکه نوع کاربری و رابطه با افراد در فضای مجازی و به عبارت دیگر، فرهنگ زیست مجازی آنان، ایرادی است که قسمتی از دومین جرایم اینترنتی کشور – که عنوان غیر اخلاقی را یدک می کشد – به این موضوع بر می گردد.
این روزها گفت و گو ها و برنامه های مکالمه، فارغ از یک سایت و یا مسنجر یاهو و گوگل تاک، گستره وسیعی روی تلفن های همراه آندروید دارد. گفت و گو هایی که نه تنها محدودیت های قبلی را ندارد؛ بلکه می تواند هر چه بیشتر مخاطبان خود را دچار آسیب کند.در برنامه های جدید، حریم خصوصی را، تنها افراد دیگر نقض نمی کنند؛ بلکه این خودِ کاربر است که آن را نقض می کند. افراد با ارسال عکس های خصوصی و… – که گاه هـم خلاف عـرف و شرع است – افراد سوء استفـاده گر و غـرض ورز را وارد زنــدگی خود
می کنند و باز این آغازِ گفت و گو هایی خاموش و جنسی است.
هرزه نگاری آنلاین(بر خط)، جدا از جامعه جهانی در ایران نیـز رشد و بازدید های مـخصوص خود را دارد.
این امر، غیر از دام ها و برخوردهای ناگهانی افراد با لینک های غیر اخلاقی است. هرزه نگاری های آنلاین(بر خط)، این روزها به چند سایت، محدود نمی شود؛ بلکه ابعاد پنهان و خفیف تری نیز دارد.
گفت و گوها ها در گذشته، آسیب های گوناگونی داشتند که جز اتلاف وقت، اعتیاد اینترنتی، کلاهبرداری ها و روابط پنهان را نیز در میان مکالمات خود داشتند؛ اما حال این آسیب ها در برنامه های جدید شکل های متنوع و گسترده تری به خود گرفته اند. اکنون شما در برنامه تانگو فقط مکالمه نمی کنید؛ بلکه عکس، مکان حضور و عکس های خود را هم پیش روی مخاطب قرار می دهید؛ حتی فراتر از این، دیگر خود را محدود به گفت و گوی نوشتاری نخواهید کرد؛ بلکه تصویر و صدای شما هم، ابزاری راحت برای گفت و گو های طولانی است.
در گفت و گو های گذشته، فردی فقط با اسم و عکسی کوچک از خود، به استقبال دیگران در برنامه های اتاق های گفتگو می رفت، و بعضا افرادی هم از این وضع سوء استفاده و کلاهبرداری می کردند؛ اکنــون می توان با اطلاعاتی بیش از این، میزبان دیگران بود.
در فرهنگ گفت و گو در فضای مجازی، این روزها غیر از نوع و میزان آن، چهارچوب و قیدی برای موضوع بحث ها نیز وجود ندارد. در فضای اینترنت، بزرگ ترین آسیب، ورود بی هدف و برنامه، به فضای مجازی است. این امر، بعدها انواع اعتیاد اینترنتی را برای کاربر فراهم می آورد. گف و گوهای بین دو جنس مخالف، آن هم در حالت خاموش، گاهی رنگ و بوی جنسی می گیرد. شاید متن گفت و گو ها در ظاهر، چنین اشاراتی را در خود نداشته باشد؛ اما با گذر زمان، متن کلمات در بطن این گونه پیام ها پر از آن چیزهایی می شود که همچون محتوای برخی فیلم های سینمایی می توان برایش، اصطلاح روابط جنسی پنهان را به کاربرد. شاید دو طرف گفت وگو هم آن را درک نکنند؛ اما پیام های غیر مستقیم در حال اثرگذاری خود هستند.
از سوی دیگر، برنامه های مکالمه ای جدید، امکانات خاصی دارند؛ از جمله اینکه شما می توانید کسانی را که از این برنامه ها استفاده می کنند، تا چند کیلومتری خود پیدا کنید. این عامل، تقویت کننده پیامدهای ضد اجتماعی و فرهنگی است. این استفادۀ نادرست از اتاق های گفت وگو و فرهنگ ضعیف ما در استفاده از اینگونه برنامه ها است که می تواند نه تنها مشکلات اجتماعی و فردی را برایمان به وجود آورد؛ بلکه می تواند مشکلات خانوادگی را هم در پی داشته باشد. آشنایی های بی مقدمه و فراهم کردن محیط ایجاد این گونه روابط، بارها مسیر خانواده ها را عوض کرده و بذر بی اعتمادی را میان دو زوج پراکنده کرده است. مقصر در این راه، کسی جز ما – که در این برنامه ها چهارچوبی برای خود تعریف نکرده ایم – نخواهد بود.
دولت نباید برای جلوگیری از این آسیب ها، برخوردهای سلبی و فیــلترینگ را مد نظر قرار دهد؛ بلکه خود
کاربران باید نحوه و میزان حضور در برنامه های گفت وگو را مطابق با فرهنگ ملی و دینی، دنبال کنند و نگذارند این برنامه ها با فرهنگ وارداتی خود، عواقبی را برای فرد و خانواده به دنبال داشته باشد.   
گفتار دوم : هرزه نگاری کودکان و نوجوانان
تشخیص کودک از بزرگسال بحثی گسترده است و این مفهوم بسته به قوانین و فرهنگ کشورهای مختلف متفاوت است ؛ ولی ماده 9 کنوانسیون جرایم سایبر در این زمینه ضابطه ای خاص بیان نموده است .
در مورد سن افرادی که می توان آنها را کودک و هرزه نگاری آنها را هرزه نگاری کودک دانست ؛ در بند 3 ماده 9 آمده است : « واژه صغیر شامل تمام افراد زیر 18 سال است ، عضـو مورد نظر ( کشور مورد نظر ) می تواند محدودیت سنی کمتری را مقرر دارد که البته نباید کمتر از 16 سال باشد .
كنوانسيون حقوق كودك با وضع ماده 1 كودك را چنين تعريف نموده است:
«از نظر اين كنوانسيون منظور از كودك افراد انساني زير 18 است مگر اينكه طبق قانون قابل اجرا در مورد كودك، سن بلوغ كمتر تشخيص داده شود».
با توجه به ماده فوق‌الذکر، نكات زير قابل توجه است:
الف) تنها كساني مشمول مقررات كنوانسيون مي‌باشند كه به سن 18 سالگي نرسيده باشند.
ب) سن بلوغ ارائه شده در ماده فوق، يك سن مطلق نيست بلكه بر حسب قانون ملي كودك متغير است.
علت وضع ماده 1 به صورت مذكور، توجه به قوانين داخلي كشورهاي مختلف و پذيرفتن اين مطلب است كه سن بلوغ بسته به وضعيت كشورها، از نظر فرهنگي، مذهبي، جغرافيايي و غيره… متفاوت است، مضافاً ايــنكه اگر يك سن مــعين به طور مطلق به عنوان سن بــلوغ تعيين مـي‌شد .تعدادي از كشورها، از الحاق به كنوانسيون امتناع مي‌كردند.
مطلب ديگري كه لازم است به آن عنايت شود اين است كه سن هيجده سالگي منعكس در كنوانسـيون هم،
سن بلوغ است و هم، سن رشد. به اين معني كه از نظر واضعين و تهيه كنندگان كنوانسيون، با رسيدن كودك به سن هيجده سالگي، وي اهليت اجراي مستقيم تمامي حقوق خود را داشته و به طور كامل از تحت ولايت خارج مي‌گردد و دليل ما بر اين مطلب اين است كه اگر غير از اين بود حتماً بايد با توجه به اختلاف قوانين كشورها در اين مورد، به تفاوت سن بلوغ و رشد اشاره مي‌كردند.
در كنواسيون حقوق كودك پايان كودكي مشخص شده است اما نسبت به زمان شروع كودكي سن خاصي در نظر گرفته نشده است، بلكه اين مطلب كاملاً به سكوت واگذار شده است.به نظر مي‌رسد كه علت اين امر تنوع قوانين كشورها در شروع كودكي است. توضيح اينكه: درگروه كاري كه براي تدوين كنوانسيون حقوق كودك از سال 1979 تشكيل گرديد بحث‌هاي زيادي در ارتباط با زمان شروع كودكي موضوع ماده 1 كنوانسيون، بالا گرفت، موضوع بحث راجع به طرحي بود كه كشور لهستان براي تدوين مقررات كنوانسيون حقوق كودك ارائه داده بود.
هرزه نگاری کودکان جدیدترین شکل بهره کشی از کودکان و استفاده از فناوری مدرن در انتشار مطالب هرزه نگارانه می باشد.
هرزه نگاری کودک شامل موضوعات ومواد هرزه نگاری می شود که تصویر وتجسمی به طور دیداری از یک کودک تحریک وتشویق شده ارایه می کند ؛ تصاویر واقعی نشان دهنده کودک تشویق وتحریک شده به رفتار صریح جنسی.
هرزه نگاری کودک می تواند شامل یک یا چند کودک تشویق وتحریک شده به رفتار جنسی به طور تنهایی یا با یک یا چند بزرگسال باشد و یا می تواند شامل چند کودک در حال اجرای اعمال جنسی، یا بدون بزرگسالان درگیر این اعمال یا قابل دیدن در صحنه باشند،این اعمال می تواندطیفی از عکس های جنسی یک کودک تنها یا تعدادی کودک ،یا تصاویر جنسی ارگانهای جنسی آنها باشد،یا تصویرحاوی حیوان صفتی ویا تجاوز به عنف به واژن ،بردگی، روابط جنسی زبانی ،جماع با حیوانات یا دیگر اشکال پست وحقیر)دون شأن انسان (وگاهی شامل کودکان ویا خردسالان با سن بسیار کم باشد.127
در قرارهای اینترنتی ، بچه بازها 128 ،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی هرزه نگاری، کودکان و نوجوان، جرایم سایبری Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی حقوق كودك، هرزه نگاری، حقوق جزا