پایان نامه با کلمات کلیدی نیروی انسانی، مدیریت رسانه، تغییرات تکنولوژی

دانلود پایان نامه ارشد

د فراوانی برای رشد و بالندگی دارد و در زیر مجموعه مدیریت رسانه فضای خوبی را به خود اختصاص خواهد داد.
51–2 تاثیر تغییر تکنولوژی آنالوگ به دیجیتال در واحد مرکزی خبر از دیدگاه مدیران پژوهش دیگری در حوزه رسانه است که به وسیله حسن نامور(1388)اجرا شده است.
در این تحقیق محقق به‌صورت کیفی در پی یافتن تاثیر تغییرات تکنولوژیک بر تولید خبر و برنامه‌های خبری است. وی با استفاده از مصاحبه‌های عمیق به منظور اخذ نقطه‌نظرات مدیران،سردبیران و کارشناسان خبر بر مبنای مطالعات نظری بر بیان تاثیر تکنولوژی دیجیتال در فرایند تولید خبر اهتمام نموده است.کاهش خطای انسانی،کاهش نیروی انسانی،کاهش تردد افراد در تحریریه خبر،کاهش اختلاف سلیقه در چرخه تولید،کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی سیستم، افزایش سرعت و تسهیل تهیه و پخش خبر و امکان مونیتورینگ همزمان در تمامی شبکه‌های اطلاع‌رسانی از جمله یافته‌های محقق در تحقیق فوق است. محقق محترم با توجه به این اصل که امروزه سازمان‌های رسانه‌ای بدون همگام شدن با تغییرات تکنولوژیکی و استفاده از تکنولوژی نوین قادر نیستند در رقابت جهانی در عرصه خبر باقی بمانند تاثیر این تغییرات در واحد مرکزی خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده است. برخی از یافته‌های تحقيق عبارتاند از:
– ضرورت و اجتنابناپذیر بودن دیجیتالی شدن سیستم و دقت هوشمندانه در انتخاب سخت‌افزار و نرم‌افزار و ضرورت آموزش و تربیت مستمر کاربران.
– دست‌یابی به مزایایی چون حذف نوار، کاهش تردد کارکنان تحریریه، از بین رفتن مشکلات ناشی از کار با تجهیزات مکانیکی و کاهش خطای انسانی.
– افزایش کارایی سیستم کاهش نیروی انسانی برای هر سه قسمت تهیه،پردازش و ارسال خبر.
– جلوگیری از اتلاف وقت در چالش‌ها و اختلاف سلیقه‌های موجود با یک‌دست شدن روند فکری در هر قسمت از چرخه تولید و پخش خبر.
– سهولت دست‌رسی به منابع آرشیو بدون حضور افراد و عدم تاثیرپذیری آرشیو از شرایط مخرب محیطی.
– امکان مونیتورینگ هم‌زمان و گسترده شبکه‌های خبری و ضبط و فهرست کردن آنها و در اختیار گذاری آنلاین تصاویر به تحریریه خبر.
– کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و تسهیل در تهیه و پخش خبر، افزایش و دقت در کنترل و نظارت بر کارکنان توسط مدیران.
61–2 خبر‌نگاری و تولید خبر در تلویزیون تحت شرایط استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی ، اطلاعاتی با تمرکز بر روی رسانه های دولتی آلمان بررسی مدیریت 2000.در این تحقیق، مراحل تغییر و توسعه تکنیکی از آنالوگ به دیجیتال در تلويزیون‌های دولتی آلمان مورد بررسی قرار گرفته است.این تحقیق افراد فعال در حوزه های خبری را مورد خطاب قرا ر می‌دهد و سعی در جهت ایجاد انگیزه و محرکی برای اثر بخش‌تر کردن مدیریت رسانه دارد. اطلاعات مورد نیاز جهت روند کاری در یک هیئت تحریره با کمک مشاهده و مصاحبه با افراد ذی‌ربط و استفاده از منابع کتابخانه‌ای به‌دست آمده است.اطلاعات پایگاه‌های مختلفی که از سیستم دیجیتالی استفاده می‌کردند با اطلاعات حاصل از مصاحبه با سایر پایگاه‌های خبری آلمان مورد مقایسه قرار گرفته است. در فصل‌های مختلف این تحقیق مطالب زير مورد توجه قرار گرفته است.
1- پروسه تولید خبر به‌صورت سیستماتیک
2- مدیریت یک گروه خبری و تهیه خبر تحت شرایط استفاده از سیستم آنالوگ
3- مدیریت یک گروه خبری و تهیه خبر تحت شرایط استفاده از سیستم دیجیتال
4- نگاهی به چگونگي مدیریت محتوا .
شایان توجه است که تکنیک‌های تولید و پخش در آلمان همواره با در نظر گرفتن استانداردهای «اتحادیه پخش اروپایی»موسوم به «ای بی یو»32 و «موسسه مطالعات رادیو وتلویزیون»33موسوم به «آی آر تی» و انجمن تصاویر متحرک و مهندسی تلویزیون و سایر کمیته‌های فنی به‌روز می‌شود .
71–2 نقش «سن» SANدر اتاق خبر سازمان صداوسيما عنوان پژوهش سيد عبدالحميد دستغيبي(1382)است. این تحقیق در حوزه فنی دانشکده صداوسيما صورت‌گرفته ‌است و محقق محترم کوشش نموده تا بر اساس مشکلات موجود همانند تکثیر و بازبینی مونتاژ در استفاده از نوارهای مغناطیسی و ویدئویی برای ضبط برنامه‌های خبری،اهمیت و جایگاه استفاده از سیستم‌های جدید در اتوماسیون کامل چرخه تولید و آرشیو منابع خبری اشاره نموده و به معرفی SAN 34 (شبکه محیط ذخیرهسازی)به عنوان یکی از راه‌حل‌های موجود در دنیای دیجیتال پرداخته است.در این تحقیق کوشش‌شده است تا با بیان خصوصیات کاملا فنی این سیستم از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن در مقام مقایسه با نوار مطالبي بيان شود.
81- -2 تلویزیون و خبر سیر تحول واحد مرکزی خبر،عنوان تحقيق نسرين بهرامي(1380)است.
محقق بر اين باور است که سازمان صداوسیما و به‌طور خاص واحدهای خبری از بدو تاسیس تاکنون به دلایل گوناگون دچار تغییرات و تحولات متعددی در حوزه ساختار، تشکیلات، ماموریت‌ها و شرح وظایف گردیده است. موضوع مهم و مشكل‌ساز براي محقق، تغییرات و تحولاتي است كه در طول ده‌ها سال در واحد مركزي خبر روي داده اما در جایی ثبت نشده است. گردآوری اطلاعات موجود برای دست‌اندرکاران حوزه خبری سازمان، برنامه‌ریزان سازمانی، تشکیلات، دانشجویان این رشته و سایر علاقه‌مندان از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف محقق در این تحقیق بررسی سیر تحولات واحد مرکزی خبر از ابتدای تاسیس تاکنون، به‌خصوص از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بعد است. در این تحقیق با توجه به تحولات سیاسی ایجادشده و نقش معاونت سیاسی سازمان صداوسیما بخصوص واحد مرکزی خبر به عنوان منشاء اصلی تولید خبر در کشور، بررسی ساختار،تشکیلات، شرح وظایف، وضعیت نیروی انسانی واحد مرکزی خبر در قبل و بعد از انقلاب از اهميت زيادي برخوردار است.
91–2 در زمينه سازمان خبر راديو و تلويزيون تحقيقي تحت عنوان سیر تحول تکوین واحد مرکزی خبر انجام شده‌،این پژوهش حاصل تلاش فاطمه هاشم آبادی(1381)است.
محقق محترم بر اساس این‌که تهیه خبر از اهداف اساسی وسایل ارتباط‌جمعی بوده و نشر خبر و اطلاع‌رسانی در شکل‌گیری شخصیت اصلی یک رسانه ارتباطی از اهمیت خاصی برخوردار است بر این نکته تاکید دارد که وسایل ارتباط‌جمعی به عنوان اولین هدف،تهیه و انتشار اخبار را در راس فعالیت‌های خود قرار داده و در تلاش‌اند نیازهای خبری مخاطبان را تامین نمایند و در چنین حالتی است که آنها می‌توانند به عنوان ابزاری قدرتمند برای نفوذ در افکار عمومی و جهت‌دهی به نگرش‌ها عمل کنند. سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز همچون سایر رسانه‌های ارتباط‌جمعی بخش مهمی از فعالیت خود را به ارایه اطلاعات و اخبار به جامعه متمرکز کرده‌، به‌طوریکه رادیو از بدو تاسیس در سال 1319 به پخش اخبار همت گماشته است. در این پژوهش محقق برآن است تا در خصوص تاریخچه رادیو و فراز و نشیب‌های آن، به‌ویژه در بخش واحد مرکزی خبر اطلاعات جامعی گردآوری نماید. جمع‌آوری اطلاعاتی در خصوص شکل‌گیری،تکوین و تکامل ساختار و تشکیلات رادیو در بخش واحد مرکزی خبر، قبل و بعد از انقلاب از جمله مقوله‌های اساسی این تحقیق به‌شمار می‌رود.
1-10-2 در این زمینه همچنین پژوهشی با عنوان مقایسه روش‌های نوین مدیریت تولید گزارش‌های خبری با روش‌های سنتی، از سوی افشین احمدزاده،(1383)اجراء شده است.
محقق با استفاده از مصاحبه عمیق سوال های زیر را از منظر کارشناسان و دست اندرکاران خبر بررسی کرده است.
– آیا فرایندهای تولید گزارش خبری در دو الگوی العالم و واحد مرکزی خبر با هم متفاوتند؟
– از نظر شاخص‌های هزینه‌ی تولید گزارش خبری، کدامیک از دو الگو کاراترند؟
– آیا قابلیت‌های مدیریت از نظر عامل نظارتی و کنترل در تولید گزارش خبری با امکانات دیجیتال کاهش می‌‌یابد؟
بر اساس یافته‌های تحقیق، از میان سه فرضیه محقق، فرضیه اول تضعیف و دو فرضیه دیگر تقویت گردید.
– استفاده از اتاق خبر دیجیتال در مقایسه با روش‌های سنتی موجب تغییرات پایه‌ای در سازماندهی فرایندهای تولید گزارش خبری می‌گردد.
– استفاده از اتاق خبر دیجیتال با کاهش هزینه‌های تولید در مقایسه با روش‌های سنتی تولید گزارش خبری موجب افزایش کارایی می‌گردد.
– کنترل مدیریت در تولید خبر نوین نسبت به شیوه‌های سنتی کاهش می‌یابد.
2-1-11بررسی تاثیر مدیریت خبر بر شیوه‌های برجسته‌سازی اخبار در بخش‌خبری 14 شبکه اول و 30/20 شبکه دوم سیما از دیگر پژوهش های مرتبط با کار اتاق خبر در حوزه تلویزیون است که به وسیله منوچهر محمدیان،(1386) اجرا شده است.
در این پژوهش که با روش پیمایش انجام شده تاثیر مدیریت خبر در شبکه‌های سیما بر شیوه‌های برجسته‌سازی اخبار و شناسایی مسائل و موضوع‌های برجسته شده در اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است. بر اساس این پژوهش اخبار این دو بخش خبری از نظر جنبه موضوع‌های مورد اهمیت، مهمترین منابع و عوامل خبرساز، مهمترین ارزش‌ها و عناصر خبری برجسته در خبر، بار ارزشی اخبار برجسته شده،نوع خبر از لحاظ رویدادگرایی و شخصیت‌گرایی،منطقه‌ی رویداد خبر و نوع سبک تنظیم اخبار برجسته‌شده مورد بررسی قرارگرفته و تلاش‌گردیده نقش و تاثیر مدیریت هریک از این دو بخش خبری بر شیوه‌های برجسته‌سازی اخبار مشخص گردد.
در این پژوهش محقق شیوه‌های برجسته‌سازی اخبار در دو بخش خبری 20/30 و 14 و دیدگاه‌ها و نظرات سطوح مختلف افراد تاثیرگزار در مدیریت خبر را از طریق تحلیل محتوای اخبار بررسی کرده ‌است. در این پژوهش علاوه بر استفاده از تحلیل محتوا برای سنجش محتوای اخبار، از روش پیمایش برای نگرش مدیران ، سردبیران، خبرنگاران و عوامل مرتبط با گزینش خبر و تطبیق مقوله‌ها بهره‌گیری شده‌است.
مهمترین نتایج حاصل از این بررسی عبارت است از:
رابطه معناداری بین موضوعات خبری دو بخش خبری 14 و 20:30 وجود دارد.
رابطه معناداری میان عوامل موثر خبرساز دو بخش خبری 14 و 20:30 وجود دارد.
رابطه معناداری بین ارزش‌های خبری دو بخش خبری 14 و 20:30 وجود دارد.
رابطه معناداری بین عناصر خبری در دو بخش خبری 14 و 20:30 وجود دارد.
رابطه معناداری میان عامل رویدادگرایی و شخصیت‌گرایی خبرها در دو بخش خبری14
و 30 :20 وجود دارد.
رابطه معناداری میان منطقه رویداد خبر در دو بخش خبری 14 و 20:30 وجود دارد.
رابطه معناداری میان سبک خبر در دو بخش خبری 14 و 20:30 وجود دارد.
میان دیدگاه مدیریت بخش خبر 20:30 و خبرهای این بخش خبری همبستگی معناداری وجود دارد.

ب. مقالات
12-1-2 مدیریت اطلاعات دراتاق‌های خبر دیجیتال35
این مقاله برای افرادی که به دنبال پیدا کردن اطلاعات لازم برای مدیریت در اتاق خبر هستند مفید است. نویسنده‌ی سعی کرده با مطالعه‌ي روند تحولات و تغییرات در اتاق‌های خبر کشورهای مختلف و با استناد به تجارب بدست آمده در فرایند نوسازی در اتاق‌های خبر به پرسش‌هایی که فراروی فعالان خبری قرار دارد پاسخ گوید. شیوه‌های گزینش خبر از میان انبوه اطلاعاتی که روزانه به واحد خبر سرازیر می‌شود، راههای کاهش هزینه در اتاق خبر، کاربرد کامپیوتر، راه‌هاي افزايش و گسترش فعاليت گزارش‌گران و نحوه‌ی آماده‌کردن گزارش‌گران تازه‌وارد به اتاق‌ خبر در محیطی که دائما در حال تغییر است از جمله سوال‌هايي است که کوئین به آن پاسخ می‌دهد.

13-1-2 مدیریت تحول در اتاق خبر،از آنالوگ تا دیجیتال
به اعتقاد نویسنده مقاله، انتقال از اتاق خبر آنالوگ به دیجیتال برای مدیران خبر یگ «انتخاب»به‌شمار نمی‌آید، بلکه فرایندی«اجتناب‌ناپذیر»است. آنچه امروز مدیران خبر باید درباره‌ی آن تصمیم بگیرند چگونگی مدیریت بهینه‌ی این تحول است. این تحول صرفا گذار از یک تکنولوژی کهنه به تکنولوژی جدید نیست بلکه در آن« مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و مهارت‌های قدیمی که کارکنان اتاق خبر با آنها خو گرفته‌ بودند جای خود را به دستگاه‌ها و مهارت‌های تازه مي‌دهند. در این فرایند مشکلات پردامنه، پیچیده و گاه پیش‌بینی نشده‌ای بروز می‌کند و الزاماتی مطرح می‌شود که برخورد سنجیده و مدیریت منطقی و هشیارانه دشواری دوره انتقالی را برای سازمان خبر آسان‌تر خواهد کرد. تعهد جدی و عمیق مدیران به حمایت از روند انتقالی،تا جا

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی مدیریت تولید، تعهد سازمانی، ساختار سازمانی Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی ساختار سازمانی، نظام اجتماعی، عصر دیجیتال