پایان نامه با کلمات کلیدی نظام ارزشی، اخلاق کار، دوره کارشناسی، فضایل اخلاقی

دانلود پایان نامه ارشد

می‌شود. کسب مدرک کارشناسی بر حسب رشته، به دو صورت پیوسته و ناپیوسته امکان‌پذیر است. به کسانی که این دوره را با موفقیت به پایان برسانند، مدرک کارشناسی اعطا می‌شود.
الف) کارشناسی ناپیوسته
دوره‌ای است که پیش‌نیاز آن، مدرک کاردانی در رشته یا رشته‌های دانشگاهی است. تعداد واحد دوره کارشناسی ناپیوسته بر حسب رشته، بین ۶۵ تا ۷۰ واحد درسی است و مدت تحصیل این دوره به‌طور معمول دو سال است.برای شروع به تحصیل در این دوره دانشجویان پس از اخذ مدرک دوره کاردانی، در آزمون ورودی کاردانی به کارشناسی شرکت می‌کنند.
ب) دوره کارشناسی پیوسته
دوره‌ای است که پیش‌نیاز آن، مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی است و پذیرفته‌شدگان این دوره بر حسب رشته با گذراندن حداقل ۱۳۰ و حداکثر ۱۴۰ واحد به اخذ مدرک نائل می‌شوند. طول مدت تحصیل این دوره به‌طور متوسط ۴ سال و سقف مجاز آن ۶ سال تعیین شده است.
برای شروع به تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته، نیاز به تکمیل دوره پیش دانشگاهی و پذیرش از طریق قبولی در آزمون سراسری است. پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی انجام می‌گیرد.
دروس تخصصی ارائه شده در دوره کارشناسی رشته حسابداری طبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، پژوهش ها و فناوری به تربیت زیر می باشد:
حسابداری میانه 1 و 2
حسابداری پیشرفته 1 و 2
حسابداری صنعتی 1، 2 و 3
حسابرسی 1 و 2
حسابداری و حسابرسی دولتی
حسابداری مالیاتی
اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی
مدیریت مالی 1 و 2
مباحث جاری حسابداری
زبان تخصصی 3 و 4 ) شورای برنامه ریزی آموزش عالی، 1391 (.
و اخلاق حرفه ای در حسابداری که ذیلا در مورد اهمیت و جایگاه آن توضیح داده خواهد شد تنها در واحد تخصصی حسابرسی 1 و به عنوان یکی از 27 سرفصل تعیین شده طبق مصوبه مذکور، تدریس می شود و این در حالی است که تخصیص زمان به تدریس واحد حسابرسی 1 در کل مدت دوره کارشناسی به 48 ساعت محدود می شود.
با توجه به رشد روز افزون جمعیت در دهه‌های گذشته و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و اقبال فراوان جوانان جویای تحصیلات و شغل به رشته حسابداری همزمان با افزایش تقاضا در بازار حرفه حسابداری در سال‌های اخیر، شاهد ازدیاد فارغ ‌التحصیلان این رشته و ورود آنها به بازار کار بوده و به نظر می‌رسد در این مورد نیز طبق معمول، کیفیت در پای کمیت قربانی شده است و اغلب فارغ‌التحصیلان در هنگام فراغت از تحصیل، فاقد هر گونه مهارت کاربردی و عملیاتی هستند.
این عارضه از ۲ طریق ایجاد و تشدید شده است:
الف- فقدان واحدهای درسی لازم و کافی و کاربردی در زمینه اقتصاد، ریاضیات، آمار و مدیریت به عنوان واحدهای درسی پایه و اصلی و اجباری در رشته تحصیلی حسابداری. به عنوان مثال، اغلب فارغ التحصیلان حسابداری، درک مناسبی از «ارزش زمانی پول»، «تورم»، «نرخ بهره»، «نرخ بیکاری»، «عرضه و تقاضا» و ارتباط آن‌ها با یکدیگر ندارند و آثار آن را بر زندگی شخصی خود یا شرکت‌ها و موسسات نمی‌دانند.
ب-ضعف پایه‌ای اغلب ورودی‌های تحصیل در رشته حسابداری. به صورت سنتی اغلب نوجوانان و خانواده‌هایشان در هنگام انتخاب رشته دبیرستان، رشته‌های ریاضی و تجربی را انتخاب می‌کنند و سودای دکتر و مهندس شدن را در سر می‌پرورانند. لذا این افراد معمولا به صورت آگاهانه و با شناخت و مطالعه قبلی، رشته‌های علوم انسانی از جمله حسابداری را انتخاب نمی‌کنند (مگر به دلیل نداشتن حد نصاب لازم در سایر رشته‌ها) به عبارت دیگر معمولا نوجوانانی که علاقه یا استعداد یا حوصله دروس ریاضی و پزشکی و مهندسی را ندارند، وارد گروه علوم انسانی می‌شوند در بین رشته‌های علوم انسانی نیز، نه از روی علاقه و شناخت و مطالعه، بلکه تنها به خاطر بازار کارمناسب اغلب آنها رشته حسابداری را انتخاب می‌کنند. در نتیجه محصول اولیه این دانشگاه‌ها، سیل عظیم جوانانی هستند که هیچ گونه شناخت و علاقه خاصی به این حرفه نداشته و تنها برای اخذ مدرک و پیدا کردن شغل وارد آن شده‌اند. مابقی مسائل به توان و هنر نظام آموزشی دانشگاهها که چگونه از این ورودی‌ها، خروجی مطلوب و مورد نیاز جامعه حرفه‌ای را تولید کند بستگی دارد، البته این مورد در سنوات اخیر، بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته و تعداد دانشجویانی که با دیپلم ریاضی یا تجربی و به صورت آگاهانه و هوشمندانه و با علاقه رشته حسابداری را انتخاب کرده‌اند، افزایش یافته است.
نکته قابل عنوان در خصوص منابع و مراجع، کهنه و قدیمی بودن اغلب آنها و فاصله زیادی است که با متون روز و مباحث تازه و تخصصی حسابداری در جهان دارند به نحوی که برخی از آنها در طول ۲ دهه اخیر ثابت بوده و تغییری نکرده اند. عارضه دیگری که دراغلب فارغ‌التحصیلان و شاغلان در رشته حسابداری مشاهده می‌شود، نوعی نزدیک‌بینی، گذشته‌نگری و گذشته محوری (بهای تمام شده تاریخی)، هراس از نوآوری و خلاقیت و ضعف در تجزیه و تحلیل‌های آماری، ریاضی، اقتصاد و مهندسی است. با توجه به سرعت پیشرفت و رشد همه جانبه فضای اجتماعی و اقتصادی و پیچیده و رقابتی شدن محیط کسب و کار در حال حاضر، اتکا و استناد به گذشته و ضعف و ناتوانی در انجام و ارائه تجزیه و تحلیل‌های مالی و اقتصادی، خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت (ثقفی و رحمانی، 1389 ).

2-3- اخلاق
مفهوم اخلاق در منابع مختلف مذهبی، علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و روانشناسی از دیدگاه‌های گوناگون‌ مورد بررسی قرار گرفته است. البته‌ تعریف جامع و کاملی که با فرهنگ‌ عمومی نیز آمیخته باشد کمتر به چشم‌ می‌خورد. اخلاق را می‌توان ‌”ساختار تمایلات اجتماعی‌” که معرف نظام ارزشی‌ جامعه است، تعریف کرد. در عهد کهن با توجه به بعد فاصله بین جوامع معیارهای نظام ارزشی‌ هر جامعه متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی آن جامعه مشخص می‌گردید و بعضا در برخی جهات این نظام‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی داشتند و اکنون نیز علی رغم گسترش جوامع و ارتباطات‌ فردی با یکدیگر و کاهش ابعاد جغرافیایی، این تفاوت‌ها بعضا به قوت‌ خود باقی است و یکی از دلایل برخوردها و مباحث و مجادلات بین جوامع نیز در حقیقت برخورد همین نظام‌های ارزشی‌ و اخلاقیات جوامع است که روی آنها حساسیت و مقاومت نشان می‌دهند. آنچه از این مقدمه منتج می‌شود آن است‌ که دو پدیده، “اخلاق‌” و “حسابداری‌” از دیرباز نیاز اساسی انسان برای زیستن‌ در کنار یکدیگر در جامعه مدنی بوده‌ است و تاکنون نیز این دو عنصر اساسی‌ قوت و اثر خود را حفظ نموده‌اند، ولی آیا هریک از این دو می‌توانند به تنهایی عامل‌ تعدیل ارتباطات اجتماعی گردند؟ کدام یک بر دیگری ارجح است و یا وجوه‌ مشترک این دو پدیده کدام است؟ در این‌ رابطه نقش و وظایف متولیان امر حسابداری و بالاخص حسابرسان با توجه به شرایط و اوضاع‌ و احوال کنونی از مواردی دیگری است (صادقی،1387).

2-4- معانی و کاربردهای اخلاق
دهخدا در لغتنامه، اخلاق را جمع خلق و خوبیها و علم اخلاق را دانش بد و نیک خوبیها تعریف کرده است، و آنرا یکی از سه بخش فلسفه یا حکمت عملیه میداند که عبارت است از تدبیر انسان نفس خود را یا یک تن خاص را.
دائره المعارف های معتبر به زبان انگلیسی غالبا علم اخلاق را رشته ای از فلسفه می دانند که به مطالعه و ارزیابی درباره خوب و بد و درست و نادرست اعمال و رفتار انسان در پرتو فضایل اخلاقی می پردازد و نظریه ای عمومی درباره چگونه زیستن ارایه می کند. در اغلب این منابع، اخلاق به سه شاخه اخلاق تحلیلی یا فرا اخلاق، اخلاق هنجاری یا دستوری و اخلاق کاربردی تقسیم می شود(علی مدد، 1389).
در کتاب فلسفه اخلاق مصباح یزدی چهار معنی و کاربرد را برای اخلاق ذکر کرده-اند که عبارتست از:
1) صفات راسخ انسان: رایج ترین و شایع ترین کاربرد اصطلاحی اخلاق در بین اندیشمندان و فیلسوفان اسلامی، عبارت است از صفات و هیأت های پایدار نفس که موجب صدور افعالی متناسب با آنها به طور خود جوش و بدون نیاز به تفکر و تأمل از انسان می شوند.
2) صفات نفسانی: گاهی منظور از اخلاق در اصطلاح اندیشمندان، هرگونه صفت نفسانی است که موجب پیدایش کارهای خوب یا بد می شود، چه آن صفت نفسانی به صورت پایدار و راسخ باشد و چه به صورت ناپایدار و غیرراسخ.
3) فضایل اخلاقی: گاهی نیز واژه اخلاق صرفاً درمورد اخلاق نیک و فضایل اخلاقی به کار می- رود. مثلاً وقتی گفته می شود «فلان کار اخلاقی است» یا «دروغ گویی کار غیراخلاقی است» منظور از اخلاق، تنها اخلاق فضیلت است.
4) نهاد اخلاقی زندگی: اخلاق در این اصطلاح، در عرض مسایلی چون هنر، علم، حقوق، دین و… قرار دارد و در عین حال متفاوت با آنها به کار برده می شود. (مصباح یزدی، 1382).

2-5- اخلاق حرفه‌اي
اخلاق حرفه ای رشته ای از اخلاق کاربردی، حاوی نظام ارزشی و باورهای جمعی صاحبان یک حرفه است که بر چگونگی رفتار، اعمال و مسئولیت های اعضای آن حرفه در مقابل جامعه، در مقابل یکدیگر و در مقابل اشخاصی که از خدمات شاغلین در حرفه استفاده می کنند، حاکمیت دارد(علی مدد، 1389).
در ابتدا مفهوم اخلاق حرفه‌اي به معناي اخلاق کار و اخلاق مشاغل به کار مي‌رفت. امروزه نيز عده‌اي از نويسندگان اخلاق حرفه‌اي، از معناي نخستين اين مفهوم براي تعريف آن استفاده مي‌کنند. اصطلاحاتي مثل معادل اخلاق کاري10 يا اخلاق حرفه‌اي11 در زبان فارسي است(کاشانی،1387).
از محققان مختلف تعارف متفاوتی از اخلاق حرفه‌اي ارائه شده است:
– اخلاق كار، متعهد شدن انرژي ذهني و رواني و فيزيكي فرد يا گروه به ايده جمعي است در جهت اخذ قوا و استعداد دروني گروه و فرد براي توسعه به هر نحو(کادزیر12،2009).
– اخلاق حرفه‌اي يکي از شعبه‌هاي جديد اخلاق است که مي‌کوشد به مسائل اخلاقي حرفه‌هاي گوناگون پاسخ داده و براي آن اصولي خاص متصور است(هارتوگ13وهمکاران،2011).
– اين اخلاق، دربرگيرندة مجموعه‌اي از احكام ارزشي، تكاليف رفتار و سلوك و دستورهايي براي اجراي آنهاست(پورحسینی،1389).
– اخلاق حرفه‌اي عبارت است از مجموعه‌اي از قوانين كه در وهلة اول از ماهيت حرفه و شغل به دست مي‌آيد(حسینیان،1381).
– اخلاق حرفه‌اي، به منزلة شاخه‌اي از دانش اخلاق به بررسي تكاليف اخلاقي در يك حرفه و مسائل اخلاقي آن مي‌پردازد و در تعريف حرفه، آن را فعاليت معيني مي‌دانند كه موجب هدايت فرد به موقعيت تعيين‌شده همراه با اخلاق خاص است(فرامکی،1391).
و در این میان در تعريف اخلاق حرفه‌اي به موارد زير اشاره شده است:
1) اخلاق حرفه‌اي رفتاري متداول در ميان اهل يک حرفه است.
2) اخلاق حرفه‌اي مديريت رفتار وکردار آدمي هنگام انجام‌دادن کارهاي حرفه‌اي است.
3) اخلاق حرفه‌اي رشته‌اي از دانش اخلاق است که به مطالعة روابط شغلي مي‌پردازد.
در بيشتر تعريف‌هايي که از اخلاق حرفه‌اي شده است، دو ويژگي ديده مي‌شود:
الف) وجود نگرش اصالت فرد و فرد گرايي؛
ب) محدودبودن مسئوليت‌ها و الزامات اخلاقي فرد در شغل، كه به نظر مي‌رسد
اين نگاه به اخلاق حرفه‌اي، نوعي تحويلي‌نگري و تقليل دادن اخلاق حرفه‌اي است، زيرا هويت جمعي و سازماني در نهادهاي مشاغل در کسب وکار، بسي فراتر از شغل فردي اشخاص است. با توجه به همين ديدگاه بود که در اين اواخر نيز بحث از اخلاق حرفه‌اي در منابع مديريتي و بيشتر در آثار و مباحث مربوط به مديريت منابع انساني مطرح ‌شد .
اخلاق و رفتار حرفه‏ای قاعدتا در شاخه اخلاق کاربردی قرار می‏گیرد و حاوی یک نظام ارزشی است که براساس آن، بد و خوب و درست و نادرست رفتار صاحبان یک حرفه تعریف و بیان می‏شود. برای روشن شدن این تعریف باید به دو سؤال پاسخ داده شود. سؤال‏ اول این که مراد از حرفه چیست و سؤال دوم این که به چه کسانی‏ حسابدار حرفه‏ای گفته می‏شود؟ در مورد سؤال اول باید گفت که‏ تعریف یگانه‏ای از حرفه که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد. اما کمیته اخلاق حرفه‏ای فدراسیون بین‏المللی حسابداران‏ در آئین رفتار حسابداران حرفه‏ای‏، این خصایص را برای حرفه‏ برمی‏شمارد:
پای‏بندی اعضا به آئین رفتار و باور آنان به نظام ارزشی مشترکی‏ که توسط مرجع اداره کننده حرفه وضع می‏شود، وپذیرش وظیفه و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی روش پژوهش، آزمون فرضیه، روش شناسی پژوهش، دوره کارشناسی Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی حسابداران، اخلاق حرفه‌ای، نظام ارزشی، منافع عمومی