پایان نامه با کلمات کلیدی مسئولیت اجتماعی، باشگاه های فوتبال، رضایتمندی

دانلود پایان نامه ارشد

اولین کسی بود که در رابطه با مسئولیت اجتماعی نوشت، اما قبل از اینکه کارنگی کتابش را به عنوان «انجیل ثروت» منتشر کند باشگاه های فوتبال وجود داشتند و بسیاری از آنها در جامعه مشارکت داشتند. اولین باشگاه های فوتبال در جوامع انگلیسی و سپس در اروپا توسط کلیسا ها، شرکت ها و مدارس همگانی پایه گذاری شدند(میسون71، 1981).
2-16-1- فوتبال و کلیسا
از نظر کلیسا ها، فوتبال عالی ترین راه برای کمک به پسران بی خانمان بود. آنها بچه ها و نوجوانان را از خیابان ها به کلیساها می آوردند. باشگاه های فوتبالی مثل اورتون، استون ویلا، فولهام یا ساوثهمتون که کلیسا ها آنها را پایه گذاری کردند، باشگا ه هایی بودند که در ترکیب تیم خود از پسران بی خانمان استفاده می کردند(باسنوین72، 2006). با بازی در باشگاه های کلیسا، پسران بی خانمان غذایی برای خوردن پیدا می کردند و از امکان داشتن فعالیت های اجتماعی با دیگر افراد برخوردار می شدند و می توانستند خود را در گروهی از افراد کامل کنند. آنها همچنین یاد می گرفتند که چطور بخوانند و بنویسند؛ شانسی که آنها هرگز از زندگی در خیابان به دست نمی آورند(روسکا 2014) .
2-16-2- شرکت ها و فوتبال
شرکت ها تیم های فوتبال خود را برای سرگرم کردن کارمندان شان در سال 1877 تاسیس کردند(شولز 732000). در عصر انقلاب صنعتی بریتانیا، کارگران که هیچ وقت آزادی برای خود نداشتند زندگی سختی داشتند. کارکردن سخت بود و امکانات کارکنان بخش صنعتی برای سرگرم شدن مسستی در میخانه ها بود. تشکیلات اقتصادی متوجه خطر جامعه کارگران الکلی شدند و در جستجوی راه حلی برای کمک به کارگران برای دورماندن از مشروبات الکلی و استفاده بهتر از اوقات فراغت شان پرداختند. به زودی تشکیلات اقتصادی باشگاه های فوتبال که کارگران می توانستند در آن بازی کنند و اوقات فراغت خود را بهتر سپری کنند تاسیس شدند. فوتبال همچنین به تمدد اعصاب کارگران بعد از یک هفته کاری سخت کمک می کرد و یک امتیاز برای کارفرمایان بود، چرا که فوتبال به کارکنان شان نیرو می داد که ظرفیت بیشتری برای روز کاری بعد داشته باشند. اگر رؤسای کارخانه های «وولویچ74» و «نیوتن هیث لنکشایر75» از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر نبودند، احتمالا باشگاه های امروزی آرسنال76 و منچستر یونایتد77 وجود نداشتند. باشگاه های فوتبال وست هام یونایتد78 که در سال 1895 در لندن تاسیس شد، مثالی ویژه است که رابطه بین مدیریت و کارکنانی که اعتصاب کرده بودند را اصلاح کرد(باسنوین79، 2006) .
2-16-3- مدارس همگانی
مدارس همگانی از اولین مکان هایی بودند که فوتبال سازمان دهی شده در آن بازی شد. اگر چه در ابتدا بی ربط به نظر می رسید، اما مسئولان مدارس خیلی زود متوجه قدرت فوتبال برای دور نگه داشتن شاگردان از اعتیاد های خطرناکی مثل اعتیاد به مستی و اعتیاد به سیگار شدند و با کمک آموزش به آنها ظرفیت آنها را نسبت به خود و جامعه اطرافشان بالا بردند و این سببی برای رسیدن به درک بهتری از جامعه شد و عزت نفس آنان را بهبود بخشید. به این ترتیب فوتبال به عنوان یک ورزش پذیرفته شد و در کلاس های تربیت بدنی مدارس اجرا شد. مثال های ذکر شده نشان می دهد که چطور صد سال پیش، حتی قبل از اینکه کارنگی کتاب خود را در خصوص مسئولیت اجتماعی بنویسد، از قدرت فوتبال برای ایجاد شرایط بهتر زندگی و کار، برای کمک به فقرا و محصلان استفاده شده است. چیزی که بعد از آنها به جا مانده است، باشگاه های فوتبال شناخته شده ای هستند که سعی در پیروی از کارهی مؤسسان شان برای بهبود جامعه دارند(روسکا 2014).

2-17- اهمیت و ضرورت مسئولیت اجتماعی در باشگاه های فوتبال
مسئولیت اجتماعی بخشی از حرفه اخلاقی باشگاه فوتبال است. نویسندگان و مؤلفان بسیاری مأموریت یک سازمان را با اخلاقیات پیوند می دهند و آن را به عنوان سه فاکتور اقتصادی، محیطی و اجتماعی ربط می دهند. لازم به ذکر است که هدف اصلی یک باشگاه فوتبال افزایش آسایش و رفاه خود چه در غالب موفقیت در زمین بازی و چه در فعالیت های خارج از زمین بازی اش است. ذکر این موضوع مهم است که رفاه یک باشگاه فقط سابقه تیم نیست، بکه ثبات مالی، تکنیکی و تجاری آن تیم را هم شامل می شود.
تلاش شدید برای رسیدن به موقعیت ورزشی و عملکرد حرفه ای برتر باعث شده است که بسیاری از باشگاه ها علاقه ی چندانی به اخلاقیات نشان ندهند. بسیاری از باشگاه ها به دنبال کسب جوایز، پول و هوادار هستند و از این موضوع غافلند که این اهداف به واسطه گرایش فعالیت های باشگاه به مسئولیت اجتماعی قابل دستیابی هستند(وان، میلنیک، راسل، پیس، 2001). داشتن عملکرد خوب و افزایش هوادار مهم هستند اما یک باشگاه فوتبال با این هدف که در برابر اجتماع مسئول باشد، نباید فقط با استاندارد های ورزشی و اقتصادی توجه کند بلکه باید به استاندارد های اخلاقی، اجتماعی و معنوی هم توجه کند(روسکا 2014).
2-18- تاثیر باشگاه های فوتبال بر جامعه
اصول مسئولیت اجتماعی روی این واقعیت تاکید دارد که باشگاه های فوتبال باید متوجه تأثیر خود بر جامعه باشند و در برابر جامعه مسئولیت پذیر باشند. وادوک80 (2004) براین باور است که مسئولیت اجتماعی به توصیف رابطه یک سازمان با مردم و ذینفعان آن می پردازد. با انجام فعالیت های مسئولیت اجتماعی، باشگاه فوتبال ارتباطش را با شهروندان اجتماع قوی تر می کند(وین81، 2007). و در نتیجه حمایت هواداران از باشگاه ها بیشتر می شود.یکی از مهم ترین ارجاعات مسئولیت اجتماعی برای باشگاه فوتبال همین حمایت افزایش یافته هواداران است که پس از طی یک مسیر طولانی، باشگاه می تواند از طریق فروش بیشتر و بهتر به هواداران درآمد بیشتری کسب کند. از طریق مسئولیت اجتماعی، باشگاه های فوتبال می توانند به پیشرفت جامعه ای که به آن تعلق دارن کمک کنند. این پیشرفت می تواند در زمینه های اقتصادی، محیطی و اجتماعی رخ دهد(روسکا 2014). هواداران یک باشگاه عمدتا به اجتماعی که شهر، ناحیه، کشور و یا حتی قلمرو بین المللی باشد تعلق دارند. باشگاه فوتبال سعی در حمایت هواداران دارد که یکی از راه های توجه به هواداران و حمایت از آنها توجه به مشارکت اجتماعی است(روسکا 2014).

2-19- کنفدراسیون فوتبال آسیا و مسئولیت اجتماعی (82AFC)
مفهوم مسئولیت اجتماعی AFC از «امر خیریه» به مسئولیت پذیری تکامل یافته است. به منظور تحقق این آرمان، AFC کمیته دائمی مسئولیت پذیری را در سال 2008 و بخش مسئولیت اجتماعی را در سال 2009 ایجاد کرد. در نتیجه AFC تعریف روشنی از استراتژی مسئولیت اجتماعی خود دارد، و از حیطه های تمرکز فعالیت های آن همانطور که در برنامه رویای آسیا83 بیان شده است، تعهد جدید فوتبال به توسعه و گسترش اجتماعی است. رویکرد راهبردی به رؤیای آسیا شامل ایجاد مجموعه ای از برنامه ها است که باید توسط AFC و شرکایش با استفاده از مسابقات و محبوبیت فوتبال به عنوان زمینه ای حمایتی و همچنین جذب حامیان مالی از جامعه و ترکیب ذینفعان اجرا شود. کمیته مسئولیت اجتماعی کنفدراسیون آسیا از اعضای اختصاصی تشکیل شده است که برنامه های مسئولیت اجتماعی را به اجرا در می آورند.فوتبال ابزاری قوی برای مقابله با برخی چالش های امروزی است AFC متعهد شده است که به مردم در تحقق رؤیاهایش کمک کند.84.
کمیته مسئولیت اجتماعی به گسترش برنامه هایی کمک می کند که این برنامه ها برای افراد جامعه فرصت هایی ایجاد می کند تا به رویاهایشان از طریق فوتبال دست یابند. این کمیته با یجاد فرهنگ فوتبال برای جوانان و بازیکنان، مسئولیت اجتماعی را به یک فعالیت پایدار و مادام العمر تبدیل می کند که این فرهنگ به خانواده ها و جامعه نیز منتقل می شود. برنامه های مسئولیت اجتماعی باید در راستای چشم انداز راهبردی AFC بوده و در اختیار اعضای AFC قرار گیرد. رؤیای آسیا برجسته ترین پروژه بخش مسئولیت اجتماعی AFC است که دربرنامه هایی که در شش حوزه فعالیت دارند تمرکز می کند. این حوزه ها عبارتند از :
1) فقر
2) آموزش
3) توسعه سلامتی و بهداشت و مبارزه با بیماری ها
4) ایجاد صلح
5) محیط زیست(زیمبالیست85، 2003).

2-19-1- رؤیای آسیا
فوتبال محبوب ترین ورزش در آسیا و در سراسر جهان است. این محبوبیت یک نقش حیاتی به AFC می دهد که در گسترش فرهنگ و تجارت نقش داشته باشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا تمام فدراسیون های عضو خود در سراسر آسیا را متعهد به اجرای فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی در فوتبال کرده است. «رویای آسیا» نام فعالیت های مسئولیت اجتماعی کنفدراسیون فوتبال آسیا است و این موضوع نشان دهنده تعهد AFC به توسعه اجتماعی است. تعهد AFC به مسئولیت اجتماعی، می تواند تأثیر قابل توجهی به منطقه آسیا داشته باشد. هواداران، بازیکنان، بازرگانان و اعضای دولت می تواند به وسیله AFC تحریک شوند و در آینده آسیا سهم داشته باشند. AFC به جوانان کمک می کند تا به رؤیاهای خود دست یابند، آنها ممکن است به بزرگترین مهاجم یا دروازبان جهان تبدیل شوند، همچنین از طریق AFC به آنها کمک خواهن کرد تا مهارت های با ارزش زندگی را گسترش دهند و در راوابط اجتماعی و کاری خود مؤثرتر باشند86 .کنفدراسیون فوتبال آسیا به منظور گسترش رؤیای آسیا، ترویج و ایجاد آگاهی از رؤیای آسیا و تشویق همکاری به منظور جذب کمک ها بیشتر جایزه رؤیای آسا را تعیین کرده است. افراد شرکت ها و سازمان های غیر دولتی فعال در امور اجتماعی واجد شرایط دریافت این جایزه هستند. این جایزه نشان دهنده اهمیت مسئولیت اجتماعی است که به افرادی که فرهنگ مسئولیت اجتماعی را گسترش می دهند احترام می گذارند. افراد زیر واجد شرایط دریافت این جایزه هستند.
• افرادی که با استفاده از فوتبال به گسترش اجتماعی کمک می کنند
• افرادی که اهمیت مسئولیت اجتماعی را بر جسته می کنند
• افرادی که فرهنگ اهداء و بخشش را ترویج می دهند
• کسانی که فوتبال را به عنوان ابزاری با ارزش برا تغییر اجتماعی برجسته می کنند
• کسانی که نقش مؤثری از خود نشان دهند.
2-20- رضایتمندی87
رضایتمندی مشتری یک ارزیابی جامع و کلی بر اساس تجارب مشتریان با شرکت است، و یک شاخص بنیادی برای عملکرد گذشته، حا و آینده شرکت می باشد(گالبرس88، 2010). رضایت مشتری به عنوان ارزیابی کلی که بر اساس تجارب کلی مشتری در خرید و مصرف کالاها و خدمات در طول زمان حاصل می شود تعریف شده است(لو، باتاچاریا89، 2006).
در ادبیات بازاریابی رضایتمندی مشتری به عنوان بخش مهمی از استراتژی شرکت تشخیص داده شده است، و محرک کلیدی سود و ارزش بازار شرکت در طولانی مدت است(همان منبع).
اولیور (1997) رضایتمندی مشتری را اینگونه تعریف می کند «قضاوتی است در مورد ویژگی محصول یا خدمات یا خود محصول یا خدمات که سطوح لذت بخشی از عملیات مربوط به مصرف را فراهم می کند». با توجه به شواهد تجربی و تئوری، برای مشتریان ورزشی (تماشاگران و هواداران) نیز به کار می رود(ون لیون، کویک، دانیل90، 2002).
یکی از کلیدهای موفقیت سازمان، رضایت مشتری است. رضایتمندی مشتری در صداقت و وفاداری او منعکس می شود. کلید و عامل حفظ و نگهداری مشتریان، توانایی شناخت عوامل رضایت و نارضایتی مشتریان است. مشتریان راضی به مدت طولانی تری نسبت به ساززمان وفادار خواهند بود، درباره سازمان به شکل مطلوبی صحبت می کنند و نسبت به قیمت ها حساسیت کمتری نشان می دهند(استولد91، دیتمور، برانولد، به نقل از قاسمی، کشکر، قلعه، 1388).
رمز موفقیت شرکت در نگهداری مشتری این است که «رضایت مشتری» تأمین شود. مشتری راضی برای مدت زیادی نسبت به شرکت وفادار می ماند، محصولات بیشتری می خرد، درباره محصولات شرکت پیام های خوشایندی به دیگران می دهد، درباره کالا و خدمات دیدگاه ارزنده ای ارائه می کند و در مقایسه با خدماتی که باید به مشتریان جدید عرضه نمود، هزینه کمتری بر سازمان تحمیل می کند(کاتلر، به نقل از فروزنده، 1385). بنابراین، معقول است که شرکت به طور منظم میزان رضایت مشتری را اندازه بگیرد و بکوشد چیزهایی بیش از انتظار مشتری به وی ارائه کند و تنها به برآوردن انتظارات وی اکتفا نکند(کاتلر،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی مسئولیت اجتماعی، باشگاه های فوتبال، سازمان های ورزشی Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی مسئولیت اجتماعی، رضایتمندی، رضایت مشتری