پایان نامه با کلمات کلیدی فرهنگ اصطلاحات، عرفان اسلامی، امام صادق

دانلود پایان نامه ارشد

سوم، 1387.
100. الفيروزآبادي، محمد بن يعقوب بن سراج، القاموس المحيط، الجزء الرابع، تحقيق: محمود مسعود احمد، لبنان، بيروت، صيدا، المكتبة العصرية، 1430ق.
101. فيض كاشانى، ملا محسن، الأصفى فى تفسيرالقرآن، تحقيق: محمدحسين درايتى و محمدرضا نعمتى، قم، دفتر تبليغات اسلامى، اول، 1418 ق.
102. فيومي، احمدبن محمد بن علي المقريء، قاموس المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، بيروت، دارالفكر، 1425-1426 ق.
103. قاسم بن محمد بن على، م 1029 ق، الأساس لعقائد الأكياس،‏ تعليق: محمد قاسم عبد الله، صعده، مكتبة التراث الإسلامي، سوم‏، ‏1421 ق‏.
104. قدردان قراملكي، محمد حسن، معجزه در قلمرو عقل و دين، قم، بوستان كتاب، اول، 1381.
105. قرشى، سيد على اكبر، قاموس قرآن، تهران، دار الكتب الإسلامية، ششم، 1371، ج‏6، ص 104.
106. القشيري، ابوالقاسم، الرسالة القشيرية، قم، بيدار، 1374.
107. قمي، شيخ عباس، مفاتيح الجنان، زيارت امين الله، قم، بلاغت، 1378.
108. قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، تحقيق: حسين درگاهى، تهران، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى، اول، 1368.
109. قيصري رومي، محمد داوود بن محمود، رسائل قيصري، تصحيح: سيد جلال الدين آشتياني، تهران، مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، دوم، 1381.
110. ـــــــــــ ، شرح فصوص الحكم، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ اول، 1375 ش.
111. كاشاني، عبدالرزاق جلال الدين(مولانا عبدالزاق كمال الدين)، اصطلاحات الصوفية، صححه و علق عليه: مجيد هادي زاده، تهران، حكمت، اول، 1381، 1423 ق.
112. ـــــــــــ ، لطائف الاعلام، تهران، ميراث مكتوب، 1379.
113. كاشانى ملا فتح الله، تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين، تهران، كتابفروشى محمد حسن علمى، 1336.
114. كلاباذي، ابوبكرمحمد، التعرف لمذهب اهل التصوف، تهران، اساطير، اول، 1371.
115. كلانتري، ابراهيم، فوق طبيعت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، اول، 1389.
116. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 329 ق، الكافي(ط- الإسلامية) ‏محقق و مصحح: على اكبر غفارى و محمد آخوندى، 8جلدي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ق‏.
117. كياني، منصور، عارف سازي و معرفت سوزی، نقدي بر ادعاهاي رجبعلي خياط. قم، حسنين، اول، 1386.
118. گروهي از پژوهشگران دفتر پژوهش سهروردي، فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامی، مقدمه و اصلاحات: سيد حسين نصر، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي، 1388.
119. گوهرين صادق، شرح اصطلاحات تصوف، تهران، زوار، 1383.
120. مترجمان، ترجمهي مجمع البيان فى تفسير القرآن، تحقيق: رضا ستوده، تهران، فراهانى، اول،1360.
121. محمدرضايي محمد، پژوهشي در باب ولايت تكويني انسان ازديدگاه قرآن، فصلنامهي انسان‌پژوهي دينی، سال هفتم، شماره 24، قم، پاييز و زمستان 89.
122. على محمدى، شرح كشف المراد، قم، ‏دار الفكر،‏ چهارم، 1378.
123. محمدي ريشهري، محمد، كيمياي محبت، قم، دارالحديث، سي و هفتم، 1391.
124. مراغى، احمد بن مصطفى، تفسير المراغى، بيروت، داراحياء التراث العربى، بيتا.
125. مرعشى، قاضى نور الله‏، إحقاق الحق و إزهاق الباطل‏، مقدمه و تعليقات از آيةالله العظمى مرعشى نجفى‏، قم‏، مكتبة آية الله المرعشي النجفي‏، اول، 1409 ق.
126. مستعملي بخاري، خلاصه شرح تعرف، متن از كلاباذي، تلخيص از كوشندهاي نامعلوم، تصحيح احمد علي رجايي، تهران، 1349.
127. مشهدى، حائرى، محمد بن جعفر، المزار الكبير (للمشهدي)، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم – ايران، اول، 1419 ق،
128. مصطفوى، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1360.
129. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج 3، ولاءها و ولايتها، تهران، صدرا، دوم، 1362.
130. معين، محمد، فرهنگ فارسي (متوسط)، تهران، امير كبير، 6جلدي، بيست و چهارم، 1386
131. ـــــــــــ ، فرهنگ فارسي، گروه پژوهش و واژهنامه نويسي كتاب پارسه، تهران، كتاب پارسه، چاپ اول، 1387.
132. مغنية، محمد جواد‏، هذه هي الوهابية، بي جا، بي تا.
133. موسوى همدانى، سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه، قم، پنجم،1374.
134. مولوي، جلال الدين محمد بن محمد الحسين البلخي، مثنوي معنوي، به اهتمام رينولدالين نيكلسون، تهران، ارمغان، پنجم، 1384.
135. النبهاني، يوسف بن اسماعيل، جامع كرامات الاولياء، ضبّطه و صححه محمد عزت بيومي، مكتبة التوفيقية.
136. نجفى، سيد محمد باقر، بهائيان،‏ تهران، مشعر، اول،1383.
137. نسفي، عزيزالدين بن محمد، الانسان الكامل، تصحيح و مقدمه: ماريژان موله، ترجمهي مقدمه: سيد ضياءالدين دهشيري، پنجم، تهران، طهوري، 1379،
138. نيشابورى، محمود بن ابو الحسن، إيجازالبيان عن معاني القرآن، تحقيق: دكتر حنيف بن حسن القاسمى، بيروت، دار الغرب الاسلامى، اول، 1415 ق.
139. نيكلسون، رينولدا، تصوف اسلامي و رابطه انسان و خدا، ترجمهي محمدرضا شفيعي كدكني، تهران، سخن، چهارم، 1388.
140. الهجويري، ابوالحسن علي بن عثمان، كشف المحجوب، تصحيح: ژوكوفسكي، تهران، طهوري، دهم، 1387.
141. الهمداني الاسدآبادي، القاضي ابي‌الحسن عبدالجبار بن احمد، الإملاء، المغني في ابواب التوحيد و العدل، تحقيق: محمود الخضري، محمود محمد قاسم، ابراهيم مدكور، طه حسين، القاهرة، الدار المصرية التاليف و الترجمة، 1385 ق، 1965 م.
142. يوسف‌پور، محمد‌كاظم، نقد صوفي، تهران، روزنه، اول، 1380.
***
**
*

Abstract
The miracles of saints is an order that although in Gnosticism due to the value of knowledge for some times is not been finally but it seems that problem usually Gnosticism subject to the hardship must be heard from the outlet of Quran and custom language.
The miracles of saints has the similar meaning with the miracles of prophet and saint. The rank is higher than prophethood and anyone with this fine works although in many of books of Gnosticism. The chapter itself has appropriate but to this section of inquiry means base of Quran that was not yet given(done). The performer of miracles is Goodadiate man who has the knowledge of gurding in the second tour from the fourth tour is spiritual but not as self ruling and from itself that according to the commandment and power is blessed by God. Miracle of prophet is delivered and toghether with demand but the miracle is from the saints of God and is not requested. In summary Gnosticismes and philosophers and theologians of different islamic religions have admitted this commandment. Pedicels and stairs of scale arriving to this formative in the holly Quran karim. Submissiob means comprehensive and acquaintancy result of the slavery that to the part name from a knowledge of the book. All book knowledge and Gods names to that referred. This scale toward him gives nearness to God. Holly traveller to the position of formative authority and then religious. He is the presen trench conduit of God among creation and on that creation and He who is the authoritys possessor holder in this feature the powerful of doing unusual work. On that time that he will become vicegerent of God olmaight. The miracle is from the viewpoint of Quran. Perhaps this great book put into self many samples with different kinds but all of them are known by to Gods permission and doesn’t know unity of God and distance between creator and creature is in finte. In summary Quran gives remedy until others can also do what Christ was doing. Although there is not measure in anyplace of Quran never the miracle at recognition viewpoint. These and fine works between speech that all of its qustions were brought to revelations presence and its find answer in its limit found its answer is things that conversed this reaserch to the unique in this subject.
Keywords: miracle، authority، saint، Submissiob، part of knowledge of the book، knowledge all of the book، learning of the names، substitutionary، forms of unusual work.

Ministry of science and research
University of religion and Islamic sects Private
University of Islamic of thought

Final paper for the masters Program in Sufism and Islamic mysticism

The Quranic foundation´s of miracle of the saint´s

Supervising professor:
Doctor qasem javadi

Advising professor:
Doctor reza elahimanesh

Writer:
Mohammad ansari asl

September 2112

1. سعدي، مصلح بن عبدالله، بوستان، با استفاده از نسخهي تصحيح شده محمدعلي فروغي (ذكاءالملك)، تهران، اقبال، چهارم، 1368، ديباچه: ص7.
2. البحراني، السيدهاشم بن سليمان، مدينة معاجزالائمه الاثني عشر و دلائل الحجج علي البشر، تحقيق: الشيخ عزة الله المولايي الهمداني. موسسه المعارف الاسلاميه. الطبعه الاولي.1413 ق.
3. النبهاني، يوسف بن اسماعيل، م 1350 ق، جامع كرامات الاولياء، ضبّطه و صححه محمد عزت بيومي، مكتبة التوفيقية، ص10 تا 99.
4. ابن تيميه، تقي الدين، المعجزة و كرامات الاولياء، دراسة و تحقيق: مصطفي عبدالقادر عطا، بيروت، دار الكتب العلميه، 1405ق، 1985 م.
5. همو، الفرقان بين اولياء الرحمن و اولياء الشيطان، بيروت، دار الكتب العلميه، 1402 ق.
6. استعلامي، محمد، حديث كرامت، تهران، سخن، 1388.
7. عطار، فريدالدين، تذكرة الاولياء، تهران، پيمان، پنجم، 1387.
8. ابن منور، محمد، اسرار التوحيد في مقامات الشيخ ابي سعيد، مقدمه، تصحيح و تعليقات: محمدرضا شفيعي كدكني، تهران، پنجم، آگاه، 1381.
9. شهبازي، ايرج، سبع هشتم، علياصغر ارجي، قزوين، سايهگستر، اول، 1387.
10. سبحاني، جعفر، ولايت تشريعي و تكويني از ديدگاه علم و فلسفه، قم، مؤسسهي امام صادق«عليه السلام»، دوم، 1385.
11. محمدرضايي محمد، پژوهشي در باب ولايت تكويني انسان ازديدگاه قرآن، فصلنامهي انسان پژوهي دينی، سال هفتم، شماره 24، قم، پاييز و زمستان 89، ص5 – 17.
12. كلانتري، ابراهيم، فوق طبيعت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، اول، 1389.
13. به تازگي، برگردان ايشان از تفسير كشاف زمخشري به پارسي به بازار دانش عرضه شده است. اهل دانش به اهميت و دقت زمخشري و كشاف و كتب ديگر وي در عرصههاي ادبي آگاهاند و ترجمهي آن تفسير ادبي، به راستي دستي نيرومند در ادبيات عرب را فراميخواند.
14. فرج اله خداپرستي، فرهنگ معارف، انگليسي فارسي. تهران، فرهنگ معاصر، اول، 1385، ص288، فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامي، ص210.
15. همان.
16. جوهرى، اسماعيل بن حماد، الصحاح- تاج اللغة و صحاح العربية، محقق، مصحح: احمد عبد الغفور عطار، ‌لبنان، بيروت‌، دار العلم للملايين، اول‌، 1410 ق، ‌ج 5، ص19 و الرازي، محمد بن ابي بكر عبد القادر. مختار الصحاح، عني بترتيبه محمود خاطر، بيروت، دارالفكر، 1425- 1426ه، 2005 م، ص469.
17. الفيروزآبادي، محمد بن يعقوب بن سراج، القاموس المحيط، الجزء الرابع، تحقيق: محمود مسعود احمد، لبنان، بيروت، صيدا، المكتبة العصرية، 1430ق، 2009م، ص1335 – 1336.
18. الخوري الشرتوني اللبناني، سعيد، أقرب الموارد في فصح العربية و الشوارد، ج 4، قم، دارالاسوة للطباعة و النشر، 1374ش. 1416ق، ص542 – 544.
19. معين، محمد، فرهنگ فارسي، گروه پژوهش و واژهنامه نويسي كتاب پارسه، تهران، كتاب پارسه، چاپ اول، 1387، ص543.
20. در اين زمينه ر. ك به: جعفري محمدتقي. عرفان اسلامي، تهران،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دانشگاه تهران، نهج البلاغه، تحف العقول، ناصر خسرو Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی فرهنگ اصطلاحات، عرفان اسلامی، نهج البلاغه