پایان نامه با کلمات کلیدی صنایع دستی، در بازارهای جهانی، فرهنگ سازی

دانلود پایان نامه ارشد

ببرد.کیفیت بالا، تناسب با ارزش‌های بومی و مذهبی و لحاظ خرده فرهنگ‌ها در عرصه صنایع دستی کشور از مزایای قابل توجه و ویژگی‌های منحصر به فرد صنایع دستی کشور است.توسعه صنایع دستی در کشور باعث اشتغال جمعیت زیادی از نیروی نیازمند به کارمی شود. با تولید و توسعه صنایع دستی در کشورعلاوه بر اینکه عده زیادی مشغول به کار می‌شوند، نوعی فرهنگ سازی وسیعی نیز در جامعه صورت می‌گیرد.وقتی طرحی ملی یا مذهبی از طریق صنایع دستی وارد خانواده‌ای می‌شود، فرهنگ و سنن محل تولید خود را منتقل، معرفی و تثبیت می‌کند و اهالی منطقه جدید نیز آن را می‌پذیرند و از همین طریق فرهنگ سازی وسیعی در جامعه شکل می‌گیرد.
3-4-1 نقش بسته بندی در جامعه
بسته بندی به محافظی اطلاق می شود که به کمک آن سلامت کالای بسته بندی شده پس از تولید تا مرحله مصرف حفظ می شود. بسته بندی افزون بر این حفاظت، نقش دیگری نیز بر عهده دارد و آن شناساندن کالا به خریدار است. بسته بندی مانند پل ارتباطی میان خریدار و کالاست که به وسیله نمایش مناسب و جذاب کالا به آن شخصیت می دهد. صنایع بسته بندی، وظیفه بزرگی را در ماندگاری، حفاظت، نگهداری، سهولت و دوام طی حمل و نقل و انتقال کلیه محصولات به عهده دارند. در ضمن، بسته بندی مناسب و شکیل در بازاریابی و جلب رضایت مشتری نقش بسزایی ایفا می کند که این موضوع هم در بازار داخلی و هم در امر صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
4-4-1 نقش بسته بندی در صادرات
1-4-4-1 بسته بندی نا مطلوب آفت اعتبار کالای ایرانی در بازار جهانی
یک بسته‌بندی شکیل و کارآمد می‌تواند نبض بازار جهانی را در دست بگیرد؛ محصولی كه با هزینه و رنج بسیار در کشور تولید می‌شود باید بسته‌بندی مطلوب و جذابی داشته باشد تا به مقصد برسد و در بازارهای جهانی شهرت کسب کند، امابسته‌بندی زیرمجموعه هنر بازاریابی است كه نشانگر رشد ساختار تولید و بازار هر کشوری به شمار می‌رود، از این رو بسته بندی نامطلوب آفت اعتبار کالای ایرانی در بازارهای جهانی شده است. بسته بندی محصولات راز طلایی رشد صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود، عمده محصولات به دلیل نامطلوب بودن فرآوری و بسته‌بندی نه تنها با عرضه‌ فله‌ای ارزآوری‌شان كاهش یافته بلكه روز به روز جایگاه صادراتی خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند و با نام و برند كشورهای دیگر در بازار جهانی عرضه می‌شوند.
2-4-4-1 بایدها و نباید ها در بسته بندی صادراتی
ويژگيهاي تاثير گذار در يك بسته بندي براي جلب نظر مشتريان و همچنين راحتي مصرف كننده و متمايز در بين بسته بندي های صادراتي مي تواند در بازاريابي كالاها مفيد باشد. به فيزيك ز يباي آن، مقاومت بسته بندي، هندسه بسته بندي، درج اطلاعات دقيق بر روي بسته و مشخصات آن توجه زیادی باید کرد، این مسئله در جهت آشنائي بيشتر مردم با آن كالا و بالا رفتن فروش و رضايت مشتري كمك به سزائي مي نمايد.
3-4-4-1 ويژگيهايي كه در يك بسته بندي صادراتي بايد رعايت شود
شكل هندسي مناسب براي حداقل فضاي اشغالي در زمان چيدمان
كاهش هزينه هاي بسته بندي و حمل و نقل در حد امكان
چند منظوره بودن بسته و قابليت مصرف بسته براي مصارف ديگر و دفعات بيشتر
توجه به بسته بندي هاي مشابه رقيب در بازار
استفاده بهينه از فضا و كاهش حجم بعد از مصرف
توجه به حفاظت كالا
توجه به عرف و آداب و رسوم جامعه و فرهنگ و الگوي مصرف مشتريان
هماهنگي فرم و رنگ در بسته بندي هاي صادراتي با محصول
4-4-4-1 وفاداری مشتریان به نام تجاری محصول
وفاداري مشتريان، امروزه، كليد موفقيت تجاري محسوب مي شود. با افزايش وفاداري مشتريان سهم بازار و ميزان سوددهي بنگاه اقتصادي بالا مي رود. درک بازار با برنامه ريزي و اتخاذ استراتژي هاي مناسب جهت وفادار كردن مشتريان و افزايش نرخ وفاداري آنها، منافع بلندمدت براي بنگاه هاي اقتصادي به وجود مي آورد. با پيشرفت فناوري و رقابتي تر شدن شرايط بازار در بخش هاي مختلف توليدي و خدماتي، مشتري وفادار به عنوان سرمايه اصلي محسوب مي شود.
نام هاي تجاري از زمره با ارزش ترين دارايي ها محسوب مي شوند که باعث افزوده شدن ارزش نهايي محصول مي شوند و در حال نفوذ به زندگي شخصي افراد هستند و ممکن است ارزش ها، اعتقادات، سياست ها و حتي افراد را تحت تأثير قرار دهند. اهميت ايجاد و حفظ وفاداري مشتري، تبديل به تمرکز اصلي در بازاريابي شده است. سطح بالاي وفاداري مشتريان به نام تجاري باعث ايجاد يک سري مزيت هاي رقابتي و تأثير مثبت بر افزايش درآمد نام تجاري و کاهش هزينه هاي بازاريابي مي گردد.

5-4-4-1 نقش بسته بندی در محیط
1-5-4-4-1 حفظ و نگهداری کالا
حفظ و نگه داری کالا یکی از مهمترین خواص بسته بندی است و باعث حفظ کالای داخل آن می شود تا سالم به دست مصرف کننده برسد.
2-5-4-4-1 جذابیت و زیبایی
جزو عوامل تبلیغاتی دربسته بندی می باشد و باعث جلب توجه مشتری می شود و شخص را به خرید تشویق می کند و این باعث بالارفتن عرضه و تقاضا می شود و نیز اقتصاد را تقویت می کند.
3-5-4-4-1 جلب توجه مشتری
جزء مراحل اولیه تأثیر گذاری و باعث می شود که یک بسته در میان بسته های دیگر خود را بیشتر نشان دهند.
4-5-4-4-1 ایجاد علاقه
بعد از جلب توجه باعث می شود که شخص نسبت به آن بسته احساس علاقه کند.
5-5-4-4-1 ایجاد تمایل به خرید 
شخص بعد از ایجاد علاقه، تمایل به خرید پیدا میکند و سعی به خرید آن بسته می کند و فکر می کند به آن احتیاج دارد و تمایل خود را حس می کند.
6-5-4-4-1 تحقق عمل خرید
در نهایت عمل خرید که مهمترین است تحقق پیدا می کند و بسته موفق میشود.
7-5-4-4-1 ارضای خواسته مشتری
بعد از عمل خرید کار پایانی ارضاء خواسته مشتری است.
6-4-4-1 عناصر اصلی در بسته بندی
1-طراحی بسته بندی 
2-هدایت دادن به بسته 
3-رنگ ها 
4-شکل
7-4-4-1معادن فیروزه دنیا
1-7-4-4-1 ایران
مهمترين معدن فيروزه ايران،درشمالشرق ايران ودرنيشابورواقع است که يکى از قديمى ترين معادن دنيا مى باشد . دردیگرنقاط ايران،ازجمله دامغان،کرمان و …….نيزمعادنى وجوددارد .براي هرايراني نام فيروزه تداعي‌گر معدن فيروزه نيشابور است معدني كه پس از 7 هزارسال هنوز چراغي روشن دارد قديمي‌ترين تراش از فيروزه معدن نيشابور مجسمه‌اي به شكل يك گوساله است كه حدود 7 هزار سال قدمت داشته و هم‌اكنون در موزه ايران باستان نگهداري مي‌شود. فيروزه ايراني در دنيا آنچنان شناخته شده است كه براي سنجش كيفيت ساير فيروزه‌ها اين سنگ قيمتي كشور به‌عنوان مقياس به كار گرفته مي‌شود. معدن فيروزه نيشابور در 45 كيلومتري شمال غرب اين شهرستان در جاده قديم سبزوار و در روستايي به نام «معدن» قرار گرفته است. با وجود گذشت هزاران سال از استخراج اين معدن هنوز به‌رغم توسعه علم اكتشاف در ايران اكتشاف معدن فيروزه نيشابور همچنان مسكوت مانده و عملا اقدامي انجام نشده است. اين معدن از گذشته توسط بومي‌هاي منطقه به استخراج رسيده وروش استخراج نيز سينه به سينه در اختيار اهالي روستاي معدن قرار گرفته است.
◄   معدن فيروزه نيشابور :
معدن فيروزه نيشابور در مقطع لاوهاي ناحيه جنوب غار آبداركوه رئيس از جنوب به شمال است.قسمت اعظم فيروزه كه تاكنون استخراج شده از اين واحد است و به‌علاوه اين واحد شديدا تحت تاثير فرسايش سطحي سوپرژن5 قرار گرفته است و مقدار آنيك6 تا 3 درصد است. در بعضي مناطق فيروزه جانشين آپاتيت شده و همچنين درداخل فيروزه رگچه‌ها و دانه‌هاي پيريت و آلونيت ديده مي‌شونديكي از عوامل كنترل‌كننده فرسايش و كاني‌سازي تكتونيك ناحيه است.
تجمع مينراليزاسيون7 فيروزه معمولا در سنگ‌هاي سياه درون‌گير و در مجاورت زون‌هاي دگرساني صورت مي‌گيرد.

تصویر 1-4 مسیرهای دسترسی به معدن فیروزه نیشابور

◄   معدن فيروزه باغو :
اين معدن در فاصله 130 كيلومتري دامغان قرار گرفته است. در اين معدن فيروزه بيشتر در مجاورت گرانوديوريت8 ايجاد شده كه سنگ مزبور را مي‌توان يك سنگ منبع كاني‌سازي فيروزه شناخت. همچنين آپلیت9 های مربوط به گرانوديوريت محتوي دانه‌هاي پراكنده فيروزه بوده و به‌علاوه مجاور اين آپلیت ها داراي فيروزه هستند. دانه‌ها و رگچه‌هاي فيروزه در ناحيه‌اي از توده آذرين دروني كه به‌شدت شسته شده و عمل كائولينيتيزاسيون در آن انجام گرفته به‌وجود آمدهاست.
◄   فيروزه عبدالله گيو :
سنگ ميزبان فيروزه عبدالله گيو همانند فيروزه نيشابور شامل مجموعه‌اي ازسنگ‌هاي آذر آواري نظير تراكيت، تراكيت آندزيت است.
مجموعه سنگ‌ها تحت تاثير فازهاي تكتونيكي مختلف قرار گرفته و معمولا چنين نواحي با شدت خردشدگي بالا، بيشترين تمركزكاني‌سازي را در خود جاي مي‌دهند. بر اين اساس اين ساختارهاي تكنوتیكي به‌عنوان يكي از عوامل كنترل‌كننده كاني‌سازي فيروزه مطرح هستند.

2-7-4-4-1 امریکا
       معادن فيروزه آمريکايى ،در بيابان هاى جنوب غرب آمريکا گسترش داشته ،مهمترين آنها معادن نوادا و آريزونا و نيو مکزيکو مى باشد .فيروزه هاى اين معدن داراى تنوع رنگ از آبى تا سبز و طرح هاى مختلفى در ماتريکس مى باشد.
◄   معدن جواهر آبي :
معدن جواهر آبي در نزديكي كوهستان باتل،گونه مهمي از فيروزه راتوليد مي‌كند كه از آبي تند تا سبز تيره كه با يك شدت با هم تركيب شده‌اندو به‌طور نامنظم در ماتريكسي پراكنده‌اند. هنگامي‌كه ديگر معادن موجوددر نوادا، كه داراي همان نام معدن جواهر آبي كوهستان باتل بوده و حدودا درسال 1934 توليد خود را آغاز كردند، امروزه بسته هستند، محصول فيروزه معدن جواهر آبي بسيار ارزشمند است. زيرا بسيار خوشرنگ و سخت بوده و همچنين براي كلكسيونرها نيز بسيار مطلوب است.
◄   معدن كاندلاريا:
معدن كاندلاريا يك معدن كوچك در ايالت نوادا است. اين معدن سنگ‌هايي درابعاد بسيار كوچك توليد مي‌كند و تنها در بعضي مواقع از سال فعال است. دراين معدن يك سنگ با كيفيت فيروزه به رنگ آبي تيره با تناوبي از سياه وقهوه‌اي، همراه با ماتريكسي غيررگه‌اي است. فيروزه‌هاي استحصال شده از اين معدن جذاب بوده ولي به‌دست آوردن آن تا حدودي مشكل است. زيرا در بسياري اوقات، مقدار در دسترس اين فيروزه اندك بوده و از اين رو يكي از سنگ‌هاي بسيار مطرح براي كلكسيوني شدن است.
3-7-4-4-1افغانستان
چهار معدن مهم فیروزه این کشور یعنی معادن پنجشیر، یاقوت جگدلک، لعل بدخشان و نورستان بشکل غیر فنی استخراج شده به بازار هندوستان و مارکیت پاکستان بفروش می‌رسد.

2.گردآوری اطلاعات:
1-2 شناسایی سنگ فیروزه
بر اساس نوع، درصد تركيبات و محل تشكيل رنگ‌هايي دارد كه در طيف وسيعي از آبي كم رنگ تا آبي پر رنگ و سبز روشن و در مواردي سبز تيره نمودار مي‌شود. جلاي آن واكسي يا چيني و سختي آن 5 الي 6 است كه هر چه ميزان آب در ساختمان آن افزايش يابد از سختي آن كاسته مي‌شود.

تصویر2-1 نمونه ای ازسنگ فیروزه
2-2 دسته بندی فیروزه از نظر سنگ
جزو سنگ های نیمه قیمتی است، ولی فیروزه عجمی درجه یك نیشابور قیمتش با برلیان برابری می كند.

3-2 تقسیم بندی فیروزه نیشابور
به صورت کلی تقسیم بندی های مختلفی برای فیروزه نیشابور می توان در نظر گرفت . این تقسیم بندی ها می تواند بر اساس خواص مختلفی از جمله رنگ ، خواص فیزیکی ، شکل ظاهری ، نحوه استخراج ، کیفیت و ارزش سنگخام فیروزه ، نوع و شکل فیروزه تراشیده و … باشد . در ادامه به تقسیم بندی های مختلف فیروزه اشاره خواهد شد .
1-3-2 انواع فیروزه نیشابور از نظر نوع ذخیره
به صورت کلی دو نوع ذخیره استخراجی در محدوده معدن فیروزه نیشابور وجود دارد . اول فیروزه موجود در رنگ بکر و دوم فیروزه پلاسری که در اصطلاح محلی به آن « فیروزه خاکی » گفته می شود . فیروزه خاکی به صورت عمده در بخش هایی از رسوبات ناحیه جنوبی معدن فیروزه یافت می شود . این رسوبات از گذشته های دور توسط افراد محلی جهت استحصال فیروزه سنگ جوری می گشته است . ولی امروز به دلایل مختلف از جمله رونق گیری معدن اصلی تقریباً استفاده از این

پایان نامه
Previous Entries تحقیق درمورد امام حسین (ع)، امام حسین، شاه طهماسب Next Entries تحقیق درمورد امام حسین، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)