پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، سازمان ملل، شورای امنیت، اقیانوس هند

دانلود پایان نامه ارشد

،توجه کنند و از ترتیبات مورد نیاز برای کاستن از خطرات دزدی دریایی مطلع شوند (نظافت ،265،1388)
در منطقه سومالی حملات دزدی دریایی برای ربایش کالا و کشتی ها به شدت کاهش یافته است ، این کاهش حملات به علت افزایش عملیات نظامی بر علیه قایق های تندرو و مشکوک ، عملیات زمینی ضد دزدی دریایی ، تخمین ها درست و اندازه گیری های دقیق ، پیشگیرانه بر اساس آخرین توصیه های بهترین شیوه مدیریت پرهیز45 و افزایش نگهبانان مسلح روی عرشه کشتی بوده است . (ICCIMB ,2013,22)
روش کار متداول دزدان دریایی در انجام عملیات دزدی دریایی حمله به کشتیهای حامل کالا در شمال ، شرق و جنوب خلیج سومالی است . (ICCIMB ,2013,22)
آخرین حملات تا نزدیکی کنیا و تانزانیا و سیشل و ماداگاسکار و کانال موزامبیک و تا اقیانوس هند و دریای عرب و نزدیکی عمان و خلیج عمان و غرب خلیج هند و شرق مالدیو دیده شده است . دزدان دریایی سومالی بسیار خطرناک و آماده برای استفاده از سلاح های اتوماتیک و آرپی جی و آتش گشودن بر روی کشتی ها جهت متوقف نمودن آن ها هستند معمولاً دزدان دریایی از “کشتی مادر” برای حمله از به دورترین نقاط خلیج استفاده می کنند این “کشتی مادر” به راحتی لنج ها و کشتی های صیادی را می ربایند .(Lbid,22)
در گذشته دزدان دریایی برای انجام عملیات دزدی دریایی دست به ربودن کشتی های حامل کالاهای تجاری می زدند .
“کشتی مادر” قادر است تا از مسافت بسیار دوری نسبت به حمایت قایق های تندرو وکوچک دزدان دریایی که در صدد حمله به شناور های بی توجه به حرکات این قایق های کوچک ، در حال عبور از مسیر عبور تجاری خود در منطقه هستند ، اقدام و عملیات دزدی دریایی را انجام دهد . (Lbid,22)
بسیاری از حملات از فاصله بیش از 1000 مایل دریایی از سواحل سومالی (بین غرب هند و جنوب سواحل در اقیانوس هند) اتفاق افتاده است . همچنین این دزدان به کشتی هایی که نزدیک سواحل تانزانیا ، کنیا ، سومالی ، یمن و عمان بودند نیز حمله کردند . فرماندهان کشتی آگاهند که تلاش ها برای حمله در و محدوده مشکوک به حمله دزدان دریایی جهت دزدی دریایی ، از منتهی الیه 76 درجه شرقی و در منتهی الیه 26 درجه شمالی و 22 درجه جنوبی (فقط جنوب و تنگه هرمز) اتفاق می افتد ، بنابراین در صورت امکان بایستی کنترل دقیق و کامل روی همه قایق های کوچک ،
لنج ها و شناورهای صیادی انجام شود . (Lbid,22)
کنترل 24 ساعته رادارها نیز بایستی در تمام طول شبانه روز بدون وقفه و در تمام طول زمان عبور از آب های مسیر تردد در این منطقه انجام شود . مشاهده بموقع و مهمتر از آن اندازه گیری و تخمین درست فاصله آنها ، و توجه داشتن به اخطار و هشدار برای ورود به این مناطق به فرماندهان برای فرار ، افزایش سرعت بموقع ، درخواست کمک و همچنین درگیر شدن با دزدان دریایی به خوبی آگاهی داده تا تصمیم گیری درست و بموقع انجام شود . (Lbid,22-23)
استفاده از موانع ورود به کشتی نظیر استفاده از پوشش سیم خاردار نیز بعنوان مانعی در برابر ورود دزدان دریایی محسوب می شود ( حسینی ، 1388، 160) و استفاده پمپ آب روی عرشه برای پاشش آب از روی عرشه و نرده شناور به دریا جهت ایجاد مانع ورود و افزایش کنترل روی عرشه از دیگر راهکارهای مواجهه برای جلوگیری از ورود دزدان دریایی می باشد
(BMPS4, August2011,ISBN: 978 1 85609 505 1, pages 28-33 )
2-9 سایر راهکار ها
2-9-1 مقابله انفرادی کشور ها و دفاع از محمولات بدون کمک نیرو های چند ملیتی و یا کشور های دیگر
بعضی از کشور ها به تنهایی اقدام به اعزام نیرو و ناوگانهای جنگی خود برای حراست از مال التجاره کشتی های حمل کالای کشور خود نمودند که یکی از نمونه های آنها را می توان کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران دانست .
جمهوری اسلامی ایران در 20 دسامبر 2008، اعلام کرد که ناو جنگی خود را به منظور گشت زنی در آب های خلیج عدن و حفاظت از کشتی های باری ایرانی به این منطقه اعزام خواهد کرد (نظافت، 1388،254)
کشور جمهوری اسلامی ایران بدلیل تحریم ها و نگرانی از عدم توجه مناسب و یا عدم پشتیبانی نیرو های بین المللی از کشتی های حامل کالا های ایرانی اقدام به اعزام ، گروه عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شامل ناو خارک و ناوشکن جنگی سبلان جهت حضور در خلیج عدن نمود (تابناک،30 مهر 1389)
2-9-2 حرکت با چراغ خاموش
بعضی از کشتی ها برای فرار از خطر دزدی دریایی در شب با چراغ خاموش در شب حرکت
می کنند متاسفانه این راهکار چندان موثر نیست زیرا همیشه دزدی های دریایی در شب اتفاق
نمی افتد و حملات دزدان دریایی در روز به شدت افزایش یافته است همچنین حرکت با چراغ خاموش ریسک تصادم را افزایش می دهد(MunichRe,2009,9)
2-9-3 تغییر مسیر حرکت بعنوان یک راهکار
رشد دزدی دریایی سبب افزایش هزینه های حمل و بیمه خواهد شد بعضی از شرکت های کشتیرانی برای جلوگیری از خطر دزدی دریایی اقدام پیشگیرانه را برگزیده و مسیر حرکت خود از خلیج عدن را تغییر داده و به سمت دماغه امیدنیک حرکت می نمایند که این تغییر مسیر سبب ایجاد هزینه مازاد حمل و نقل کالا می شود و در نهایت قیمت تمام شده کالا نیز افزایش می یابد. (Alianz , 2009,8)
در حقیقت بعضی از کشورهای اروپایی ، بدلیل عدم اطمینان، مسیر دیگری را انتخاب می کنند. آن ها به روش بازمانده از “واسکو دی گاما” کشتی های خود را با هزینه ای سنگین و راهی طولانی از جنوبی ترین نقطه آفریقا به سواحل شرق آفریقا می فرستند تا از طریق دماغه نیک، راهی آسیا، سرزمین ابریشم، ادویه و میوه های منطقه ای کنند. راهی که توسط فردیناند دو لیسبس و با طرح کانال سوئز باز شد، اماحساب سومالیایی ها را نکرده بود. (حسینی،1388،121) بعبارتی حتی از این مسیر نیز بایستی مراقب دزدان دریایی سومالیایی باشند.

2-10 بخش هفتم : وضعیت دزدی دریایی در حال حاضر
متاسفانه با وجود گشت زنی گسترده در سواحل سومالی، معضل دزدی دریایی هنوز بر طرف نشده است. دلیل این امر عدم تمایل کشورهایی که در منطقه به گشت زنی می پردازند نسبت به محاکمه دزدان دریایی می باشد. اینان از صلاحیت جهانی تعقیب و محاکمه دزدان دریایی استفاده نمی کنند و دزدان دریایی را یا رها می کنند و یا برای محاکمه به کشورهای ثالث میفرستند.(موسوی،1390،387)
همانگونه که قبلا نیز اشاره شد، دفتر دریانوردی بین المللی و ده سازمان دیگر اقدام به انتشار “راهنمای” 14 صفحه ای با عنوان بهترین شیوه مدیریت پرهیز”46 از دزدی دریایی در خلیج عدن و سواحل سومالی نمودند.
این راهنما با توجه به برخورد سیستم قضایی با دزدی دریایی به دلایل زیر کاملا موفق نبوده است:
1-اختیار قانونی تعقیب دزدان دریایی وجود نداشته است.
2-عدم وجود جرائم تعریف شده و مشخص برای دزدی دریایی
3-برائت و آزادسازی دزدان دریایی در خشکی به جهت حفظ حقوق متهم در دفاع از خود
4-عدم وجود مستندات قانونی
5-دزدی دریایی به عنوان «جرائم کوچک» که اختیار قانونی تعقیب در آن ها مشخص نشده است شناخته می شود.
6-هزینه اقدامات قانونی(Munich Re,2009,15)
شورای امنیت سازمان ملل در 27 آوریل 2010 به اتفاق آراء قطعنامه 1918 را تصویب و در آن بر این امر که عدم محاکمه افرادی که مسئول دزدی دریایی و حمله مسلحانه در سواحل سومالی هستند، تلاش های ضد دزدی دریایی را بی ثمر می نماید، تاکید نموده است و از تمام دولت ها، خصوصاً دولت های منطقه می خواهد که دزدی دریایی را در قوانین داخلی خود جرم انگاری نموده، به تعقیب و مجازات دزدان دریایی که در آب های سومالی دستگیر می شوند بپردازند. (موسوی،1390،387)
در 26 ژوئن 2010 دبیر کل سازمان ملل گزارش خود را به شورای امنیت ارائه نمود. دراین گزارش
7 گزینه پیشنهاد شده بود که به شرح زیرند:
«گزینه اول:افزایش کمک و مساعدت سازمان ملل به دولت های منطقه ای به منظور محاکمه و زندانی کردن افرادی که مسئول دزدی دریایی در سواحل سومالی هستند.(موسوی،1390،387)
گزینه دوم: ایجاد یک دادگاه سومالیایی در یک کشور ثالث منطقه با یا بدون مشارکت سازمان ملل.
گزینه سوم: ایجاد یک شعبه خاص در چارچوب صلاحیت داخلی یک دولت یا چند دولت منطقه ای بدون مشارکت سازمان ملل.
گزینه چهار: ایجاد یک شعبه خاص در چارچوب صلاحیت محلی یک یا چند دولت منطقه همراه با مشارکت سازمان ملل.(موسوی،388،1390)
گزینه پنجم: ایجاد یک دیوان منطقه ای بر مبنای موافقتنامه های دو جانبه بین دولت ها منطقه، بدون همکاری سازمان ملل.
گزینه ششم: ایجاد یک دیوان بین المللی بر مبنای موافقتنامه ای بین یک دولت منطقه ای و سازمان ملل.
گزینه هفتم: ایجاد یک دیوان بین المللی از طریق قطعنامه شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد.» (S/2010/394:1 and 2)
از میان این هفت گزینه، گزینه اول، در حال حاضر اجرایی شده است و به پیشرفت هایی نیز دست یافته است. بدین ترتیب که دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل دادگاهایی را برای محاکمه دزدان دریایی در کنیا ایجاد کرد.(موسوی،388،1390)
2-10-1 دلایل فراوان زیرمی بایست اقدام به دستگیری دزدان دریایی شود .
اول : ابزار های قانونی مورد نیاز برای دستگیری و سرکوب این دزدان دریایی هم اکنون وجود دارد . شورای امنیت سازمان ملل متحد جنگ بر علیه دزدان دریایی را برای کشورهایی که علاقمند به چنین اقدامی هستند را از طریق تصویب 5 راه حل در سال 2008 تسهیل نموده است . این راه حل ها به سایر ملل اجازه تردد در آب های اقیانوس هند و کناره های سواحل سومالی را تا فاصله 12 مایل دریایی از آب های داخلی سومالی به منظور دفاع شخصی از خود و محمولات و همچنین به منظور تعقیب دزدان دریایی داده است بنابراین کشورهایی که قصد مواجهه و جنگ با دزدان سومالی را دارند چراغ سبز شورای امنیت را برای دستگیری این دزدان دریایی و مواجهه با پدیده دزدی دریایی در دریاهای آزاد و یا حتی در آب های داخلی سومالی نیز دارند . (Sterio, 2009,1)
بعلاوه تلفیق دو کنوانسیون های بین المللی مختلف قوانین دریاها حق محاکمه دزدان دریایی را توسط کشور دستگیر کننده یا هر کشور ثالث تعقیب کننده دزدی دریایی که دزدان دریایی به آن ها تحویل می شوند .
کشورهایی مانند انگلستان یک تفاهم نامه همکاری با شریک منطقه ای خود کنیا امضاء نمودند بصورتیکه کنیا تلاش می نماید تا هر دزد دریایی توسط انگلستان دستگیر شود . بنابراین قدرت های بزرگ مانند انگلیس و آمریکا می توانند از طریق قانونی نسبت به دستگیری دزدان دریایی سومالی اقدام نمایند . که هم اکنون چنین عملیاتی در حال اجراست . در حال حاضر نمی دانیم که عواید حاصل از دزدی دریایی در سایر اشکال تروریسم مصرف می شود یا خیر ، هر چند محتمل است که این دزدان دریایی با طالبان و القاعده ارتباطات دوستانه ای داشته باشند بصورتی که به راحتی به سرقت پول یا اسلحه می پردازند . دزدی دریایی در بسیاری از حملات شبیه عملیات تروریستی است، از نظر کشورهایی که با دزدی دریایی مقابله می کنند هر دو چه در تئوری و عمل مبنی بر کنوانسیون های ضد تروریسم هستند به گونه ای که این کشور ها با ابزارهای قانونی فراوانی در چارچوب قوانین بین المللی به جنگ با دزدی دریایی می پردازند . (Sterio, 2009,2)
2-11 بخش هشتم : دزدی دریایی و شرکت های بیمه و کشتیرانی
خواسته همه مشتریان شرکت های کشتیرانی و بیمه این است که محموله های دریایی شان با امنیت و به سلامت از آب های سومالی بگذرند. شرکت بلک واتر 70 هزار دلار برای اسکورت کشتی های تجاری از منطقه “حضرموت” تا “عدن” (در خلیج عدن) دریافت می کند. این آب ها اکنون به یمن حضور دزدان دریایی مسلح به سلاح های پیشرفته به خطرناک ترین آب های جهان تبدیل شده اند. (حسینی،1388،152)
شرکت های بیمه ای خارجی نیز در این مسیر از درآمدهای بادآوده ای بهره مند شده اند بطوری که قبلاً هر کشتی برای عبور یک بار از خلیج عدن 500 تا 600 دلار حق بیمه می داد ولی اکنون این مبلغ به 20 هزار دلار تغییر کرده است و این خود نشان از میزان درآمد حاصل ناشی از بحران دزدی دریایی می

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، دریای سرخ، پوشش خبری، اتحادیه اروپا Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، حمل و نقل، پوشش بدن، مشارکت در خسارت