پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، دریای سرخ، پوشش خبری، اتحادیه اروپا

دانلود پایان نامه ارشد

حراست آبهای تحت حاکمیت و در معرض خطر دزدی دریایی نموده است.
2-8 مقابله با دزدی دریایی در آفریقا منطقه خلیج عدن و دریای سرخ و آبراهه تردد بین المللی توصیه شده
از میان کشورهای منطقه دریای سرخ و خلیج عدن، یمنی ها برای مقابله با پدیده دزدی دریایی بسیار فعال بوده و تلاش داشته از این پدیده به عنوان فرصت طلایی برای افزایش نقش منطقه ای خود بهره برداری کنند. از لحاظ دیپلماتیک و برخورد سیاسی با پدیده با قاهره هماهنگ و همگرا و از سوی دیگر خواهان تشکیل یک ائتلاف منطقه ای و فرا منطقه ای متشکل از یگان های نظامی 21 کشور جهان برای مقابله با دزدی دریایی هستند. یمن از تهدیدات و تبعات پدیده دزدی دریایی بسیار بیمناک است و یک یگان دریایی با ظرفیت 10 هزار نظامی جهت مقابله با آن تاسیس کرده است. علاوه بر این اقدام، دولت یمن تصمیم گرفت تا یک مرکز مبارزه با دزدی دریایی با حضور 21 کشور پیرامونی منطقه از جمله شش کشورعربی تاسیس نماید. (حسینی،1388،149)
حملات در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ تا حد زیادی کاهش یافته است . این کاهش حملات در نتیجه مداخله نظامی بر علیه کشتی ها و قایق های تند روی مشکوک و عملیات زمینی ضد دزدی دریایی بعنوان اقدامات پیشگیرانه (بر اساس آخرین توصیه ها32BMP) و افزایش نیرو های مسلح روی عرشه کشتی می باشد .(Lbid,22)
مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی33 موقعیت را زیر نظر گرفته است و به کشتی ها هشدار لازم برای حالت آماده باش ، و دریافت آخرین توصیه ها و اخبار BMP رامی دهد .
تهدید دزدان دریایی سومالی هنوز پابرجاست و معمولاً دزدی دریایی کشتی های حامل کالا در سواحل شمالی سومالی در خلیج عدن و جنوب دریای سرخ در باب المندب وجود دارد .(Lbid, 22)
دزدان دریایی برای ورود به عرشه کشتی و سرقت محمولات با سلاح های اتوماتیک و آرپی جی (RPG) به کشتی های تجاری حمله می کنند در صورتیکه عملیات دزدی دریایی موفقیت آمیز باشد و دزدان دریایی بتوانند کشتی را بدزدند آن وقت کشتی را به مکان نا معلوم و نا شناخته ای در سواحل سومالی هدایت کرده و سپس درخواست خونبها و یا غرامت برای آزاد سازی کشتی و خدمه می نمایند . به کلیه کشتی های در حال عبور توصیه می شود تا اقدامات ایمنی کامل و بررسی های لازم قبل از ورود را انجام دهند و از رادارهای ضد دزدی دریایی و هر وسیله دیگر استفاده نموده ، نسبت به مشاهده ، بررسی و مراقبت 24 ساعته توسط خدمه نگهبان ، قبل از ورود به آبهای این منطقه اقدام نمایند .(Lbid, 22)
خدمه نگهبان بایستی در جستجوی قایق های کوچک مشکوک که در حال نزدیک شدن به کشتی حامل کالا هستند بوده و با مشاهده اولین نشانه ها و ردیابی و آشکار سازی های آن ها در وسایل مخابراتی و اندازه گیری و تخمین درست و بموقع فاصله آن ها به فرمانده کشتی اجازه می دهد تا به موقع سرعت کشتی حامل کالا را افزایش دهد و یا دست به مانورهای معکوس چرخشی (یا برگرداننده) برای فرار از دست دزدان دریایی بزند و همزمان در خواست کمک از مقامات و یا آژانس های مختلف نظیر مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی34 برای کنترل و در صورت امکان پراکنده کردن قایق های کوچک نماید . اول فوریه2009 “مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا”35 به آدرس www.mschoa.org)اقدام به ایجاد “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده “36 نمود و از نظر استراتژیکی با بکارگیری دارایی ها و تجهیزات نظامی (دریایی و هوایی) در محدوده این “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” از کشتی های حامل مالاالتجاره که در مسیر این “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” تردد می نمایند، پشتیبانی و حمایت می کند .(Lbid, 22)
فرماندهان کشتی که “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” استفاده می کنند از مسئولیتشان در خصوص نگهبانی 24 ساعته با استفاده از کلیه تجهیزات و وسائل ممکن برای اطلاع بموقع از تهدید دزدان دریایی رها نمی شوند . بعضی از کشتی ها در داخل “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” نیز مورد حمله قرار گرفته و یا ربوده شده اند .(Lbid,22)
به فرماندهان توصیه می شود تا تماس های اطلاعاتی دریایی که از سوی ناوگان جنگی مستقر در منطقه که مسئول ایجاد پوشش خبری اطلاعاتی عمومی و شنیدن پیام های کشتی های تجاری است از طریق فرکانس های رادیویی CH72 ، CH8 ، VHF CH16 بطور پیوسته گوش دهند . (Lbid,22)
همچنین به فرماندهان توصیه می شود تا اطلاعات خود در خصوص وضعیت مسیر تردد را مرتبا از طریق سایت مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی ، مسئول ارائه پوشش خبری و اخطاری با ارتباط ماهواره ای از طریق اینمار ست سی ایی جی سی37، را تکمیل نمایند. (Lbid,22)
هر تلاش برای دزدی دریایی یا حمله واقعی یا حرکات مشکوک دزدان دریایی که به ناوجنگی گزارش می شود بایستی به مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی گزارش شود . (Lbid,22)
به کشتی ها و صاحبان آن ها که اراده حرکت می کند توصیه می شود تا پیشاپیش جزئیات سفر را در وب سایت”مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا” به نشانیwww.mschoa.org ثبت و جزئیات اطلاعات تکمیلی و نزدیکترین امکانات حمایتی قابل ارائه به کشتی های حامل کالای در حال تردد در خلیج عدن را دریافت نمایند .کشتی ها به حرکت و اعلام مسیر تجاری خود از طریق”آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” با هم ، به صورت گروهی و بر اساس سرعت 10-12-14-16 و 18کیلومتر نیز بعنوان دیگر راهکار مقابله با دزدی دریایی تشویق می شوند .(Lbid,22)
طبق اظهار مشترک مرکز امنیت دریایی و گروه مستقر از سوی اتحادیه اوپا در منطقه ، موسوم به ناو فور ، و مرکزامنیت دریایی شاخ آفریقا در سال 2010 به حمله بر علیه ای کشتی هایی که بصورت گروهی از این کریدو عبور نمودند صورت نگرفت.
(EU NAVFOR SOMALIA,MARITIME SECURITY CENTER HORN OF AFRICA, 2010, 4)
در سال 2006 فاصله امن از سواحل سومالی 200 مایل دریایی اعلام گردد. لیکن در حال حاضر حفظ فاصله 400 مایل دریایی از سواحل سومالی نیز کاملاً امن نیست. (MunichRe,2009,8)
2-8-1 دریانوردی الکترونیکی38 و آبراهه بین المللی تردد توصیه شده 39
دریانوردی الکترونیکی مفهومی است که تحت توجهات سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) وابسته به سازمان ملل متحد در راستای ایجاد و افزایش سلامت و امنیت دریانوردی در حمل و نقل محمولات تجاری و بمنظور ساماندهی بهتر اطلاعات کشتی ها و سواحل و همچنین تبادل اطلاعات بین آن ها بوجود آمد .
بند یک این سند اعلام می دارد که : سازمان بین المللی دریانوردی و کمیته فرعی سلامت دریانوردی40 در راستای ایجاد دریانوردی سالم و در پنجاه و پنجمین نشست ، مورخ 27 جولای تا 31 جولای 2009 به بررسی “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده”در خلیج عدن پرداخت . (IMO,2009,1)
در بند دو این سند منتشره ، از دولت های عضو خواسته شده تا به دقت جزئیات پیشنهادی در عبور از این آبراهه را رعایت نمایند در بند (3) نیز اعلام می نماید که این آبراهه بر اساس اختیارات و تصمیمات نظامی قابل تغییر و جابجایی جغرافیایی می باشد و برای بدست آوردن اطلاعات به روز می توان از طریق وب سایت “مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا “41 به آدرس http:/www.mschoa.org و یا از طریق اخطارهای اعلامی سازمان دریانوردی در منطقه تردد ، اطلاعات کسب نمایند .(IMO,2009,1)
2-8-2 محدوه ” آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” (IRTC)42 درخلیج عدن:
پر خطر ترین منطقه از نظر احتمال حمله دزدان دریایی در تمام جهان از کانال سوئز تا تنگه هرمز بین 10 درجه جنوبی و 78 درجه شرقی قرار دارد . (BPMS,2011,ISBN:9781856095051)
آبراهه دارای مرز شرقی و مرز غربی مسیر حمل و تردد است هر مسیر تردد دارای عرضی معادل 5 مایل دریایی می باشد که با 2 مایل دریایی فاصله، از منطقه پیشگیری از خطر احتمالی ، جدا می شود. مرز شرقی خط تردد از 045 درجه شرقی آغاز و بین 11 درجه و 48 ثانیه شمالی و 11 درجه و 53 ثانیه شمالی قرار دارد . این مسیر از نقطه 072 درجه شرقی به صورت یک خط راست آغاز شده و در نقطه 053 درجه خاتمه می یابد . بین 14 درجه و 18 ثانیه شمالی و14 درجه و 23 ثانیه شمالی ادامه دارد . مسیر غربی به صورت یک خط راست از 252 درجه آغاز و در 045 درجه خاتمه می یابد که بین 11 درجه و 55 ثانیه شمالی و 12 درجه شمالی قرار دارد.
مرز غربی مسیر تردد
مرز شرقی مسیر تردد

053 درجه شرقی 14 درجه و 30 ثانیه شمالی
045 درجه شرقی 11 درجه و 53 ثانیه شمالی
1
045 درجه شرقی 12 درجه شمالی
053 درجه شرقی 14 درجه و 23 ثانیه شمالی
2
045 درجه شرقی 11 درجه و 55 ثانیه شمالی
053 درجه شرقی 14 درجه و 18 ثانیه شمالی
3
053 درجه شرقی 14 درجه و 25 ثانیه شمالی
054 درجه شرقی 11 درجه و 48 ثانیه شمالی
4
خارج خلیج عدن دریانوردی در محدوده سواحل آفریقا در 12 درجه شمالی ،58 درجه شرقی و 10 درجه جنوبی برای حمل محمولات و عبور مناسب است . (IMO,2009,2)
موسسه گارد که یکی از بزرگترین موسسات بیمه اتکایی در جهان می باشد به کشتی هایی که از این منطقه عبور می نمایند برای عبور با کمترین خطر توصیه می نماید سه عملیات زیر را انجام دهند در سایت مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا ثبت نام و عبور خود را به مرکز عملیات تجاری دریایی انگلستان اطلاع داده و بعد با اجرای دقیق بهترین شیوه مدیریت پرهیز به راه خود در این آبراهه ادامه دهند .( Gard AS, August 2011)
سازمان بین المللی دریانوردی روش عبور را بدین شرح اعلام می دارد : در مرحله اول کشتی در هنگام ورود به محدوده خطر در خلیج عدن در صورت تمایل جزئیات محدوده و همچنین مبداء و خروج از بندر رابا ارسال فکس یا ایمیل به آدرس های مرکز عملیات تجاری دریایی انگلستان مندرج در ذیل اعلام نماید (IMO,2009,2)
Initial report to UKMTO Dubai (email or fax)
1) Initial report to MAR10 (email or fax)
UKMTO (United Kingdom Maritime Trade Operations)
Primary Emergency Contact
UKMTO (United Kingdom Maritime Trade Operations)
E-mail: ukmto@eim.ae
Tel: +971 50 552 3215
Fax: +971 4 306 5710
Telex: (51) 210473
در مرحله دوم نیز پس از اعلام اطلاعات به این مراکز اطلاعات تکمیلی نظیر سرعت زمان تقریبی ورود و رسیدن به منطقه دزدی دریایی را به آدرس های مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا و دفتر رابط دریایی بحرین43 و مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی و مرکز کشتیرانی ناتو44 مندرج در ذیل اعلام نماید (IMO, Ref.T2oss/2.7.1 ,SN.1/Civc.281/2009, 1-4)
Secondary Contacts
(1) MSC-HOA (Maritime Security Centre – Horn of Africa)
E-mail: postmaster@mschoa.org
Tel: +44 1923 958545
Fax: +44 1923 958520
Via website: www.mschoa.eu
(2) MARLO-Bahrain (Maritime Liaison Office-Bahrain)
E-mail: marlo.bahrain@me.navy.mil
Tel: +973 1785 3925
Fax: +973 3940 1395
(3) IMB Piracy Reporting Centre
E-mail: piracy@icc-ccs.org
E-mail: imbkl@icc-ccs.org
Tel: +60 3 2031 0014
Fax: +60 3 2078 5769
Website: www.icc-ccs.org
(4) NATO Shipping Centre
Tel: +44 1923 956 574
Fax: +44 1923 956 575
E-mail: info@shipping.nato.int
Website: www.nato.int
منطقه خلیج عدن که امروزه عنوان منطقه خطرناک معرفی می شود، مملو از کشتی های جنگی است. ناوگان پنجم آمریکا با هدف مبارزه با تروریسم تقریباً همیشه در این آب ها حضور دارند. نیروی اتحادیه اروپا به نام “آتلانتا” با هدف مقابله جدی با دزدان دریایی سومالی به موازات ناوگان نظامی برخی کشورها همچون هند، چین، کره جنوبی، ژاپن، ایران، ترکیه، مالزی و… در آب های نزدیک سواحل سومالی مستقر شده تا بتوانند امنیت کشتی های تجاری را در مقابل حملات دزدان تامین نمایند(حسینی،1388،120)
این ابتکار که از سوی جامعه کشتی داران و ناوگان بازرگانی مورد استقبال واقع شده این امکان را برای کشتی ها فراهم شده که به توصیه های ناوفور اتحادیه وسایر ناوگان جنگی مستقر در منطقه

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، شورای امنیت Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، سازمان ملل، شورای امنیت، اقیانوس هند