پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، سازمان ملل، اقیانوس هند، شورای امنیت

دانلود پایان نامه ارشد

شمار زیادی از مردم، از جمله صیادانی که در مسائل کشتی های حمل و نقل دارای متبحر بودند را جذب کنند. این اقدامات تهدیدی جدی برای عبور و مرور کشتی هایی که از کانال سوئز می آیند، و از طریق خلیج عدن به سمت منطقه ی کوچکی که میان شاخ آفریقا و شبه جزیره ی عربی قرار دارد، محسوب می شود. (تروس ،1391،34)
الف – فعالترین دزدان دریایی در سومالی :
در سواحل سومالی 12 اردوگاه ویژه دزدان دریایی شناسایی شده که در آن ها بیش از 1000 نفر به سر می برند. در سال 2008 بیش از150 مظنون توسط گشتی های دریایی در خلیج عدن دستگیر شده اند. در عین حال به موازات افزوده شدن تعداد گشتی های بین المللی بر میزان دزدان دریایی افزوده می شود. گفته می شود بسیاری از دزدان امروز، از ماموران سابق پلیس ساحلی هستند. (نظافت،1388،252)
پنج گروه سازماندهی شده بیشتر حملات دزدی دریایی را در سواحل سومالی هدایت می نمایند و با استخدام ماهیگیران محلی تلاش می نمایند ضمن انجام اقدامات مورد نظر، از ردیابی و دستگیری مصون باقی بمانند. براساس اطلاعات کسب شده از یک دزد دریایی دستگیر شده، برای هر شناور 1 الی 2 میلیون دلار دریافت می شود که این مبلغ به شرح ذیل تقسیم می گردد: 20 درصد به رییس گروه، 20 درصد برای سرمایه گذاری که شامل خرید سلاح، مهمات، سوخت، مواد غذایی، سیگار و دیگر لوازم مورد نیاز عملیات های آتی می باشد، 30 درصد به دزدان دریایی 30 درصد به عنوان رشوه به حکومت محلی پرداخت می شود.( همان منبع ، 126)
ب- پنج گروه فعال دزد دریایی در سومالی به شرح ذیل می باشند :
1.ایل(Eyl)از زیر قبایل عیسی محمود و لیلکاس (The Isse Mahmud and Leelkasse)که از قبیله بزرگ دارود (The Darood clan) می باشد.
2.گاراد (Garad)از زیر قبیله عمر محمود (The Omar Mahmuud subclan)که از قبیله بزرگ دارود می باشد.
3.هوبیو (Hobyo)از زیر قبیله هبرگدیر Habargedir) (The که خود از قبیله بزرگ هاویه (The Hawiye clan) می باشد.
4.هاردهیر (Hardheere) از قبیله هبرگدیر (The Habargedir) خود از قبیله بزرگ هاویه
می باشد.
5.موگادیشو (Mogadishu) از زیر قبیله هبرگدیر (The Habargedir) خود از قبیله بزرگ هاویه می باشد. (همان منبع ، 127)
در وضعیت امروزی سومالی، دزدی دریایی یگانه محل “درآمد ملی” کشوری شده است که به دلیل از هم گسیختگی سیاسی و اقتصادی ناشی از جنگ های داخلی، تبدیل به ویرانه ای شده است که شاید دیگر نتوان آن را کشور خواند. (همان منبع ،124)
بر اساس برآوردهای انجام شده یک دزد دریایی سالانه بین 10 تا 30 هزار دلار درآمد کسب می کند حال آن که درآمد سالانه یک سومالیایی کمتر از 6000 دلار برآورد شده است. منابع غربی معتقدند دزدان دریایی درآمد حاصل از دزدی خود را از طریق شبکه ای از حساب های بانکی در نایروبی، دبی و مومباسا، در بانک های دبی، کانادا، لندن و یا هنگ کنگ سرمایه گذاری می کنند و از آن برای خرید قایق های تندرو و تجهیزات نظامی پیشرفته تر و یا تقسیم میان شبه نظامیان داخلی استفاده می نماید. در حال حاضر با مجهز شدن دزدان دریایی به انواع تکنولوژی پیشرفته هیچ جای آب های سومالی با وجود وسعت زیادی که دارد امن محسوب نمی شود.دزدی دریایی برای سومالی به یک صنعت سودآور تبدیل شده تعداد افراد فعال در آن طی سه سال تا حال حاضر، از 100 نفر به 1000 نفر افزاش یافته است. (نظافت،1388،252)
بر اساس گزارش دفتردریایی بین المللی IMBدر سال 2013 خلیج عدن که بین کشور یمن و سومالی واقع شده و اقیانوس هند را به دریای سرخ پیوند می دهد. بحرانی ترین مسیر از نظر دزدی دریایی و تعداد گزارشات دزدی دریایی می باشد. (Tillmann,2013,1)
افزایش چشمگیر حملات راهزنان دریایی سومالیایی به کشتی های مختلف در سال 2008 میلادی، امنیت مسیرهای کشتیرانی را که هر ساله حدود بیست هزار کشتی در انواع مختلف از آن عبور
می کنند به شدت به خطر انداخته است (ICC IMB ,2013,21-23)
بجز تردد سالانه نزدیک به 20 هزار کشتی در آب های این منطقه ، تردد قایق های لوکس، تفریحی و ماهی گیری ازکشور های مختلف ویژه اروپایی نیز حائز اهمیت است ، 9 درصد از 7/7 میلیون تن کل کالای تجاری که در کشتی رانی جهانی جا به جا می شود از این آبراهه می گذرد. آب های سومالی کانال ترانزیتی حدود 20 درصد از نفت جهان را تشکیل می دهند. (نظافت،1388،249)
حملات در شمال ، شرق و جنوب خلیج سومالی . تا نزدیکی کنیا و تانزانیا و سیشل و ماداگاسکار و کانال موزامبیک و تا اقیانوس هند و دریای عرب و نزدیکی عمان و خلیج عمان و غرب خلیج هند و شرق مالدیو دیده شده است . (ICC IMB ,2013,21-23)
دزدان دریایی برای انجام عملیات دزدی دریایی دست به ربودن کشتی های حامل کالاهای تجاری می زدند .
بسیاری از حملات با فاصله ای بیش از 1000 مایل دریایی از سواحل سومالی (بین غرب هند و جنوب سواحل در اقیانوس هند) انجام می شود و سواحل تانزانیا ، کنیا ، سومالی ، یمن و عمان در معرض چنین حملاتی بودند ICC IMB ,2013,21-23))
ج- برخی از دلایل افزایش دزدی دریایی در آبهای خلیج عدن و دریای سرخ :
1- عوامل داخلی :
ایالت پانتلند سومالی دارای حدود 1300 کیلومتر ساحل از منطقه Gara’ad در حاشیه اقیانوس هند تا منطقه Laaso Surad در خلیج عدن می باشد (حسینی،1388،129)
در سال های اخیر این منطقه تبدیل به مکانی امن برای فعالیت دزدان دریایی که می توان گفت اکثریت آن ها ماهیگیر می باشند، شده است. (همان منبع ، 128)
این منطقه یکی از غنی ترین مناطق زیستی برای انواع مختلف آبزیان را در اختیار دارد. اقدامات غیر قانونی کشتی های ماهیگیری غربی در صید بی رویه ماهی و منابع دریایی این منطقه (که یکی از غنی ترین منابع را در این زمینه دارا می باشد)، اقدام این کشتی ها در از بین بردن تورهای صیادان محلی سومالی و نپرداختن هزینه استفاده از منابع دریایی سومالیایی سبب شده است تا معاش روزمره مردم این مناطق با خطر جدی مواجه سود. علاوه بر این، اقدام کشورهای غربی به تخلیه زباله های سمی و زباله های اتمی در سواحل سومالی که ناشی از عدم وجود حاکمیت مرکزی در سومالی می باشد، مردم سومالی این کشورها را به عنوان دشمنان درجه یک خود محسوب نمایند و همین امر سبب شده است تا برنامه ریزان دزدی ها بتوانند به راحتی با استفاده از این بهانه ها برای توجیه افکار عمومی و همراه نمودن آن ها بهره های لازم را ببرند. آنان بخشی از پول دریافتی برای آزادی کشتی ها را بین مردم شهرهای ساحلی سومالی توزیع کرده که این اقدام نه تنها باعث رونق اقتصادی در این منطقه شده است بلکه حمایت مردم را نیز کسب کرده و در نگاه مردم به قهرمانان ملی تبدیل شده اند. این موضوع باعث شده تا هر روز تعداد بیشتری از مردم سومالی به گروه های دزدی ملحق شوند.(همان منبع،130)
بندر “ایل” (Eyle) که منطقه اصلی زندگی دزدان دریایی است در طول سال 2008 میلادی از روستایی کثیف به یکی از لوکس ترین نقاط سومالی تبدیل شد. قسمتی از درآمد دزدی دریایی صرف ساخت ویلاهای لوکس و خرید خودروهای لند کروز در این منطقه شده است. علاوه بر این، در این منطقه رستوران های مخصوص گروگان ها نیز ساخته شده است.(همان منبع،130)
2- عوامل خارجی :
دزدی دریایی در آب های ساحلی کشور سومالی به شیوه ای کاملاً نوین صورت می گیرد و نشان از این مساله دارد که دزدان دریایی سومالی تبهکارانی کاملاً سازمان یافته هستند. (همان منبع،132)
دزدان دریایی سومالی از تجهیزات دریایی بسیار پیچیده ای و تسلیحات پیشرفته بهره می گیرند و قادرند به آسانی کشتی های تجاری را به دام بیندازند. از طرف دیگر پنج گروه فعال دزدان دریایی سومالیایی از شبکه اطلاع رسانی بسیار خوبی در زمینه نوع کشتی های تجاری و میزان ارزش محموله، موقعیت ترددی آن ها و تحولات موجود در منطقه در ارتباط با دزدی ها برخوردار می باشند که این امر، حضور و کمک عوامل خارجی را بیش از پیش تقویت می نماید.(همان منبع،133)
عواملی مانند ماهی گیری غیر قانونی کشور های مختلف در آب های سومالی و دفع زباله های سمی از نوع شیمیایی مانند رادیواکتیو، فلزات سنگین، زباله های بیمارستانی و موارد مشابه و حتی از نوع هسته ای آن در این مناطق سال هاست که انجام می شود.( نظافت ،269،1388)
همچنین در نتیجه 17 سال جنگ داخلی، مردم سومالی در بدترین و بحرانی ترین وضعیت ممکن به سر می برند و گزارش های مختلف و معتبر بین المللی حتی گزارش سازمان ملل بارها نسبت به اوضاع بد انسانی در این کشور هشدار داده و مجامع جهانی را به کمک فرا خوانده است.سقوط دولت سومالی از سال 1991 بر وخامت اوضاع افزوده و بحران در آب های این کشور را هم دامن زده است.( نظافت ،269،1388)
ورود کشورهای مختلف ولو تحت عنوان کمک به مردم سومالی نه تنها از بحران نکاسته که در مواردی بر دامنه آن افزوده است و شاید بتوان گفت بحران راهزنی دریایی و دزدی مسلحانه معلول چنین دخالت هایی بوده است.( نظافت ،269،1388)
از دیگر مناطق آفریقا که مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته می توان در ساحل عاج در منطقه آبیجان و در مصر منطقه کانال سوئز را نام برد .ICC IMB,2013,21-23))
2-5-5-3 مرکز و جنوب آمریکا و آب های جزایر کارائیب :
در این منطقه در اکوادر می توان از منطقه گوآیاکویل نام برد که بیشتر حملات در این منطقه اتفاق می افتد .ICC IMB ,2013,21-23))
2-5-5-4 بقیه مناطق جهان :
2-5-5-4-1 دریای عرب / کناره سواحل عمان / دریای عمان :
آخرین حمله گزارش شده از کناره سواحل عمان ، دریای عمان و دریای عرب مربوط به تعدادی از کشتی های مورد حمله ، ربایش و دزدی دریایی توسط دزدان دریایی می باشد . محتمل است دزدی دریایی در این مسیر های تردد توسط دزدان دریایی سومالی صورت پذیرفته باشد که محدوده حمله خود را گسترش داده اند . و به کشتی های حامل کالا ی در حال عبور از این مناطق نیز حمله نموده و عملیات دزدی دریایی را انجام می دهند . در سال های اخیر تعداد حملات به شدت کاهش یافته است ولی آب های این مناطق هنوز پرخطر هستند .(Lbid, 23)
2-5-5-4-2 اقیانوس هند / کناره سواحل سیشل / کناره سواحل ملاگاسکار / کناره سواحل غربی مالدیو حملات تا سواحل غربی مالدیو ، کناره سواحل غربی و جنوب هند و جزیره مینوکی گسترش یافته است . (ICC IMB ,2013,21-23)
2-6 بخش ششم : راهکار های کشور های پیشرو در مقابله با دزدی دریایی :
2-6-1 مقابله از طریق برخود نظامی و ایجاد قوانین جهت تعقیب و بر خورد قانونی و نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در صدور قطعنامه با استفاده از نیرو های چند ملیتی در مقابله با دزدی دریایی
2-6-1-1 فراخوان جهانی از سوی سازمان ملل برای مبارزه با دزدی دریایی
به دنبال شیوع نگرانی های بین المللی از عملکرد منتسب به دزدان دریایی در آب های سومالی، علیه کشتی های تجاری و مسافربری، شورای امنیت سازمان ملل متحد طی صدور قطعنامه 1816 در ماه ژوئن 2008 به فراخوان بین المللی برای مبارزه نظامی علیه دزدان دریایی مبادرت کرد(نظافت،1388،253)
در همین راستا شورای امنیت در سال 2008 پنج قطعنامه جداگانه به شماره های 1816و 1814و1838و1844و1864در خصوص دزدی دریایی در سومالی صادر کرد که در آن سال برای هیچ مورد دیگری این تعداد قطعنامه صادر نشده بود.
قطعنامه 1814 سازمان ملل در ماه می 2008 صادر شد ، این قطعنامه از تلاش کشور های عضو برای حل مسئله دزدان دریایی سومالی و اینکه این خطر تبدیل به خطری بین المللی شده است تاکید و بر لزوم ایجاد صلح در این منطقه با استفاده از نیرو های نظامی و اعمال زور بر علیه دزدان دریایی تکیه دارد.(S/RES/1814,2008,3)
قطعنامه 1816 در ژوئن سال 2008 با توجه به آمار و اطلاعات دفتر بین المللی دریانوردی صادر و ضمن ابراز نگرانی ازاینکه هنوز مسئله دزدان دریایی سومالی بر طرف نشده است ضمن تکیه بر اعمال زور بر علیه دزدان دریایی به مشکلات حقوقی مواجهه با دزدان دریایی نیز اشاره دارد.
(S/RES/1816,2008,1)
قطعنامه 1838 سازمان ملل در اکتبر 2008با توجه به دو قطعنامه 1814و1816 صادر شده است و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دریای سرخ، اقیانوس هند، نفت و گاز، دزدی دریایی Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، سازمان ملل، شورای امنیت، نیروی دریایی