پایان نامه با کلمات کلیدی دریای سرخ، اقیانوس هند، نفت و گاز، دزدی دریایی

دانلود پایان نامه ارشد

،کشتی حمل نفت خام ، کشتی مخصوص حمل نفت و گاز و کشتی ماهیگیری و کشتی یدک کشی می باشند .
مجموع حملات 5 ساله به کشتی های حامل کالا نشان می دهد که بالاترین حملات که بطور پیوسته در سالهای 2009 تا 2013 ادامه داشته به شرح ذیل می باشد :
کشتی حمل مواد شیمیایی:423 حمله
کشتی حامل کالای فله: 408 حمله
کشتی کانتینری : 269 حمله
کشتی حمل نفت خام : 216 حمله
کشتی مخصوص حمل کالای عمومی کشتی : 184 حمله
کشتی یدک کشی: 110 حمله
کشتی ماهیگیری : 53 حمله
کشتی مخصوص حمل نفت و گاز: 37 حمله
حمل خودرو : 20 حمله
حمل کالای یخ زده و کشتی: 16 حمله
لنج حمل بار: 14 حمله (ICC IMB Piracy,2013,13)
این آمار نشان می دهد که کالا های حساس مانند مواد شیمیایی و یا در معرض خطر از بین رفتن یا قابل استفاه مانند کالا های فله و عمومی و یا کالاهاییکه در کانتینرحمل می شوند بیشتر در معرض خطردزدی دریایی قرار دارند و برای دزدان دریایی جذابترهستند زیرا صاحبان این دسته از کالاها برای دریافت کالای خود حاضر هستند تا سریعا وارد مذاکره شده و با پرداخت غرامت و یا مبالغ درخواستی دزدان دریایی کالای خود را پس گرفته و به مقصد نهایی برسانند. همچنین این دسته از کالا ها در صورتیکه صاحب کالا و یا کشتی مصالحه یا پرداخت غرامت را نپذیرند توسط دزدان دریایی قابلیت فروش یا استفاده را دارند بنابراین بیش از سایر کشتی ها ، کشتی های حامل کالا مورد ربایش قرار می گیرند و بین کشتی های حامل کالا نیز کالا های حساس و قابل فروش یا استفاده و یا کالا های دارای طول عمر مصرف در الویت قرار دارند. سایر انواع کشتی ها بندرت مورد حمله دزدان دریایی قرار می گیرند.

کشتی های مورد حمله واقعی و تلاش برای حمله توسط دزدان دریایی از ژانویه تا دسامبر
سال های 2009 تا 2013

انواع
2009
2010
2011
2012
2013

بارج

2

کشتی حمل کالای فله
109
80
100
66
53

کاتامران
2

کشتی حمل سیمان

2

کشتی کانتینری
64
74
62
39
30

کشتی جرثقیل دار

1

قایق تدارکاتی و پشتیبانی
1

کشتی حامل کالای روی عرشه(عرشه بر)

1

لنج
3
4
1
5
1

کشتی حمایت غواص

1

کشتی لایروب

1

کشتی حفاری

1

کشتی مخصوص حمل کالای عمومی
54
63
35
15
17

کشتی گارد ساحلی

1

کشتی حمل بارسنگین

1
2

لندینگ کرافت

2

1
1

کشتی حمل کالای زنده

1
2

1

کشتی لجستیک دریایی (کمکی چند منظوره)

1

1

کشتی چند منظوره مخصوص حمل اوره یا نفت و کالا های فله خشک و کالا های سنگین
1

کشتی مسافر بری
1
1
1

ناوچه کشتی

1

کشتی لوله گذار و جرثقیل دار

1

1

کشتی حمل کالای یخ زده
4
4
4
2
2

کشتی تحقیقاتی
1
1

1

کشتی مخصوص حمل خودرو
8
6
3
2
1

کشتی نجات

1

کشتی تحقیقاتی زلزله نگار

2
1

کشتی تجهیزات
1

1
8
5

کشتی پشتیبانی

1

کشتی حمل آسفالت
2
2
1

3

کشتی مخصوص حمل سوخت

2

کشتی حمل مواد شیمیایی
69
96
100
76
82

کشتی حمل نفت خام
41
43
61
32
39

کشتی مخصوص حمل گاز و مایع طبیعی
1
1

2

کشتی مخصوص حمل نفت و گاز
5
7
6
10
9

کشتی ماهیگیری
16
19
11
5
2

کشتی یدکش
17
20
32
23
18

کشتی حمل خودرو
4
5
7

کشتی جنگی

2

کشتی حمل چوب

1
1
1

کشتی تفریحی(کرجی)
6
1
4

کشتی هایی که نوع آن ها اعلام نشده است

2
1

جمع سالیانه
410
445
439
297
264

(ICC IMB Piracy,2013,13)

تعداد و انواع کشتی های مورد حمله واقعی دزدی دریایی از ژانویه تا دسامبرسال2013
(ICC IMB Piracy,2013,14)

2-5-5 مسیر ها و مناطق در معرض دزدی دریایی
2-5-5-1 شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی
الف ) اندونزی :
تائجونگ پروک – جاکارتا – دومایی – بلاوان – بلیک پاپان – تابوئنو – موآراجاوا – ساماریندا – آب های لنگرگاهی نیپا مناطق در معرض دزدی دریایی هستند.(ICC IMB ,2013,21)
ب ) تنگه مالاکا وتنگه سنگاپور :
حملات دزدان دریایی بدلیل تهاجم گشت ساحلی بر اساس اختیارات قانون ناحیه ساحلی از جولای 2005 به شدت کاهش یافته است.
ج) دریای چین جنوبی :
د) بنگلادش :اکثر حملات در چیتاگنگ گزارش شده است .
ه ) هند : کاندالا
2-5-5-2 آفریقا و دریای سرخ :(ICC IMB ,2013,21-23)
2-5-5-2-1 آفریقا :
الف – جایگاه استراتژیکی منطقه شاخ آفریقا
منطقه شاخ آفریقا متشکل ازکشورهای سودان، اتیوپی، اریتره، جیبوتی و سومالی می باشد که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیائی یکی از مهمترین مناطق ژئواستراتژیکی در جهان محسوب می شود. این اهمیت ناشی از برخورداری منطقه از پارامترهای مهمی نظیر: احاطه بر دریای سرخ و تنگه باب المندب (به عنوان گلوگاه ارتباطی اقیانوس هند به دریای مدیترانه و قاره اروپا)، دروازه ورود آسیا و خاورمیانه به آفریقا، و محل تلاقی تمدن های خاورمیانه و آفریقا و خاستگاه رشد و گسترش فرهنگ اسلامی_آفریقائی درآفریقای زیر صحرا است.( حسینی،1388،117)
ب- موقعیت استراتژیک دریایی منطقه شاخ آفریقا
بخش اعظمی از منطقه شاخ آفریقا با احاطه بر دریای سرخ و تنگه باب المندب ، گلوگاه ارتباطی اقیانوس هند به دریای مدیترانه و قاره اروپا و همچنین دروازه ورود آسیا و خاورمیانه به آفریقا محسوب می شود. دریای سرخ از 380 جزیره تشکیل شده است که 66 درصد آن متعلق به کشورهای عربی ( یمن، مصر، سودان، عربستان سعودی) و مابقی آن متشکل از 126 جزیره متعلق به کشور اریتره و 6 جزیره نیز به کشور جیبوتی تعلق دارد. مساحت کل منطقه 438 هزار کیلومتر مربع و طول دریای سرخ از باب المندب تا کانال سوئز 1900 کیلومتر است. ( حسینی،1388،118)
پهنای این دریا در شمال 180 کیلومتر و در جنوب به 370 کیلومتر می رسد. طول سواحل آن 4938 کیلومتر است که 4244 کیلومتر آن در دست شش کشور عربی (اردن، مصر، عربستان سعودی ، یمن، سودان و جیبوتی) قرار دارد و کشور اریتره ساحلی در حدود 683 کیلومتر و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز 26/11 کیلومتر ساحل دارد.
عرض تنگه باب المندب 32 تا 38 کیلومتر می باشد و حدود 17 نیز بندر مهم در سواحل دریای سرخ فعال هستند. موقعیت جغرافیایی کشورهای سودان، اریتره، جیبوتی در منطقه شاخ آفریقا سبب شده است تا دریای سرخ به تنها منفذ دریایی آن ها تبدیل شود. در دوران جنگ سرد، این منطقه بخشی از کمربند امنیتی شوروی سابق بود و اهداف راهبردی آمریکا و متحدان آن در این منطقه، محاصره شوروی، جلوگیری از پیشرفت نفوذ آن حمایت از امنیت اسرائیل و تامین راه های انتقال سوخت از این حوزه به اروپا بوده است.( حسینی،1388،118)
2-5-5-2-1-1 نیجریه (لاگوس) : تمام آب های نیجریه (لاگوس) پرخطر هستند .
(ICC IMB ,2013,21-23) دزدان دریایی در این منطقه معمولاً کاملاً مجهز هستند و با خشونت کامل اقدام به دزدی کشتی ها یا گروگان گیری خدمه کشتی ها در خلیج یا رودخانه ها یا لنگرگاه ها یا بنادر و آب های محدود می نمایند . دزدان دریایی تا حدود 170 مایلی ساحل پیش رفته اند در موارد بسیاری دزدان دریایی کشتی های حامل کالاها را دزدیده و سپس به غارت بخشی از کالاهای کشتی های ربوده شده ، عمدتاً حامل کالای گاز یا نفت ، می پردازند . ICCIMB ,2013,21))
تعداد زیادی از خدمه در حملات گذشته مجروح و یا گروگان گرفته شده اند به طور کلی تمام آب های نیجریه (لاگوس) پرخطر هستند . کشتی ها توصیه می شود و در حال آماده باش از آبهای این منطقه عبور نمایند .(Lbid,21)
2-5-5-2-1-2 بنین (کوتونوو) :منطقه پرخطر است ، (ICC IMB ,2013,21-23) منطقه پرخطر است ، حملات گذشته نشان داده است که دزدان در این منطقه به خوبی به تجهیزات نظامی مجهز و بسیار خشن و بی رحم هستند و در بعضی از مواقع حتی روی کشتی ها ربوده شده ، نیز آتش
می گشایند . (Lbid,21)
دزدان دریایی فرماندهان کشتی را وادار می کنند تا به مکان های نا معلوم و نا مشخص مسیر سفر خود را تغییر دهند ، جایی که همه اموال و کالا های کشتی و گاهی اوقات بخشی از کالای کشتی مانند (نفت و گاز) ربوده می شود . در گذشته خدمه های کشتی مجروح می شدند . گشت زنی های (پلیس های دریایی) توسط مقامات بنین و نیجریه سبب کاهش تعداد حملات شده است . (Lbid,21)
2-5-5-2-1-3 توگو (لوم) : حملات در این منطقه نگران کننده است . دزدان دریایی در این منطقه به دارای بهترین تجهیزات نظامی و بسیار خشن و خطرناک هستند . حملات می تواند در لنگرگاه و یا خارج خلیج و معمولاً در شب اتفاق افتد . بعضی از حملات دزدان دریایی منجر به دزدی کشتی برای چندین روز و غارت بخشی از محموله کشتی مانند (نفت و گاز) می شود .(Lbid,21)
2-5-5-2-2 خلیج عدن و دریای سرخ :
خلیج عدن واقع در شمال کشور سومالی که دریای مدیترانه و دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل می کند، یکی از خطرناک ترین راه های آبی جهان و عمده ترین مسیر قاچاق انسان از سومالی به یمن و دیگر نقاط جهان است. (حسینی،1388،119)
از لحاظ ژئواکونومیک این معبر راهبردی نقش موثری در تجارت جهانی دارد. سالانه 16 تا20 هزار کشتی سوخت و تجاری از تنگه باب المندب عبور می کنند و حدود 40 درصد صادرات گاز مایع قاره آسیا از این دریا می گذرد و عبور 65 درصد کل نفت صادراتی منطقه خلیج فارس به اروپا و 30 درصد صادرات نفتی به جهان از طریق این معبر است. (حسینی،1388،121)
همچنین سالانه انتقال 325 میلیون تنکالاو نفت با کشتی از طریق خلیج عدن و باب المندب به مقصد اروپا و آمریکا انجام می پذیرد. (حسینی،1388،139)
از لحاظ ژئوپولیتیک حساس ترین نقاط این منطقه کانال سوئز و تنگه باب المندب است. حساس ترین جزیره منطقه جزیره “بریم” متعلق به کشور یمن است که در وسط تنگه قرار دارد و دریای سرخ را به دو قسمت تقسیم کرده و معبری به وجود آورده است که یک سوی آن قابل کشتیرانی و سوی دیگر آن پر از جزایر و غیر قابل دریانوردی است.(حسینی،1388،121)
دریای سرخ و تنگه باب المندب به عنوان یکی از مهمترین آب راه های بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و عبور کشتی های حامل نفت از این منطقه که وارد اقیانوس هند می شوند بر اهمیت آن افزوده است. به همین نسبت، کشورهای پیرامونی این آب راه، به ویژه در منطقه شاخ آفریقا حائز اهمیت بوده که در مناسبات منطقه ای و بین المللی نقش مهمی را نیز ایفاء می کنند. (همان منبع،122)
سواحل شمالی سومالی در خلیج عدن و جنوب دریای سرخ در باب المندب بسیار پر خطر هستند . (ICC IMB ,2013,21-23)
2-5-5-2-2-1 سومالی :
کشور سومالی با مساحتی بالغ بر 657/637 کیلومتر مربع و نوار ساحلی به طول بیش از 3300 کیلومتر در اقیانوس هند و خلیج عدن بهترین شرایط طبیعی را برای پهلوگیری کشتی های نفت کش و تجاری در اکثر سواحل خود داشته و علاوه بر این، از بنادر متعددی نیز همچون موگادیشو، کیسمایو، بوساسو، بربرا و … برخوردار می باشد. کشور سومالی به عنوان یکی از استراتژیک ترین کشورهای قاره آفریقا و به تعبیری یکی از مهمترین کشورهای منطقه شاخ آفریقا می باشد که بر مسیر تردد کشتی های مختلف تجاری و نظامی از اقیانوس هند و خلیج عدن گرفته تا دریای سرخ و دریای مدیترانه نظارت کامل دارد. (حسینی،1388،112)
مردم برخی مناطق محروم مجبور شدند تا همانند گروه های مسلح شبه نظامی که برای تامین مالی هزینه های خود دست به اقدامات غیر قانونی می زدند، برای به دست آوردن پول مورد نیاز خود وارد اقداماتی همچون آدم ربایی و راهزنی دریایی شوند. عدم وجود یک دولت قدرتمند مرکزی در سومالی برای کنترل این اقدامات و پول کلان ناشی از آن سبب تشویق سایرین شده است. ( همان منبع ، 126)
سوء استفاده از فقدان مداوم و مستمر دولت توانمند، و هم چنین حضور گروه های تروریستی و نیز مخاصمات مسلحانه و سیاسی در سومالی موجب شد دزدان دریایی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، دریای سرخ، اقیانوس هند، قلمرو صلاحیت Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دزدی دریایی، سازمان ملل، اقیانوس هند، شورای امنیت