پایان نامه با کلمات کلیدی جنگ جهانی دوم، صنعت هتلداری، سلامت اقتصادی

دانلود پایان نامه ارشد

. در اين دوره کليساهاي مسيحي، نخستين انگيزه جهت مسافرت بود. در سده چهاردهم مسافرت به قصد زيارت رونق گرفت.
3. رنسانس: از سده چهاردهم تا هفدهم، بيشتر مسافرتها با هدف کسب دانش و تجربه اندوزي، انجام مي‌شد.
4. انقلاب صنعتي: انقلاب صنعتي که از سال 1750 تا 1850، ادامه يافت پايه و اساس گردشهاي دسته جمعي شد. در اين دوره کارگران ساده رهسپار شهرها و کارخانه‌هاي توليدي شدند. در اين دوره تغيير مشاغل باعث گسترش طبقه مياني اجتماع گرديد و اين طبقه توان بيشتري براي تفريح و مسافرت يافت. مردم تمام روزهاي هفته کار کرده و مسافرتها با هدف تفريح در روز آخر هفته انجام مي‌شد.
5. جهانگردي در زمان کنوني: پيشرفت تکنولوژي و امکانات و تواناييها و دلايل متعدد ديگر باعث شد که بر ميزان مسافرت، گردش و جهانگردي افزوده شود. امروزه بر اثر افزايش اوقات فراغت، درآمد افراد، ارتباطات و … مسافرتها رشد بالايي کرده است.
1-6- ضرورت گردشگري
نظريات موجود در مورد ضرورت گردشگري را مي‌توان به چهار بخش تقسيم کرد:
1- دلايل اقتصادي
2- دلايل فرهنگي
3- دلايل اجتماعي
4- دلايل زيست محيطي
دلايل فوق سبب شده است تا تمام کشورها در بهره‌برداري از جاذبه‌هاي محيطي، فرهنگي و تاريخي و … جهت گسترش گردشگري سعي نمايند. ايران اسلامي نيز مي‌تواند با غناي فرهنگي و تاريخي‌اش در اين زمينه تلاش کند. امروزه گردشگري با اهداف مختلف و گوناگون صورت مي‌گيرد. گروهي از گردشگران در تعقيب اهداف سياحتي، تفريحي، آشنايي با فرهنگها و آداب محل و بازديد از آثار فرهنگي و تاريخي به کشورهاي مختلف سفر کرده و دسته ديگري تجارت و بازرگاني و ارائه خدمات فني و اقتصادي را سرلوحه اهداف خود قرار مي‌دهند. اما هر آنچه امروزه تحت عنوان گردشگري شناخته مي‌شود بيشتر مربوط به دسته اول مي‌باشد.
1-7- اهداف گردشگري
1. شناخت فرهنگ اقوام ديگر: ممکن است که يک جهانگرد يا گردشگر در پي شناخت آداب و رسوم و صفتهاييک گروه يا يک جامعه در يک منطقه باشد. لازم است در اين بخش زمينه‌اي فراهم شود که اهداف و نيازهاي اين دسته از جهانگردان تأمين گردد.
2. ديدن آثار تاريخي: سفر با هدف ديدن بناهاي قديمي آثار تاريخي، موزه‌ها و آشنايي با تاريخ يک کشور ديگر.
3. زيارت اماکن مقدس: در هر سال سفرهاي زيارتي در جهان با نيت زيارت اماکن مقدس در اديان مختلف صورت مي‌گيرد.
4. سرگرمي و ورزش: اين مورد ديگر، هدف گروههاي است که به جهانگردي از زاويه سرگرمي، ورزش و فعاليتهايي نظير کوهنوردي، ماهيگيري، بازديد از مسابقات مهم ورزشي و …. علاقه دارد.
5. هدفهاي تخصصي و تجاري: تمايل به سفر براي شرکت در کنگره‌هاي علمي، المپيادهاي تخصصي، نمايشگاههاي بازرگاني و يافتن بازارهاي جديد.
1-8-توريسم در ايران
سرزمين ما ايران، با داشتن فرهنگي کهن و پايدار و متشکل از اقوام، طوايف و عشاير بسيار و تنوع اقليمي فراوان و برخورداري از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي و طبيعي براي اين صنعت آماده است.
کشور ايران به دليل برخورداري از جايگاه ويژه خود در جغرافياي سياسي، اقتصادي جهان و منطقه و همچنين موقعيت مکاني مناسب در فضاي ارتباطي ميان شرق و غرب و يا اتکا به تاريخ کهن و فرهنگ غني خود جايگاه برجسته‌اي در روابط فرهنگي، اقتصادي و تجارتي بين‌المللييافته است و از اين رو در دهه منتهي به وقوع انقلاب اسلامي در سال 1357 و حاکميت اسلامي بر مباني ارزشي و اقتصادي ملت مسلمان ايران، دگرگوني حاصله در تلقي جهانگردي از اوضاع اجتماعي و فرهنگي کشور منجر به کاهش چشمگيري در آمار ورود جهانگردان خارجي به کشور از سال 1358 گرديد. در سال 1370 پس از يک دوره رکورد نسبي 12 ساله آمار ورود جهانگردان به کشور سير صعودييافته و با جهش چشمگير نسبت به سالهاي گذشته روبرو شد و به دنبال آن نيز درآمد ارزي حاصل از آن افزايش يافت.
در دوران معاصر ايران به دليل برخورداري از تمدني بزرگ و پيشينه تاريخي چند هزار ساله در رديف ده کشور دنيا از لحاظ جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي قرار دارد اما متأسفانه در مقايسه با منطقه جنوب آسيا و جهان، سهم قابل توجهي در جذب جهانگرد ندارد. به طوري که ايران از نظر درآمد ارزي در مقايسه با 200 کشور جهان مقام 89 را داراست. بر اساس اطلاعات «سازمان جهاني جهانگردي» (W.T.O)، در سالهاي آينده وضعيت آينده گردشگري در ايران بسيار درخشان خواهد بود. ايران جزء 20 کشور مستعد گردشگري قرار خواهد گرفت. به طوري که در زمينه جذب گردشگري، 5 ميليون نفر به ايران سفر خواهند کرد. براي نيل به اهداف خود مي‌توانيم انواع تأسيسات جهانگردي را در ايران فراهم کنيم. تأسيسات جهانگردي ارزان، متوسط و گران.
جاذبه‌ها، سرمايه اصلييک کشور يا يک منطقه براي موفقيت در صنعت جهانگردي به شمار مي‌رود. کشور ايران از نظر برخورداري از جاذبه‌هاي طبيعي در رتبه ششم و از نظر دارا بودن جاذبه‌هاي تاريخي در رتبه دهم جهان قرار دارد. تبليغات بين‌المللي براي اين بخش از محصول مانند ديگر محصولات جهانگردي بر عهده دولت و سازمانهاي ملي و جهانگردي کشورهاست.
1-9-معماری و صنعت توریسم
نهضت جوانان و اتومبیل دو عامل جدید در ابتدای قرن بیستم بودند که در توسعه توریسم عمومی نقش عمده‌ای ایفا کردند. همزمان با مهاجرت به شهرها و به دنبال آن رشد شهرنشینی، حرکتی متقابل شکل گرفت که می‌توان با نام حرکت «ضد شهرنشینی» از آن یاد کرد.
به همراه حرکت پیشاهنگی در انگلستان، کمیسیونی در شهر برلین امکان مسافرتهای فردی را برای نوجوانان قشر نسبتاً ممتاز جامعه فراهم آورد. مدتی بعد تأسیس انجمن خوابگاه‌های نوجوانان آلمان1 امکان سفر نوجوانان تمام قشرهای جامعه را نیز امکان‌پذیر ساخت.
جنگ اول جهانی برای صنعت نوپای توریسم، شوک بزرگی بود. پس از جنگ و پیدایش مکتب باوهاوس، استفاده از بتن و اسکلتهای بتنی بدون تزئینات، اهمیت ویژه‌ای یافت.
هتلهای بزرگی با سالنهای رقص و بازی افتتاح شد. به عنوان نمونه، ساختمان دلا واپاویون2 که به سبک مدرن باوهاوس در ساحل انگلستان ساخته شده است.
تنها ثروتمندان در آن زمان از اتومبیل به عنوان وسیله نقلیه اصلی استفاده می‌کردند و دسترسی عموم مردم به وسایط نقلیه، صنعت هتل‌سازی را توسعه داد و عناصری که در آن سوی اقیانوس آتلانتیک، در آمریکا، کاملاً عادی بود، در هتلهای برتر اروپا نیز به صورت استاندارد پدیدار شد: ورودی‌های متناسب با اتومبیل‌ها و همچنین گاراژها.
از سال 1935 میلادی و در حالی که اروپا به سوی جنگ جهانی دوم پیش می‌رفت، به غیر از پروژه‌های عظیم هیتلر و موسولینی همچون پروژه اقامتگاه تجدید قوا در پرورا در روگن3 ساخت هتل تقریباً متوقف شده بود. در مقابل درشهرهای بزرگ آمریکا، طراحی و ساخت گراند هتلهای چند منظوره با اسکلت آهنی. به عنوان سازه اصلی، توسعه یافت.
پس از جنگ جهانی دوم شکل خاصی از هتل به نام متل4 شکل گرفت. این نوع مهمانخانه‌ها به دلیل مسافتهای طولانی بین ایالتها و شهرهای آمریکا و کنار اتوبانها و شاهراه‌ها واقع شده و عنوان «درایو این هتل5» را به خود اختصاص داده بودند.
به طور کلی الگوی ساخت هتل در آن زمان از ایده مرسوم گراند هتل ایده گرفته بود و فقط معدودی از هتلها مانند «هتل ایمپریال6» فرانک لوید رایت در توکیو یا پروژه تحقق نیافته «هتل بابیلن7» آدولف لس8 را معماران نواندیش مدرن طراحی کرده بودند.
رم کولهاوس در نامه‌ای انتقادآمیز، هتل 40 طبقه «والدورف آستوریا9» در نیویورک را چنین توصیف می‌کنند:«الگوی هتل با استفاده از تجربه‌های بخش مسکن در منهتن تغییر کرده. در رزیدنتال هتل10 ساکنان، مهمان شخصی خود هستند. در سه طبقه پایین امکانات تفریحی و سالن‌های گردهمایی قرار دارند.
وسعت هر کدام از این طبقات با وسعت معادل کل بلوک ساختمانی، به فضاهای بیضی، دایره، مربع و مستطیل تقسیم می‌شود، تداعی کننده حمام‌های رومی بدون آب!
در یک نیمه ساختمان هتل که از چهار طبقه تشکیل می‌شود، مسافران معمولی اسکان داده می‌شوند؛ مشتریان دائمی هتل نیز شب را در برج‌های والدروف11 که از طریق دالانی اختصاصی به مرکز هتل دسترسی دارد، سپری می‌کند.»
آن چیزی که در گراند هتلها آغاز شد، در هتلهای بلند مرتبه آمریکا شدت یافت: جستجوی جهانگرد در عرصه‌ای که دائماً در حال تغییر و تحول است.
نوآوری آمریکا در ساخت هتل سرانجام به نتیجه رسید و هتل‌های زنجیره‌ای اولین بار در ایالات متحده آمریکا شکل گرفتند و نه تنها به ارتفاع ساختمان بلکه به خدمات خود نیز افزودند، این هتلها اغلب بار، ورودی و سالن‌های مختلف داشتند.
در اروپا نیز پس از جنگ، سفر به خارج از کشور رونق گرفت. در ابتدای سال 1950 میلادی هتل ازی در اروپا متحول شد. در سال 1950 میلادی در آلمان به طور متوسط از هر 5 نفر، 1 نفر به سفر می‌رفت . اغلب این جهانگردان در محدوده کشورهای همزبان خود سفر می‌کردند عده‌ای نیز مرخصی خود را در سواحل مدیترانه می‌گذراندند.
تا پیش از گران شدن بنزین در پی تحولات ناشی از بحران نفت، بلیط هواپیما ارزان بود و به همین دلیل سفرهای مستلزم رانندگی طولانی به راحتی با هواپیما امکان‌پذیر بود.
در سواحل «آدریاتیک12» و «کوستابراوا13» هتلها همچون قارچ می‌روییدند و همه بر اساس الگوهای منظم هتلهای معروف مانند «رادیسون اس ای اس رویال هتل14» کار آرنه یاکوبسن15 یا با کیفیت نازل، کپی شده بودند.
به همین دلایل صنعت جهانگردی و سازگاری زیست محیطی و اجتماعی این هتلها مورد انتقاد قرار گرفت.
از سال 1970 صنعت هتلداری نه تنها مسائل قانونی، بلکه هماهنگ‌سازی با منطقه را نیز باید مورد توجه قرار می‌داد. که این خود معیار ارزیابی کیفیت در صنعت توریسم شد.
با گسترش شهرنشینی، خدمات هتلها دیگر شامل حال مسافران نشد، هتلهای خود کافه‌های خیابانی هم برای مردم شهر داشتند. در این زمان سفر به شهرهای مختلف برای آشنایی با فرهنگ های گوناگون رواج یافت.
در حالی که تا سال 1970 طراحی صرفاً کاربردی به سبک بین‌المللی اجتناب‌ناپذیر می‌نمود. جان پورتمن16 ، معمار هتلهای آمریکا، با ساخت فضای باز شیشه‌ای، سالن اصلی گراند هتلها را احیا و هتلهای تیپ آتریوم‌دار17 را که 50 طبقه بودند طراحی کرد.
در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی طراحی پست مدرن اساس کار طراحان صاحب نام همچون فیلیپ استارک، آندره پوتمن18 و اتوره سوتساس19 قرار گرفت.
از آن زمان «معماری گویا20» در عرصه معماری محبوبیت پیدا کرد: توالی فضاهای تئاتر گونه و عناصر زنده معماری که بر جذابیت و اغوا کنندگی بیشتر هتلها طراحی شده‌اند.
1-10-موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم
هتل یک واحد اقتصادی است و باید سودآور باشد مگر اقتصاد آن به نظام گسترده‌تری وابسته باشد مانند هتلی که یک نهاد یا صنعت خاص برای کارکنان و مهمانان خود می‌سازد و سوددهی مستقیم آن هدف سازنده نیست. اما اگر هتل را یک واحد درآمدزا بدانیم، اقتصاد آن به کل اقتصاد شبکه توریسم گره خورده است و میزان درآمدزایی آن وابسته به رفتار شبکه است و از هر اختلالی که به شبکه وارد شود تأثیر می‌پذیرد. ذکر دو نمونه از اختلال‌های که به دلیل عوامل فراملی و درونی به شبکه توریسم ایران وارد شده است برای درک این نکته لازم به نظر می‌رسد. عامل تأثیرگذار بیرونی را در حال حاضر می‌توان مشکلات سیاسی ایران با جهان غرب و کاهش سهم ایران از بازار بالقوه توریسم اروپا و آمریکا و حتی خاور دور دانست. نمونه بارز و اخیر عوامل داخلی موثر در سلامت اقتصادی هتل‌داری، سهمیه‌بندی بنزین است. هر دو مورد بر ضریب اشغال هتلها اثر منفی داشته‌اند. اما به طور خلاصه می‌توان اشاره کرد که هرچند هتل‌سازی و هتل‌داری یک فعالیت خصوصی است، اما بسترسازی برای رونق صنعت توریسم (ایرانگردی و جهانگردی) در سطح ملی از وظایف دولت و نظام برنامه‌ریزی است.
نابسامانی در این بسترسازی به عوض رونق توریسم در ایران، به سود رقبای همسایه ما تمام می‌شود. درآمد حاصل از جهانگردی در کشورهایی که به این صنعت تسلط دارند و می‌دانند چگونه آن

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی اوقات فراغت، استان اردبیل، کشورهای توسعه یافته Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی زیبایی شناسی، درآمد نفتی، ناخودآگاه