پایان نامه با کلمات کلیدی تحلیل شبکه، توسعه گردشگری، مکانیابی، رتبه بندی

دانلود پایان نامه ارشد

جهانگردی
12 وزارت خانه
تعیین خط مشی و برنامه ی اجرایی
1343
سازمان جلب سیاحان
__________
اقدامات زیر بنایی
1347
مدیریت جهانگردی و فرهنگ و هنر
سازمان برنامه و بودجه
___________________
1353
___________
وزارت اطلاعات و جهانگردی
بهره برداری از واحدهای اقامتی (مهمانسراها،هتل ها،چادرها،رستورانها و…..)
1376
سازمان ایرانگردی و جهانگردی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعیین خط مشی کلی صنعت جهانگردی

ماخذ: (رضوانی،1376،190)
همان گونه که از جدول فوق مشخص است، به رغم برخورداری ایران از انواع و اقسام جاذبه های توریستی،در برنامه های اول تا پنجم قبل از انقلاب،صنعت گردشگری و جهانگردی بسیار کم رنگ بوده و در حاشیه ی برنامه ها قرار گرفته است. سازمان متولی فعالیت گردشگری در ایران، مرتبا تغییر کرده است. به عبارت دیگر، مشکل ساختاری از مشکلات اصلی توسعه ی این صنعت در ایران بوده است.
در کل می توان گفت که بخش جهانگردی از بدو پیدایش تا پایان برنامه ی پنجم، بیشتر از نقطه نظر داخلی قابل رشد و توسعه بوده تا جهانگردی بین المللی. چون فضاهایی که دارای جاذبه های توریستی بودند توان محدودی برای جذب توریست داشته و براساس همین موضوع، روند توسعه ی این بخش بر پایه ی گسترش توریسم داخلی قرار داشت. چرا که تصور می رفت با بالا رفتن سطح زندگی مردم، میزان مسافرتهای داخلی در ایام تعطیلات نیز افزایش یابد و براین اساس در بخش جهانگردی هفت محور توسعه در ایران شناسایی گردید که عبارتند از:
1)محور اهواز-باختران، تبریز و ارومیه 2)محور اهواز- خرم آباد، تهران 3)محور اصفهان-تهران 4)محور تبریز-تهران، رشت-تهران 5)محور شیراز-بوشهر 6) محور کرمان- بندر عباس 7)محور خراسان شمالی
برنامه های اول تا پنجم توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، با شرایط بهتر و آمادگی بیشتری به توسعه ی فعالیت توریسم پرداخته و بخصوص در برنامه های دوم و سوم با موفقیت هایی همراه بوده است.منتها در شرایط کنونی ایران و مواجهه با تحریم جهانی، متاسفانه این صنعت بسیار محدود شده و بیشتر پذیرای گردشگران داخلی می باشد.(همان،192-193)

2-4-2 آمایش سرزمین 18
راهبردهای بلند مدت توسعه:
– حفظ، احیاء و توسعه کلیه امکانات و جاذبههای گردشگری و میراث فرهنگی و تبدیل این بخش به عنوان یکی از بخشهای اصلی درآمدزای کشور و استفاده از آن در تقویت پیوند با سایر ملل
– کوشش در جهت اصلاح و تغییر تصویر منفی که وسایل ارتباط جمعی بیگانه از جامعه ایرانی ترسیم کرده اند
– جلب همکاری رسانه های داخلی و بین المللی برای ارائه تصویر جدید و جذاب از جاذبه های متنوع گردشگری سرزمین
– تاکید مضاعف بر حفظ محیط زیست در راستای اکوتوریسم و جاذبه های گردشگری در تمام نقاط جاذب گردشگری کشور
– تشویق و حمایت از ایجاد تاسیسات اقامتی و تفرجگاهی در همه نقاط کشور

راهبردهای سازماندهی فضایی:
– سطح بندی قلمروها، نقاط و محورهای عمده گردشگری بر اساس راههای دسترسی تسهیلات اقامتی و رفاهی و جاذبه های گردشگری
– ایجاد مناطق و محورهای ویژه و دهکده های گردشگری
2-4-3 طرح جامع توسعه گردشگري ايران 1352
نخستين طرح جامع توسعه گردشگري در ايران در سال 1351 به پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه، توسط شرکت توريسم کنسولت(ژنو) و مهندسين مشاور م. زنگنه تهيه گرديده که بنا به دلايل مختلف به مرحله اجرا در نيامده، در اين طرح به لزوم توسعه هماهنگ گردشگري داخلي و گردشگري خارجي و نيز ضرورت همکاري و هماهنگي سازمان گردشگري با نهادهاي ديگر برنامهريزي مثل سازمان برنامه و بودجه، وزارت مسکن و شهرسازي، وزارت نيرو، کشاورزي، منابع طبيعي و غيره به طور جدي تاکيد شده است. در اين طرح گرچه ضرورت آيندهنگري براي تامين نيازهاي گردشگري به ويژه در شهرهاي بزرگ به درستي طرح شده اما بدليل عدم ارايه طرح و عدم توجه به اصول آن، کمبودها و مشکلات گردشگري در شهرهاي کشور ادامه يافت.
2-4-4 برنامه ملی گردشگری ایران
برنامه ملی توسعه گردشگری کشور از اکتبر سال 2000(مهرماه 1380)شروع شد و قرار بود تا هیجده ماه ادامه داشته باشد. این برنامه دارای یک مدیر و سه مشاور خارجی و تعدادی کارشناس داخلی بود. براساس«سند ساختار نظارت بر اجرای‌ استراتژی‌های برنامه توسعه گردشگری کشور» اهداف زیر را در برداشت:
1.تدوین برنامه توسعه گردشگری پایدار
2.نهایی‌سازی ظرفیت دولت در مدیریت بخش جهانگردی
3.اجرا و آزمون روند توسعه برنامه‌ریزی در”ناحیه ویژه”
با توجه به ساختار برنامه و الگوی موجود در طرح‌های مطالعاتی طرح‌های جامع، گزارش برنامه ملی توسعه گردشگری ایران، مشتمل بر تحلیلی از وضع موجود گردشگری‌ در ایران و در فصول بعدی اهداف توسعه گردشگری و استراتژی‌های توسعه گردشگری‌ برای بخش‌های مختلف، مانند توسعه منابع انسانی، بازاریابی، توسعه محصول و… بوده و ضمن بیان روش‌های اجرایی، سرانجام، هزینه‌ها و فایده‌های برنامه ملی توسعه گردشگری را توضیح داده است.
اهداف کلی توسعه‌ای برنامه ملی عبارتند از:
-کمک به تقویت روابط ایران با سایر کشورها، به مثابه بخشی از راهبرد گفتگوی‌ تمدن‌ها
-ایجاد اشتغال برای جوانان، زنان و بیکاران
-ایجاد فرصت‌های اقتصادی در مناطق روستایی
-افزایش درآمد ارزی کشور
-کمک به ارتقای سطح رفاه اجتماعی
مهم‌تر از همه کسب اطمینان از پایدار بودن توسعه گردشگری از لحاظ محیط زیستی و اجتماعی-فرهنگی.(قادری،1383)

2-4-5 بررسی پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهش
سابقه پژوهش در زمينه گردشگري به صورت يك رشته علمي تقريباً به حدود 200 سال پيش بر مي گردد. اولين كتاب در رابطه با گردشگري كه توسط توماس نوگ نت تحت عنوان راهنماي گردشگري نوشته شده تقريباً دو قرن از انتشار آن می گذرد . از آن زمان تاكنون مطالعاتي كه در زمينه گردشگري صورت گرفته در سه بخش عمده بوده است؛ يكي مطالعات شناخت و معرفي مكان هاي ديدني، دوم مطالعاتي كه گردشگري و تاثيرات آن را بررسي مي كند و در نهايت، مطالعاتي كه به صورت تخصصي در رشته هاي فرعي گردشگري بحث مي كند.
ويليامز و زيلينسكي در پژوهشي اعلام كرده اند كه عملاً همه تحقيقات در زمينه گردشگري به توصيف وتحليل درون منطقه اي، محدود ميشوند. ايشان معتقدند كه با واردات كالاها و روابط اقتصادي زمينه هاي رشد گردشگري فراهم مي شود.، همچنين براي تغيير الگوهاي مهاجرت، تعادل پول، استفاده بهينه از زمين و توسعه اقتصادي مي توان از طريق توسعه گردشگري اقدام کرد.
(.(Williams and Zelinsky, 1970,549
در ایران نیز،در خصوص مسئله توریسم و گردشگری ، تاکنون تحقیقات نسبتا مفصلی صورت پذیرفته است که به عنوان نمونه می توان به موارد زیر که در جدول فهرست شده اند، اشاره کرد:

جدول شماره ی 2-2 :مجموعه ای از پژوهشهای انجام شده در ارتباط با گردشگری براساس تقسیم بندی (منبع،موضوع اصلی،کاربرد منبع در پژوهش،شاخص،متغیر،پایه ی نظری،روش تحقیق و ارزیابی نتایج)

2-4-6 بررسي پژوهشهاي مشابه موضوع مورد پژوهش
در زمینه ی تحقیقات انجام شده در زمینه ی تحلیل شبکه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تحقیق در زمینه “برنامه ریزی شبکه ای،تجزیه و تحلیل شبکه در تحقیق در عملیات” ،تالیف محمد جواد اصغرپور، انتشارات دانشگاه تهران،سال 1374 می باشد.
• تحقیق”تحلیل شبکه و تحلیل فضایی بر روی شبکه در ARC GIS”،تالیف حسین آقاجان، انتشارات ایران آزاد، سال 1375 می باشد.
• “کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و تحلیل شبکه در مکان یابی داروخانه ها(منطقه 6 تهران)” پایان نامه کارشناسی ارشد رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی دانشگاه تربیت مدرس، که توسط آقای فرهاد الماس پور تابستان سال 1380 به راهنمایی دکتر عباس علیمحمدی و مشاوره ی دکتر علی عسگری دفاع شده است.

• مقاله ی “نقش بازار های روستایی در فرآیند شکل گیری سازمان فضایی و شبکه ی سکونتگاهی (نمونه شهرستان تالش )”، تالیف دکتر محمد حسن ضیاء توانا و شهرام امیر انتخابی که در شماره هشتم مجله ی جغرافیا و توسعه ی ناحیه ای ،بهار و تابستان1385 چاپ شده است.
در زمینه ی منابع لاتین نیز، می توان موارد زیر را عنوان کرد:
• ARC/INFO 7.2.1 –ENVIRONMENTAL System Research Institute
• Bhana A.-The use of Gis to Determine Potential Access And ellocation of public Mental Resources in K wazulu –Natal-South –Africa-Journal of psychology-Dec1998- vol 28_No.12-PP.6-8.
• www.Esri.com

2-4-7 نقد و بررسي پژوهشهاي انجام شده
در ایران ،در خصوص مسئله توریسم و گردشگری ، تاکنون تحقیقات نسبتا مفصلی صورت پذیرفته است و کتابها، مقالات، طرحهای پژوهشی،سمینارها ،پایان نامه ها و در کل پژوهشهای گسترده ای در این زمینه صورت گرفته که به کثرت در دسترس می باشد .
برای نقد و بررسی پژوهشهای انجام شده در رابطه با گردشگری، از مواردی که به عنوان پیشینه و ماخذ ذکر شد،یک نمونه عنوان می شود:
مقاله ی”سطح بندی شهرستان های استان اصفهان از لحاظ زیر ساخت های گردشگری با استفاده از مدل TOPSISو AHP”
در این پژوهش، با توجه به زیر ساخت های شهری و خدماتی که مورد استفاده ی گردشگران در جامعه ی میزبان است، شهرستان های استان اصفهان ، رتبه بندی و سطح بندی شده است. روش کار به این صورت بیان شده که، پس ازمحاسبه ضریب مکانی19 برای زیر ساخت های اقامتی ( هتل و مسافرخانه)،فرصت های سرمایه گذاری، مناطق نمونه ی گردشگری و…، دو مدل TOPSISو AHP ترکیب شده وضعف هر یک از این مدلها با نقاط قوت دیگری جبران شده است.نهایتا از نتایج حاصل از ترکیب این دو مدل،مشخص شده که ، شهرستانهایی که از توانهای گردشگری بالقوه برخوردار هستند ، به دلیل ضعف زیر ساخت های گردشگری، در رتبه ی آخر قرار می گیرند.
این پژوهش، شاخص سازی مناسبی را جهت رتبه بندی به کاربرده، منتها به رتبه بندی وسطح بندی اکتفا کرده است، در واقع نتایج این پژوهش کاربرد عملی پیدا نمی کند.همین موضوع در پژوهش های دیگر نیز مصداق دارد. یعنی مطالب به صرف شناخت و استفاده ی صحیح از مدلها عنوان شده و کاربرد آن در راه گشایی و رفع معضلات مربوط به گردشگری در حد تئوری باقی مانده است. در حالیکه مبحث گردشگری در جهان امروز و بخصوص کشور ایران، نیازمند ژرف نگری و برنامه ریزی صحیح و اصولی می باشد.
در زمینه ی تحلیل شبکه، کتابهایی که مستقیما به این موضوع پرداخته باشند،موجود نمی باشد.
در زمینه ی پایان نامه ها و طرح های پژوهشی نیزموارد محدودی در دسترس هستند و چندین طرح و پایان نامه، هم اکنون در حال تهیه می باشند.در این زمینه، از مواردی که به عنوان پیشینه و ماخذ ذکر شد، دو نمونه نقد و بررسی می شوند:
(1) “کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و تحلیل شبکه در مکان یابی داروخانه ها(منطقه 6 تهران)”
در این پژوهش ،پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و ذخیره سازی آنها در بانک اطلاعاتی Gis،مدل شبکه ساخته شد.یعنی بعد از اینکه مدل شبکه پیاده پیاده گردید،با استفاده از توابع تحلیل شبکه(توابع قابلیت دسترسی،محاسبه ی نزدیکی،مدلهای تخصیص-مکان یابی، ارتباط متقابل فضایی،روی هم قرار دادن لایه ها و بافرینگ ) داده ها تجزیه و تحلیل شده،وضعیت موجود منطقه ارزیابی شده و در صورت نیاز داروخانه های جدید از طریق مدلهای مکانیابی تحلیل شبکه،مکانیابی شدند.نتیجه ی حاصله با استفاده از توابع تحلیلی GIS ارزیابی شدند و در نهایت نتایج حاصله از تحلیل شبکه و تحلیل GIS باهم ادغام شده و مکان بهینه ی داروخانه های جدید پیدا شدند.
این پژوهش مدلسازی و تحلیل مناسبی را عنوان کرده منتها چون هدف مکانیابی را دنبال کرده بیشتر برای شهرهای جدید و مناطق تازه تاسیس شده کاربرد دارد و نمی تواند برای نواحی قدیمی چاره ساز

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی آثار تاریخی، حقوق بین الملل، توسعه گردشگری، محدودیت ها Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی سلسله مراتب، توسعه ی گردشگری، توسعه روستا، توسعه منطقه