پایان نامه با کلمات کلیدی تجارت جهانی، سازمان تجارت جهانی، حقوق بشر، کشورهای در حال توسعه

دانلود پایان نامه ارشد

ز نبودن مطالعات ومنابع ؛ جمع آوری ، بررسی وجمع بندی اطلاعات مشکل بود.
یکی دیگر از مشکلات در این مسیر عدم بررسی علمی از نظر کمی و کیفی مناسب بر روی موضوع تاثیر الحاق بر صنایع توسط دانشگاهها ومجامع علمی کشور و اساتید برجسته وکارشناسان امر بوده و از تعدادی مقاله که توسط دست اندرکاران این صنایع بصورت موردی وجود داشته استفاده گردیده است.
با دقت در روابط اقتصادی وتجاری کشورها وشرایط حاکم بر جهان ، لزوم الحاق کشورمان به سازمان تجارت جهانی بسیار ضروری به نظر می رسد لیکن این الحاق تاثیراتی بر صنایع ، فرهنگ واقتصاد کشور خواهد داشت . به نظر نگارنده الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی اجتناب ناپذیر بوده وبمنظور حضور در عرصه های اقتصاد جهانی ورشد تراز اقتصادی کشور و در نهایت پیشرفت صنایع و امکان رقابت درعرصه های بین الملی ضمن اصلاح زیر ساختهای قانونی واقتصادی می بایست به سازمان تجارت جهانی ملحق گردید.

فصل دوم: سازمان تجارت جهانی
مبحث اول : تاریخچه مختصر سازمان تجارت جهانی و اصول حاکم بر آن
در ابتدا تاریخچه اجمالی تشکیل سازمان تجارت جهانی که برگرفته از کتب اساتید برجسته دانشگاههای کشور می باشد شرح داده می شود:
از نیمه دوم قرن 19 تعدادی از کشورها بمنظور توسعه مبادلات اقتصادی و افزایش رفاه کشورهایی که دارای مبادلات بین المللی می باشند مبادرت به انعقاد قراردادهای دو جانبه می نمودند ولی پس از جنگ جهانی اول و بحران اقتصادی سال 1929 آمریکا ، در کنار کاهش ارزش حقیقی ارز ، رفتارهای غیر عادلانه اقتصادی و بالارفتن تعرفه ها وعوارض گمرکی موجب اختلال در امور بازرگانی بین المللی گردید .
جنگهای جهانی اول ودوم تاثیرات منفی بر امور تجاری بین المللی داشته لیکن بعد از جنگ جهانی دوم ومتعاقب تاسیس بانک جهانی14 وصندوق بین المللی پول15 که از آژانسهای تخصصی سازمان ملل متحد می باشند روند رو به رشد بازرگانی بین المللی آغاز گردید 16.
در اکتبر 1947 قرارداد 34 ماده ای بین 23 کشور امضا شد که به موافقتنامه عمومی تعرفه وتجارت “گات GATT ” معروف گردید وکمتر از یک ماه پس از امضا گات یعنی از نوامبر 1947 نمایندگان 56 کشور جهان از جمله ایران در هاوانا پایتخت کوبا کنفرانسی برای بررسی تاسیس سازمان تجارت بین اللمل17 تشکیل داده که به منشور هاوانا مشهور است وایران علیرغم امضا منشور فوق بعنوان ناظر شرکت می نمود. با گذشت زمان ،گات توسعه پیداکرد وبازرگانی بین المللی را تحت مدیریت خود قرارداده واختلافات بین کشورها در زمینه بازرگانی را از طریق مشاوره18 ، مذاکره19 و میانجیگری20 حل وفصل می نمود و در نهایت در دور هفتم نشستهای کشورهای عضو گات با عنوان همایش اروگوئه در سال 1994 ، گات به سازمان تجارت جهانی تبدیل گردید 21.
موافقتنامه های چند جانبه راجع به تجارت کالا درچهارچوب موافقت نامه تاسیس سازمان جهانی تجارت بشرح زیر است :
1) موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت 1994
2) موافقتنامه کشاورزی
3) موافقتنامه اعمال اقدامات بهداشتی و بهداشت نباتی
4)  موافقتنامه منسوجات و پوشاک
5)  موافقتنامه موانع فنی فرا راه تجارت
6) موافقتنامه اجرای ماده 6 موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت 1994
7) موافقتنامه بازرسی قبل از حمل
8) موافقتنامه قواعد مبدا
9) موافقتنامه رویه های صدور مجوز ورود
10) موافقتنامه یارانه ها و اقدامات جبرانی
11)  موافقتنامه حفاظت ها
طی اعلام سازمان تجارت جهانی تا تاریخ 26 آوریل 2015 این سازمان 161 عضو دارد و از همسایگان ایران نیز تاجیکستان در 2 مارس 2013 و یمن در 26ژوئن 2014 به عضویت این سازمان درآمدند. سازمان تجارت جهانی 23 عضو ناظر هم دارد که کشورهایی مانند ایران و عراق و افغانستان و … آنها را تشکیل می‌دهند و در صف انتظار برای پیوستن به آن هستند22. ترکیب همسایگان ما که عضو این سازمان شده‌اند یا در انتظار پیوستن به آن هستند درخور توجه است. از سویی کشورهایی چون ازبکستان، آذربایجان، عراق و افغانستان هستند که هنوز به سازمان تجارت جهانی نپیوسته‌اند و از سوی دیگر نیز کشورهایی چون عربستان، ترکیه و امارات را داریم که سال‌هاست به عضویت این سازمان جهانی درآمده‌اند. کشورهای همسایه ما به دلیل درگیری‌های داخلی ، جنگ و موانع سیاسی که دارند، نتوانسته‌اند عضو WTO شوند و به نظر می‌رسد راهی طولانی برای عضویت‌شان باید طی شود.
الف) کشورهای متقاضی الحاق به سازمان تجارت جهانی جهت عضویت باید اصول ومبانی را بپذیرند که اهم آنها بشرح ذیل می باشد :
1. آزادسازی تجاری بویژه در سطح بین المللی
2. لغو محدودیت وآزادی واردات کلیه محصولات صنعتی وکشاورزی وخدمات
3. حذف حقوق گمرکی بر واردات محصولات صنعتی و کشاورزی
4. حذف کلیه یارانه‌های غیرمستقیم
5. آزادی صادرات کلیه تولیدات داخلی
6. آزادسازی نرخ کالاها و خدمات
7. آزادسازی نرخ ارز وبهره
8 . لغو انحصارات دولتی و خصوصی
9. آزادی تبادل اطلاعات تجاری
10. تخصیص بهینه منابع به وسیله بازار
11. جداسازی دو مفهوم اقتصاد و تامین اجتماعی
12. ایجاد دولت ناظر به جای دولت عامل در عرصه اقتصاد23
به عقیده سازمان و براساس تئوری‌های اقتصادی قابل قبول بازار آزاد ، تمام کشورها «به‌طور جمعی» از تجارت آزاد بهره‌مند می‌شوند ولی میزان بهره‌مندی اعضا متفاوت است. میزان بهره‌مندی هر کشور بستگی به قدرت رقابت آن با رقبای خود در بازارهای بین‌المللی دارد. اشتغال ، تولید و فروش شرکت‌هایی که قدرت و آمادگی برای رقابت جهانی دارند، افزایش یافته و در نتیجه اشتغال ملی افزایش می‌یابد . باید توجه داشت که سازمان تجارت جهانی، مانند سایر ارگان‌های سازمان ملل، مقررات خاصی در مورد حقوق بشر ندارد و حتی یک بار هم در مقررات سازمان عبارت «حقوق بشر» ذکر نشده است در نتیجه، تاثیرات ناشی از سیاست‌های آن بر درآمد و ثروت شهروندان کشورها مورد توجه سیاستگذاران نیست ولی اگر این مقررات را با صداقت تعبیر کنیم، می‌توان گفت که باید فرض بر این داشت که آنها را باید با در نظر داشتن و مراعات حقوق بشر اجرا کند.
ب)اصول ومبانی ای که در موافقتنامه های چند جانبه سازمان تجارت جهانی منعکس شده عبارتند از :
1-تضمین آزادی تجاری بین اعضا
2-کاهش تعرفه های گمرکی
3-لغو کلیه تبعیضهای تجاری.
4-شفافیت بخشیدن به مقررات تجاری.
5-توسعه واصلاحات اقتصادی
بر طبق اصول حاکم بر سازمان تجارت جهانی استفاده از محدودیت‌های کمی در تجارت همچون سهمیه‌بندی و صدورپروانه واردات ممنوع بوده و حمایت از صنایع داخلی فقط از طریق تعرفه‌های گمرکی شفاف ، امکان‌پذیراست.کاهش و تثبیت تعرفه‌های گمرکی و حذف موانع تجاری غیرتعرفه‌ای ، مگر در مورد محصولات کشاورزی که با مشکلاتی در پرداخت‌ها مواجه هستند. برقراری سیستم تعرفه‌های ترجیحی با هدف اعطای امتیازات تجاری به بعضی از فرآورده‌های کشورهای در حال توسعه ، به منظور ساده‌سازی رقابت محصولات این کشورها با محصولات تولیدی کشورهای صنعتی.تنها استثنای اصل عدم تبعیض تعمیم بلاشرط24 در مورد همگرایی اقتصادی همانند اتحادیه‌های گمرکی بین چند کشور می‌باشد. هرگونه عمل کشورهای عضو که جنبه دامپینگ25 داشته باشد، ممنوع است.
مبحث دوم : ارکان سازمان تجارت جهانی
سازمان تجارت جهانی دارای ارکان وسطوح مختلفی می باشد که هر رکن بر اساس وظایف تعریف شده خود تصمیم گیری واقدام می نماید 26.
ارکان سازمان تجارت جهانی به ترتیب اهمیت بشرح ذیل می باشند:
1- کنفرانس وزیران 2- شورای عمومی 3- شوراهای ناظر 4- کمیته های تخصصی وفرعی 5- دبیرخانه
1) کنفرانس وزیران که مشتمل بر کلیه نمایندگان کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی می باشد وبالاترین رکن تصمیم گیرنده در آن سازمان است وصلاحیت دارد بر طبق موافقتنامه های چند جانبه همه امور را بررسی وهرتصمیمی را اتخاذ نماید .کنفرانس حداقل هر دوسال یکبار تشکیل جلسه می دهد وهرعضو یک رای دارد وممکن است در فاصله این مدت جلسات دیگری نیز برگزار گردد.
2) شورای عمومی27 که تحت نظارت وکنترل کنفرانس وزیران ومتشکل از نمایندگان همه اعضای سازمان است تقریباً هر ماه یکبار تشکیل جلسه می دهند ویکی از وظایف آن اینست که همه وظایف کنفرانس وزیران را در فاصله جلساتشان انجام داده وگزارشات خود را به کنفرانس وزیران بدهد .شورای عمومی در موارد مقتضی به رکن حل اختلافات ودعاوی یا رکن بررسی خط مشیهای تجاری تبدیل خواهد شد .
3) شوراهای ناظر که بعنوان شوراهای فرعی زیر مجموعه شورای عالی عمل می کنند ودر حیطه وظایف تعریف شده خود یکی از موافقتنامه های اصلی سازمان را بررسی ونظارت می نماید وشامل شورای تجارت
کالا28و شورای تجارت خدمات 29وشورای مرتبط با جنبه های تجاری مالکیت معنوی 30می باشد.
4)کمیته های تخصصی وفرعی که زیر مجموعه شورای ناظر بوده وبموجب بند 7 ماده 4 موافقتنامه تاسیس سازمان تجارت جهانی تشکیل می گردند از جمله این کمیته ها ؛ کمیته تجارت وتوسعه ، امور بودجه، تشکیلات وبررسی خط مشی تجاری ، کمیته ضد دامپینگ می باشند .
5) دبیرخانه سازمان تجارت جهانی که در ژنو مستقر بوده ومسئولیت آن با دبیرکل می باشد . وظیفه دبیر خانه اداره و ارائه خدمات فنی به شوراها وکمک دادن به کشورهای در حال توسعه ، تجزیه تحلیل سیاستهای تجاری وارائه کمکهای حقوقی به اعضا وهمچنین مسئولیت انجام مذاکرات الحاق کشورهای داوطلب می باشد 31 .

فصل سوم : چگونگی الحاق کشورها به سازمان تجارت جهانی
عضویت در سازمان تجارت جهانی فرایندی پیچیده و طولانی دارد و با عضویت در دیگر سازمان‌های بین‌المللی به کلی متفاوت است. الحاق به این سازمان اساساً طی کردن یک فرایند مذاکره است، به این معنا که کشور متقاضیِ عضویت طی انجام مراحل متعدد، زمانبر و در قالب مذاکرات دوجانبه و چندجانبه باید برای تعیین شرایط عضویت با گروه کاری به توافق برسد و این طور نیست که الزامات استانداردی وجود داشته باشند و هر کشور با رعایت این استانداردها خود به خود به عضویت سازمان پذیرفته شود. اگر اینچنین بود، دیگر به مذاکره احتیاج نبود، آن هم مذاکره‌ای که گاه چندین سال به طول می‌انجامد. مانند فرایند الحاق چین که ۱۵ سال به طول انجامید.32
در ماده ۱۲ موافقتنامه تاسیس سازمان تجارت جهانی که به چگونگی الحاق کشورها به سازمان اشاره دارد، تاکید شده است که الحاق هر کشور به سازمان تجارت جهانی باید بر اساس «شرایط مورد توافق» میان دولت متقاضی و سازمان صورت گیرد. شرایط مورد توافق هم امری است که طی مذاکرات روشن می‌شود و لذا تا قبل از انجام مذاکرات و تنظیم پروتکل الحاق کشور مربوطه و مشخص شدن تعهدات هر کشور در زمینه گشایش بازار کالا و خدمات خود به روی سایر اعضا، توافقی صورت نخواهد گرفت. در واقع مذاکرات، آغاز فرایندی است که در نهایت منجر به عقد یک قرارداد بین دولت متقاضی و سازمان می‌گردد . کلیه موارد و بندهای این قرارداد هم طی مذاکره و براساس توافق تعیین می‌شود.
مبحث اول : روند الحاق به سازمان تجارت جهانی:
مراحل الحاق کشورها به سازمان تجارت جهانی پس از ارائه درخواست رسمی کشور متقاضی جهت عضویت در سازمان تجارت جهانی به ترتیب زیر می باشد:
1-1-3 تسلیم اعلامیه ای که منعکس کننده سیاستها ومقررات متخذه توسط کشور متقاضی می باشد که در بردارنده مقررات صادرات و واردات ،مقررات گمرکی ،محدودیتها وسیاستهای ارزی کشور ،روشها وطرق حمایت از سرمایه گذاری خارجی وآزادسازی اقتصادی ، ودیگر امور مرتبط می باشد
2-1-3 پس از اعلام تقاضای عضویت به شورای عمومی که توسط دبیر کل انجام می پذیرد،کارگروهی33 متشکل از نمایندگان کشورهای عمده تجاری ونمایندگان کشورهای دارای منافع از عضویت کشور مزبور انتخاب ومعرفی می گردد و وظیفه بررسی تقاضای عضویت ، مدیریت وبرنامه ریزی مذاکرات الحاق را بعهده دارد که در نهایت به تنظیم پروتکل الحاق می انجامد .
3-1-3 طرح سوال از سوی اعضا سازمان در خصوص رژیم تجاری کشور متقاضی وپاسخگویی کتبی وارائه توضیحات لازم توسط آن کشور .
4-1-3 بررسی وتحلیل پاسخها توسط کارگروه مربوطه وبرقراری جلسات

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی تجارت جهانی، سازمان تجارت جهانی، الحاق ایران، سازمان تجارت جهاني Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی تجارت جهانی، سازمان تجارت جهانی، الحاق ایران، تجارت خارجی