پایان نامه با کلمات کلیدی ایالات متحده، تاریخ فرهنگی، مطالعه موردی، آموزش از راه دور

دانلود پایان نامه ارشد

یکی از ماندگارترین آثار هنر چند رسانه ای دست می یابد و مدل بصری خود را در آثار دیگرش نیز به کار می گیرد.
5 . استفاده از تصاویر متحرک در متن هنر چند رسانه ای. اصل عمده این گونه آثار زدودن قالب پیشین کار ماده152( مثل پخش متداول تصاویر از مانیتورهای تلوزیونی ) و جاگذاری تصویر متحرک در میان کارماده های دیگر است. این دسته آثار ویدیوآرت دارای متنوع ترین گستره اجرایی هستند و تصویر متحرک به طور پیوسته نقش مشارکتی پویایی را در کنار سایر عناصر بازی می کند. به عنوان نمونه، می توان به اثری از تونی اورسلر153 به نام” سلام؟ ” در سال 1996 اشاره کرد. ترکیبی از یک کانال ویدیویی و یک کانال صوتی، یک نوار و یک پخش کننده ویدیویی، یک دستگاه پروژکتور کوچک بر روی سه پایه، یک صندوقچه قدیمی، لباس مندرس، یک ماسک بی شکل صورت و چهره «ترسی لیوپلد» که ایفای نقش می کند. در این اثر، حالت چهره بازیگر هر دم عوض می شود و طوری این تصویر بر ماسک صورت می نشیند که گویی با یک چهره انسانی واقعی روبه رو هستیم. صندوقچه ای با در باز و چهره محصوری که به بیننده سلام می دهد !
در نمونه ای دیگر، فابریتزیو پلتسی در سال 1993 چیدمانی را با عنوان ” زمان مایع154″ ترتیب می دهد. اثری متشکل از یک کانال ویدیویی، بیست و یک مانیتور، یک دیسک لیزری و پخش کننده آن، چرخ آسیاب و مخزن فولادی. پلتسی در این چیدمان خلاقانه شمایل یک آسیاب قدیمی را به مثابه یکی از نخستین ابزارهای تولید انرژی تدارک می بیند. موجی از آب روان درون مخزن به حرکت در می آید اما حرکت دوار چرخ با نمایش مانیتورهای پیوسته ای همراه است که همگی تصویری واحد را به نمایش می گذارند. تصویری که ماحصل فناوری رسانه ای نوین است و عناصر توهم و واقعیت را به هم پیوند می زند .
6 . دسته ای ساختارهای ویدیویی که آن را تعاملی155می نامیم. این گونه آثار اولویت را در مشارکت مخاطب با تصاویر می گذراند و بیننده با کنش های خود مستقیما در جهت دهی و شکل گیری اثر هنری دخیل می شود. آثار تعاملی را می توان واجد الگویی چون بازی های کامپیوتری دانست. آزادی عمل، حق گزینش و پیش بینی دامنه امکانات از جمله الزامات این گونه آثار هستند. یکی از جهانی ترین و مشهور ترین مثال های هنر تعاملی مربوط به اثری است از جفری شاو به نام ” شهر خوانا156 ” که در سال 1990 تدارک دیده شد. در این اثر بیننده بر دوچرخه سوار می گردد و در روبه روی او فضایی سه بعدی از شهر نیویورک بر پرده نقش می بنند. بیننده می تواند با هدایت فرمان دوچرخه تعیین مسیر کند و در میان کوچه ها، خیابان ها و لابه لای آسمان خراش های نیویورک به حرکت درآید. در هر جایی که خواست توقف کند ، به ساختمانی وارد و به لحاظ مجازی در یک کنش درگیر شود. ادامه بازی کاملا به واکنش بیننده بستگی دارد و خواست او ساختار ناکامل اثر را تکمیل می کند.
هنرهای چند رسانه ای
تاریخ هنر همواره از همیاری تکنولوژی بهره مند بوده است. محوریت تاثیرگذاری فناوری های ابزاری را می توان دربرانگیختن توان تولیدی هنرمند و گسترش مخاطبین اثر هنری دید. ابداع فن چاپ و متعاقب آن ابداع لیتوگرافی توسط آلویس سنفلدر157 در پایان قرن هجدهم و از همه مهم تر ابداعاتی چون عکاسی و سینما در قرن نوزدهم، همگی راهی برای امکان تکثیر اثر هنری، فراگیری و دامنه نفوذ آن در سطح افکار عمومی و جامعیت شمول مخاطبین بودند. امتداد این روند با توجه به جهش های پیاپی علمی- ابزاری قرن بیستم منجر به توسعه هر چه بیشتر هنر تکنولوژیک و هنر رسانه ای شد. از آن جمله می توان به گسترش صنعت انیمیشن و ظهور نمادهای ماندگار کارتونی چون میکی ماس، سوپر من و بت من در سال 1920، راه اندازی اولین سیستم تلوزیونی الکترونیکی توسط BBC در سال 1936، ابداع اولین کامپیوتر دیجیتالی 158در سال 1945 و ظهور انقلاب الکترونیکی، ظهور امکانات آکوستیکی وسیع در زمینه موسیقی الکترونیک در اواخر دهه چهل، انتشار ساختار DNA و تکوین علم ژنتیک در سال 1952، ابداع نخستین فرآیند لیزری در سال 1960، سازمان دهی نخستین ماموریت های فضایی در سال 1961، و متعاقب آن رشد فزاینده صنایع فضایی و ماهواره ای در دهه شصت و هفتاد، معرفی ربوت های صنعتی کنترل شونده توسط میکروپروسسورها در سال 1981، معرفی تکنولوژی ویدیویی ( ابزارهای ضبط و پخش )، لوح های فشرده ( CD ) و ابداع شبکه جهانی اینترنت در سال 1983 ، معرفی اولین نسل کامپیوترهای شخصی (PC ) در سال 1984، شروع تجربیات گسترده در زمینه جرح و تعدیل های ژنتیکی بر روی حیوانات در سال 1988، ظهور تدریجی تکنولوژی عکاسی و فیلم برداری دیجیتال و ابزارهای ضبط و پخش آن و هم چنین امکانات بی پایاین نرم افزارهای پردازش و خلق جلوه های ویژه تصویری در محیط سیستم های عامل کامپیوتر در دهه نود و … اشاره کرد. در این شرایط، هنر چند رسانه ای می کوشد پیامد فلسفی، فرهنگی و اجتماعی انقلاب علمی قرن بیستم را، به ویژه در حوزه رسانه های عمومی159مورد توجه و نقد قرار دهد. هنر چند رسانه ای به مثابه مولود جهان تکنولوژیک و فن مدار، همچون پرونده گشوده ای است که می تواند تا مادامی که پیشروی های علمی بهانه تحقق ایده های جدیدتری را فراهم سازد پذیرای اشکال هنری خارج از تصور باشد. با این همه، در ادامه به پاره ای از شکل بندی های پذیرفته شده تر هنر چند رسانه ای و مطالعه موردی آن اشاراتی خواهد شد .

چیدمان های چند رسانه ای ترکیبی
بخش گسترده ای از آثار هنری چند رسانه ای را که در آن بر ماهیت کارماده160 مشخصی تاکید نمی گردد می توان در رده چیدمان های ترکیبی گنجاند. این آثار معمولا کانون زدوده اند161و همه عناصر موجود در آن به یک نسبت اهمیت می یابند. به عنوان مثال مجسمه های ویدیویی بسیاری وجود دارند که به دلیل عدم تحرک تصویر و ویژگی رسانه ای ویدئو نمی توان آن را در محدوده ویدیوآرت در نظر گرفت و هم چنین به دلیل درآمدی برهنرهای فقدان کار ماده عکاسانه به فتوآرت نیز تعلق نمی یابند.
از جمله این آثار می توان به ” ویولن سل تلوزیونی162 ” نام جون پایک در سال 1971 اشاره کرد که ترکیبی بود از سه مانیتور تلوزیونی که بر روی هم سوار شده بودند و شارلوت مورمان163 با استفاده از سیم های ساز که بر روی مانیتورها قرار داشت به شکل زنده موسیقی اجرا می کرد. ترکیبی از چیدمان ویدیویی، موسیقی و پرفورمنس. پایک در اثر مشهور دیگری در سال 1981 به نام ” بودا164 ” مجسمه ای برنز از بودا را نشان می دهد که به شمع افروخته ای در میان چارچوب خالی تلوزیون خیره شده است. در نمونه ای دیگر، ولف کاهلر165 در سال 1971 اثری را به نمایش گذاشت که ترکیبی بود از یک تلوزیون، یک تکه سنگ گرانیت و نیمه دیگر همان سنگ که بر صفحه تلوزیون نقش می بست. ناسازه ای متفکرانه میان موجودیت یک جسم و تصویر مجازی آن. در مثالی دیگر، فابریزیو پلتسی در سال 1990 چیدمانی را به نام cariatide ” ” ترتیب می دهد و ستونی از آجرهای به هم پیوسته را درون یک چارچوب فلزی می گذارد که درواقع ردیف های پایین ستون یک تصویر ثابت ویدیویی از همان آجرهاست. از نمونه های جالب دیگر، اثری از والکرشراینر166 به نام ” تقاطع” است که در سال 1992 به نمایش درآمد و هنرمند سه مانیتور تلوزیون را به سه تصویر ثابت، در ترکیب با سطوحی از فیبر و چوب قرار داد و آنها را بر روی سه ستون جداگانه نصب کرد. آنچه بر صفحه تلوزیون نقش می بست تصویر ویدیویی ثابتی از همان سطوح واقعی بود که با دست انسان تلفیق می شد. به همین ترتیب، می توان ساختار چیدمان های ترکیبی را تا کاربست امکانات نامعمول تری نیز ادامه داد. به عنوان یکی از نمونه های شاخص می توان به مجموعه صوتی والتر جیرس167 در سال 1993 اشاره کرد که در واقع ، ترکیبی است از پنجاه بلندگوی آویزان شده از سقف. هر یک از بلندگوها وظیفه پخش صدای مشخصی را به عهده دارد. از نوای موسیقی تا اصوات نابهنجار، جلوه های صوتی طبیعی، موسیقی فیلم، صدای سخنرانی و … وضعیت پخش بلندگوها به عهده کنترل گر دیجیتالی است که بلندگوها را بدون برنامه ریزی و به شکل تصادفی به کار می گیرد و …
هنر آنلاین یا هنر اینترنتی168
خورخه لویی بورخس169 روزگاری در مقام استعاره از کتابخانه ای جهانی یاد کرد که کتاب های آن تمام زبان های دنیا را در برمی گرفت . شاید تکوین شبکه های جهانی وب در راستای چنین آرزویی است. اینک، هر کاربر تنها در چند ثانیه و با استفاده از یک موتور جستجوی معمولی می تواند به بیلیون ها صفحه اطلاعات دست یابند. موزه ها برای گردشگران خود فضاهایی مجازی را طراحی می کنند. آژانس های خبری آخرین اطلاعات و تصاویر خود را از سراسر جهان عرضه می دارند. دانشگاه ها آموزش از راه دور را در دستور کار خود قرار داده اند و هنرمندان به معرفی آثار خود می پردازند. در این شرایط گرایش نوینی به نام اینترنت آرت یا هنر آنلاین مطرح می شود .
هنر که طی آن بینندگان در محیط کامپیوتر و یا توصل به برنامه های بسیار ویژه، امکان دخل و تصرف در یک پروژه فرضی یا طراحی وب سایت ها را پیدا می کنند. هم چنین ارتباط با ابر پیوندها170امکان اتصال هم زمان به شبکه ها و سایت های گوناگون را فراهم می آورد. بی تردید، بسیاری از پروژه های هنر اینترنتی بیش از آنکه واجد یگ رویکرد زیبا شناختی باشد واکنش است به طبیعت اجتماعی هنر و پیش آینده های آن. مواردی چون سانسورهای فرهنگی، حق مولف171، تصرف های هنری، میزان سندیت تصاویر و اخبار بنگاه های اطلاع رسانی ، بازی های رای گیری ارزیابی آثار هنری، موزه های ” هنر بد 172″ و …
به عنوان مثال می توان از پروژه اینترنتی ای نام برد که در طراحی وب سایت موزه تیت173در سال 2000 به اجرا درآمد.” هم جواری آزارنده 100″ نام وب سایتی است که به شکل خودکار در کنار سایت اصلی موزه ظاهر می گردد و کاربر می تواند به آن بپردازد . در این پروژه، با استفاده از گنجینه نقاشی های مجموعه تیت ( آثار کسانی چون واتو174 ، هوگارت175 ، گینس بورو176و .. ) ساختار مونتاژی را عرضه می کند که بیننده به دلخواه می تواند بخش هایی از آثار هنری مختلف را تخریب کرده و با جایگزینی تصاویر، به بازسازی دوباره آنها بپردازد. در کنار هر اثر هنری اطلاعات کاملی نیز شامل نام اثر، نام هنرمند، تاریخ و قیمت خریداری و واگذاری ها عرضه می گردد. این پروژه اینترنتی به مثابه قطعات به هم چسبیده تاریخ فرهنگی علاوه بر آنکه تاریخچه پر افت و خیز و بهره جویی های مالکین موزه، به ویژه،” سر هنری تیت177″، را به باد نقد می گیرد. این دیدگاه بدیهی را نیز به پرسش می کشد که پیش فرض بی طرفی و درستی اطلاعات یک وب سایت تا چه پایه می تواند حقیقت داشته باشد. کن گولدبرگ178 نیز به عنوان یکی از پیشروان اینترنت آرت تاکنون پروژه های تعاملی جالب توجهی را سامان داده است . به عنوان مثال ، در پروژه ” باغ از راه دور179″ بازدیدکنندگان از پایانه های کامپیوتری سراسر جهان وارد یک باغ می شوند و یک روبات و دوربین را برای دیدن، کاشتن و آب دادن به بذرهایی در یک تکه زمین شش فوت در شش فوت در موزه اتریش هدایت می کنند. یا در پروژه دیگری، گلدنبرگ کوششی برای القای حسی از خطرپذیری بر روی شبکه به عمل می آورده است: به تماشاگران از راه دور چند اسکناس ظاهرا معتبر صد دلاری عرضه می شود. به شرکت کنندگان، پس از ثبت نام کردن برای یک رمز واژه که به نشانی پست الکترونیکی آنها فرستاده می شود، فرصت ” تجربه ” با اسکناس ها از طریق سوزاندن یا سوراخ کردن آنها در آزمایشگاه تله ربوتیک بر روی شبکه داده می شود. به شرکت کنندگان پس از انتخاب کردن یک تجربه یادآوری می شود که خدشه دار کردن ارز ایالات متحده یک جرم فدرال است که حداکثر تا شش ماه مجازات زندان دارد.

2-6 چگونگی تاثیر هنرهای رسانه ای بر نقش مخاطب
تاریخ تحقیق در ارتباطات از اولین دوره ی خود با مفهومی به نام مخاطب گره خورده است و با توجه به اینکه مخاطب یکی از مهم ترین ارکان در فرآیند ارتباطی است، توجه به آن همواره مدنظر بوده است. در خصوص تاثیرات ارتباطات جسمی بر مخاطبان، سه دوره مشخص

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی زیبایی شناسی، معیار ارزیابی، روان شناختی، تقابل های دوگانه Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی رسانه های اجتماعی، ارتباط جمعی، مصرف کننده، رسانه های جمعی