پایان نامه با کلمات کلیدی امر به معروف، مبدأ و معاد، عقد ازدواج

دانلود پایان نامه ارشد

چرا که عنصري گوهرين تربيت سازندگي انسان است، چنانکه براي زندگي مفيدو مؤثر باشد(رفيعي، 1388: 90)
تربيت مخاطب امر و نهي در پذيرش آن تأثير دارد و چنانچه امر و نهي به عنوان هنجاري مورد قبول باشد امر و نهي پذيرفته مي شود.

2-3-7- عملکرد ارگان هاي مرتبط با امر به معروف و نهي از منکر
يکي از عوامل مؤثر بر امر به معروف و نهي از منکر نحوه عملکرد نيروهايي است که در اين حوزه فعاليت دارند. چنانکه مي دانيم جهت امر به معروف و نهي از منکر ارگاني تحت عنوان ستاد احياء امر به معروف و نهي از منکر وجود دارد که توضيحاتي در اين ارتباط داده مي شود:
ستاد احياء امر به معروف و نهي از منکر که متشکل از ارکان زير است؛
الف: رئيس
ب: شورا
ج: دبير
د: معاونت ها
ه: دفاتر ستادي
رياست شوراي ستاد به عهده امام جمعه استان يا نماينده ولي فقيه و نايب رئيس ستاد، استاندار مي باشد و در اولين جلسه ستاد دبير و عضو معتمد مردمي مشخص مي شود .
اعضاي شوراي ستاد در استان به دو دسته ثابت و متغير به شرح زير تقسيم مي شود : اعضاي ثابت شوراي ستاد در استان ها ؛ امام جمعه، مدير کل آموزش و پرورش، استاندار، رئيس دادگستري، مدير کل ارشاد اسلامي، فرماندهي نيروي مقاومت بسيج استان، رئيس سازمان تبليغات، فرماندهي نيروي انتظامي، دادستان انقلاب اسلامي، مدير کل صدا و سيماي استان، مدير کل اداره اطلاعات، يک و يا دو نفر از شخصيت هاي روحاني و معتمد مردمي
اعضاء متغير ستاد: اين اعضاء به وسيله رياست يا دبير ستاد براي شرکت در جلسات بر حسب تناسب موضوع و تخصص و وظايفي که در اجراي طرح به عهده خواهند داشت و يا در مسائل فني ، اداري ، مالي ، اقتصادي ، حقوقي ، سياسي داراي تخصص و تجربه باشند و يا داراي اطلاعات ديگري باشند که حضورشان در جلسه با نظر اکثريت مؤثر و لازم تشخيص داده شود دعوت مي شود. 36
لازم به ذکر است هماهنگي و همکاري نيرو هاي مرتبط با امر به معروف و نهي از منکر در مراحل نظري و علي الخصوص در مراحل اجرايي در اثربخشي امر به معروف و نهي از منکر بسار اثرگذار مي باشد.

2-3-8- روش هاي عملي
تبليغ و امر به معروف و نهي از منکر به دو روش مستقيم و غيرمستقيم معولا صورت مي گيرد در حاليکه روش غيرمستقيم مؤثر و نافذتر است و اگر اين روش پشتوانه روش مستقيم نباشد آن روش کارائي و تأثير نخواهد داشت.
روش گفتاري همان تبليغ ظاهري به وسيله گفتار و امثال آن است، اما روش غيرمستقيم اين است که مبلّغ يا آمر و ناهي خود به آنچه مي گويد با عمل، ديگران را به سوي اجراي احکام اسلامي سوق دهد .
“کونوا دعاه للناس بغير السنتکم ليروا منکم الورع و الاجتهاد، والصلاه و الخير فان ذلک داعيه” (عاملي ، ج 11 : 194)؛ مردم را با غير زبان خود دعوت كنيد، تا پارسايى و سخت كوشى و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اين ها، خود [بهترين] مبلّغند.
امر به معروف و نهي منکر چنانچه سياست پشت پرده را عهده دار شود و افراد جامعه را به وسيله ي رفتار و اعمال به انجام معروف سوق دهد مي تواند بسيار تأثيرگزارتر باشد.

2-3-9- خصوصيات آمر و ناهي
از ديگر عوامل مؤثر در امر و نهي ويژگي ها و حسن هاي آمر و ناهي مي باشد کسي که ديگران را به خوبي ها و ارزش ها دعوت مي کند ، يا آنان را از گناهان و زشتي ها و مفاسد نهي مي کند، براي آن که در اين دعوت موفق باشد، بايد صفات و شرايطي داشته باشد.
امام صادق (ع): “انما يامر بالمعروف و ينهى عن المنكر من كانت فيه ثلاث خصال : عالم بما يامر به تارك لما ينهى عنه، عادل فيما يامر عادل فيما ينهى، رفيق فيما يامر رفيق فيما ينهى به” (عاملي، ج‏11: ‏403)
به فرموده اين امام عزيز كسى امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند كه سه ويژگى در اوست: به آنچه بدان دعوت مى‏كند آگاهى دارد و از آنچه باز مى‏دارد كناره مى‏گيرد، در امر و نهى خود مرز عدالت را پاس مى‏دارد و با نرمى و مهربانى امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند .
با توجه به اين که اوّلين وظيفه انبيا، دعوت است، دعوت بايد جهت الهى داشته باشد (قرائتي،1383، ج‏6: 475).
مهمترين وظيفه اي که در صراط امر به معروف و نهي از منکر وجود دارد اين است که بايد نيروهاي مؤمن و حزب الله و آمر به معروف و ناهي از منکر و آنهايي که انگيزه دارند، بايد در نظام اسلامي در صحنه باشند و همه جا بايد حضور داشته باشند ( فريضه عظيمه يا امر به معروف و نهي از منکر،1373 : 36).
چنانکه در همه ي افعال ما نيازمند جهت الهي داشتن هستيم در امر به معروف و نهي از منکر که جايگاه بسيار بالايي دارد و ضامن تحقق ساير احکام هست اين نيز بايد مدنظر گرفته شود.
بندگان رحمان، جهل جاهلان را با جهل مقابله نمى‏كنند( طباطبايي، 1374، ج‏15: 331 ) :” و هنگامى كه جاهلان آنها را مورد خطاب قرار مى‏دهند و به جهل و جدال و سخنان زشت مى‏پردازند در پاسخ آنها” سلام” مى‏گويند” ” وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً” (فرقان/63)
سلامى كه نشانه بى اعتنايى توأم با بزرگوارى است، نه ناشى از ضعف، سلامى كه دليل عدم مقابله به مثل در برابر جاهلان و سبك مغزان است، سلام وداع گفتن با سخنان بى رويه آنها است، نه سلام تحيت كه نشانه محبت و پيوند دوستى است، خلاصه سلامى كه نشانه حلم و بردبارى و بزرگوارى است. (مکارم شيرازي، 1374، ج‏15: 149)
اين پاسخى است عاقلانه و توأم با اينكه شايد موجب ادب كردن سبك مغزان و نااهلان گردد. (نجفي خميني، 1398، ج‏14: 267)
اخلاق مسلمين اين بود كه با جاهلان سرسرى نمي كردند. ابن عباس مى‏گويد: در برابر كسى كه جهالت ميكرد، جهالت نمي كردند. حسن گويد: روزها كه در ميان مردم منتشر مى‏شدند، اخلاقشان اين بود. (طبرسي، 1360، ج‏17: 223)
امر و نهي همراه با مشکلات و سختي هاي زيادي است، داشتن صبر و حوصله، عدم مقابله با شخص خطاکار و سخن گفتن به نحوي که شخص خطاکار را بيشتر شرمنده کند تا اين که آتش او را براي مقابله شعله ور سازد، بيان کننده اين مطلب مي باشد که مي توان با نحوه ي بيان امر و نهي، الفاظ به کار برده در آن و همچنين خصوصيات اخلاقي و رفتاري آمران و ناهيان بتوان موجب اثر بخشي بيشتر امر و نهي شد. در منابع ديني به صفاتي مانند: ايمان، اخلاص،آگاهي و بصيرت، شكيبايي و بردباري اشاره شده است كه به نظر مي رسد براي كارآمدي امر به معروف و نهي از منكر در حوزه حجاب، داشتن متانت، حياء و عفاف در نگاه و رفتار در برخورد با بانوان از اهميت ويژه برخورداراست.

2-3-10- اعتقادات مخاطب
يکي ديگر از عواملي که سبب مي شود اثرپذيري امر و نهي در حوزه حجاب ارتقاء يابد اعتقادات مخاطب امر و نهي است. لازم به ذكر است اعتقاد از ريشه عقد به معناى بستن، پيوندزدن و گره‏ خوردن دو چيزي است كه به هم ضميم شده (مصطفوي، 1368، ج8: 189) چه در امور مادى باشد، مانند پيوند جوانه درختى به شاخه درخت ديگر و چه در امور اعتبارى و معنوى مانند عقد ازدواج و پيوند همسري. عقيده، باوري آدمي است كه به ذهن، فكر و جان او بسته شده و پيوند خورده است. از اين رو، اعتقاد به معني “باور داشتن، عقيده داشتن، گرويدن به يک دين و آيين آمده است” ( معين، 1371، ج 1: 302) از آن جا كه زيربناى همه جهت‏گيرى‏هاى انسان در زندگى عقايد و باورهاى اوست كه بالاترين نقش را در زندگى فردى و اجتماعى ايفاء مي نمايد، شيوه ي بياني قرآن کريم در تشريع مقررات اسلامي آميختگي بيان احکام و قوانين با معارف توحيدي و توجه دادن به مباني اعتقادي مانند: مبدأ و معاد واسماء وصفات الهي به ويژه در پايانه هاي آيات است. مقصود از اعتقادات مخاطب در اين پژوهش آن است كه باورهاي اصيل توحيدي افرادي كه در زمينه حجاب مورد امر و نهي قرار مي گيرند در اثربخشي اين فريضه تأثير گذار است از اين رو، تلاش براي تعميق و تقويت مباني اعتقادي مردم به ويژه بانوان در بهبود وضعيت عفاف و حجاب و كارآمدي امر به معروف و نهي از منكر در اين بخش يك ضرورت است.

2-4- آسيب ها و آفت هاي امر به معروف و نهي از منکر در حوزه حجاب
آسيب ها و آفت هاي امر به معروف و نهي از منکر در حوزه حجاب، هرگونه آفت و خطر و گزند و ناراحتي كه ممكن است به اين دو ، واجب الهي ، در مرحله ي شناخت و اجرا ، از ناحيه ي اجرا كننده و اجرا شونده ، وارد آيد و اين عمل ظريف را با اشكال و گزند و آسيب مواجه كند، مي باشد.
اساس و پايه ي دين مبين اسلام ، معرفت و آگاهي است، چرا كه تحت سايه ي علم و دانايي زندگي دنيوي و اخروي بشر از ارزش واقعي برخوردار مي شود ، لذا اولين وظيفه اي كه در اعتقادات اسلامي متوجه انسان مي گردد ، شناخت و آگاهي از حقيقت اصول اعتقادي است و نبايد غفلت كرد كه در منابع اسلامي ، يكي از علل تباهي ، جهل و ناداني معرفي شده است ؛ بنابراين آسيب هاي معرفتي را مي توان به عنوان دسته اي از آسيب هاي اين حوزه شناسايي کرد.

شکل(2-5) مدل آسيب هاي معرفتي مطرح شده امر به معروف و نهي از منکر در حوزه حجاب

مأخذ: يافته هاي تحقيق

هميشه نمي توان همه ي تقصيرها را به گردن افراد اهل خلاف يا جامعه و يا تبليغات مسموم انداخت ، بلكه گاهي بايد به خودمان و بينديشيم و ببينيم آيا ما در نوع امر به معروف همان روش اولياي خدا را داريم؟ شناخت آسيب هاي ناشي يا وارد بر امر به معروف و نهي از منکر منكر و علي الخصوص آسيب هاي شيوه هاي اجرايي آن به تحقق اين فريضه کمک شاياني مي کند.

شکل (2- 6) مدل آسيب هاي مطرح شده مربوط به روش اجراي امر به معروف و نهي از منکر

مأخذ: يافته هاي تحقيق

در شکل (2-6) شبهاتي مطرح شده در مصاحبه هاي اوليه که جهت طراحي پرسش نامه صورت گرفته است به صورت مدل ارائه شده است و در فصل چهار در تحليل داده ها بررسي شده اند و نمودار فراواني آنها جهت تکميل پژوهش ارائه شده است.
شکل (2-7) مدل مسائل و شبهات مطرح شده ي مربوط به امر و نهي در حوزه حجاب

مأخذ: يافته هاي تحقيق

فصل سوم
روش شناسي

در اين فصل فرضيات، متغير ها، روش تحقيق، شيوه انجام پژوهش، جامعه آماري و حجم نمونه، شيوه نمونه گيري، تکنيک جمع آوري اطلاعات، روش تجزيه و تحليل داده ها، اعتبار تحليل و قابليت اعتماد تحقيق، تعاريف عملياتي متغير ها شرح داده شده است.

3-1- نوع تحقيق
معمولا تحقيقات را بر حسب نوع، به سه دسته بنيادي، کاربردي و توسعه اي تقسيم مي کنند که اين تحقيق بر اساس يا با در نظر گرفتن معيار کاربرد، جزء پژوهش هاي کاربردي است. پژوهش کاربردي، پژوهشي است که در جهت ارضائ کنجکاوي ژرف پژوهشگر، بلکه حل مسئله اي فردي، گروهي يا اجتماعي انجام پذيرد در اين نوع پژوهش ها، با توجه به فوريت نتيجه گيري، رابطه اي منطقي بين کار پژوهش و جامعه پديد مي آيدو به همان ترتيب و در همان زمان که محقق به پژوهش مي پردازد، در انديشه کاربرد دستاوردها نيز هست (ساروخاني،1388، 73) اين دسته بندي را دسته بندي تحقيقات به حسب هدف نيز دانسته اند (سرمد و ديگران، 1383: 79)
در اين پژوهش به دنبال ارائه راهکارهايي جهت ارتقاء امر به معروف و نهي از منکر در حوزه جاب هستيم و اين تحقيق از نوع کابردي است.

3-2- روش تحقيق
ترزال بيکر در ” نحوه انجام مطالعات اجتماعي” تحقيقات را به سه دسته تقسيم ميکند:
1- تحقيقات ميداني مشارکتي و مشاهده اي، براي درک و شناخت يک واحد اجتماعي تام نظير يک گروه سازمان و مناسبات دروني آن
2- تحقيقات آزمايشي
3- تحقيقات پيمايشي که يک روش گردآوري اطلاعات است که با آن گروهي از افراد انتخاب شده به منظور پاسخگويي به تعدادي از سولات همانند، مورد پرسش قرار مي گيرند. (بيکر، 1377: 20)
اين تحقيق برپايه رويکرد کمي در تحقيقات اجتماعي قرار دارد و براي جمع آوري داده ها مورد نياز از شيوه پيمايشي37 استفاده شده است، دواس ويژگي بارز پيمايش را شيوه گردآوري داده ها و روش تحليل آنها دانسته است (دواس، 1384: 13) اينگونه پژوهش به توصيف جامعه براساس يک يا چند متغير مي پردازد. (سرمد و ديگران، 1383: 83)
از نظر

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق درباره شبیه سازی، تئوری اطلاعات، انتقال اطلاعات Next Entries منبع تحقیق درباره 1/α)، تداخلی، )┤