پایان نامه با کلمات کلیدی استفاده از اینترنت، سبک زندگی، انزوای اجتماعی، شبکه اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

2000» که توسط انجمن ملی جغرافیای آمریکا انجام شد و از سپتامبر تا نوامبر 1998 برای اعضای سایت اینترنتی این انجمن که خود نوعی شبکه اجتماعی را تشکیل می‌دادند، قابل دسترسی بود نشان داد افرادی که مدت طولانی‌تری در شبکه‌های اجتماعی عضویت داشته‌اند، به انواع بیشتری از فعالیت‌های اینترنتی پرداخته و رفته رفته حضور ایشان در فضای وب بیشتر شده و فعالیت‌های آنان در فضای غیرمجازی کمتر می‌شود. در حقیقت شبکه‌های اجتماعی به موضوعی محوری در ساخت و بازسازی سبک زندگی و اجتماع کاربران تبدیل می‌شود (ولمن و کوان هاس، 1385: 65).
ـ از دیگرکارهای مهم در این زمینه تحقیقات ولمن و همکارانش (2002) می‌باشد. این تحقیقات بیانگر این نکته بوده‌اند که میان استفاده از اینترنت و تراکم روابط اجتماعی رابطه‌ای مثبت و انباشتی وجود دارد. این تحقیق نشان داد که استفاده از ایمیل جایگزین روابط واقعی نشده است، بلکه به‌عنوان شکل جدیدی از رابطه به روابط رودررو، تلفن و نامه اضافه شده است. تأثیر مثبت ایمیل بر روابط میان دوستان بیشتر از رابطه میان خویشاوندان بود، به‌ویژه در خصوص دوستانی که در فواصل دور از هم زندگی می‌کردند. افراد تحصیل‌کرده تمایل بیشتری به ارسال ایمیل برای دوستان دور از خود نشان دادند. کاربران جوان علاقه به ارسال ایمیل به دوستان خود داشتند، در حالی که افراد مسن بیشتر علاقه به ارسال ایمیل به اعضای خانواده خود برای برقراری ارتباط داشتند. الگوی روابط اجتماعی از این حیث تفاوتی میان مردان و زنان نشان نداد (محسنی و دیگران، 1385: 74).
ـ همپتن و ولمن (2002) چشم‌انداز تحقیقی فوق را با مطالعه دیگری در منطقه‌ای در حومه تورنتو به نام نتویل40 ادامه دادند. 120 نفر از کسانی که در این منطقه صاحب‌خانه بودند انتخاب شدند و به آنان پیشنهاد داده شد امکانات دسترسی به اینترنت به‌صورت تمام وقت در اختیارشان باشد و آنان در مقابل اجازه دهند تا نوع رفتارشان در استفاده از اینترنت مورد استفاده قرار گیرد. 65 درصد این افراد موافقت کردند. پس از انجام دادن تحقیقات طولی مشخص شد کسانی که به اینترنت دسترسی داشتند نسبت به کسانی که نداشتند پیوندهای اجتماعی قوی و ضعیف بیشتری داشتند. این افراد پیوندهای اجتماعی قویتری هم با مناطق دورتر و هم با منطقه محلی خود داشتند. این افراد به واسطه ایمیل و عضویت در اجتماعات اینترنتی از اخبار محلی بیشتر آگاه بودند. نتایج این تحقیق بیانگر ارتباط مثبت و مکمل میان روابط اینترنتی و واقعی بود. اکثر کاربران اینترنتی روابط سابق خود را حفظ کرده و گسترش می‌دادند (همان: 75).
ـ نتایج نظرسنجی ژانویه سال 2004 شبکه بی بی سی بیانگر این مطلب بود که شبکه‌های اجتماعی تأثیرات وسیعی را در سبک زندگی افراد داشته‌اند. این شبکه در آن سال یک موضوع را برای بحث در تارنمای خود نشان داد. عنوان بحث این بود که فناوری‌های جدید چکونه سبب تغییر سبک زندگی شما شده است؟ بیشتر شرکت‌کنندگان در بحث، داستان زندگی خود را با توجه به عصر دیجیتال مطرح کرده و به این موضوع پرداختند که اینترنت چگونه موجب تغییر زندگی آنان شده است؟ 200 زن و 200 مرد به‌طور تصادفی از میان کسانی که به این پرسش پاسخ داده بودند، انتخاب شدند تا نظرات آن‌ها تحلیل محتوا شوند. یافته‌ها نشانگر این بود که بیشتر افراد معتقد بودند اینترنت در مسیر زندگی آنان نقش مهمی دارد و از لحاظ دوست‌یابی و مسائل استخدامی و شغلی می‌توانند به آن تکیه کنند. همین امر باعث تغییراتی در شیوه و سبک زندگی آنان شده است (بی بی سی، 2004).
ـ یک تحقیق میدانی از سوی انجمن مدارس ملی آمریکا در سال 2007 با پوشش دادن بیش از 2000 دانش‌آموز 9 تا 17 سال، والدین و مدیران مدارس ایالات متحده نشان داد بخش عمده‌ای که در سایت‌های شبکه اجتماعی توسط دانش‌آموزان به اشتراک گذاشته می‌شود، شامل تبادل دائمی پیام‌های خصوصی، عمومی و نظرهاست که مباحث آموزشی نیز یک موضوع از صحبت‌های متداول است، به‌طوری که 60 درصد دانش‌آموزان مورد تحقیق، از شبکه‌ها برای تبادل موضوعات آموزشی و 50 درصد آنان برای تبادل نظر درباره تکالیف درسی استفاده می‌کنند www.nsba.or).).
ـ پارک و همکارانش، محققان ارتباطات دانشگاه تگزاس، درپژوهشی به بررسی انگیزه‌ها و نیازهای دانشجویانی پرداختند که از بازدیدکنندگان دائمی شبکه فیس‌بوک‌اند. این بررسی که از 9 نوامبر تا 9 دسامبر 2007 انجام شد نشان داد که مشارکت و فعالیت در فیس بوک برای ارضای چهار نیاز اساسی بود: اجتماعی بودن، تفنن و سرگرمی، شناخت خویش و کسب اطلاعات. تنوع این نیازها به ویژگی‌هایی همچون جنس، شهر، و رادگاه و مدت تحصیل آن‌ها بستگی داشته و تجزیه و تحلیل بین نیاز کاربران و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی آن‌ها نشان داد که کسب اطلاعات از طریق استفاده‌های تفریحی و تفننی به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی می‌انجامد. این پژوهش نشان می‌دهد گروه‌های فیس بوک می‌توانند زمینه‌هایی را به‌وجود آورند که در آن جوانانی که علاقه‌ای به سرویس‌های اجتماعی و ارتباطی ندارند با افرادی که در مقوله‌های اجتماعی و ملی دخالت می‌کنند به توافق برسند. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که پتانسیل سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان یک سرگرمی، ابزار قدرتمندی برای توجیه علاقه جوانان به تجمع‌های دوستانه و درگیرکردن نسل جوان به‌عنوان مشارکت‌کنندگان فعال در جامعه است. در مجموع این مطالعه نشان می‌دهد که کاربران فیس بوک می‌توانند داوطلبانه به دانشجویان تگزاس که در محیط‌های جتماعی فعالیت دارند کمک کنند.
ـ پژوهش «دختران مای اسپیس؛ رسانه ای جدید برای تمرین ادبیات جنسیتی و شکل گیری هویت»، دیگر پژوهشی است که ارتباط زیادی با پژوهش پیش رو دارد. در این پژوهش که وسط جنیفر ماری المجلد41 در سال 2008 صورت پذیرفته، از طریق تحلیل محتوای یک گروه ساخته شده توسط دانش‌آموزان دختر دبیرستان منطقه میدوستون ایالات متحده آمریکا، نشان داده می‌شود که عضویت و حضور در مای اسپیس چگونه سبب تغییر سبک زندگی اعضای شبکه اجتماعی اینترنتی می‌شود. با توجه به این‌که کلیه اعضای این گروه اینترنتی، دانش‌آموزان دختر یک مدرسه و ساکن منطقه میدوسترن ایالات متحده هستند، پژوهشگر معتقد است تفاوت پروفایل‌ها و نظرات ارسال شده توسط دیگران می‌تواند بیانگر تأثیرات فرهنگی شبکه مای اسپیس و سایر اعضا و گروه‌های این شبکه بر اعضای این گروه باشد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد میان عضویت و حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با نوع پیام‌ها و عکس‌هایی که توسط اعضا منتشر می‌شود، ارتباط وجود دارد.
ـ دیویس42 (2012) در مطالعه‌اش «تنش‌های هویتی در عصر شبکه‌های اطلاعاتی؛ دیدگاه‌های جوانان درباره خطرات و فرصت‌های خود بیانگری در تجربه آنلاین»، به چگونگی تأثیر تکنولوژی‌های دیجیتال بر روی مسأله هویت و تصوراتی که جوانان درباره خود بیانگری در تجربه آنلاین دارند، می‌پردازد. او از طریق مصاحبه‌های عمیقی که با 24 جوان 15 تا 25 ساله که به مدت طولانی در زمان مصاحبه با رسانه‌های دیجیتالی فعالیت می‌کردند، پرداخت. شرکت‌کنندگان در این مصاحبه مثل فیلم طراحی شده تصورات خودشان‌ را از هویت در تجربه آنلاین و غیر آنلاین ارائه نمودند. او از طریق مصاحبه‌های سازمان یافته در چهارچوب تصورات ذهنی جوانان به‌طور خلاصه استراتژی‌های جوانان را برای وفق‌دادن تنش‌های هویتی در میان گوناگونی شناخت‌ها و تجربه خود و همسانی در عرصه شبکه‌‌ای شده اطلاعات دریافت نمود. این چهارچوب تصورات ذهنی شامل تعهد به هویت خود، تعهد به هنجارهای روابط بین شخصی، هنجارهای تجربه آنلاین و ارزش‌های سطح گسترده اجتماعی که کارکرد ضمنی محدود‌کننده‌ای بر روی تعدد تجربه به خود دارند، می‌باشد. او دریافت که شرکت‌کنندگان در تجربه آنلاین، وقتی که آن‌ها تصمیم می‌گیرند خودشانرا در این عرصه‌های شبکه‌ای شده اطلاعات ابراز کنند، وزن هر یک از این حوزه‌ها را تغییر می‌دهند.

2ـ8ـ2ـ‌ تحقیقات داخلی
در داخل کشور موضوع شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر ارزش‌های اجتماعی هنوز مورد توجه جدی جامعه‌شناسان قرار نگرفته است. این امر تا حدودی به تازگی موضوع مربوط است و تا اندازه‌ای ناشی از آشنایی محدود محافل علوم انسانی با این رسانه ارتباطی است. تحقیقاتی که نگارنده با آن مواجه شد عمدتاَ ناظر به اثرات اینترنت همچون؛ پورنوگرافی، آزادی و گردش اطلاعات، تأثیر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر گستره حوزه عمومی و روان‌شناسی اینترنت بود که به جهت فاصله‌ای که از بحث جاری دارند به آن‌ها پرداخته نخواهد شد. در این میان چندین رساله که به موضوع تأثیرات شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبرنتیک بر هویت و ارزش‌های جامعه نزدیک است اشاره مختصری می‌شود:
ـ محسنی و همکارانش (1385) به «بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت» در میان کاربران کافی‌نت‌های تهران پرداخته‌اند. نظریه شبکه به‌عنوان پایه نظری این پژوهش انتخاب شده و فرضیات پژوهش بر همین مبنا طرح شده است. فرضیات پژوهش شامل تأثیر ابعاد مختلف استفاده از اینترنت شامل نوع استفاده از اینترنت (اجتماعی ـ غیراجتماعی)، میزان استفاده از اینترنت در شبانه روز، شدت ارتباطات اجتماعی کاربر در جهان واقعی و میزان تجربه و مهارت در استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی بود. 204 نفر از کاربران کافی‌نت‌ها طی یک نمونه‌گیری سهمیه‌ای ـ اتفاقی پرسشنامه‌های پژوهش را تکمیل نموده‌اند. نتایج به‌دست آمده میان زمان استفاده از اینترنت در طول شبانه روز و انزوای اجتماعی رابطه معنادار و معکوس نشان می‌دهند. همچنین استفاده اجتماعی از اینترنت موجب کاهش انزوای اجتماعی می‌گردد.
ـ «اینترنت، جهانی‌شدن و هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران» عنوان تحقیقی است که ساروخانی و بابایی‌فرد (1387) با هدف بررسی تأثیر اینترنت به‌عنوان یکی از ابزارهای جهانی‌شدن بر ابعاد و هویت اجتماعی (هویت‌سازی خانواده، تعلق به هویت و فرهنگ قومی، هویت ملی، تعلق به شخصیت‌ها و مفاخر ملی، دین) انجام داده‌اند. این محققین پس از مرور دیدگاه‌های مربوط به جهانی‌شدن در قالب سه رویکرد مخالفان، طرفداران و میانه‌روها، پژوهش خود را در قالب رویکرد میانه‌روهای تأثیر اینترنت بر هویت فرهنگی قرار داده‌اند. این پژوهش با تکیه بر استدلال‌های نظری به‌ویژه دیدگاه‌های استوارت هال، تامپسون، فیلیپ برتون، مندلیو، اسلوین و آوردن برخی شواهد تجربی به‌ویژه نتایج داده‌های پژوهش پیمایشی در مورد دانشجویان دانشگاه تهران، از این عقیده حمایت کرده است که جهانی‌شدن به‌معنای غربی شدن و یکسان‌سازی فرهنگی نيست. در بخش تجربی این پژوهش از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل 18022 نفر (تعداد کل دانشجویان 10 دانشکده مورد آزمون دانشگاه تهران در سال تحصیلی 87ـ86) و حجم نمونه به تعداد 719 نفر با استفاده از فرمول تعدیل شده‌ی کوکران به‌دست آمده است. پس از تعیین حجم نمونه، به‌منظور تعیین تعداد کل دانشجویان از هر دانشکده به تفکیک جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی از روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که دانشجویان در عین حال که به فرهنگ جهانی تمایل دارند، به عناصر هویت و فرهنگ بومی و ملی خود، همچون هویت و فرهنگ قومی و ملی شخصیت‌ها و مفاخر ملی، دینی و خانواده تعلق زیادی دارند.
ـ ناظری (1387) در پژوهشی با عنوان «بررسی میزان تفاوت معیارهای دوست‌‌یابی نوجوانان در فضای مجازی و غیرمجازی» به بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بر سبک زندگی نوجوانان پرداخته است. پژوهش بیانگر این مطلب است که معیارهای دوست‌یابی در فضای مجازی و غیرمجازی دارای تفاوت‌های معناداری با یکدیگر است که می‌تواند نشانگر رابطه میان عضویت و حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و تغییرات سبک زندگی افراد باشد. چنانچه در بررسی عوامل مختلف مؤثر در انتخاب دوست در دنیای واقعی مشخص شد که از نظر پاسخگویان مهمترین عامل «هم‌سن» بودن است. همچنین «اظهار محبت و مهربانی از جانب طرف مقابل»،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلمات کلیدی شبکه اجتماعی، کاربران اینترنتی، استفاده از اینترنت، حریم خصوصی Next Entries پایان نامه با کلمات کلیدی دانشگاه تهران، سبک زندگی، شبکه اجتماعی، اجتماعی و فرهنگی