پایان نامه با واژگان کلیدی ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﻣﺴﺎﺋﻞ، ﺗﻮﺟﻪ، ﺑﺮاي

دانلود پایان نامه ارشد

ﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺷﻮد

426).

واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻔﺮوﺿﺎت و ﮔﺰارهﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ آن را ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ در ﻋﺼﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ:

(1 اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎ ﻣﯿﺎن دو ﺣﻮزة داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ: اﮐﻨﻮن ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﺑﺎزﯾﮕﺮان داﺧﻠﯽ ﭘﯿﺶ از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﺑﺎزﯾﮕﺮان ﺧﺎرﺟﯽ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺧﻮردهاﻧﺪ. ﺑﺮاي ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي در زﻣﯿﻨﻪ اﻧﺮژي ﻫﺴﺘﻪاي ﮐﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪاي داﺧﻠﯽ اﺳﺖ، واﮐﻨﺶﻫﺎي ﺧﺎرﺟﯽ را ﺑﺮﻣﯽ اﻧﮕﯿﺰد. در ﺣﻮزة اﻗﺘﺼﺎدي- ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ اﮐﻨﻮن ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﻣﯽﭘﺮدازد ﮐﻪ ﭘﯿﺸﺘﺮ در ﺣﻮزة ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي داﺧﻠﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦﺳﺎن در ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاري داﺧﻠﯽ ﻫﻢ ﻧﻤﯽﺗﻮان ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺧﺎرﺟﯽ را ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻪ ﺳﺨﻦ دﯾﮕﺮ، در ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ ﯾﺎ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﺎزه، دﯾﮕﺮ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺮاي روﯾﮑﺮدﻫﺎ ﯾﺎ اﺳﺘﺮاﺗﮋيﻫﺎي اﻧﺰواﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ ﯾﺎ ﺗﮑﺮواﻧﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪه اﺳﺖ. از اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه، روﯾﮑﺮد ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن آن ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﺗﺎزه ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻧﻪ در ﺳﺎﯾﮥ اﻧﺰوا، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ

.ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻓﻌﺎل ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎرﺟﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﭘﯿﮕﯿﺮي ﺷﻮد (ﺑﺰرﮔﯽ و ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ، (149 :1388

(2 اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﺎزﯾﮕﺮان و ﻣﺠﺎري ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ: ﺑﺮﺧﻼف ﮔﺬﺷﺘﻪ ﮐﻪ دوﻟﺘﻬﺎي ﻣﻠﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎزﯾﮕﺮان در ﭘﻬﻨﻪ رواﺑﻂ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ ﺷﻤﺮده ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ، اﮐﻨﻮن ﺑﺎزﯾﮕﺮان ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﺑﺴﯿﺎري درﮐﺎرﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﺛﺮ ﻣﯽﮔﺬارﻧﺪ: اﻓﺮاد، ﺷﺮﮐﺘﻬﺎي ﭼﻨﺪﻣﻠﯿﺘﯽ و ﻓﺮاﻣﻠﯽ، ﺟﻨﺒﺶﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ﻓﺮاﻣﻠﯽ. ﺑﺪﯾﻦﺳﺎن اﮐﻨﻮن ﺑﺎزﯾﮕﺮان دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ

ﺷﺒﮑﻪﻫﺎي ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﺘﻌﺎﻣﻞ و ﻣﺘﺪاﺧﻠﯽ از رواﺑﻂ ﭼﻨﺪﺳﻄﺤﯽ و ﻣﺘﻘﺎﻃﻊ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻢ

(Scott, 1977).ﻣﺤﺪودﯾﺖﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﺑﺎزﯾﮕﺮان ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽآورد و ﻫﻢ ﻗﺪرت ﻣﺎﻧﻮر آﻧﻬﺎ را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدﻫﺪ

(3 دﺳﺘﻮر ﮐﺎر رواﺑﻂ ﻣﯿﺎن دوﻟﺘﻬﺎ، ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﮥ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ، از اﻗﻼم ﻣﺘﻌﺪدي ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ در ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ روﺷﻦ ﯾﺎ ﻣﺪاوﻣﯽ ﻗﺮار ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻣﻨﯿﺘﯽ و ﻧﻈﺎﻣﯽ دﯾﮕﺮ در رأس ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻗﺮار ﻧﺪارﻧﺪ. ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدي و رﻓﺎﻫﯽ، ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺣﻮزة ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻣﻼﯾﻢ، اﻫﻤﯿﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ و ﺑﺎزﯾﻬﺎي ﻏﺎﻟﺐ در رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ از ﻧﻮع »ﺣﺎﺻﻞ ﺟﻤﻊ ﻣﺘﻐﯿﺮ« ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﻧﻪ »ﺣﺎﺻﻞ ﺟﻤﻊ ﺻﻔﺮ« (ﻣﺸﯿﺮزاده، .(51 :1384

(4 دوﻟﺘﻬﺎ از ﻧﯿﺮوي ﻧﻈﺎﻣﯽ در ﻣﻮاردي ﮐﻪ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺣﺎﮐﻢ اﺳﺖ ﻋﻠﯿﻪ ﺳﺎﯾﺮ دوﻟﺘﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﻣﻨﻄﻘﮥ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻗﺮار دارﻧﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ. زﯾﺮا زور راه ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮاي ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاﻓﯽ ﻧﻈﯿﺮ رﻓﺎه اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻠﻘﯽ ﻧﻤﯽﺷﻮد.

(5 ﺳﻄﻮح ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد، ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺧﺎﺻﯽ در ﻣﯿﺎن اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﺘﻌﺪد ﺳﯿﺎﺳﯽ، اﻣﻨﯿﺘﯽ اﻗﺘﺼﺎدي و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺪام ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ از اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﻨﺪ (ﻗﺎﺳﻤﯽ، .(120 :1384

(6 در ﺷﺮاﯾﻂ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ، ﻗﺪرت و ﺛﺮوت ﺑﻪ دو ﻫﺪف ﻋﻤﺪة واﺣﺪﻫﺎي ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽﺷﻮد (ﻫﻤﺎن).

(7 اﮔﺮ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻧﺎﻣﺘﻘﺎرن ﺑﺎﺷﺪ، دوﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ از ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن ﺑﺮاي ﮔﺴﺘﺮش ﻗﺪرت ﭼﺎﻧﻪزﻧﯽ ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﺪ.

(2-2ﺳﻄﺢ ﺧﺮد؛ ﻋﺮﺻﮥ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ از درﯾﭽﮥ درون واﺣﺪﻫﺎ

رﻫﯿﺎﻓﺖ ﺧﺮد ﺗﻮﺟﻪ ﮔﺮوﻫﯽ دﯾﮕﺮ از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﮐﺮده اﺳﺖ. اﯾﻦ دﺳﺘﻪ از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان، ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﻣﻠﻤﻮس و ﻋﯿﻨﯽ ﻣﺪﻋﯽاﻧﺪ ﮐﻪ وﺟﻮد ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒاﻟﻮﺟﻮه ﺧﻮد ﺷﺎﺧﺼﻪاي ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﮐﻨﻨﺪه را ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽآورد ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﺮق ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﺮ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽﮔﺬارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ رﻫﯿﺎﻓﺖ ﺧﺮد در

ﺑﻄﻦ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺗﻮپ ﺑﯿﻠﯿﺎردي ﻣﺘﻔﮑﺮﯾﻦ ﺑﺎ ﻣﺘﺪوﻟﻮژي ﮐﻼن ﻧﻈﺎم ﺑﺮﻣﯽﺧﯿﺰد. ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺘﺪوﻟﻮژﯾﮏ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻔﮑﺮﯾﻦ ﺑﺎ رﻫﯿﺎﻓﺖ ﺧﺮد ﻓﺮض ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ وﺟﻮد ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻟﻮﺟﻮه ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻣﻮﺟﺐ اراﺋﮥ ﺑﺮوﻧﺪادﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دروﻧﺪاد ﺑﺮاي ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮدازان رﻫﯿﺎﻓﺖ ﺧﺮد ﺑﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﺤﯿﻂ داﺧﻠﯽ واﺣﺪﻫﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮدهاﻧﺪ؛ ﻋﺪهاي ﻋﻤﻠﮑﺮد و رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﯿﺎت دروﻧﯽ واﺣﺪﻫﺎ و ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺘﻘﺮار ﻫﺮ واﺣﺪ ﺧﺎص ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻤﻮدهاﻧﺪ و ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ دﯾﺪﮔﺎه ﺧﺎﻧﻢ و آﻗﺎي اﺳﭙﺮوت ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﯾﺰ دو ﻣﺤﯿﻂ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص اﯾﻦ دﺳﺘﻪ از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. دﺳﺘﮥ دﯾﮕﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮدازان رﻫﯿﺎﻓﺖ ﺧﺮد را ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮدازان ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﻮﯾﺶ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮده و اﺛﺮات آن را ﺑﺮ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي، اﺧﺬ و اﺟﺮاي ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. در دﯾﺪﮔﺎه اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮدازان، ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﺧﻮرد دروﻧﺪادﻫﺎي ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي و ﺑﺮوﻧﺪادﻫﺎي ﻧﺎﺷﯽ از دﺳﺘﮕﺎه ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎي آﻣﺮاﻧﻪ و رﺳﻤﯽ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ وارد ﻣﺤﯿﻂ ﻣﯽﺷﻮد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﺮاي درك ﮐﻨﺶ و واﮐﻨﺶ ﺑﯿﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﯿﺮوﻫﺎي ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ذﻫﻨﯿﺖ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن اﻫﺘﻤﺎم ﻣﯽورزﻧﺪ. ﺑﻌﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﻣﺤﯿﻂ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ را در ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺧﻮد ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻣﻘﺪم ﻣﯽدارﻧﺪ. از ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺷﺎﺧﺺ اﯾﻦ دﺳﺘﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ رﯾﭽﺎرد اﺳﻨﺎﯾﺪر و ﻫﻤﮑﺎران، ﻓﺮاﻧﮑﻞ، ﭘﻮﭼﺎﻻ و ﺟﺎﻧﯿﺲ و ﻣﺎن

.اﺷﺎره ﻧﻤﻮد (ﺳﯿﻒزاده، (1385

ﺟﯿﻤﺰ روزﻧﺎ ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﻣﺘﻔﮑﺮاﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ را وﺟﻪ ﻫﻤﺖ ﺧﻮد ﻗﺮار داده اﺳﺖ. وي در دو ﻣﺪل اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻧﺎم ﻫﺎي »ﭘﯿﺶﻧﻈﺮﯾﻪ« و »ﻃﺮح ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ« ﺗﻼش ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﻪ دو ﺳﻄﺢ ﮐﻼن و ﺧﺮد و ﺗﻠﻔﯿﻖ اﯾﻦ دو، در ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻨﺎﺻﺮ و ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي ﺳﻄﺢ ﺧﺮد ﺑﻪ دو ﻣﺤﯿﻂ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﺗﻮاﻣﺎً ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎي ﻧﻈﺮي ﻣﺒﺴﻮط وي در ﻣﻮرد ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎي داﺧﻠﯽ ﻣﺘﻌﺪد ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ و ﻧﺸﺎن دادن ﻧﺤﻮة ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬارﯾﺸﺎن ﺑﺮ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاري ﺧﺎرﺟﯽ، ﻧﮕﺎرﻧﺪه را ﺑﺮ آن داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺑﺤﺚ در ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﺧﺮد از دو ﻣﺪل اراﺋﻪ ﺷﺪه وي ﺑﻬﺮه ﺑﺒﺮد.

(1-2-2ﻣﺪل ﭘﯿﺶﻧﻈﺮﯾﻪ؛ ﺗﺄﺛﯿﺮ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي داﺧﻠﯽ ﺑﺮ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي رﻓﺘﺎر ﺧﺎرﺟﯽ

روزﻧﺎ در ﻣﺪل »ﭘﯿﺶ ﻧﻈﺮﯾﻪ« در ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﻣﯽﭘﺮدازد؛ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺷﺎﻣﻞ دو دﺳﺘﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر و رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﯽﺷﻮد. در ﺣﻮزه ﺳﺎﺧﺘﺎري، ﭼﻬﺎر ﻋﺎﻣﻞ ﻗﺪرت ﺳﯿﺎﺳﯽ، اﻗﺘﺼﺎد، ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺳﻄﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮد، ﻧﻘﺶ، ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﻮﻣﺘﯽﺣﮑ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي داﺧﻠﯽ و ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎرﺟﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺧﺎرﺟﯽ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ ﮐﻪ ﻣﺮادف ﺑﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

روزﻧﺎ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺳﯿﺎﺳﯽ، اﻗﺘﺼﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ درون ﮐﺸﻮرﻫﺎ، واﺣﺪﻫﺎ را ﺑﻪ 16 ﻧﻮع ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻃﯿﻒ ﮔﺴﺘﺮده و ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ از رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﯽ ﮔﺮدد. از ﻟﺤﺎظ ﻗﺪرت ﺳﯿﺎﺳﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﺑﺰرگ و ﮐﻮﭼﮏ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻫﺮ ﯾﮏ از اﯾﻦ دو ﻧﻮع ﻗﺪرت ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ داراي ﻗﺪرت اﻗﺘﺼﺎدي و ﯾﺎ ﻋﺪم ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪي اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎ اﻓﺰوده ﺷﺪن ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪي اﻗﺘﺼﺎدي ﻗﺪرﺗﻬﺎي ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﭼﻬﺎر دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﮔﺮدﻧﺪ. ﻫﺮ ﯾﮏ از ﭼﻬﺎر ﻗﺪرت ﻓﻮق از ﻟﺤﺎظ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﺑﺎز و ﺑﺴﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺎز ﺑﻮدن و ﯾﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮدن اﺟﺘﻤﺎع ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه وﺟﻮد و ﯾﺎ ﻋﺪم وﺟﻮد ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺧﻮدﮐﺎر ﻧﺨﺒﮕﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺸﺖ ﻧﻮع ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ از ﻫﻢ ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽآﯾﻨﺪ. ﻫﺮ ﯾﮏ از اﯾﻦ ﻫﺸﺖ ﻧﻮع ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮد ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ رﺳﻮخﭘﺬﯾﺮ و ﯾﺎ رﺳﻮخﻧﺎﭘﺬﯾﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. رﺳﻮخﭘﺬﯾﺮي ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﺎﮐﯽ از ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ آن ﺑﻪ درﯾﺎﻓﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺟﻮاﻣﻊ اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژﯾﮏ و ﺟﺰمﮔﺮا ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ، ذﻫﻨﯽ از ﭘﯿﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه و ﻻﯾﺘﻐﯿﺮ دارﻧﺪ (ﺳﯿﻒزاده، -5 :1369

(304.

ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ رﻓﺘﺎري ﻧﯿﺰ، روزﻧﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮐﺸﻮرﻫﺎ را ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻨﺰﻟﺘﯽ، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎدي و ﻣﺴﺎﺋﻞ دﯾﮕﺮ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪﻣﺴﺎﺋﻞ. ﻣﻨﺰﻟﺘﯽ ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺣﻮل ﻣﺤﻮر ﻣﺒﺎﺣﺚ اﻣﻨﯿﺘﯽ و در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻘﻮﻟﮥ ﺑﻘﺎ دور ﻣﯽزﻧﻨﺪ. ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎدي ﺑﻪ اﻣﻨﯿﺖ رﻓﺎﻫﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ در ﻋﺼﺮ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ اﻫﻤﯿﺖ دوﭼﻨﺪان ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻣﺴﺎﺋﻞ دﯾﮕﺮ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻏﯿﺮﺣﺴﺎس، ﻏﯿﺮوﺟﻮدي و ﯾﺎ ﺑﯽاﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﺷﺪ و ﯾﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻨﺰﻟﺘﯽ و ﻣﺎدي ﺑﻮده و از اﻫﻤﯿﺖ ﻓﺰاﯾﻨﺪهاي ﺑﺮاي ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاران ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ.

(2-2-2ﻣﺪل ﻃﺮح ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ

روزﻧﺎ در ﻃﺮح ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﭙﺎي ﻃﺮح ﭘﯿﺶ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﻟﺰوم ﺗﻠﻔﯿﻖ دو ﺳﻄﺢ و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺒﺎدﻻت دو ﺣﻮزة داﺧﻠﯽ

æ ﺧﺎرﺟﯽ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. روزﻧﺎ دو ﻣﺒﺤﺚ ﻋﻤﺪه را در ﻃﺮح ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻄﺮح ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ، در ﺑﺨﺶ اول ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﺎﻫﯿﺖ رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﯽﭘﺮدازد و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺒﺪأ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ

æ ﻧﺘﺎﯾﺞ آن ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ ﯾﺎ ﺟﺎﻣﻌﮥ ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﭘﻮﯾﺶﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ را ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ رﺧﻨﻪاي، ﻋﮑﺲاﻟﻌﻤﻠﯽ و

ﺗﻘﻠﯿﺪي ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺷﺮح ﺗﻔﺼﯿﻠﯽ اﯾﻦ ﻣﺒﺤﺚ از ﺣﻮﺻﻠﮥ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺧﺎرج اﺳﺖ.7 در ﺑﺨﺶ دوم روزﻧﺎ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ و ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪي ﻋﻮاﻣﻞ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﯽﭘﺮدازد. در اﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ وي ﺑﻪ 24 ﻋﺎﻣﻞ داﺧﻠﯽ و 6 ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻨﺘﺞ از ﻣﺤﯿﻂ و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ ﺗﻮﺟﻪ دارد. ﻋﻮاﻣﻞ داﺧﻠﯽ در ﭼﻬﺎر ﻣﻘﻮﻟﮥ ﺑﺎزﯾﮕﺮان و ﻧﺨﺒﮕﺎن، ﻧﻬﺎدﻫﺎ، اﯾﺴﺘﺎرﻫﺎ، ﭘﻮﯾﺶﻫﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﯿﻄﯽ در ﻓﺎﮐﺘﻮر ﮐﻠﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ و ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي

(Rosenau, 1996:52).ﻓﺮﻋﯽ آن ﺧﻼﺻﻪ ﻣﯽﮔﺮدﻧﺪ

ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﺑﺎزﯾﮕﺮان و ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاران ﻋﺮﺻﮥ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﯾﮑﯽ از ﻧﻘﺎط ﻗﻮت ﻃﺮح ﻧﻈﺮي روزﻧﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ زﻣﯿﻨﻪ را ﺑﺮاي ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻓﺮاﻫﻢ آورده و ﻣﺎ را از اﻓﺘﺎدن ﺑﻪ دام ﮐﻠﯿﺖﮔﺮاﯾﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﻣﯽرﻫﺎﻧﺪ. وي اﺷﺎره ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﻘﺎﻣﺎت اﺟﺮاﯾﯽ ﮐﺸﻮر، ﻣﻘﺎﻣﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاري، دﯾﻮانﺳﺎﻻران ﻣﺪﻧﯽ، دﯾﻮاﻧﺴﺎﻻران ﻧﻈﺎﻣﯽ، اﺣﺰاب ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﮔﺮوﻫﻬﺎي ذيﻧﻔﻮذ و

. ﮔﺎﺑﺮﯾﻞ آﻟﻤﻮﻧﺪ در ﺑﺤﺚ از ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاران ﺧﺎرﺟﯽ از 4 ﮔﺮوه ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﺎم (Ibid)ﮔﺮوﻫﻬﺎي ﻧﺨﺒﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮد. ﻣﯽﺑﺮد: (1 ﻧﺨﺒﮕﺎن ﺳﯿﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ رﻫﺒﺮان ﻣﻨﺘﺨﺐ، ﻣﻨﺘﺼﺐ ﺑﺎﻻ و رﻫﺒﺮان اﺣﺰاب ﻫﺴﺘﻨﺪ. (2 ﻧﺨﺒﮕﺎن اداري و دﯾﻮاﻧﺴﺎﻻر ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ اﻋﻀﺎي ﻣﺘﺨﺼﺺ دﺳﺘﮕﺎه ﻣﺠﺮﯾﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، آﻧﺎن ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻋﻼﻗﻪ و آﺷﻨﺎﯾﯽ و ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاري از ﻗﺪرت ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ. (3 ﻧﺨﺒﮕﺎن ذﯾﻨﻔﻊ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺑﺨﺶ وﺳﯿﻌﯽ از ﮔﺮوﻫﻬﺎي ﺧﻂﻣﺸﯽﮔﺮا، ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻋﻈﯿﻤﯽ از ﻣﺮدم ﻣﯽ ﺷﻮد و (4 ﻧﺨﺒﮕﺎن وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ. اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺮ ﻧﺨﺒﮕﺎن ﺳﯿﺎﺳﯽ، دﯾﻮانﺳﺎﻻران و ﮔﺮوهﻫﺎي ذﯾﻨﻔﻊ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻧﺤﺎء ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﻃﺮﯾﻖ وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ ﻗﺼﺪ ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮدم را دارﻧﺪ ﻣﻤﺎس ﻣﯽﺷﻮد (آﻟﻤﻮﻧﺪ، .(285 :1372

-1 ﺑﺮاي اﻃﻼع ﺑﯿﺸﺘﺮ ر.ك ﺑﻪ:

.٤٩-٤٤ p: ,١٩٦٩ Rosenau, James, Linkage Politics, New York: the Free Press

دﺳﺘﻪ دﯾﮕﺮي از ﻋﻮاﻣﻞ داﺧﻠﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﺴﺘﺎرﻫﺎ و ﻃﺮز ﺗﻠﻘﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ (Rosenau,ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. روزﻧﺎ در اﯾﻦ دﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژي، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽ ﭘﺮدازد.

. ﻫﻮﻟﺴﺘﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ از آن دﺳﺘﻪ ﻓﺮﺿﯿﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﻋﯽاﻧﺪ اﻫﺪاف ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاري ﺧﺎرﺟﯽ و رﻓﺘﺎر 1969:52) دﯾﭙﻠﻤﺎﺗﯿﮏ ﺻﺮﻓﺎً از واﮐﻨﺶ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻏﺎﻟﺐ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺸﺄت ﻣﯽﮔﯿﺮد، ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﯿﻢ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ آن دﺳﺘﻪ دﯾﮕﺮ از ﻓﺮﺿﯿﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺗﺼﻮر ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ اﯾﺴﺘﺎرﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﯽ اﺻﻮﻻً ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺠﺮاي اﺳﺎﺳﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ را ﻧﯿﺰ ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﺮد. ﺑﺮاي درك راﺑﻄﮥ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاري ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻤﺎﯾﺰ زﯾﺮﯾﻦ را

ﻗﺎﺋﻞ ﺷﻮﯾﻢ:

(1 ﭼﻪ ﮐﺴﯽ اﻓﮑﺎر را در راﺑﻄﻪ

(2 ﺑﺎ ﭼﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ و

(3 در ﭼﻪ اوﺿﺎﻋﯽ

ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻃﺮز ﺗﻠﻘﯽ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪهاﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﺘﻤﺎً در ﺟﻮاﻣﻌﯽ ﮐﻪ ﻣﺮدم ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﯾﯽ از ﺗﺤﺼﯿﻼت را دارﻧﺪ، اﮐﺜﺮﯾﺖ ﻗﺎﻃﻌﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎآﮔﺎه، ﺑﯽﻋﻼﻗﻪ و ﺣﺘﯽ ﺑﯽﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮدهاﻧﺪ. ﺑﺮاي ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، ﺑﺨﺶ ﮐﻮﭼﮑﯽ از ﻗﺸﺮ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻃﺒﻘﮥ »آﮔﺎه« ﺗﻠﻘﯽ ﮐﺮد. اﯾﻦ ﮔﺮوه، ﻣﺘﺸﮑﻞ و ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺴﺎﻟﮥ ﺑﻌﺪي اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻮم ﺷﻮد، در ﭼﻪ ﻣﻮاردي اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ اﻗﺸﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﻘﺎﺿﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﺗﺪوﯾﻦ اﻫﺪاف ﺧﺎﺻﯽ در ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ درﻣﯽآﯾﺪ. ﻗﺸﺮ آﮔﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪ، اﺣﺘﻤﺎﻻً در ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﻇﻬﺎر ﻋﻼﻗﻪ ﻧﻤﻮده و ﺑﺮاي ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاران

ﺟﺎﻣﻌﻪ، اﯾﺪهﻫﺎﯾﯽ را

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ، ﻣﯿﺎن، واﺣﺪﻫﺎي، ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﺑﺮرﺳﯽ، اﻗﺘﺼﺎدي، ﺑﺮاي