پایان نامه با واژگان کلیدی هوش سازمانی، استان مازندران، ادارات ورزش

دانلود پایان نامه ارشد

ن متناسب با میزان دانش مدیران و کارکنان آن است.هوش سازمانی به تحصیل کسب و دانش اشاره دارد که از راه بکار گیری انسان ،رایانه و سایر وسایل صورت می گیرد و دانش مرتبط با محیط سازمان(هم محیط داخلی و هم محیط خارجی) را مد نظر دارد. و از فواید آن می توان اینگونه بر شمرد که اثر بخشی استفاده از ساختار اطلاعاتی موجود را در راستای اهداف سازمان افزایش داده واطلاعات از حالت عملیاتی و محدود شده به استفاده در لایه های اجرایی سازمان برای استفاده مدیران توسعه داده شود. از طرفی محیط ادارات ورزش و جوانانمحیطی استرس زا است و بسیاری از کارکنان دچار استرس می شوند. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع در سازمانها تحت تاثیر فشارهایروانی دچار حالات روانی خاص می شوند و دست به رفتارها و اعمالی می زنند که به طورمستقیم در بازدهی سازمان منعکس می شود. استرس های حاد، نیروی انسانی سازمان ها راخنثی می کند و اهداف سازمانها را دستخوش تزلزل می سازد و همچون آفتی فعالیت ها وتلاش های انسان را ضایع می کند، لذا استرس میتواند باعث کاهش در عملکرد کارکتان شده و موجب شود سلامت روان آنها به خطر بیافتد . ضرورت این پژوهش در راستای رابطه ی هوش سازمانی با استرس شغلی ادارات ورزش و جواناناستان مازندران گرفته و می تواند اطلاعات مفیدی را در حیطه تصمیم گیری های متعدد در سازمان فراهم سازد که این عمل از طریق انجام تحقیقات منظم و شناسایی میزان هوش سازمانی و رابطه آن با استرس کارکنان امکان پذیر است. در واقع می خواهیم بدانیم و در سطوح مختلف بررسی کنیم و راهکارهای مفیدی که باعث کاهش دادن این استرس ها می شود ارائه دهیم .با توجه به مطالب فوق انجام پژوهش در زمینه رابطه هوش سازمانی با استرس شغلیبه دلیل اینکه پیشینه کمی در این زمینه از تحقیقات وجود دارد، ضرورت دارد.

1-4) چهارچوب نظری تحقیق:
چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر مدل هوش سازمانی آلبرخت است که از هفت مولفه به شرح زیر تشکیل شده است.

شکل (1-1)،مدل هوش سازمانی آلبرخت (2003)
1-چشم انداز استراتژیک: منظور قابلیت ایجاد ، استنتاج و بیان هدف یک سازمان است .
2-سرنوشت مشترک: زمانی که تمام افراد سازمان درگیر کار شدند، می دانند که رسالت و ماموریت سازمان چیست.لذا با داشتن هدف مشترک، تک تک افراد به صورت جبری موفقیت سازمان را درک می کنند.
3-میل به تغییر: تغییر و تحول نشانه های چالش و کسب و کار جدید بوده به عبارت دیگر شانسی برای شروع کار و فعالیتی جدید بشمار می آید.
4-روحیه: احساس بالندگی و افتخار در یک سازمان و پیگیری وظایف شغلی با علاقه ، خوش بینی، باور و تعهد است.
5- اتحاد و توافق: یکسری قوانین که برای برخورد و ارتباط با یکدیگر و رد یابی با محیط وضع می شود.
6-کاربرد دانش: کاربرد دانش به عنوان یک نظر انسان شناسانه مطرح می شود تا به عنوان یک نظریه ی تکنولوژی و ساختاری.
7-فشار عملکرد: در یک سازمان با هوش مجریان در موضع اجرایی خود بوده ، و اهرم اجرایی را ترویج داده و از آن پشتیبانی می تمایند.

شکل (1-2)، مدل استرس شغلی (HSE)5،(1990)

1- تقاضا:شامل موضوعاتی نظیر بارکاری ،محیط کاری و خصوصیات کاری
2- کنترل:تا چه اندازه می توان گفت یک فرد در مسیر انجام کارهای خود می باشد.
3- حمایت مسئولین:میزان حمایتی است که یک فرد از مدیر یا نهاد سازمانی خود دریافت می کند.
4- حمایت همکار:میزان حمایتی که فرد از سوی همکاران خود دریافت می کند.
5- ارتباط:افزایش تمرین و خصوصیات مثبت جهت افزایش ارتباطات جمعی و کاهش کشمکش.
6- نقش:درک درست پرسنل کاری از نقش خود و سازمان مورد خدمت.
7- تغییرات:نحوه سازماندهی و تغییرات نیروهای یک سازمان(آزادمرز آبادی و غلامی،1389).

1-5) اهداف تحقیق
➢ اهداف کلی تحقیق

هدف کلی این تحقیق :رابطه بین هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندرانمی باشد.
➢ اهداف فرعی تحقیق
1. تعیین ارتباط بین سرنوشت مشترك هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جواناناستان مازندران می باشد.
2. تعیین ارتباط بین تمايل به تغيير هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جواناناستان مازندران می باشد.
3. تعیین ارتباط بین بینش استراتژیک هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جواناناستان مازندران می باشد.
4. تعیین ارتباط بین جرات و شهامت هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران می باشد.
5. تعیین ارتباط بین اتحاد و توافق هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران می باشد.
6. تعیین ارتباط بین كاربرد دانش هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران می باشد.
7. تعیین ارتباط بین فشار عملكرد هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران می باشد.

1-6)سوال های تحقیق
➢ سوال اصلی
آیا بین هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندرانرابطه وجود دارد؟
➢ سوال های ویژه
1. آیا بین سرنوشت مشترك هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد؟
2. آیا بین تمايل به تغيير هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد؟
3. آیا بین بینش استراتژیک هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد؟
4. آیا بین جرات و شهامت هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد؟
5. آیا بین اتحاد و توافق هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد؟
6. آیا بین كاربرد دانش هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد؟
7. آیا بین فشار عملكرد هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد؟

1-7-فرضیه های پژوهش :
➢ فرضیه اصلی:
بین هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
➢ فرضیه های فرعی :
1. بین سرنوشت مشترك هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
2. بین تمايل به تغيير هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
3. بین بینش استراتژیک هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
4. بین جرات و شهامت هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
5. بین اتحاد و توافق هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
6. بین كاربرد دانش هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
7. بین فشار عملكرد هوش سازمانیو استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران ارتباط وجود دارد.
1-8) پیش فرض های تحقیق
1- سوالات مورد استفاده در پرسش نامه های تحقیق،اهداف را به دقت مورد ارزیابی قرار می دهند.
2- همه ی پاسخ دهندگان با علم، آگاهی و دقت کافی به تمامی سوالات پرسشنامه پاسخ داده اند.
1-9)قلمرو تحقیق
• قلمرو موضوعی: پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی رابطه هوش سازمانی و استرس های شغلی در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران انجام می شود.
• قلمرو مکانی : کلیه ادارات ورزش و جوانان استان مازندران را شامل می شود.
• قلمرو زمانی : این پزوهش در فاصله زمانی اول زمستان 91 لغایت پایان زمستان 1392 انجام می شود.

1-10) محدودیت های تحقیق
1- دقت داده ها به شرایط زمانی و مکانی که کارمندان تربیت بدنی به سوالات پاسخ داده اند،محدود می شود.
2- برخی از کارمندان تربیت بدنی همکاری محدودی در پاسخ گویی به پرسش نامه ها داشته اند.
1-11) تعاریف نظری متغیرها
الف:تعاریف نظری
هوش سازمانی6: عبارت است از، استعداد و ظرفيت يك سازمان در حركت بخشيدن به توانايي ذهني سازمان و تمركز اين توانايي در جهت رسيدن به رسالت سازماني (آلبرخت،2003).
وي در مسأله هوش سازماني مدلي را ارائه مي‌‌كند كه داراي ابعاد هفتگانه ی چشم‌انداز استراتژيك، سرنوشت مشترك، ميل به تغيير، اتحاد و توافق، روحيه، كاربرد دانش، فشار عملكردمی باشد.
1- چشم‌انداز استراتژيك7:قابليت خلق، استنتاج و بيان هدف يك سازمان است (آلبرخت،2003).
2- سرنوشت مشترك8:احساس داشتن هدف مشترک بین تمام افراد سازمان برای عمل و تلاش به شکلی هم افزا(آلبرخت،2003).

3- ميل به تغيير9:سازگاری و تمایل برای تغییر ، جهت تحقق چشم انداز استراتژیک(آلبرخت،2003).
4- اتحاد و توافق10:وجود نظام ها و سلسله قوانین مشخص جهت اجرا برای افراد و گروه ها(آلبرخت،2003).
5- روحیه(جرأت و شهامت)11:روانشناسان سازمانی آن را تلاش دلخواه به عنوان انرژی اعضای سازمان در سطح بالاتر از آنچه که قرار است انجام شود می دانند(آلبرخت،2003).
6-كاربرد دانش12:استفاده موثر از دانش ،اطلاعات و داده ها(آلبرخت،2003).
7- فشار عملكرد13:هر یک از مجریان باید موضع اجرایی خاص خود را داشته باشند(آلبرخت 2003).
8-استرس شغلی:استرسشغليآمیزه‌ایازفشارزاهايمحلكار،ویژگی‌هایخودفردوفشارزاهايخارجازسازماناست. اينفشارزاهاميتوانندباعلائمبيماريدرمحيطكاربهبيماريواقعيبينجامند (مهنادی،2007).
ب) تعاریف عملیاتی متغیرها
-هوش سازمانی: در اين پژوهش، مجموع نمره‌اي كه هر فرد از پاسخگويي به سؤالهاي پرسشنامه هوش سازماني كسب کرده است، نمايانگر ميزان هوش سازماني است. اين نمره‌ها در مجموع نمره‌هايي كه از پرسشهاي مربوط به هفت مؤلفه به دست آمده است، محاسبه شده است. هر يك از مؤلفه هاي هفتگانه زير با مجموعه‌اي پرسش به صورت عملياتي تعريف شده اند. که در این تحقیق برای اندازه گیری از پرسشنامه آلبرخت که دارای هفت مولفه در 49 سوال می باشد مورد بررسی قرار گرفت.
– چشم‌انداز استراتژيك:قابليت خلق، استنتاج و بيان هدف يك سازمان است . که در این تحقیق از پرسشنامه آلبرخت با استفاده از سوالات2-3-15-17-22-42-48اندازه گیری شده است.
– اتحاد و توافق:وجود نظام ها و سلسله قوانین مشخص جهت اجرا برای افراد و گروه ها. که در این تحقیق از پرسشنامه آلبرخت با استفاده از سوالات12-18-20-26-38-39-41 اندازه گیری شده است.
-كاربرد دانش:استفاده موثر از دانش ،اطلاعات و داده ها. که در این تحقیق از پرسشنامه آلبرخت با استفاده از سوالات 7-21-23-29-30-31-35اندازه گیری شده است.
– سرنوشت مشترك:در پژوهش حاضر این مولفه ی هوش سازمانی با توجه به سئوالات4-9 -19-33-36-44-47 مورد بررسی قرار گرفته است.
– ميل به تغيير:در پژوهش حاضر این مولفه ی هوش سازمانی با توجه به سئوالات13-14-24-28-34-43-45 مورد بررسی قرار گرفته است.
– روحیه (جرات و شهامت): در پژوهش حاضر این مولفه ی هوش سازمانی با توجه به سئوالات 1-5-6-10-25-37-40 مورد بررسی قرار گرفته است.
– فشار عملكرد: در پژوهش حاضر این مولفه هوش سازمانیبا توجه به سئوالات8-11-16-27-32-46-49 مورد بررسی قرار گرفته است.
– استرس شغلی: در اين پژوهش، مجموع نمره‌اي كه هر فرد از پاسخگويي به سؤالهاي پرسشنامه استرس شغلی HSE كسب کرده است، نمايانگر ميزان استرس شغلی است. اين نمره‌ها در مجموع نمره‌هايي كه از پرسشهاي مربوط به هفت مؤلفه(تقاضا،کنترل،حمایت مسئولین،حمایت همکار،نقش،ارتباط و تغییرات) به دست آمده است، محاسبه شده است.

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی هوش سازمانی، استرس شغلی، ادارات ورزش Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی هوش سازمانی، یشرفت تحصیلی، پیشرفت تحصیلی