پایان نامه با واژگان کلیدی فضای سایبر، فضای مجازی، مبادله داده، تلفیق فناوری

دانلود پایان نامه ارشد

ن از تعریف فضای سایبر میتوان گفت که فضای سایبر، محیطی تشکیلیافته از سامانهها و شبکههای ارتباطی متصل به هم است که قابلیت هرنوع رفتار متناسب با محیط مبادله داده، ذخیره و انتشار اطلاعات را دارد.»
درمورد نامگذاری این فضا در زبانفارسی نظرات مختلفی مطرح است:
برخی عقیده دارند که بهترین عنوانی که هم جامعیت و هم مانعیت این فضا را ملحوظ داشته است، عنوان «فضای مجازی» است. چرا که این عنوان هم جرایم رایانه ای صرف را در خود جای می‌دهد و هم توانایی تحت پوشش قرار دادن جرایم شبکه ای و مرتبط با فناوری را نیز در خود دارد.(زررخ، 1389، 32)
با توجه به گستردگی مفهوم سایبر و اطلاق آن به تمام افعال و اقدامات واقع شده در محیط شبکه های بین المللی و بی شمار بودن مصادیق سایبر به توصیه متخصصان و دانشمندان صاحب نام این رشته، یافتن لغت معادل و یا ترجمة آن به زبان های دیگر، مجاز نمی باشد چرا که به عقیده این صاحب نظران با توجه به بسط مفهوم لغوی این واژه در سطح بین المللی، آن را تبدیل به یک لغت بین المللی نموده و ترجمه آن و یا یافتن معادلی برای آن ممکن است دایرة شمول و مفهوم آن را محدود نماید، لذا توجیه می نماید همان گونه که لغت «تلفن» در سطح بین المللی یکسان بوده و در تمامی نقاط دنیا به یک معنی و لفظ مشترک به کار می رود. لغت «سایبر» نیز به یک لفظ و معنی مشترک بین المللی استعمال شود. (باستانی، 1390، 63)
در واقع جهان سایبر هر چند به شکل مادی و ملموس احساس شدنی نیست، همان گونه که به اطلاعات ناشی از امری نمی توان عنوان مجازی داد، به جهان سایبر نیز نمی توان مجاز و مجازی اطلاق کرد.(فضلی، 1383، 164)
محیطی مجازی و غیر ملموس است که از تلفیق فناوری های رایانه و مخابرات بوجود آمده و ترکیبی از رایانه و مودم وابزار مخابراتی است که از قابلیت شبیه سازی برخوردارند.در واقع شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای با اتصال به یکدیگر و ایجاد ارتباط ،فضایی را با ویژگی های کاملا متمایز از دنیای فیزیکی بوجود آورده اند.(آقامیر، 1390، 28)
پس به طور خلاصه میتوان در تعریف فضای سایبر گفت:
فضای سایبر، محیطی مجازی است که به شکل مادی و ملموس احساس شدنی نیست، و از ترکیب فناوریهای رایانه و مخابرات تشکیل شده که در این محیط مجازی تمام اطلاعات راجع به فرهنگها، ملل، کشورها، افراد و همه آنچه به صورت فیزیکی در دنیای واقع وجود دارد به صورت دیجیتالی موجود است و قابل استفاده برای کاربران است و البته این دنیای مجازی به کمک کامپیوتر و شبکههای بینالمللی به هم مرتبط است.

گفتار دوم: ویژگیهای فضای سایبر
به نظر میرسد برای شناسایی بهتر فضای سایبر به عنوان محل ارتکاب بزههای رایانهای لازم است ویژگیهای خاص این فضا که در ارتکاب بزه نقشی مؤثر دارد را مورد بررسی قرار دهیم.
ویژگیهای فضای سایبر که در ارتکاب بزه مؤثرند عبارتنداز:
ورود کم هزینه به این فضا، سرعت و آسان بودن راهیابی به آن، عدم وجود مالک خاص، نبود محدودیت های زمانی و مکانی، امکان دسترسی به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی سایرین، امکان ناشناس ماندن هویت افراد و … از ویژگی های فضای سایبر است.(آقامیر، 1390، 28)که به برخی از آنها به طور گسترده تر خواهیم پرداخت.
1- امکان دسترسی به فضای سایبر حتی با اطلاعات محدود
یکی از ویژگی های به واقع متمایز و در عین حال ارزشمند فناوری اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی این است که اکثر افراد با حداقل مهارت فنی می توانند از قابلیت های بسیار متنوع آن استفاده کنند. البته انس گرفتن با این فضا و پیشبرد امور آن برای زندگی در دنیای کنونی، به یکی از ضرورات تبدیل شده و حتی معدود افراد بازمانده از نسل های گذشته یک تمایل یا اعتمادی به آن ندارند، معترفند که به آن وابسته اند. همین کاربر پسند بودن فوق العادة این فناوری از یک سو و وابستگی مفرط اکثریت شوؤن خرد و کلان امروزی از سوی دیگر، از این فناوری گزینه منحصر به فردی ساخته است. با این حال نباید این دسترس پذیری فراگیر و بدون تبعیض را به کلی مثبت و سودمند ارزیابی کرد. همواره و همه جا کسانی هستند که تمایل دارند برای تحقق نیات سوء خود از قابلیت شگرف این فضا بهره برداری کنند. (جلالی فراهانی، 1389، 16- 15) برای مثال، اگر کسی بخواهد طرح های متقلبانه را برای فریب اشخاص جهت کلاهبرداری از آنها در فضای سایبر منتشر کند، با حداقل هزینه و دانش فنی این امکان را دارد که با راه اندازی یک وب سایت یا ارسال پیام های تبلیغاتی فریبکارانه به شماره های تماس یا آدرس های پست الکترونیکی، مخاطب را به سمت خویش جلب کند.
2- عدم مالکیت شخصی بر فضای سایبر و اینترنت
جهان سایبر همانند جهان واقعی، محیطی برای استفاده همه انسان هاست تفاوت آن با جهان واقعی این است که جهان واقعی هم مخلوق انسان نیست و هم استفاده از آن بدون وجود امکانات برای همه انسان ها امکان پذیر است، ولی جهان مجازی رایانه و اینترنت مخلوق انسان بوده و استفاده از آن منوط به وجود برخی امکانات مادی و معنوی است. (عالی پور، 1384 ، 222)
نبود مالک مشخص برای فضای سایبر منافاتی با نظارت و کنترل بر آن ندارد، این فضا همانند جهان واقعی باید تحت کنترل و نظارت درآید. و البته این مهم تنها با آموزش نیروهای نظارتی و کنترل کاربران این فضا بدون محدود کردن افراطی آزادی تبادل اطلاعات میسر است.
3- امکان ناشناس ماندن هویت افراد
حضور در فضای مجازی به علت ویژگی های خاص آن امکان گمنامی و حذف نشانه های فیزیکی به کاربر اجازه می دهد که به آسانی نقش های متعدد و متفاوتی را در زمان های مختلف و با تنظیمات مختلف مورد دلخواه خود بازی کند. (پیشگامی فرد و همکاران، 1389، 207)
وقتی برخی افراد وارد فضای خیالی می شوند، هویت های مجازی ایجاد می کنند و در این راه بعضی ها آن چنان پیش می روند که عکس هایی از هنرپیشه های زیبا را پخش می کنند و می گویند که عکس خودشان است. (حسینی، 1383، 39)و البته همین ویژگی در مراحل ائین دادرسی و تعقیب مجرمان سایبری بیشترین مشکلات را ایجاد کرده است؛ به این صورت که تدابیر سنتی و کلاسیک به هیچ وجه در مبارزه، تعقیب و مجازات این مجرمان کارآمد نمی باشد مثلا نوع تعقیب، بازرسی محل وقوع جرم و حتی گاهی ضبط و توقیف آلات جرم یا توقیف یک شبکه یا تاسیسات کامپیوتری تخصص و مهارت خاصی نیاز دارد.
4- دگرگونی مفاهیم زمان و مکان درفضای سایبر
فضای سایبر، جهان ذهن هاست که از رهگذر سیستم رایانه ای و اینترنتی نمود می یابد. این جهان جدید از دام زمان و مکان رسته است، از دام زمان از این حیث که در کوتاه ترین زمان ممکن، اطلاعات مبادله شده و داده ها پردازش می شوند و به همین ترتیب جرم های رایانه ای در مدت بسیار کوتاهی در مکان های متفاوتی ارتکاب می یابند. این فضا از دام مکان هم رها است زیرا استفاده از محیط رایانه و اینترنت امکان برقراری ارتباط با همه مکان ها را فراهم می سازد و این سیر و سیاحت از مکان های مجازی در مدت زمان بسیار اندکی امکان پذیر است. (عالی پور، 1384، 223)
در فضای واقعی این مدت ارتکاب جرم از زمان قصد مجرمانه، تهیه مقدمات، عملیات اجرایی جرم و … از چند ثانیه یا چند ماه یا چند روز می تواند مطرح باشد. در جرایم سایبری این مدت زمان به چند ثانیه یا کسر ثانیه تبدیل می شود. فرد مرتکب از لحظه ورود داده غیر واقع تا کسب مال، زمان بسیار کمی را طی می کند. یا از لحظة ارسال تا دریافت مطالب افترا آمیز در کل شبکه فقط ثانیه ای یا کمتر زمان می گذرد. (زندی، 1389، 57)این سرعت عمل باعث می شود که در اکثر جرایم اینترنتی مرحله شروع به جرم از خود عملیات مجرمانه غیر قابل تفکیک یا به سختی قابل تفکیک باشد.
5- فضای سایبر بیانگر جلوه هایی از سرشت پلید انسان
فرد در فضای سایبر در عمل از روی کنجکاوی، غریزه شهوت طلبی یا حس زیاده خواهی و شرارت مرتکب اعمالی می شود که یا جرم بوده یا خلاف اخلاق اند. مراجعه همگانی به سایت های غیر مجاز، تصویرهای هرزه و محتویات شهوت انگیز بیان گر آن است که غریزه انسان ها به طور طبیعی راه به سوی این محتویات یا سایت ها دارد و کنترل های قهر آمیز دولتی یا اجتماعی یا ترس از آبروریزی نزد افراد اجتماع عامل اصلی انحراف غریزه های انسانی از مسیر طبیعی خود در فضای واقعی است. (عالی پور، 1384، 224)شاهد بر این مدعا می تواند بررسی تاریخچه هرزه نگاری باشد، چرا که هرزه‌نگاری عمری به درازای تاریخ انسان دارد. موضوعات جنسی در تمام زمان‌ها و فرهنگ‌ها وجود داشته است.

گفتار سوم: مفهوم داده و اطلاعات
میتوان همه مفروضات، معلومات، داشتهها، دانستهها، سوابق و اطلاعات را داده نامید. انسان جهت ثبت و درک مشترک هرواقعیت و پدیده از نشانههای مختص آن استفادهنمود ابتدا به صورت تصویر و در ادامه سیر تکاملی آن از حروف، اعداد و علائم کمکگرفت بنابراین هر واقعیتی یا دادهای با حروف، اعداد و علائم و یا ترکیبی از آنها قابل ثبت است. به اعداد، حروف و علائم که جهت درک و فهم مشترک از انسانها یا رایانه سرچشمه میگیرند، داده میگویند.(عالیپور، 1390، 36)
دادهها میان انسانها به شکل اعداد، علائم و حروف و در رایانهها به شکل نمادهایی قرار دادی(رمزهای صفر و یک) وجود دارند.
دادهها مجموعهای از نمادها(حروف، اعداد و علائم برای انسان و رمزهای صفر و یک برای رایانه) هستند که حقایق را نشانمیدهند و برای انسان از طریق حواس وی (بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه) و برای رایانه از طریق لوازم مخصوص(صفحه کلید، موس و غیره) بهدستمیآیند. دادهها امروزه فقط از سوی انسان یا رایانه پردازش میشوند یعنی کارهایی روی آنها صورت میگیرد. در پردازش دادهها(دادهپردازی) در رایانه، ابتدا دادهها به رایانه واردمیشوند. این دادهها، ذخیرهشده و روی آنها عملیاتی(جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و…) صورت میگیرد. پس از اینکه این عملیات (پردازش) صورت گرفت معمولاً دادهها به یک رایانه دیگر یا دوباره به انسان منتقل می‌شود. (عالی‌پور، 1390، 36)
لازم به ذکراست که در لایحه بزههای رایانهای قبل از حذف و ویرایش نهایی در کمسیون قضایی و حقوقی سه نمونه داده مورد توجه قرارگرفتهبود:
اول؛ داده رایانهای: هر نمادی از واقعه، اطلاعات یا مفهوم به شکلی مطلوب برای پردازش در یک سیستم رایانهای یا مخابراتی است که باعث میشود سیستمهای ذکرشده کارکرد خود را به مرحله اجرا گذارند.
دوم؛ داده محتوا: هر نمادی از موضوعها، مفهومها یا دستورالعملها نظیر متن، صوت یا تصویر، چه به صورت درجریان یا ذخیره شده که به منظور برقراری ارتباط میان سیستمهای رایانهای یا پردازش توسط شخص یا سیستم رایانهای به کارگرفتهشده و به وسیله سیستم رایانهای ایجادشود. سوم؛ داده حاصل از مبادله داده محتوا: هرگونه دادهای که توسط رایانهها در زنجیره ارتباطات تولید میشود تا ارتباطی را از مبدأ تا مقصد مسیریابی کند و شامل مبدأ ارتباط، مقصد، مسیر، زمان، تاریخ، اندازه، مدت و نوع خدمات اصلی و نظایر آن خواهدبود.
در کنار داده، گاه واژه نرم افزار نیز بکاربردهمیشود که در برابر سخت افزار است. بزههای رایانهای تنها برضد نرم افزار ارتکاب مییابند و هر رفتاری که مغایر با سخت افزار رایانهای باشد مانند از بین بردن یا ربایش ظاهر رایانه، مشمول عنوانهای مجرمانه سنتی خواهدبود.(عالیپور، 1390، 37)
میتوان نتیجه گرفت؛ به هرگونه اطلاعاتی که از طریق دستگاه ورودی به درون رایانه وارد می‌شود تا عملیاتی روی آن به اجرا درآید “داده” گفته میشود و جمع آن دادهها است، به عبارت دیگر به اطلاعات خاصی که وارد رایانه می شوند تا پردازش روی آنها صورتگیرد داده اطلاق میشود.(شیرزاد، 1388، 79)
در کنار داده به دو واژه پرکاربرد دیگر نیز باید انگشت نهاد نخست اطلاعات5 و دوم محتوا6: اطلاعات هرچیزی است که نشانگر آگاهی یا حقیقت است و به شیوه های گوناگون مانند دیدن، شنیدن، بوییدن، لمس کردن و حتی فکر کردن به دست می آید. برای شکل دهی اطلاعات، دادههای خام باید پردازش شوند تا به

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی فضای سایبر، هرزه نگاری، روش تحقیق، جرایم سایبری Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی هویت اجتماعی، هویت فردی، علوم اجتماعی، فرهنگ فارسی