پایان نامه با واژگان کلیدی شب امتحان، اضطراب امتحان، ناخودآگاه، نقش برجسته

دانلود پایان نامه ارشد

و استاد ميدانند. در ترم گذشته، هر نوع راهنمائي که از اين آقايان گرفتيم، به ضرر دانشجويان تمام شد. مثلاً اگر آقاي ايکس در مورد منابع امتحاني استاد مربوطه راهنمائي کرد، هنگام امتحان متوجه شديم که راهنمائي نبوده بلکه ما را گمراه کرده‌اند. يا مثلاً فرمودند استاد اين تيپ سوالات را مد نظر دارند که ديديم اصلا از آن تيپ سوالي مطرح نشده است (ا. پ؛38).
8) مشکلات تکنولوژيکي: زير ساختهاي شبکه اينترنت، عدم دسترسي به اينترنت پايا و مشکلات داخلي دانشگاه مانند مشکلات سرور به عنوان يکي از عوامل خاص آموزش الکترونيکي مطرح شده است. به عنوان نمونه ميتوان به موارد زير اشاره کرد:
* ميدوني که يکي از ابزار مهم براي اين کار يعني اموزش الکترونيکي داشتن اينترنت من خودم از هردو ونوع اينترنت ديال وادي اس استفاده ميکنم چون مجبورم دايال که خيلي کند ايدي اس هم که قطعي داره خب خداوکيلي شما قضاوت کن تو کشوري که رتبه اينترنتش تو دنيا 144 هست اونوقت انتظار داريد اموزش الکترونيکي جواب بده…
* علت اصلي مشروطي بنده اين بوده که سر کلاس ها نبوده ام آن هم به دليل مشکل مخابرات منطقه ي محل زندگي ام! اين ترم تقريبا سر همه ي کلاس ها هستم تمرين ها را مي نويسم هر چند درس هاي اين ترم به دليل اينکه ترم پيش داشته و همه را به خوبي ياد گرفته بودم کمي خسته کننده است!
* بعضي اوقات دانشجو مشکل ورود به کلاس دارد و زماني که نمي‌تواند وارد شود دلشو به آرشيو خوش مي کنه که همين آرشيو ها نيز کيفيت ندارد وگاهي اوقات نيز همين آرشيو ها قطع هستن
* خيلي وضعيت تماسها بد است و کيفيت صداي اساتيد خوب نيست و اعصاب دوستان را خده دار [خدشه دار] ميکند
آنقدر که چندين بار به خاطر مشکلات سرور و صداي فوت استاد در ميکروفون و … از ادامه کلاس منصرف شده‌اند.
9) نبود جوِّ درس خواندن در محيط مجازي: دانشجويان نبود جو درس خواندن در آموزش مجازي را به عنوان يک عامل مهم مطرح کردهاند. نمونهاي از نظرات دانشجويي که اين منظور را ميرساند به قرار زير است:
* متاسفانه از جمله معايب آموزش الکترونيکي در جو درس قرار نگرفتن دانشجو ميباشد.
دانشجوهاي روزانه و حضوري با شرکت در کلاسها ناخودآگاه در جو درسي قرار ميگيرند اما عدم اين شرايط براي دانشجوي آموزش الکترونيکي موجب ميگردد که دانشجو در بطن درس قرار نگيرد، ساعت مفيد مطالعه اش در هفته به شدت کمتر از دانشجوي روزانه و حضوري باشد. به نظر من ساير گزينه ها، مثل عدم نمره دادن اساتيد، نبود نمونه سوالات، نبود شرايط و… تنها بهانه اي است براي توجيه افت نمره اگر يک نمونه جمع کنيم از دانشجوهاي مشروطي شاهد خواهيم بود که تايم زيادي از هفته را در محل کار، مسنجر، فيس بوک، پارک عشاق و … سپري ميکند و زماني به مطالعه درس اختصاص نميدهد.
10) اعتبار مدرک مجازي: نگراني دانشجويان از اعتبار مدرک مجازي عاملي است که تأثير به سزايي در انگيزش تحصيلي دانشجوي الکترونيکي دارد. نگراني اعتبار مدرک در اين پيام دانشجو در جلسه آنلاين کاملاً مشهود است:
* […] تو مدركمون نبايد بزنن مجازي ولي گفتن ميزنن در صورتي كه برا بيام نور [پيام نور] رو ميزنن فقط سراسري
* اين همه شهريه داديم، همه امتحانامونم حضوري بود، پايان نامه هم داشتم، مقاله هم دارم، هم کنفرانسي هم ژورنالي، آيلتس 7 هم تو همين مدت گرفتم … ولي حيف که آخرش يه مدرک در پيتي با درج عنوان مرکز آموزش الکترونيکي بهمون ميدين که همه بهش يه جوري نيگا ميکنن. به خدا کلي از کسايي که از نظر هوشي خيلي از بچه هاي هم دوره ما پايينتر بودن رفتن کشورهايي مثل هند و مالزي و مدرک گرفتن و کلي هم قيافه ميگيرن، اما ما بايد تا آخرش اين عنوان قشنگ مرکز آموزش الکترونيکي بخوره تو سرمون. حييييييييييييييف کاش يه کاري مي کردين به ما هم مدرک عادي دانشگاه رو بدون درج هيچ چيز اضافه اي […]
11) به هم ريختن روش زندگي: يکي از عوامل ديگري که به عنوان کد محوري خاص آموزش الکترونيکي شناخته شد، به هم ريختن روش زندگي دانشجويان در تحصيل به روش الکترونيکي است. اين عامل از آنجا ناشي ميشود که دانشجويان به دليل بعد از ظهر بودن کلاسها بعضاً تا ساعات 9 شب درگير کلاس مجازي هستند و پس از آن سرگرميهاي وب (به ويژه براي دانشجويان کارشناسي) آن‌ها را تا پاسي از شب درگير ميکند. نمونه بارز اين مشکل، دانشجويي است که تغيير سبک زندگي خود را در مصاحبه حضوري اين‌گونه مطرح ميکند:
* [….]تا يک خواب بودم، آخه من خوش خوابم […]
[پژوهشگر: چرا تا يک خواب بودي، چرا صبح نمي خوني]
آره من دوران دبيرستان اينجوري بودم، صبح زود مي خواندم [….]
مقولههايي که ذکر آن گذشت مجموعه عواملي بودند که مستقيم يا غير مستقيم زمينه ساز ريزش و افت تحصيلي يادگيرنده الکترونيکي بودند. اين عوامل خاص آموزش الکترونيکي بوده و در ساير نظامهاي آموزشي حتي نظامهاي از راه دور متداول چون پيام نور نيز نميتوان يافت. اما دانشجويان موفق نيز عواملي را براي موفقيت خود اظهار نمودهاند. مقولههاي محوري براي عوامل موثر بر موفقيت يادگيرنده الکترونيکي در جدول ‏4-58 گزارش شده است. لازم به توضيح است، اين عوامل نيز خاص نظام آموزش الکترونيکي است.
جدول ‏4-58: کدهاي محوري براي عوامل خاص تأثيرگذار بر موفقيت دانشجوي الکترونيکي
کد محوري
زير مقوله‌ها
فراواني
مثالها
1. حضور در کلاس‌هاي مجازي
فعاليت سر کلاسها
7
شرکت در کلاس مجازي و مطالعه درس همراه با کلاس، عقب افتادن از کلاس حتي يک جلسه تأثير منفي قابل توجهي دارد.

2. كمك گرفتن از ديگر دانشجويان
تشکيل تيم دانشجويي 2 يا 3؛ هم کلاسي درس خوان
4
[…]متأهل هستم با دو فرزند 10 ساله و دو
ساله شاغل مي باشم […]و همچنين كمك گرفتن از ديگر دانشجويان علي الخصوص دانشجويان دانشگاه [نام دانشگاه] (جزوه وتمرينات مربوط به دروس) [….]
3. سازگاري روش مجازي با شرايط کار و خانواده

3
[…]در درجه اول و قبل از شروع به تحصيل، دانشجوي الكترونيكي بايد به اين نتيجه رسيده باشد كه اين سبك از تحصيل با توجه به شرايط شغلي و خانوادگي كه دارد برايش مناسب است. […]
4. شرکت در کلاس حضوري

2
بعضي از درسها مثلاً [نام درس] که بيست شدم را با استاد، صحبت مي کردم و سرکلاس حضوري مي رفتم.

در مقام مقايسه، ميتوان نتيجه گرفت، در بين عوامل خاص مربوط به آموزش الکترونيکي، عوامل موثر بر افت با 11 کد محوري پيچيدگي پديده افت را در آموزش الکترونيکي نشان ميدهد. با توجه به فراواني و مقايسه دو جدول مربوط به موفقيت و افت دانشجوي الکترونيکي ميتوان نتيجه گرفت، عدم شرکت و شرکت در کلاسهاي مجازي مهم‌ترين عامل تعيين کننده موفقيت و افت دانشجوي الکترونيکي محسوب ميشود.
کد شماره 2 يعني کمک گرفتن از ديگر دانشجويان از طرف دانشجويان موفق به عنوان يک عامل مهم موفقيت مطرح شده است. مشکل تعامل و ارتباط کد شماره 6 در جدول ‏4-57 براي دانشجويان مشمول افت بر پايين بودن يا عدم تعامل بين هم‌کلاسي‌ها دلالت دارد. در جدول ‏4-57 که عوامل مطرح شده توسط دانشجويان مشمول افت را نشان مي‌دهد، کد محوري شماره 4 بر وفق نيافتن دانشجو با سيستم مجازي اشاره دارد. اين کد با کد شماره 4 در جدول ‏4-58 هم خواني دارد. زيرا دانشجويان مشمول افت نياز به حضور فيزيکي در کلاسها را به عنوان يک نياز اساسي مطرح ميکنند، در مقايسه دانشجويان موفق سعي ميکنند با حضور در کلاسهاي فيزيکي اين نياز را برآورده سازند.
4-12 -2 عوامل مؤثر بر موفقيت و افت (مشترک ولي مهم در آموزش الکترونيکي)
آنچه تا کنون تحت عنوان عوامل و کدهاي محوري بحث شد، مربوط به عوامل خاص آموزش الکترونيکي بود. آنچنان که در مدخلِ بحث اشاره شد در طبقه دوم عواملي قرار دارند، که بين آموزش الکترونيکي و آموزش حضوري مشترک هستند اما در آموزش الکترونيکي نقش برجستهتري دارند. کدهاي محوري استخراج شده براي عوامل مشترک ولي مهم در آموزش الکترونيکي در جدول ‏4-59 آمده است.
جدول ‏4-59: کدهاي محوري براي عوامل مشترک ولي مهم بر افت تحصيلي دانشجوي الکترونيکي
کد محوري
زير مقولهها
فراواني
1. نداشتن برنامه درست
نداشتن هدف و برنامه از اول‌ترم؛ موکول کردن کارها به آينده؛ افراط و تفريط در امور؛ بي اطلاعي وندانم کاري؛ از دست دادن مديريت زمان؛ عدم استفاده دقيق از وقت؛ عدم مديريت زمان بين کار و تحصيل؛ مديريت بر کار، خانواده و تحصيل؛ عدم داشتن وقت؛ پرداختن به مسائل حاشيهاي و غير درسي؛ دوستيهاي دختر و پسر؛ پرداختن به سرگرميهاي نت؛ چت؛ فرهنگ غلط استفاده از اينترنت در دانشجويان؛ چتهاي غير درسي هنگام تدريس استاد؛ گذاشتن دروس براي روزهاي آخر و شب امتحان؛ مشاهده آرشيو شب امتحان؛ شب امتحاني شدن به دليل وجود آرشيو؛ سستي در طول ترم و نا اميدي در انتهاي ترم؛ به فکر درس افتادن؛ درس نخواندن به موقع؛ همراه نبودن با درس و کلاس مربوطه؛ خواندن بيشتر در روزهاي نزديک امتحان؛ مطالعه نکردن دروس در طول ترم
66
2. تدريس و امتحان استاد
مناسب نبودن استاد از نظر شيوه بيان؛ بالا بودن سرعت تدريس استاد در کلاس مجازي؛ عدم تسلط و تدريس بد اساتيد؛ عدم تسلط استاد بر موضوع درسي؛ بي‌تجربگي استاد؛ تلنبار شدن تدريس دروس براي هفتههاي پاياني؛ سختگيري اساتيد در امتحان؛ مشکل دروس عمومي؛ عدم دسترسي به نمونه سئوال؛ عدم هماهنگي بين کمک مدرس و استاد؛ ناتواني در کار با فناوريهاي آموزش مجازي (استاد)؛ عدم ارائه پروژه و مقاله توسط اساتيد؛ بيشتر بارم براي امتحان پايان ترم است؛ بي عدالتي (سخت گيري) در تصحيح برگهها؛ نمره دادن برخي از اساتيد؛ تناقض بين سختي امتحان و نحوه تدريس استاد؛ تفاوت امتحان با قول استاد؛ وقت نگذاشتن استاد؛ کم کاري اساتيد؛ جدي نگرفتن استاد؛ بي حوصلهگي استاد؛ ارائه دروس توسط کمک مدرس؛ اساتيد؛ اخلاق اساتيد؛ عدم برگزاري کلاس حل تمرين؛ کم بودن ساعات تدريس و حل تمرين؛ نبود ميان ترم؛ اجباري نبودن شرکت در ميان ترمها
62
3. مشغله کار و زندگي
تنهايي و کسالت در کار؛ مشغله زياد؛ تداخل ساعت کلاسها با کار؛ از دست دادن نمرات حضور در کلاس؛ شاغل بودن؛ کار همزمان به خاطر هزينه تحصيل؛ مشغله زندگي؛ فرزند داري؛ تأهل؛
39
4. مديريت آموزشي ضعيف.
اطلاع رساني ضعيف مرکز؛ نداشتن اطلاعات در مورد قوانين تحصيلي؛ عدم امکان حذف اضطراري درس؛ عدم مساعدت آموزشي (حذف درس)؛ محدود بودن در انتخاب واحد؛ عدم تنوع در واحدها؛ مشكل سايت؛ نداشتن راهنمايي و مشاوره مناسب؛ شلوغ بودن کلاس‌ها؛ عدم حمايت اساتيد و مرکز؛ بي برنامهگي مرکز در ارائه امتحانات (برنامه کلاسها)؛ نااميدي و ياس به دليل عدم پشتيباني مرکز
20
5. سن بالا
فاصله افتادن
4
6. حجم زياد دروس
حجم بالاي دروس در ترمهاي زوج؛ اخذ واحد زياد بدون توجه به توانايي خود (حجم کار و …) انتخاب واحد زياد (ترس از دير دانش آموخته شدن؛ بالا بودن حجم مطالب در ترم اول (بار شناختي)
7
7. اضطراب امتحان
ترس از امتحان؛ نداشتن حداقل اضطراب امتحان
4
8. يادگيري نقش دانشجو در مقابل دانش آموز

2
9. ضعف دانشجو در دروس پايه
مشکل حفظ کردن فرمول
7
10. مطالعه نادرست
عدم توانايي توازن در خواندن دروس ترم؛ مرور نکردن دروس؛ تمرين نکردن؛ عدم انجام تمارين و تکاليف درسي
6

در ادامه نمونههايي از اظهار نظرهاي دانشجويان متناسب با هر کدام از کدهاي محوري گزارش ميشود.
1) نداشتن برنامه درست: نداشتن برنامهريزي دقيق، به روز نبودن، انداختن دروس به هفتههاي پاياني و شب امتحان يکي از مقولههاي محوري است که توسط دانشجويان مطرح شده است. اظهار نظرهايي چون گذاشتن مطالب درسي براي شب امتحان به وفور در نظرات دانشجويان مشاهده ميشد، نمونهاي از نداشتن برنامه مناسب مربوط به دانشجوي زير است. اين دانشجو اول علت افت خود را به خانواده و مشغله نسبت ميدهد، اما سپس به نداشتن برنامه دقيق اعتراف ميکند:
* مسايلي از قبيل کار و خانواده باعث اين سه ترم مشروطي شده است. البته بايد اعتراف کنم عدم برنامهريزي هم بوده است
ولي با توجه به اينکه ديگر فرصتي براي مشروط شدن ندارم تا اخذ مدرک کارشناسي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی بندر عباس Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی اضطراب امتحان