
ص141-286؛ علوي مهر، آشنايى با تاريخ تفسير و مفسران، ص203-204؛ مهدوي راد، آفاق تفسير مقالات و مقولاتى در تفسير پژوهى، ص433-438؛ شاهرودي، ارغنون آسمانى، جستارى در قرآن، عرفان و تفاسير عرفانى، ص245-247
2 شاكر، مباني و روشهاي تفسيري، ص40
3 ابناثير، النهاية في غريب الحديث و الأثر، ج5، ص8؛ ابنمنظور، لسان العرب، ج7، ص411؛ تاج العروس، ج10، ص426
4 ابنمنظور، لسان العرب، ج14، ص201؛ ابنفارس، معجم مقاييس اللغة، ج5، ص381؛ جوهري، صحاح، ج3، ص162
5 مطهري، تکامل اجتماعي اسلام، ص170؛ نقي زاده، جايگاه قرآن کريم در فرايند استنباط فقهي، ص50-51
6 “و چون خبرى [حاكى] از ايمنى يا وحشت به آنان برسد، انتشارش دهند و اگر آن را به پيامبر و اولياى امر خود ارجاع كنند، قطعاً از ميان آنان كسانىاند كه [مىتوانند درست و نادرست] آن را دريابند..” نساء/ 83
7 حشر/ 21
8 جوادي آملي، تسنيم، ج13، ص153؛ همو، قرآن در قرآن، ص437-438
9 جوهري، الصحاح، ج5، ص2138؛ راغب اصفهاني، مفردات ألفاظ القرآن، ص429؛ ابناثير، النهاية في غريب الحديث و الأثر، ج2، ص409؛ ابنمنظور، لسان العرب، ج13، ص225
10 “سنّتى كه همواره در ميان [امتهاى] فرستادگانى كه پيش از تو گسيل داشتهايم [جارى] بوده است، و براى سنت [و قانون] ما تغييرى نخواهى يافت” إسراء/ 77
11 “درباره كسانى كه پيشتر بودهاند [همين] سنّت خدا [جارى بوده] است و در سنّت خدا هرگز تغييرى نخواهى يافت” أحزاب/ 62
12 “سنّت الهى از پيش همين بوده، و در سنّت الهى هرگز تغييرى نخواهى يافت” فتح/ 23
13 صدر، المدرسة القرآنية، ص49
14 مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج17، ص435؛ أيمن بن نبيه المغربي، السنن الإلهية في تغيير المجتمعات في ضوء القرآن الكريم جمعًا ودراسة، ص25-27؛ به منظور مطالع بيشتر رک: حيدوسي، السنن الإلهية وتفسير القرآن الكريم في العصر الحديث، ص191-192؛ زيدان، السنن الإلهية في الأمم و الجماعات و الأفراد في الشريعة الإسلامية، ص15
15 جوهري، صحاح، ج2، ص1051
16 يوسف/ 3
17 ابنمنظور، لسان العرب، ج7، ص73
18 حسين فعال عراقي، قصص قرآن و تاريخ انبياء، ص 5
19 همان.
20 حسيني ژرفا، مباني هنري قصههاي قرآن، ص66
21 صالح قنادي، قصههاي قرآن، ص15
22 همان.
23 کليني، الکافي، ج2، ص630 و به اختلاف اندک از امام صادق(ع) در ابنبابويه، اعتقادات الإمامية، ص86
24 کليني، الکافي، ج2، ص630
25 ابنبابويه، الخصال، ج2، ص358
26 نجاشي، رجال، 383، 3، 54، 143، 281؛ طوسي، الفهرست، 442؛ كشي، رجال، 375؛ ابنداود، رجال، ص307
27 کليني، الکافي، ج2، ص630
28 ابنبابويه، الخصال، ج2، ص358
29 عياشي، تفسير عياشي، ج1، ص11
30 بحراني، البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص47
31 مجلسي، بحارالأنوار، ج89، ص78
32 صفار، بصائر الدرجات، ص196؛ مجلسي، بحارالأنوار، ج89، ص98
33 فيض کاشاني، تفسير الصافى، ج1، ص60
34 نجفي، جواهر الکلام، ج9، ص295
35 ابويعلى، مسند، ج9، ص80-82؛ طبري، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج1، ص9؛ صحيح ابنحبان، ج1، ص276؛ طبراني، بىتا، ج10، ص105-106
36 ابنعساکر، تاريخ مدينة دمشق، ج42، ص400؛ بحراني، البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص47 به نقل از حلية الأولياء؛ شوشتري، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج17، ص423 و ج32، ص70-71 و ص75؛ ميرسيدحامد حسين، عبقات الأنوار في إثبات إمامة الأئمة الأطهار(ع)، ج14، ص523 و 659 و ج15، ص575
37 قاسم بن سلام(د 224ق)، ابنقتيبة(د 276ق)، بيهقي(د 458ق)، ابناثير(د 606ق) و نيز برخي از دانشمندان امامي به اين ديدگاه اشاره کردهاند. رک: ابنسلام، غريب الحديث، ج3، ص159-162؛ ابنقتيبة، بىتا، ص29-30؛ بيهقي، السنن الكبرى، ج2، ص385؛ ابناثير، النهاية في غريب الحديث، ج1، ص369؛ مازندراني، شرح أصول الكافي، ج5، ص365؛ طريحي، مجمع البحرين، ج5، ص37؛ مدني، رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين(ع)، ج7، ص321؛ بحراني، الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج8، ص99
38 نجفي، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج9، ص295
39 همو، الخصال، ج1، ص1
40 کليني، الکافي، ج2، ص630
41 ابنبابويه، الاعتقادات في دين الإمامية، ص86
42 مؤدب، اهم مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه، ص125
43 “و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم، تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى، و اميد كه آنان بينديشند” نحل/ 44
44 آل عمران/ 7
45 رک: کليني، الکافي، ج1، ص213؛ صفار، بصائر الدرجات، ص 196؛ طبري، بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، ص193؛ عياشي، کتاب التفسير، ج1، ص164؛ حرعاملي، وسائل الشيعة، ج27، ص179
46 “بلكه [قرآن] آياتى روشن در سينههاى كسانى است كه علم [الهى] يافتهاند..” عنکبوت/ 49
47 صفار، بصائر الدرجات، ص205؛ کليني، الکافي، ج1، ص214؛ حرعاملي، وسائل الشيعة، ج27، ص180
48 رک: جوادي آملي، تسنيم، ج1، ص38 و 104
49 محمدي، شرح كفاية الأصول، ج4، ص95
50 ابنمنظور، لسان العرب، ج3، ص54
51 رک: مظفر، اصول الفقه، ج3، ص12
52 نقي زاده، جايگاه قرآن کريم در فرايند استنباط فقهي، ص171
53 ملکي اصفهاني، فرهنگ اصطلاحات اصول، ص364-365
54 رک: نائينى، فوائد الاُصول، ج3، ص135؛ حائرى يزدى، درر الفوائد، ص367-368؛ اصفهانى، وسيلة الوصول الى حقائق الأصول، ج1، ص475-476؛ بروجردي، نهاية الاصول، ص472؛ همو، تقريرات في أصول الفقه، ص251-252؛ تبريزى، دروس في مسائل علم الأصول، ج6، ص246
55 مظفر، اصول الفقه، ج2، ص130
56 ملکي اصفهاني، فرهنگ اصطلاحات اصول، ص365-366
57 محقق داماد، مباحثى از اصول فقه، ج2، 36-42؛ نقي زاده، جايگاه قرآن کريم در فرايند استنباط فقهي، ص187-206؛ محمدي، شرح كفاية الأصول، ج4، ص98-115
58 رك: طوسي، التبيان فى تفسير القرآن، ج1، ص9 و معرفت، التأويل في مختلف المذاهب و الآراء، ص10
59 طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، ج3، ص74
60 مؤدب، اهم مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه، ص130-131
61 برقي، المحاسن، ج2، ص300؛ حرعاملي، وسائلالشيعة، ج27، ص192؛ بحراني، البرهان فى تفسير القرآن، ج1، ص46؛ فيض کاشاني، تفسير الصافى، ج1، ص29
62 ابنبابويه، معاني الأخبار، ص259؛ مجلسي، بحارالأنوار، ج89، ص83
63 مؤدب، اهم مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه، ص142
64 رک: فاضل لنکراني، حماة الوحى، ص119-120
65 “آيا در [معانى] قرآن نمىانديشند؟ اگر از جانب غير خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسيارى مىيافتند” نساء/ 82
66 رک: سيد مرتضي(علم الهدي)، الموضح عن جهة إعجاز القرآن، ص124-127؛ قرطبي، الجامع لأحكام القرآن، ج1، ص75؛ قبيسى عاملى، تفسير البيان الصافى لكلام الله الوافى، ج5، ص176؛ فيومي، الإعجاز العددي في القرآن الكريم، ص61؛ حسن ايوب، الحديث في علوم القرآن و الحديث، ص38-39؛ صابوني، التبيان في علوم القرآن، ص42-43 و 144؛ مير محمدى زرندى، بحوث في تاريخ القرآن و علومه، ص195-196؛ معرفت، شبهات و ردود حول القرآن، ص244
67 نساء/ 82
68 خويي، البيان في تفسير القرآن، ص57-60 با اندکي تلخيص
69 “خدا زيباترين سخن را [به صورت] كتابى متشابه، متضمّن وعده و وعيد، نازل كرده است..” زمر/ 23
70 زمخشري، الكشاف، ج4، ص123
71 طباطبايي، الميزان فى تفسير القرآن، ج17، ص256؛ براي مطالعه بيشتر رک: ابنجزي کلبي، التسهيل لعلوم التنزيل، ج2، ص220؛ مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج19، ص432-433
72 رك: طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، ج3، ص43-64 و ج2، ص23؛ مؤدب، اهم مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه، ص143
73 ابنبابويه، عيون أخبار الرضا(ع)، ج1، ص290؛ حويزي، تفسير نور الثقلين، ج1، ص318
74 ابنبابويه، التوحيد، ص254-269؛ بحراني، البرهان فى تفسير القرآن، ج5، ص843
75 سيدرضي، نهج البلاغه، ص192
76 ابنميثم بحراني، شرحنهجالبلاغة، ج3، ص160
77 نحل/ 89
78 شاكر، مبانى و روشهاى تفسيرى، ص296
79 سه مطلب يادشده در ادامه اين نوشتار به تفصيل بيان خواهد شد.
80 “بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بنده خود، فرقان [كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود، تا براى جهانيان هشداردهندهاى باشد”. فرقان/ 1
81 “و ما تو را جز [به سِمَتِ] بشارتگر و هشداردهنده براى تمام مردم، نفرستاديم..” سبأ/ 28
82 “بشر را هشداردهنده است”. مدثر/ 36
83 “اين [قرآن] جز پندى براى جهانيان نيست” ص/ 87؛ تکوير/ 27
84 “و به راستى در اين قرآن، براى مردم از هر گونه مَثَلى آورديم..” كهف، 54
85 “ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى] كه مردم را راهبر است..” بقره، 185
86 براي مطالعه بيشتر رک: مصباح يزدي، قرآنشناسى، ج2، ص276-280؛ جوادي آملي، قرآن در قرآن، ص313-314
87 “پس روى خود را با گرايش تمام به حقّ، به سوى اين دين كن، با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خداى تغييرپذير نيست” روم/ 30
88 جوادي آملي، قرآن در قرآن، ص313-314
89 نجارزادگان، تفسير تطبيقى، ص36
90 ابنبابويه، عيون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص87؛ بحراني، البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص66
91 فصلت،42؛ ابنبابويه، عيون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص130؛ بحراني، البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص65
92 عياشي، کتاب التفسير، ج2، ص203-204؛ مجلسي، بحارالأنوار، ج35، ص403-404
93 “و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان..” مائدة/ 27
94 يوسف/ 3
95 جوادي آملي، قرآن در قرآن، ص301 و 437-438؛ براي مطالعه بيشتر رک: سعيد عطية على مطاوع، الإعجاز القصصي في القرآن، ص10
96 خلف اللّه، الفن القصصى فى القرآن الكريم، ص177
97 “و برخى از آنان به تو گوش فرا مىدهند، ولى ما بر دلهايشان پردهها افكندهايم تا آن را نفهمند، و در گوشهايشان سنگينى [قرار دادهايم]. و اگر هر معجزهاى را ببينند به آن ايمان نمىآورند. تا آنجا كه وقتى نزد تو مىآيند و با تو جدال مىكنند، كسانى كه كفر ورزيدند، مىگويند: “اين [كتاب] چيزى جز افسانههاى پيشينيان نيست” أنعام/ 25
98 سعيدي روشن، تحليل زبان قرآن، ص285-291
99 رک: طه حسين، في الشعر الجاهلي، ص16؛ حسن البناء، نظرات في كتاب الله، ص96؛ رمضان غريب الخميس، الإمام محمد الغزالي جهوده في التفسير و علوم القرآن، ص226؛ البته افرادي چون محمد الخضر حسين در کتاب “نقض الشعر الجاهلى” و محمد احمد غمراوى، و محمد فريد وجدى و ديگران اين ديدگاه را رد نمودند.99(حسن البناء، نظرات في كتاب الله، ص96)
100 رك: عبدالكريم خطيب، القصص القرآنى فى منطوقه و مفهومه، ص277-280
101 خلف اللّه، الفن القصصى فى القرآن الكريم، ص 20-61
102 همان، ص56 و ص119-121
103 ص/ 21-22
104 احزاب/ 72
105 يس/ 13-29
106 مائده/ 112-115
107 بقره/ 259
108 بقره/ 260
109 مائده/ 27-31
110 اعراف/ 189-190
111 سعيدي روشن، تحليل زبان قرآن، ص285-286
112 خواندمير، تاريخ حبيب السيّر، مقدمه از جلال الدين همايى، ص28-30؛ سعيدي روشن، تحليل زبان قرآن، ص286-287
113بقرة/ 1-2
114 طارق/ 13-14
115 ” داناى نهان است، و كسى را بر غيب خود آگاه نمىكند، جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد..” جن/ 26-27
116 “اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مىكنيم. پيش از اين نه تو آن را مىدانستى و نه قوم تو..” هود/ 49
117 قطب، التصوير الفنى فى القرآن الكريم، ص255-259
118 رک: طباطبايي، الميزان فى تفسير القرآن، ج7، ص165-167؛ مطهرى، سيرى در سيره نبوى، ص113-115؛ سعيدي روشن، تحليل زبان قرآن، ص287-289
119 “و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان..” مائدة/ 27
120 “ما خبرشان را بر تو درست حكايت مىكنيم..” كهف/ 13
121 “[بخشى] از گزارش [حال] موسى و فرعون را براى [آگاهى] مردمى كه ايمان مىآورند، به درستى بر تو مىخوانيم” قصص/ 3
122 “آرى، داستان درست [مسيح] همين است..” آل عمران/ 62
123 رک: احمد عمر ابوشوفه، المعجزة القرآنية، ص209؛ مصطفى ديب البغا؛ محيى الدين ديب مستو، الواضح في علوم القرآن، ص181-183؛
