پایان نامه با واژگان کلیدی خلیج فارس، حمل و نقل، تجارت جهانی، بهره بردار

دانلود پایان نامه ارشد

زنجیره ی تأمین، یکپارچگی و هماهنگی و همکاری در راستای گشودن گره های تجارت، یکی از اصول مهم تجاری است بنابراین، کمک به بازگشت کانتینرها به چرخه ی درآمد زایی باید مورد توجه مسوولان بنادر نیز قرار گرفته به تعیین تعرفه ها به گونه ای که از طرفی به شرکت های کشتیرانی فشار وارد نشود و از طرف دیگر وارد کننده را در سرعت ترخیص کالایش ترغیب نماید مبادرت ورزند همچنین با برنامه های بازاریابی و دادن مشوق ، صادرات و واردات بیشتری را به بندر خود جذب کنند(دیاز و دیگران، 2011). این نگاه که کشتی به هرکجا برود بار نیز به همانجا می رود منسوخ شده و امروزه بنادر متوجه گردش کالاها و عوامل تأثیرگذار بر حرکات آن هستند. در عمل، هرچه رسوب کانتینر در بنادر بیشتر گردد، عایدی بندر از محل درآمد انبارداری بیشتر شده و در صورت عدم محدودیت در محوطه های بندری و به دلیل محدودیت اثر کانتینرهای خالی بر کارایی و ازدحام بندر در این حالت، تمایل بندر برای کمک به بحث کانتینرهای خالی به عنوان معضلی جهانی کمرنگ می شود، البته لازم به ذکر است که در شرایط رکودی و نبود مشتری این به نفع خطوط نیز هست که کالای محتوای کانتینر دیرتر ترخیص شده تا از صاحب بار اجاره ی کانتینر دریافت گردد که البته در این حالت صاحب کالا متحمل هزینه های اضافی می گردد. در بندر خرمشهر نیز، متأسفانه دیدگاه دوم غالب است و برنامه های ضعیف در بحث کانتینرهای خالی دنبال شده و به این مسأله به عنوان بخشی درآمدزا برای بندر نگاه می شود و مسوولان تأکید دارند که تنها علت این مسأله در این بندر، عدم تعادل در صادرات و واردات بندر خرمشهر است که یک مشکل بازرگانی است نه بندری و راهکار حل شدن آن، تراز شدن تجارت این بندر و تغییر ماهیت به سمت صادرات محوری است.
بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل16 (UNCTAD) در سال 2011 میلادی به میزان 8. 5 میلیارد تن کالا توسط کشتی‌ها در بنادر جهان تخلیه و بارگیری شده است. در این راستا میزان عملکرد ترمینال‌های کانتینری بنادر دنیا 531 میلیون تی ای یو اعلام گردید و از میان 22 میلیون کانتینری که در سال مذکور در بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان تخلیه و بارگیری گردید؛ تعداد 2. 8 میلیون کانتینر مربوط به بنادر جمهوری اسلامی ایران بوده که 90 درصد آن یعنی 2. 6 میلیون کانتینر آن مربوط به ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی می باشد(تارنمای سازمان بنادر، 1393). با توجه به گسترش تجارت جهانی و اهمیت و نقش غیرقابل انکار کانتینرها در صنعت حمل و نقل و با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های پایانه های کانتینری در ایران و قدرت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در این پژوهش به بررسی استراتژی های کشتیرانی ها و بندر خرمشهر در راستای مدیریت کانتینرهای خالی وارده به این بندر پرداخته شده است.
در ادامه ابتدا به معرفی کوتاهی از بندر خرمشهر و ترمینال کانتینری آن پرداخته و سپس پیشینه تحقیق بررسی شده است.
2-3-معرفی بندر خرمشهر(تاریخچه)
بندر خرمشهر در شمال غربی خلیج فارس و در جنوب غربی جمهوری اسلامی ایران و در همسایگی جنوب شرقی کشور عراق (مرز زمینی شلمچه) در محل تلاقی رودخانه های اروندرود و کارون در استان خوزستان واقع شده است.  این بندر سابقه ای طولانی در امر تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره برداری از اسکله های ویژه پذیرش کشتی های اقیانوس پیما در بندر خرمشهر در سالهای آغازین 1300 شمسی شروع شده و در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسیده است، بطوری که در سالهای قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن تعداد 20 اسکله یکی از بزرکترین بنادر کشور بحساب می آمد و در سال 1356 چهار میلیون تن کالای عمومی از طریق این بندر به کشور وارد شده است. (تارنمای بندرخرمشهر:1393)
در سال 1308 شمسی اولین کشتی اقیانوس پیما در اولین اسکله بندر خرمشهر پهلو گرفته و در سال 1941 میلادی 6 اسکله توسط متفقین برای مقاصد نظامی و در سال 1323 شمسی دو اسکله دیگر برای فعالیتهای تجاری ساخته شد و سپس از سال 1355 برای توسعه بندر چهار اسکله تجاری دیگر به این مجموعه اضافه گردید . در سالهای پیش از جنگ بندر خرمشهر به دلیل دارا بودن موقعیت خاص طبیعی و استراتژیک یکی از قطب های پر رونق تجارت در ایران محسوب می گردید و کشتیهای بزرگ با آبخور 9 متر و ظرفیت 15 هزار تن می توانستند در کناره این اسکله ها پهلو بگیرند . متصل بودن بندر به شبکه راه آهن سراسری از روی اسکله ها یکی از مزیتهای بسیار مهم این بندر محسوب می گشت و لذا کشتی های اقیانوس پیما از اغلب نقاط جهان عازم این بندر می شدند .
بنادر آبادان و خرمشهر از زیر ساختهای مناسب بازرگانی برخوردار هستند و قرار گرفتن آنها در کنار آب شیرین اروندرود و کارون، موقعیت بین المللی تجاری و صنعتی، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس و امنیت آبراه اروندرود، برای کشتیرانی فرصتهایی هستند که از طریق آن بازرگانان می توانند کالاهای خود را به این بنادر وارد و از تخفیف ویژه ای که مسوولین محترم کشورجمهوری اسلامی ایران برای ترخیص کالاهای ورودی تجار در نظر گرفته اند ، استفاده نمایند . در حال حاضر کلیه زیرساخت های قبل از جنگ اعم از اسکله ها ، انبارها و محوطه های بندر خرمشهر بازسازی شده است.
راههای ارتباطی
مجتمع بندری خرمشهر از طریق جاده های زمینی و بین المللی درجه یک با مراکز جمعیتی (داخلی و خارجی) ارتباط دارد. این منطقه از طریق جاده با فواصل 997، 125، 100، 15کیلومتر به ترتیب با شهرهای آبادان، بندر امام خمینی (ره)، اهواز و تهران وبا فاصله 10 کیلومتر از مرز زمینی شلمچه مرتبط می گردد. راه آهن سراسری ایران نیز از طریق اهواز به بندر خرمشهر متصل می باشد. این خط علاوه بر اینکه راهی ارزان و مناسب برای دستیابی به سایر مناطق ایران می باشد امکان برقراری ارتباط با سایر کشورهای همسایه مانند: عراق، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی  را میسر می سازد(وبسایت بندر خرمشهر:1393) .  
مناسب ترین بندر برای ترانزیت زمینی و دریایی کالا به عراق
بندر خرمشهر با توجه به مشکلات موجود در ارسال کالا به عراق، مناسبترین گزینه برای ترانزیت کالا به این کشور می باشد. این بندر به دلیل نزدیکی به بنادر عراق و فاصله 15 کیلومتر تا گذرگاه مرزی شلمچه از مزیت منحصر به فردی برخوردار بوده و همزمان قابلیت ترانزیت کالا از طریق زمینی و دریایی را دارا است . با توجه به استقرار بندر خرمشهر در جنوب غربی ایران و مسافت کوتاه این شهر با استان های غربی ایران، این بندر گزینه مطلوبی برای ترانزیت کالاهای عراقی از طریق گذرگاه های غربی کشور( مریوان، باسمات، ایلام و مرز خسروی )است . (وبسایت بندر خرمشهر:1393)
2-4- ترمینال کانتینر:
مهمترین ترمینال بندرخرمشهراست که پس از بازسازی رسماً فعالیت خودرا آغاز نموده است و درراستای اجرای اصل  44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ازاواسط سال82 راهبری و بهره برداری از ترمینال (به مدت 10 سال) به شرکت کشتیرانی جنوب ـ خط ایران واگذار گردید .
• اسکله ها :
ترمینال کانتینر بندر خرمشهر دارای 7 پست اسکله اختصاصی به طول 740 متربا آبخور حدود 7 متر می باشد.
• تجهیزات ساحلی کانتینری :
اسکله های کانتینری بندر خرمشهر مجهز به 2 دستگاه گنتری کرن و 1 دستگاه جرثقیل گاتوالد و یک دستگاه جرثقیل 60تن موبایل می باشد .
• یاردهای کانتینری17 :
یاردهای کانتینری بندر خرمشهر دارای مساحتی معادل 165. 000 هزار مترمربع است .
• انبار و محوطه 18CFS :
انبار CFSترمینال کانتینر با 10000 مترمربع انبار مسقف و 10250 مترمربع محوطه آسفالته ی محصور، مجهز به کلیه امکانات و تجهیزات مربوط به عملیات تخلیه بارگیری واستریپ استافینگ می باشد.
• محوطه استقرار کانتینرهای یخچالی :
یارد مخصوص استقرار کانتینرهای یخچالی در محوطه B ترمینال کانتینر ایجاد گردیده است.

2-4- تجهیزات ترمینال کانتینر :

2-4-1- تجهیزات ساحلی :
ردیف
نوع تجهیزات
تعداد
واحد
ظرفیت (تن)
شرح
1
گنتری کرن
2
دستگاه
40
 
2
جرثقیل گاتوالد
1
دستگاه
100
 
3
جرثقیل لیبهر
1
دستگاه
60
 
4
جرثقیل موبایل ساحلی
1
دستگاه
90
 

(منبع: وبسایت بندر خرمشهر،1393)

(منبع: وبسایت بندر خرمشهر،1393)
2-4-2- تجهیزات محوطه ای :
ردیف
نوع تجهیزات
تعداد
واحد
ظرفیت (تن)
شرح
1
ریچ تراک
1
دستگاه
15
 
2
ریچ استاکر(پر)
5
دستگاه
40
 
3
ریچ استاکر(خالی)
2
دستگاه
15
 
4
لیفتراک
2
دستگاه
15
 
5
لیفتراک
1
دستگاه
10
 
6
لیفتراک
7
دستگاه
3
 
7
کشنده
18
دستگاه
23

(منبع: وبسایت بندر خرمشهر،1393)

2-5- سیستم مدیریت امور ترمینال های کانیتنری
این نرم افزار به سفارش شرکت کشتیرانی جنوب – خط ایران جهت مدیریت امور ترمینال های کانتینری در بنادر جنوبی کشور (بندرخرمشهر – امام خمینی و عسلویه) تهیه گردیده و جهت انجام امور ذیل مورد استفاده قرار می گیرد.
• تخلیه و بارگیری کشتی ها ی کانتینری
• عملیات نگهداری کانتینرها در ترمینال ها
• آمار روزانه ترمینال های کانتینری  
• عملیات ترخیص کالا و کانتینر توسط صاحبان کالا
 مزایای سیستم
• بررسی و تغییر در عملیات سنتی و تبدیل آن به عملیات الکترونیکی
• حذف عملیات اضافی
• مطابقت با نیازهای روز
• دستیابی به یک وحدت رویه در زمینه ثبت و نگهداری کالا
• جلوگیری از جعل و تقلب احتمالی در عملیات
• دریافت گزارشات مفید و سریع مدیریتی از سیستم
• در دسترس بودن اطلاعات از هر نقطه از بندر
• قابلیت ردگیری کالا توسط صاحبان کالا و شرکتهای کشتیرانی
• بی نیازی به فضای زیاد جهت بایگانی اطلاعات به دلیل الکترونیکی بودن سیستم(وبسایت بندر خرمشهر:1393)

2-6-فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی یک بندر
از زمان ورود کانتینرها به عرصه ی تجارت جهانی تا به امروز، معضل کانتینرهای خالی همواره وجود داشته است و بنادر مختلف نیز با کمبود یا مازاد آن رو به رو بوده اند. این معضل برای پیشرفته ترین بنادر دنیا نیز وجود دارد اما میزان موفقیت بنادر مختلف در مدیریت آن به دلیل داشتن سیاست ها، تعرفه ها و قوانین و مقررات خاص، متفاوت بوده است.
با وجود این که مقالات خارجی متعددی در زمینه ی کانتینرهای خالی نگارش شده اند، موارد محدودی فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی را بررسی کرده اند. بویله (2006) در مقاله ای با عنوان” لجستیک کانتینرهای خالی:واقعیت ها، مسایل و استراتژی های مدیریتی”عوامل ایجاد کننده ی معضل کانتینرهای خالی را بدین موارد خلاصه کرده است:
عدم تعادل تجارت شرق-غرب و شمال-جنوب مبنای اساسی ایجاد معضل کانتینرهای خالی است اما موارد اضافه تری نیز وجود دارند که به این اتفاق شدت می دهند:عدم تعادل در تعرفه ها و هزینه های مرتبط با جابه جایی کانتینرهای خالی از نواحی دارای مازاد کانتینر خالی به مناطق دارای کمبود؛هزینه های حمل و نقل داخلی؛سود حاشیه ای و فرّار شرکت های اجاره دهنده ی کانتینر؛هزینه ی تولید یا خرید کانتینرهای جدید نسبت به اجاره ی آن؛شرایط انعقاد قراردادهای اجاره؛هزینه ی بازرسی و نگهداری کانتینرهای قدیمی ؛و در آخر هزینه ی دفع و اسقاط آن
سایت خارجی مشاوران کانتینر19 نیز فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی را بدین صورت معرفی کرده است:
2-6-1- عوامل ریشه ای ایجاد معضل کانتینر خالی عبارتند از:
• عدم تعادل در تجارت
• عدم تعادل درنرخ کرایه
• هزینه پایین تولید کانتینر جدید
• سرمایه گذاری سنگین در کانتینرهای جدید
• قیمت کانتینر جدید در مقابل حمل و نقل کانتینر
• هزینه ی نگهداری بالا در مناطقی که تقاضای کانتینر خالی زیاد است
و در ادامه به توضیحات زیر پرداخته اند:
2-6-1-1- عدم تعادل در تجارت20
عدم توازن تجاری رامی توان به عنوان عامل اصلی از عوامل انباشت کانتینرهای خالی بین وجهی21 نام برد. براساس اظهارات مدیریت تأمین موسسه ی us-based، در فوریه ی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی استراتژی ها، سلسله مراتب، سلسله مراتبی، تحلیل سلسله مراتبی Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی سازمان ملل، نویسندگان، استراتژی ها، مکان یابی