پایان نامه با واژگان کلیدی بندر عباس

دانلود پایان نامه ارشد

ر استاد نمره 10 مي‌داد شايد قبول مي‌کردم که نمره خودمو داده چون اين دفعه [اين دفعه] امتحانم و خيلي خوب دادم و تبعيض هم به اين خاطر گفتم که ما با دانشجويان روزانه امتحان داديم و سوالات يکي بود ولي براي روزانه استاد دروس بجهت افزايش نمره پروژه تعريف کرد ولي هرکاري کرديم به ما مجازيها پروژه نداد و هميشه به ما ميگه من نه رحم داريم و نه انصافو حق اعتراضم به نمره داده شده نداريم چون بلافاصله تائيد نهايي ميشد. در درس [نام درس] هم خيلي اعتراض کردم چون مطمئن بودم نمره من 8 نميشد ولي فقط دونمره به نمره من افزوده شد و 10 شد که متاسفانه بخاطر مسافت راه نميتونم دانشگاه بيام حضوري با استاد صحبت کنم چون بندر عباسم و رفت و امدم هزينه زيادي داره و الان هرچه درمياريم بايد بايت [بابت] دو درس [نام درسها] بديم […..]
دانشجوي ديگري در مورد تبعيض بين دانشجوي الکترونيکي و حضوري اين‌گونه اظهار نظر ميکند:
* مشروعيت دادن به يک دانشجوي مجازي ميتونه تأثير زيادي در موفقيتش داشته باشد مثل دعوت کردن از اين دانشجويان در همايش ها و سمينار هاي مختلف، توسط دانشگاه يا هر کار ديگه اي که به دانشجو شخصيت دانشجو بودن را بدهد. نسبت دادن واژه هاي غير حضوري، مجازي، الکترونيکي به اين دانشجويان، اين باور را در آن‌ها بوجود مياورد که به عنوان يک دانشجوي واقعي بحساب نمي آيند و وقت خود را بيهوده دارند تلف ميکنند در حالي که نحوه درس خواندن و امتحان دادن اين دانشجويان به مراتب سخت تر از دانشجويان حضوري است. اين احساس که در قبال اين همه زحمت باز هم به آن‌ها بي مهري مي‌شود، چيزي است که سبب سردي و بي انگيزگي اين دانشجويان مي‌گردد.
دانشجويي علاوه بر تبعيض بين دانشجويان حضوري و مجازي به تبعيض بين دانشجويان شهرستاني و تهراني اشاره ميکند. اظهار نظر ذيل که مربوط به يک دانشجوي کارشناسي ارشد در مصاحبه تلفني است، اين مطلب را نشان ميدهد:
* يک مشکلي که هست، بچه هايي که تهران هستند، خيلي خوب مي تونن نمره بگيرند. در حق ما خيلي اجحاف مي شه. يکي از دانشجوها مي گفت من اومدم پيش استاد ازش تونستم نمره بگيرم. من از بهترين دانشگاه فارغ‌التحصيل شدم. جزء بهترين ورودي ها هستم. از [نام دانشگاه] فارغ‌التحصيل شدم. اما عملاً بجز امتحان دادن کاري نمي تونم بکنم. نمي تونم بليط هواپيما بگيرم بيام برم براي نمره گرفتن.
2) عدم مشارکت در کلاس مجازي: از جمله عوامل خاص آموزش الکترونيکي بوده که به عنوان عامل موثر بر افت تحصيلي توسط دانشجويان مطرح شده است، به عنوان نمونه ميتوان به اظهار نظر دانشجوي زير اشاره کرد:
* به علت شاغل بودن مشکل اصلي شروع کلاسها قبل از ساعت 17 مي باشد که بنده بخاطر مسئوليت شغلي
نميتوانم در کلاس حاضر شوم و در اين ترم دو درس درساعتهاي 15 و 15:30 ارايه شده که اين مشکل را در ترم گذشته نيز بيان کردم.
* […] , من تا پايان سال گذشته کار ثابتي داشتم که کلي وقتم را ميگرفت، اين امکان براي فراهم نمي شد که درکلاس ها شرکت کنم و به درس را بخوانم و امسال از کارم استعفا دادم و تمام وقتم را براي درسم گذاشتم و در فرصت 2 ماه به درسا رسيدم و درسته معدل خوب نشه اما همين که درسا را پاس کردم و مشروط نشده و قبولي درس سختي مانند [نام درس] که اولين بار بود برداشتم نتيجه بد نبود و در تمام کلاس ها حضور فعال داشتم
* من ترم ر و [را] خيلي خوب شروع کردم هم خوب درس مي خوندم و هم تکاليف رو صحيح و سر موقع انجام مي دادم اما از بعد از عيد به دليل ناخوش احوالي خانمم و تنهايي ما در تهران باعث شد که تمام توان بعد از ساعتي کاري رو صرف ايشون کنم. به طوري که در اون ايام خيلي از کلاس ها رو شرکت نکردم و فرصت ديدن آرشيو هم پيدا نشد.
اما با اين حدود يک ماه قبل از امتحانات شروع به خواندن کردم ولي فقط توانستم [نام دو درس] رو خوب بخونم

3) مسائل روان‌شناختي محيط يادگيري الکترونيکي: از جمله مقولههاي محوري و مهم براي افت تحصيلي دانشجوي الکترونيکي مسائل و پيامدهاي روانشاختي محيط يادگيري الکترونيکي است. اين کد محوري بر مشکلات انگيزشي و احساس تنهايي دانشجو در تحصيل الکترونيکي، عدم حس دانشجويي و غيره اشاره دارد. نمونههايي از گزارههاي دانشجويان به قرار زير است:
* مدتهاست که مي خوام براي شما پيام بفرستم اما… به يه بن بست برخورد کردم که هيچ هوايي براش وجود نداره از درس، از نشستن پاي نت، از اين همه اس سي او، از ثابت بودن فضاي نت …خسته شدم ديگه انگيزهاي براي ادامه دادن و درس خوندن ندارم ميترسم اين ترم مشزوط بشم درمان اين بي هوايي چيه؟؟؟؟؟
* يكي از مشكلات اينه كه گاهي اساتيد نزديك به 2 ساعت بدون وقفه درس ميدن و چون مافقط صدا داريم خيلي كسل كننده ميشه وهيچ حرفي براي تنوع واستراحت فكري خارج از درس نميزنن كه شايد دليلش ضبط شدن محتواي كلاس ياشه

* فضاي دانشگاه رو ميرسن، گلکاري ميکنن، اما اين فضا کجا تنوع داره! يه بار طراحي سايت رو تغيير دادند اونهم حدود 1 ماه مشکل داشتيم، نخواستيم مارا به خير تو اميد نيست شرّ مرسان. چطور دوست داشته باشيم، تنوع ايجاد کنيم؟؟!
* بارها به اين مسئله فکر کردم که انصراف بدم ولي بعد پشيمون شدم جوري شده که نه راه پس دارم نه راه پيش. بلا تکليف بلا تکليف. چيزه ديگه اي هم که هست اين طريق درس خوندن هيچ انگيزه اي به من نمي ده و بد تر از درس خوندن زده مي شم ولي خوب چاره چيه؟
* در پاسخ بايد عرض کنم که من هميشه در کلاسهاي مجازي شرکت ميکردم و پيش ميرفتم اما نميدانم چرا نمره هايم کم ميشدند. به نظر من با اين سيستم درس خواندم بسيار مشکل است و بايد کلاسهاي حضوري حتما بيشتر داشته باشيم. با توجه با اين مسائل بنده خيلي نااميد شدم از ادامه تحصيل به اين شکل. واقعاً عصبي ميشدم وقتي ميديدم که اين همه تلاش ميکردم و در آخر هم به اين شکل ميشد نمرات
نمونه زير مربوط به يک دانشجوي اخراجي است که روش ديگري براي ادامه تحصيل خود انتخاب کرده است. اين دانشجو نبود حس دانشجويي را به دليل عدم ارتباط بين اساتيد و دانشجويان اين‌گونه شرح ميدهد:
* الان بنده دانشجوي کارشناسي ناپيوسته دانشگاه [نام دانشگاه] مي باشم. به جرات ميتوانم بگويم مشغله ام بيشتر شده و سطح درسي اين واحد دانشگاهي نيز نسبتاً بالاست (حداقل از مجازي بالاتراست) اما الان دانشجوي موفقي هستم و چون دائما در دانشگاه حضور داشته و با اساتيد و دانشجويان ديگر در تعامل هستم تلاش زيادي براي درسم ميکنم. در زماني که در سيستم مجازي بودم با آنکه در بسياري از کلاسهاي مجازي شرکت داشتم اما به هيچ عنوان (تاکيد ميکنم به هيچ عنوان) تعامل مناسبي با دانشجويان و اساتيد نداشتم و حتي حس دانشجو بودن نيز نداشتم بنابراين با توجه به شاغل بودن انگيزه پاييني براي درس خواندن داشتم. هرچند که الان ميدانم چگونه بايد براي درس خواندن در سيستم مجازي برنامه ريزي مي کردم. اما به [هر] حال تأثير کلاس حضوري بسيار بيشتر از مجازي مي باشد.
گلايه دانشجوي زير مشکل ديده نشدن و حس مجازي بودن را به خوبي نشان ميدهد:
* باز کردن بخش ويدئو کنفرانس در کلاسهاي مجازي. به اين شکل که دانشجويان موظف به رعايت شرايط کلاس حضوري اعم از پوشش و نظم در کلاس، خواهند بود. اين موضوع، بحث دور بودن از جو کلاس منتفي خواهد شد؛ و دوستان بجاي اينکه کلاس مجازي خودشون رو با چت کردن در محيط ياهو مسنجر از دست بدند و کارهاي متفرقه انجام دهند، با انگيزه بيشتري به درس توجه خواهند کرد؛ و حُسن ديگري که اين امکان خواهد داشت، برطرف شدن بخشي از حس مجازي بودن است.
4) وفق نيافتن دانشجو با سيستم مجازي: توانايي انطباق دانشجو با روش مجازي، کد محوري ديگري است که نمونه گزارههاي دانشجويي آن به قرار زير است:
* به نظر من با اين سيستم درس خواندم بسيار مشکل است و بايد کلاسهاي حضوري حتما بيشتر داشته باشيم. با توجه با اين مسائل بنده خيلي نااميد شدم از ادامه تحصيل به اين شکل. واقعاً عصبي ميشدم وقتي ميديدم که اين همه تلاش ميکردم و در آخر هم به اين شکل ميشد نمرات
* کلا ترم قبل از درس خوندن مجازي کلافه شدم، ترم قبل خوشم نيامد از شيوه مجازي جايي نبود که از استاد بپرسم که خوب تو امتحان جواب دادم يا نه، جايي نبود که اشکالم را بپرسم.
5) مشکلات کلاس مجازي: آنچنان که در کد محوري اول گذشت، عدم شرکت در کلاس مجازي يکي از مهم‌ترين علل افت تحصيلي دانشجويان الکترونيکي است. عدم مشارکت دانشجويان ناشي از عوامل متعددي است که شاغل بودن دانشجو يکي از دلايل آن است. کد مشکلات کلاس مجازي به عواملي اشاره ميکند که ميتوان علت عدم شرکت دانشجويان در کلاس مجازي باشد. اظهار نظرهاي دانشجويي زير مصاديق مشکلات کلاس مجازي را نشان ميدهد:
* خود سيستم يک جوريه که آدم را تنبل مي کنه. ضعف خيلي داره… شکل آموزشي يک جوريه که تو آدم رغبت به وجود نمياره… دانشجو احساس حضور در کلاس نمي کنه، اگر بگيم حضوري بيان که الکترونيکي نمي شه ميشه حضوري
* […]همه استادها در پايان درس فرصتي ميدهند که سوالات و ابهاماتي اگر وجود داره پرسيده بشه ولي به نظر من ديگه فايده نداره چون از وقت خودش که گذشت ديگه فراموش ميشه که اصلا چي ميخواستي بگي تازه بعدش بايد تايپ کني و تا بخواي بگي چي منظورت بوده و تا استاد اون اسلايد رو بياره و… (اگه مشکل بند 1 بالا پيش نياد!!!)[مشکل سرعت اينترنت] از حوصله کلاس خارجه و بعضاً خيلي از همکلاسي ها تحمل ندارند، و من خودم بارها گرفتار اين موضوع شدم و کلا بيخيال از سوالم شدم، و من از جمله افرادي هم هستم که زياد سوال ميپرسم ولي اکثرا به جوابي که ميخوام نميرسم و الکي ميگم فهميدم، چون نميتونم بيان کنم که سوال من اصلا اين نبود تا بخوام توجيح کنم چي ميخوام کلي طول ميکشه و آخر کلاس همه ميخوان خسته نباشيد بگويند و بروند (ا. پ؛50).
* […] يه مشکل ديگه هم اينکه چون هيچ پرسش و پاسخي از دانشجويان نيست ما درس رو ميزلريم موقع امتحان.
* ولي همان طوري که دوستان گفتند يکي از مهم‌ترين مشکلات اين سيستم آموزشي عدم برقراري ارتباط کلاميست و بعضاً در دريافت مفهوم هر دو طرف دچار ابهام ميشوند.
6) مشکلات تعامل و ارتباط: عدم يا کم بودن ارتباط و تعامل بين دانشجويان، دانشجويان با استاد و دانشجويان با دانشجويان سال بالايي از جمله عواملي بود که به عنوان علل افت تحصيلي دانشجويان مطرح شده است. نمونههايي از گزارههاي دانشجويي به قرار زير است:
* […] تمامي بچه ها براي رفع مشکلات درسي از مسنجر استفاده مي‌کنند يعني دقيقاً همان سوالاتي که دانشجويان حضوري سرکلاس ازهم مي پرسند.
* بنده تنها مشکلي را که در اين نوع تحصيل ميبينم ارتباط کم استاد و دانشجو هست و اين ارتباط کم باعث بروز مشکلاتي از قبيل عدم دريافت پاسخ براي اشکالاتي است که در طول ترم براي دانشجو به وجود ميايد.
* [..]کلا ترم قبل از درس خوندن مجازي کلافه شدم، ترم قبل خوشم نيامد از شيوه مجازي جايي نبود که از استاد بپرسم که خوب تو امتحان جواب دادم يا نه، جايي نبود که اشکالم را بپرسم.
7) تکثّر منابع و محتوا: ديجيتال بودن منابع و وجود آرشيو کلاس مجازي، فايلهاي پي دي اف، پاورپوينت اساتيد و ساير منابع معرفي شده از طرف استاد و بعضاً توسط برخي از دانشجويان، موجب تکثر در منابع محتوا شده و موجب سردرگمي دانشجويان مجازي ميشود. نمونههايي از گزارههاي دانشجويي به قرار زير است:
* يکي از عوامل هدر رفتن وقت دانشجويان و نداشتن تمرکز به درس موازي کاريه مثلاً اگه ما سه منبع اسيو [محتواي الکترونيکي آموزشي] و کتاب وکلاس مجازي رو داشته باشيم اگه اين منابع اموزشي به جاي اينکه تکميل کننده خلاهاي هم باشند در يک راستا باشن مثلاً تو اس سيو همون مطالبي باشه که استاد تو کلاس گفته و اون چيزي که استاد گفته دقيقاً از کتاب باشه که متاسفانه غالبا اينطور ه دانشجو اگه بخواد از اين منابع استفاده کنه در واقع وقت خودش رو تلف کرده
* افرادي هستند که تحت عنوان کمک مدرس با اساتيد در طول ترم همکاري ميکنند. متاسفانه بعلت عدم ارتباط کافي بين استاد و دانشجو، دانشجويان اين افراد را بعنوان پل ارتباطي خود

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی اضطراب امتحان، معنادار بودن Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی شب امتحان، اضطراب امتحان، ناخودآگاه، نقش برجسته