پایان نامه با واژگان کلیدی قرآن کریم، باورهای دینی، متون اسلامی، امام حسن (ع)

دانلود پایان نامه ارشد

گیری های خصمانه خود امیدوار بودند دعوت پیامبر (صلی الله علیه وآله) اسلام را متوقف نمایند و مردم را از اطراف او پراکنده نمایند و با افسانه خواندن وحی و دستورات آسمانی پیوسته در تلاش بودند تا حق طلبان را با سمپاشیهای گوناگون از نزدیک شدن به پیامبر (صلی الله علیه وآله) باز دارد.
بیماری مهلک تهمت همانند دیگر شاخه های جنگ روانی و نرم، پیامدهای شوم و آثار مخربی دارد که لازم است پس از شناخت این بیماری خسارت بار در درمان آن تلاش جدی شود زیرا موج سیاسی این بیماری امنیت و آرامش و آبروی افراد را تهدید می کند.

4. تهدید
یکی دیگر از شاخه های جنگ روانی و ابزار دشمنان و نظام های سلطه با بهره گیری از نفوذ و قدرت اقتصادی و تبلیغاتی و رسانه ای و نظامی، تهدید و ارعاب رهبران و هادیانو مصلحان جامعه است زیرا آنان نفوذ کلمه و جذابیت برنامه های مخالفان خود واهمه دارند و بر همین اساس حضور آنان را در صحنه های مختلف اجتماع بر نمی تابند و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به زندان و تبعید و محرومیت از حقوق فردی و اجتماعی و در نهایت به شکنجه و قتل و کشتار تهدید می کنند چنانکه مشرکان مکه نقشه کشیدند که پیامبر (صلی الله علیه وآله) اسلام را یا به زندان بیندازند و یا به قتل برسانند و یا تبعید کنند و خداوند این خاطره را برای پیامبر (صلی الله علیه وآله) بازگو می کند و می فرماید:
«وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِين»‏
«به خاطر بیاور زمانی که مشرکان مکه نقشه می کشیدند که تو را یا به زندان بیفکنند و یا به قتل برسانند و یا تبعید کنند207»
بدون تردید این گونه تهدیدها اختصاص به مشرکان مکه ندارد بلکه جباران تاریخ با تکیه بر زور و قدرت و قلدری در برابر منطق متین و رسای پیامبر (صلی الله علیه وآله) ان الهی و پیروان راستین آنان صف آرائی می کردند و آنان را به خروج از وطن و سرزمینشان تهدید می کردند چنانکه قرآن کریم از زبان آنان نقل می کند.
«وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا»
«کسانی که کافر شدند به پیامبر (صلی الله علیه وآله) خود گفتند ما قطعا شما را از سرزمین خود اخراج خواهیم کرد مگر اینکه به آئین ما باز گردید208»
قرآن کریم سر گذشت شیب و یارانش را بازگو می کند که از ناحیه اشراف زورمند و خود خواه تهدید به اخراج از سرزمین و وطن شدند و به آنان گفتند:
«قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا قالَ أَ وَ لَوْ كُنَّا كارِهِين»‏
«ای شعیب سوگند یاد می کنیم که تو و کسانی را که که به تو ایمان آورده اند از شهر و آبادی خود بیرون خواهیم کرد یا به آئین ما باز گردید209»
از آنجا که زبان جباران و اشراف و زور مندان متکبر و خود خواه و نظام های سلطه زبان زور و تهدید و ارعاب است اسلام نیز مسلمانان و ملت های مستضعف و در بند را به یک اصل حیاتی توجه می دهد و آن آمادگی کامل در برابر تهدید دشمنان و هجوم احتمالی آنان است و با صراحت می فرماید:
«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم»‏
«در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانایی دارید از نیرو آماده سازید و همچنین اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد ) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید210»
سیره عملی اولیاء دین و معصومین نشان می دهد که آنها برای مقابله با دشمن از هیچ فرصتی غفلت نمی کردند و در برابر تهدید و توطئه و شعار معاندان با شعار کوبنده تر برای پاسخگویی به شبهات دینی و فرهنگی با خطبه ها و مناظرات و تربیت شاگردان به مقابله بر می خاستند.

5. تطمیع
گرچه زندگی و پیشرفت جامعه امروز در علم و صنعت و تکنولوژی با زندگی گذشتگان و اقوام پیشین متمایز است لکن با مطالعه و تحلیل رخدادهای گذشته و بررسی احوال آنان می توان دریافت که مسیر باطل محوران در انحراف جوامع و استفاده آنان از ابزارهای جنگ نرم یکی است هر چند روشها باقتضاء شرایط زمانی و مکانی متفاوت باشد زیرا جامعه امروزی از همان انحرافات و نابسامانی هائی رنج می برد که بشریت دیروز در آن گرفتار بوده است و تجربیات بجا مانده از وقایع و اتفاقات گذشتگان می تواند سرمایه گرانسنگ و میراث ارزشمندی برای بشریت امروز و فردای جامعه باشد.
هوسبازان و هوسرانان و نظام های سلطه و حاکم و حاکم دیروز با حربه هائی چون حربه تزویر و تحمیق در پی اهداف شیطانی خود بودند و آنجا که حربه تزویر و تهدید موثر نبود از حربه تطمیع بهره می بردند و مقاصد شوم خود را تامین می کردند.
در جامعه کنونی نیز همان سیاست از ناحیه تطمیع کنندگان اعمال می شود و با تطمیع افراد چهره حقیقت را دگرگون می سازند و تطمیع شدگان نیز از باب «حب الشی یعمی و یصم و یبکم» دوست داشتن چیری انسان را کور و کر و گنگ می کند تنها به طمعه خویش می اندیشند نه حقیقیتی را می بینند و نه در برابر باطل فریاد می کشند خود در وادی ضلالت و گمراهی اند و دیگران را نیز قربانی اشتباهات خود می کنند.
در آموزه های دینی و متون اسلامی در خصوص طمع مذمت های فراوانی وارد شده است خاصه آنکه طمع از جمله صفات رذیله ای است که نقش اساسی در ارتکاب جرایم و مفاسد اجتماعی دارد.
امیرالمومنان غالب لغزش های انسان را طمع و چشمداشت می داند و می فرماید:
«قرباگاه اندیشه ها زیر برق آرزوهاست211»
آن حضرت طمع ورزی را خواری و زبونی می داند چنانکه فرموده است:
«طمعکار همواره زبون و خوار و ذلیل است212»
از منطر آن حضرتطمع ورزی نوعی اسارت بندگی و بردگی است و می فرماید:
«طمهع ورزی بردگی همیشگی است213»
سیاست تطمیع را قریشیان نسبت به پیامبر (صلی الله علیه وآله) خدا به کار گرفتند و از حضرت خواستند اگر انگیزه اش از دعوت به آئین یکتاپرستی و مخالفت با معبودهای دروغین نیازمندی و تهی دست است ما ثروت هنگفتی در اختیارش قرار می دهیم و اگر طالب منصب و مقام هست ما او را فرمانروای خود قرار میدهیم و از حضرت می خواستند که از عیب جویی بت ها دست بردارد.
ولی آن حضرت با سخنان قاطع و دندانشکن دست رد بر سینه آنان زد و فرمودند به خدا سوگند هرگاه آفتاب را در دست راست من و ماه را در دست چپ من قرار دهند (یعنی سلطنت عالم را در اختیار من بگذارند) که از تبلیغ آئین و تعقیب هدف خود دست بر نمی دارم هرگز حاضر نمی شوم و دست بر نمی دارم و هدف خود را تعقیب می کنم تا بر مشکلات پیروز آیم و به مقصد نهایی برسم یا در طریق هدف جان سپارم.
البته سیاست تطمیع نسبت به افراد بی بصیرت و سطحی نگر و ظاهر بین و ساده لوح همیشه کارساز بوده است چنانکه معاویه بن ابی سفیان زبان مخالفان را با حربه تطمیع قطع کرد و خلافت را به سلطنت موروثی تبدیل کرد.
سیاست تطمیع سنگرهای جمعه و جماعات را به ناسزاگویی علیه امیرمومنان (ع) تبدیل کرد و دین فروشان خود خواه و متکبر برای رسیدن به درهم و دینار و زندگی اشرافی خود رضایت مخلوق را بر رضایت خالق ترجیح می دادند.
سیاست تطمیع امثال عبیدالله بن عباس را که از جمله فرماندهان لشکر امام حسن (ع) بود شبانه به اردو گاه دشمن می کشاند و با تضعیف جبهه حق، امام مجتبی (ع) را تنها می گذارد و نتیجه این خیانت تحمیل صلح بر امام مسلمین شد.
سیاست تطمیع جبهه دشمن را آنچنان تقویت کرد که سپاه یزیدی حاضر شدند برای کشتن میوه دل پیغمبر خدا واقعه جانسوز کربلا را به وجود آورند و برای دریاقت جایزه راس بریده اش بر یکدیگر سبقت گیرند.
در شرایط کنونی نیز همین نسخه پیشینیان توسط استعمار گران جدید جهت تقویت جبهه نفاق عرضه می شود و تنها را مقابله با آنان بیداری و تقویت باورهای دینی و مکتبی است.
در گذشته، فتنه‌ها عموماً بعد از فراهم شدن ناخواستة بسترها و زمينه‌ها توسط عده‌اي از افراد بانفوذ رهبري مي‌شدند. اما امروزه مطالعات فراوان مردم‌شناختي، جامعه‌شناختي، روان‌شناختي، سياسي، منطقه‌اي و تاريخي دربارة يک ملت صورت مي‌گيرد تا نقاط قوت و ضعف آن به دست آيد و بهترين، سريع‌ترين و کم‌هزينه‌ترين شيوه براي براندازي نظام حاکم بر آن جامعه به کار گرفته شود.
فتنه‌هاي اين دوران، همراه با برنامه‌ريزي‌هاي راهبردي دقيقي صورت مي‌گيرند. با شناخت‌ شگردهاي فتنه‌گران بهتر مي‌توان به مقابله با فتنه پرداخت. فتنه‌اي مي‌تواند مؤثر باشد که براي همة‌ قدم‌هاي بعدي خود برنامه‌ داشته باشد. طبيعتاً اگر فتنه‌گران تجزيه و تحليلي استراتژيک از وضعيت يک جامعه نداشته باشند، نمي‌توانند فهم درستي از قدم‌هاي بعدي و حوادث آينده داشته باشند، فقط جلوي چشم خود را مي‌بينند و به همين دليل احتمال پيروزي آنان بسيار ضعيف است. افزون بر داشتن برنامة استراتژيک، براي اجرايي کردن استراتژي‌ها نيازمند تاکتيک‌ها و روش‌هاي کنش متناسب با هر موقعيت خاص هستند.
تفاوت ديگر: در فتنه‌هاي مدرن، حمايت‌هاي خارجي از فتنه‌گران قدرتِ مانور آنان را افزايش مي‌دهد. در گذشته به اين شکل نبود. فتنه‌ها بيشتر بُعد داخلي داشتند. جين شارپ، يکي از تئوريسين‌هاي کودتاهاي مخملي و انقلاب‌هاي رنگين، به فتنه‌گران توصيه مي‌کند که در برنامه‌ريزي استراتژيک خود از جمله اموري که بايد متناسب با وضعيت اجتماعي مردم و با توجه به حساسيت‌هاي آنان در نظر بگيرند اين است که مشخص کنند چه زماني و چه نوع کمکي از چه گروه خارجي براي پيشبرد اهداف آنان مفيدتر است: آيا کمک‌ها از طريق سازمان‌هاي غيردولتي همچون جنبش‌هاي اجتماعي، گروه‌هاي ديني و سياسي و اتحاديه‌هاي کارگري صورت گيرد، مفيدتر است يا از طريق نهادهاي بين‌المللي و رسمي.
6. استفاده از شعارهاي خوب و جذاب
بسياري از فتنه‌گران چنين وانمود مي‌کنند که خواهان امنيت و آرامش مردم و اصلاح امور جامعه‌‌اند: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
منافقان زمان پيامبر، به منظور کارشکني در کار آن حضرت و برنامه‌ريزي براي حرکت‌هاي براندازانه، کوشيدند از راه تأسيس مسجد (مسجد ضرار) به هدف خود نايل شوند. نيت اصلي آنان ضربه زدن به اسلام و ارتباط با مخالفان خارجي و کارشکني در فعاليت‌هاي دولت اسلامي بود؛ اما با استفاده از قالبي زيبا و از راه تأسيس مسجد به انگيزه حمايت از مردم و ضعيفان و پيراني که رفتن به مسجد «قبا» براي‌شان دشوار بود، مي‌خواستند به هدف خود دست يابند: «وَ الّذِينَ اتخَذُوا مَسجِداً ضِرَاراً وَ كفْراً وَ تَفْرِيقَا بَينَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِّمَنْ حَارَب اللّهَ وَ رَسولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنّ إِنْ أَرَدْنَا إِلا الْحُسنى وَ اللّهُ يَشهَدُ إِنهُمْ لَكَذِبُونَ214»
در فتنة سقيفه يکي از بهانه‌هايي که براي کنار زدن امير مؤمنان داشتند اين بود که اگر علي جانشين پيامبر شود، موجب جنگ و آشوب در جامعه شده و به مصلحت جامعة نوپاي اسلامي نيست! اين سخن خليفة دوم قابل تأمل است که گفت: «علي … سزاوارترين مردم براي حکومت است؛ ولي قريش تاب عدالت او را ندارد؛ زيرا اگر حکومت را بر عهده گيرد، راهي براي گريز از حق باقي نمي‌گذارد و در آن صورت، مردم بيعت خود را مي‌شکنند و در برابر او مي‌ايستند!» خليفة دوم، به شهادت منابع اهل سنت، مي‌گفت: «پيامبر در واپسين ساعات عمر خويش مي‌خواست دربارة خلافت علي وصيت کند؛ اما من براي جلوگيري از فتنه، او را از اين کار بازداشتم!» عمر مي‌گفت چون علي در جنگ‌هاي زمان پيامبر بسياري از قريشيان و کفار را کشته است، حال اگر خليفه شود، موجب اختلاف و دودستگي در جامعة اسلامي خواهد شد!
استفادة ابزاري معاويه از قرآن در جنگ صفين؛
استفاده از نماد رنگ سياه از سوي بني عباس براي مقابله بني اميه و

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق با موضوع آمريکا، "ابرقدرتي، "پاد، انگليس Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی حکومت اسلامی، جامعه اسلامی، آخرالزمان، حقوق بشر