پایان نامه با واژگان کلیدی قاچاق کالا، نیروی انسانی، اتوماسیون اداری، حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

نمایند در اختیاررده بالاتر قرا می گیرد. (ارسال به رده بالاتر،ارسال به یگان های همجوار،ارسال به یگانهای زیر دست،ارسال به ستادها و…).
لازم به ذکر است مراحل مدار اطلاعاتی پیوستگی و همبستگی کامل به یکدیگر دارند واتفاق افتاده که هر چهار مرحله آن در شرایط درگیری هم زمان انجام شود. (ذاکری،1389،ص22-ص23)

در واقع برای شناسایی، کشف،دستگیری و انهدام باندها و شبکه های قاچاق کالا همواره بصورت جرایم سازمان یافته عمل مجرمانه خود را دنبال می نمایند و از گستردگی و وسعت کاری بیشتری در موقعیت جغرافیای یگان های مبارزه کننده قرار دارند بایستی به نحوه مطلوب با استفاده از منابع و مخبرین و فعالیت اطلاعاتی که لازمة آن بکار گیری افسر آموزش دیده اطلاعات که دوره های خاصی را طی کرده می توان اخبار دریافتی را به اطلاعات تبدیل سپس به مرحله عملیات و اجراء گذاشت که نتایج این قبیل اقدامات اکثراً با موفقیت بالا و کشفیات ارزش ریالی زیادی را داشتند.
2-3- 19-6- تجهیزات خودرویی
خودرو؛ خودرو به وسایلی اطلاق می شود که بدون ارتباط با وسیلة دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود، قادر به حرکت باشد. اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند وبه خودی خود بتوانند حرکت کنند، می توان وازه خودرو را به کاربرد.(شوقی،1391،ص84).
تقاضای حمل و نقل انتظامی: تقاضای حمل ونقل نیروی انتظامی، از طبیعت تقاضاض حمل ونقل عموم و مشتق شده ازمصرف کالا و مسافر در بازار و جامعه تا حدودی متفاوت است. تقاضای نیروی انتظامی مشتق شده از عواملی چون، الت اول: جابجایی نیروی انسانی در سطح شهر و حومه، منطقه وکشور برای کار روزانه، حالت دوم: جابجایی نیروی انسانی و انتظامی در سطح شهر و حومه، منطقه وکشور به منظور حفظ امنیت عمومی، رزمایش ها ومراسم ملی، سیاسی و احتمالاً مقابله با شورش وبلوا، و ناامنی و بالاخرهجابجایی موردی و اورژانسی نیروی انسانی و انتظامی ویژه برای مقابله با سرقت،آدم ربایی، گروگان گیری، مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر وحوادث غیر مترقبه و…است. .(همان، ص84).
امروزه حمل و نقل و جابجایی کالا در کوتاه ترین زمان ممکن نقش اساسی و مهمی در برطرف نمودن نیازهای انسانها دارد. قاچاقچیان کالا در جهت حمل کالای قاچاق خود از خودروهایی مختلفی استفاده می نمایند. تریلی های حامل کانتینر که مقدار زیادی اجناس متفاوت و باارزش بیشتر در حمل و نقل کالای صادراتی وترانزیتی، خودروهای تانکردار ضمن جابجایی مواد سوختی مورد نیاز مردم در حمل فرآورده های نفتی قاچاق و خارج از شبکه ، خودروهای تویوتا 2 اف و3 اف که خودرویی شاسی بلند و تندرو بودن قابلیت حمل کالاهای ممنوعه ،فراورده های نفتی قاچاق وسایر کالاهای قاچاق را در مناطق کوهستانی و صعب العبور و مناطق هموار برعهده داشته چراکه نیروی رانشی و کششی پرقدرتی دارد همچنین خودروهای سواری تندرو نظیر پژو 405 ،زانتیا، سانتافه و… در حمل و جابجایی کالاهای قاچاق شامل؛سیگار،مشروبات الکلی، حمل مواد سوختی ،اسلحه ومهمات، طلا وغیره بدلیل سرعت زیاد و شتاب اولیه بالا توسط قاچاقچیان بکارگرفته می شود. بنابراین مأمورین مبارزه کننده با قاچاقچیان کالا الزاماً بایستی از خودروهای که قابلیت های تردد وتعقیب خودروهای قاچاق کالادر جاده های کوهستانی ،صعب العبور و جاده های هموار راداشته باشد دارا بوده و از ازنظر قیمت اقتصادی و تعمیر ونگهداری برای سازمان نیروی انتظامی با صرفه باشد ولیکن از نظر کمبود تجهیزات خودرویی در این خصوص یگانهای مبارزه کننده همواره در مضیقه بوده اند.
2-3- 19-7- ایست و بازرسی های ثابت(بلند مدت)
به لحاظ اهمیت کنترل مناطق طبقه بندی شده(حیاتی، حساس، مهم) و سرحدات مرزی و گلوگاه ها که دارای ارجحیت بالاتر امنیتی و استراتژیکی می باشند، از ایست وبازرسی ثابت استفاده می نمایند. دراین نوع ایست وبازرسی تیم های ایست و بازرسی در تمام ساعات شبانه روز در محل مستقر بوده و به کنترل وسایط نقلیه و افراد اقدام می نمایند. مکان ایست وبازرسی دائمی طوری تعیین می شود که اهداف ایست وبازرسی ثابت را عملی نماید. بطور مثال اگر هدف و منظور، برقرای امنیت یک منطقه حیاتی است. بایستی کاملاً منطقه راتحت پوشش قراردهد ویا اگر منظور جلوگیری از ورود قاچاق کالا و مواد مخدر است، کاملاً از آن جلوگیری کند. این نوع ایست وبازرسی اهمیت بالاتری داشته و با توجه به اهمیت منطقه بایستی از امکانات کافی وافراد مجرب استفاده گردد.
تیم های ایست وبازرسی ثابت حساب شده برنامه ریزی شوند چون محل ایست وبازرسی معمولاً تنها راه عبور از منطقه است و تبهکاران مجبور به عبور از آن هستند و با آمادگی لازم برای درگیری به محل ایست وبازرسی نزدیک می شوند. لذا هوشیاری مأمورین بسیار ضروری است. معمولاً ایست وبازرسی ثابت(درازمدت) در مبادی زیر برقرار می گردد:
1- مبادی ورودی و خروجی شهرها و مناطق استراتژیکی؛
2- مبادی ورودی و خروجی به مرزهای زمینی،دریائی وهوائی؛
3- مبادی ورودی و خروجی به مراکز حیاتی ،حساس ومهم؛
4- مبادی ورودی و خروجی به محل اسکان شخصیتهای درجه یک مملکتی،
5-گلوگاه های ورود قاچاق کالا ومواد مخدر. (گل محمدی خامنه،1384،ص48- ص50).
2-3- 19-8- ایست و بازرسی موقت (کوتاه مدت)
گاهی به لحاظ شرایط حاکم ولزوم انجام اقدامات ضربتی ضروری است گشتی ها در نقاط مختلف محدوده استحفاظی استقرا یافته، ایست وبازرسی انجام دهند، این نوع ایست وبازرسی در مدت زمان کوتاه در محلهای خاص انجام می گیرد. انتخاب مکان مناسب برای این نوع ایست و بازرسی اهمیت دارد و زمان آن نباید طولانی گردد و هدف آنها جلوگیری از سرقت، پیشگیری از جرایم و دستگیری متهمین فراری و مظنونین و برخورد با سارقین مسلح و عبوری کالاقاچاق در مقاطع خاص زمانی است.
مکانهای مناسب برای استقرا گشتی ها در ایست وبازرسی موقت؛
1-زوایای کور منطقه گشتی مانند؛ پیچ خیابانها وجاده ها، پل ها، در خارج از شهرها، تپه ها، صخره هاو کوهها: موقعیت فیزیکی بازرسی موقت باید محلی باشد که از دید خودروهای عبوری مخفی بوده وهنگامی که به تیم ایست وبازرسی می رسند، قدرت هرگونه عملیات و امکان ابتکار عمل از آنها گرفته شده و در حالت انفعالی قرار گیرند و تسلیم گردند.
2- سربالایی ها؛ بعلت کاهش سرعت و تقلیل میدان دید راننگان آخرین نقطه سربالایی ها که منتهی به سراشیبی می گردد،مکان مناسب برای ایست وبازرسی موقت می باشد.
محل و موقعیت ایست و بازرسی
در ایست وبازرسی برای انجام ماموریت باید سرعت وعبور خودرو ونفرات محدود گردد، این عمل را معمولاً با ایجاد موانع عملی می سازند. برای پناه گرفتن و استتار نیز باید سنگر و وسایل تأمینی استفاده نمود.1- ایجاد موانع؛ 2- ایجاد سنگر. (همان،صص50- 54).
2-3- 19-9- برنامه ریزی
برنامه ریزی یک عملکرد مبتنی بر آینده و پیشتازانه است. افراد به منظور آمادگی برای آینده برنامه ریزی می کنند. سازمانها نیز برنامه ریزی می نمایند تا اگر قرار است تصمیمی اتخاذ شود یا اقدامی صورت بگیرد، برای این کار آماده شوند. شاید برنامه ریزی تحلیلی ترین جنبه مدیریت باشد که مستلزم میزان خاصی از آینده نگری و خلاقیت است، وتمایل به اختصاص زمان کافی دارد. متأسفانه فرهنگ پلیس عمل گراست وبه دنبال راه حلی سریع می گردد. در نتیجه مردم وسازمان ها اغلب زمانی در برابر مشکلات قرار می گیرند که دیگر دیر شده است وآن مشکل تبدیل به بحران شده اند.
برنامه ریزی مؤثر اهمیتی خاص برای پلیس دارد. محافظت از جان و مال مردم، حفظ نظم و مبارزه با قاچاق کالا و… در جامعه بستگی به پاسخگویی به موقع پلیس ومبادرت به اقدامات مناسب است. برنامه ریزی اغلب با شناسایی یک مشکل آغاز می شود. این مشکل می تواند توسط مأمور گشتی، رئیس پلیس، کارکنان، شهروندان و یا هرکس درداخل یا خارج از سازمان شناسایی شود. اگر اصل سطح اختیار در یک اداره پلیس رعایت شود، برنامه ریزی به شیوه ای نسبتاً آسان بسیاری از مسائل را حل وفصل کرده و نیاز به توجه ویژه برنامه ریزان و واحد برنامه ریزی نخواهد داشت.
برنامه ریزی بخش مهمی از شغل مدیران و سرپرستان است. تنها مسائلی که در هیچ یک از سطوح کاری اداره پلیس قابل حل نبوده ونیاز به تحقیقات گسترده دارند، باید به واحد برنامه ریزی ارجاع داده شوند. (استرکی، 1390، ص207- ص208)

مراحل برنامه ریزی
صرف نظر از اینکه برنامه ها،توسط یک واحد برنامه ریز مجزا طراحی شده باشند یا توسط یک مدیر پلیس،از پنج مرحله تشکیل یافته است: 1) تحلیل اهداف، 2) پیش بینی، 3) تحلیل ابزار، 4) اجراء، 5) ارزیابی. (استرکی، 1390، صص209-210)
2-3- 19-10- انواع طرح های پلیس
در سازمانهای پلیس طرح های وجود دارند که باید شناسایی شوند چون کار پلیس فوق العاده متفاوت است. چهار نوع اصلی از طرح ها عبارتند از:
1) طرح های انفعالی؛ طرحهای که در واکنش به یک بحران یا تصمیمی بوجود می آیند که از بیرون بر اداره پلیس تحمیل شده باشند.
2) طرح های عملیات احتمالی؛ در وسعت و تمرکز با هم متفاوتند اما در تلاش برای آماده سازی قبلی برای رویدادهای احتمالی مشترکند.
3) طرح های کارایی عملیات؛ این گونه طرح ها به دنبال بهبود بخشیدن به عملیات های روزمره اند. مانند طرح مبارزه با قاچاق کالا طرح های کارآیی عملیات ممکن است در واکنش به درک مسائل سازمان یا صرفاً به عنوان بخشی از یک تلاش در دست اقدام برای بهبود کارآیی و اثر بخشی عملیات ها ایجاد شوند.
4) طرح های استراتژیک.(راهبردی)؛گسترده ترین طرح های پلیسی اند و معمولاً طول مدت بیشتری از سایر طرح ها دارند. این طرح ها با رسالت، اهداف ومقاصد اصولی سازمان ارتباط یافته و برای تحقق این اهداف راه کارهایی کلی معرفی می کنند.(همان ،صص211-212)
2-3- 19-11- اتوماسیون اداری
امروزه ارتباطات ومکاتبات اداری در سازمان ها و موسسات اقتصادی، به دلیل گسترش و توسعه روز افزون تغییرات فناوری در جهان و نیز افزایش سریع تغییرات محیطی و لزوم پاسخگویی سریع و مناسب سازمان به این تحولات کاملاً متحول شده است. بدین منظور استفاده از سیستم اتوماسیون اداری به عنوان روشی نوین، از سویی به جریان کار سرعت می بخشد و از سویی دیگر، با جمع آوری اطلاعات مجموعه فعالیت های سازمان و طبقه بندی آنها، بستر مناسبی را برای سرعت بخشیدن به امور روزمره  فراهم می سازد. مسلماً با تسهیل فرایند انجام کارها، یکی از اهداف هر سازمان که همانا رضایت ارباب رجوع و افزایش بهره وری منابع انسانی است، حاصل می شود. بنابراین تأثیر به کارگیری اتوماسیون اداری بر بهره وری منابع انسانی، 2 شاخص کارایی و اثربخشی را نیز در بر دارد و چون بهره وری تلفیقی از کارایی: درست انجام دادن کارها و یا انجام دادن کارهای درست و اثر بخشی: کارهای درست انجام دادن و یا انجام دادن کارهای درست است ، یعنی هم متضمن کارایی است و هم اثر بخشی (صرافی زاده و علیپور،1388) . بهره وری یعنی استفاده بهینه از منابع گوناگون جهت تولید کالاها و خدماتی که رضایت مصرف کنندگان را جلب کند، رضایت شغلی کارکنان را به حداکثر برساند و مطلوبیت زندگی کارکنان را در همه ابعاد آن، افزایش دهد. به طور کلی بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت درون داد بر برون داد یک فرد ، واحد و سازمان یا یک ملت به کار گرفته می شود. در این صورت اگر میزان تولید و خدمات یک سازمان بیش از مجموعه میزان نیروی کار ،سرمایه، مواد و وسایلی باشد که به کار گرفته است، می گوئیم سازمان مورد نظر، بهره وری دارد. یکی از عواملی که می تواند در افزایش بهره وری نقش مهمی ایفا کند، تکنولوژی اطلاعات است. از عمده دلایل کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی در محیط های اداری ، افزایش بهره وری کسانی است که در این ادارات کار می کنند. (انصاری،2013، سایت مقالات علمی مدیریت). درحال حاضراتوماسیون اداری در پلیس آگاهی ناجا- پلیس مبارزه با قاچاق کالا وارز از سال1385 راه اندازی و با رده های تابعه خود درسراسر کشور ارتباطات و مکاتبات اداری ازاین طریق انجام می گیرد.

2-3-20- منابع انسانی(سرمایه انسانی)
نیروی انسانی یا عامل انسانی بی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی قاچاق کالا، تعزیرات حکومتی، آیین دادرسی، پایگاه داده ها Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی سرمایه انسانی، نیروی انسانی، منابع انسانی، آموزش کارکنان