
(C7-25)
ايجاد موتور جستوجوي ملي(C7-36)،
ايجاد وب 2 (شبكه اجتماعي) (C7-37) ،
فناوريهاي هوش مصنوعي (ديتا سنتر، پردازش ابري) (C7-38)
ايميل داخلي (C7-39)
ايجاد، ساماندهي و تقويت نظام ملي اطلاعرساني رايانهيي (H2-1)
توسعهي كمي وكيفي شبكهي اطلاعرساني ملي (H2-2)
تأمين سطوح و انواع مختلف خدمات و امكانات اين شبكه (H2-3)
توسعهي زیرساختهای علمی و فنی امنیت شبکههای الکترونیکی و سامانههای اطلاعاتی و ارتباطی(H2-51)
ايجاد و توسعهي شبكهي ملي اطلاعات (H3-5)
ايجاد و توسعهي مركز داده داخلي امن (H3-6)
گسترش شبکههاي ارتباطي امن، پايدار، آسان و ارزان (H5-1)
ايجاد نظام اطلاعرساني صحيح، سريع و به موقع (H5-2)
توسعهي زيرساختهاي فناوري اطلاعات(H5-38).
ايجاد شبکهي يکپارچه ارتباطي مادر (H5-59)
ايجاد شبکه ملي اينترنت براي دسترسي با کيفيت، امن و پايدار (H5-60)
تقويت و توسعهي مراکز و پايگاههاي داده (H5-61)
در كشور ما اكثر كارهايي انجام شده به خاطر اتكا به نيروي انساني داخل ميزان وابستگي كمتر است. (C1-17)
توسعهي منابع انساني
I2
سرمايهگذاريهاي بنيادي و پرورش نيروي انساني مقتدر و صرف زمان بتوانيم از اين فناوري بهرهمند شده و تهديد آن را كاهش دهيم. (C1-21)
مهمترين مساله آن توسعهي نيروي انساني متخصص و كارآمد در اين حوزه است. (C1-22)
بايد نيازهاي نيروي انساني برآورد و متناسب با شرايط روز نسبت به پرورش آنان در سطوح مختلف به خصوص مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري اقدام كنيم. (C1-26)
زمينهي رقابت سالم بين نيروهاي متخصص و با تجربه در اين زمينه فراهم شود. (C1-27)
نیازهای جاری مردم میتوان به تقاضا برای اینترنت پرسرعت اشاره کرد که دولت به راهاندازی شبكهي ملي اطلاعات (اینترنت) توجه کرده است (C3-4)
تزریق منابع انسانی فناوری اطلاعات در بدنه کسب و کارها (C3-24)
توسعهي منابع انساني فناوري اطلاعات در توسعهي كارآفريني موثر است (C6-13)
متكي بر سهم برتر منابع انساني (H1-2)
برخوردار از دانش پيشرفته (H1-1)
توليد علم(H1-5)
توجه به کسب دانش فنی،(H2-23)
افزايش بهرهوري كل عوامل توليد به ويژه نيروي كار (H2-35)
ارتقاي منابع انساني(H2-43).
ايجاد زمينه رشد معنوي منابع انساني و بهسازي و ارتقاي سطح دانش، تخصص و مهارتهاي آنان(H2-44).
تولید علم و فناوری مربوط به امنیت فضای اطلاعاتی و ارتباطی (افتا) (H2-49)
تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد(H3-1)
تامين هزينهي سرانهي تربیت نیروی انسانی متخصص (H3-2)
انتقال تکنولوژی مدرن (H4-6)
توانمندسازي كارآفرينان(H4-12)
ارتقاء سطح علمي و انتقال دانش (H5-66)
توسعهی کارکنان در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (کارآفرینی) (A5-2)
گسترش ظرفيت توليد نرمافزارهاي بومي در كشور يكي از زيرساختهاي مهم پرورش و توسعهي ظرفيت مهندسي سيستم و مديريت پروژه در اين حوزه است. (C1-25)
توسعهي نهادها
I3
پروژههاي كلاني را تعريف و اعتبارات لازم براي آن اختصاص دهد تا زمينهي فعاليت بنگاههاي مختلف را فراهم بكند (C1-32)
براي حمايت از كارآفريني در سياستهاي تشويقي در زمينهي توسعهي فناوري، نوآوري، خلاقيت طراحي و توليد محصولات نرمافزاري و سختافزاري (C1-35) و محتوا و همينطور كاهش هزينهي امكانات زيرساختي به خصوص در زمينهي شبكههاي ارتباطي داشته باشد.
توسعهي دخالت بخش خصوصی در هدایت فعالیتهای جاری بخش (C3-5)
همچنين حمايت از شركتهاي بومي حوزه جزو اولويتها بايد باشد. (C6-6)
بومیسازی امنیت فناوري اطلاعات (C2-14)
جايگاه ويژه براي صنعت بومي و حمايت از آن دلايل (C2-21)
کشور ما هم براي توسعه اقتصادي ناگزير است که از صنايع نرم و فناوري اطلاعات گذر کند(C7-21).
تأكيد بر جنبش نرمافزاري (H1-4)
توسعهي فناوري اطلاعات (H2-8)
تقويت همكاري مراكز علمي، آموزشي، پژوهشي و صنعتي كشور(H2-36)
تکیه بر فناوری بومی و توانمندیهای تخصصی داخلی (H2-50)
حمایت از بخشهای عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی در صنعت فناوری اطلاعات (H3-7)
بسط صنعت فناوري اطلاعات با استفاده از توان و ظرفيت بخشهاي عمومي غيردولتي، خصوصي و تعاوني (H3-4)
واگذاري کلیه خدمات قابل ارایه به دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت غیردولتی (H3-8)
حمایت از تولیدات داخلی(H3-15)،
ایجاد پیوند بین شرکتهای کوچک دانشبنیان با شرکتهای بزرگ سنتی (H4-10)
تأسيس مراكز پژوهش و نوآوري با مشاركت نهادهاي پژوهشي خصوصي و تعاوني (H5-10) ژ
تأكيد بر جنبش نرمافزاري (H1-4)
توسعهي فناوري اطلاعات (H2-8)
تقويت همكاري مراكز علمي، آموزشي، پژوهشي و صنعتي كشور(H2-36)
تکیه بر فناوری بومی و توانمندیهای تخصصی داخلی (H2-50)
حمایت از بخشهای عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی در صنعت فناوری اطلاعات (H3-7)
بسط صنعت فناوري اطلاعات با استفاده از توان و ظرفيت بخشهاي عمومي غيردولتي، خصوصي و تعاوني (H3-4)
واگذاري کلیه خدمات قابل ارایه به دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت غیردولتی (H3-8)
حمایت از تولیدات داخلی(H3-15)،
ایجاد پیوند بین شرکتهای کوچک دانشبنیان با شرکتهای بزرگ سنتی (H4-10)
تأسيس مراكز پژوهش و نوآوري با مشاركت نهادهاي پژوهشي خصوصي و تعاوني (H5-10)
ايجاد و تقويت شهرکها و پاركهاي علمي و فناوري و مراکز رشد (H5-11)
ايجاد انگيزه و مشوقهاي لازم براي ايجاد بنگاههاي کوچک دانشمحور. کوچک دانشمحور (H5-12)
توسعه و تقويت شركتها و مراكز توليد محصولات حوزهي فناوري اطلاعات با رويکرد شبکهيي و خوشهيي. (H5-33)
توسعهي خوشهها و شبکههاي کسبوکار با بهرهگيري از فناوري اطلاعات (H5-39).
تقويت پيوند بنگاههاي کوچک و متوسط (H5-35)
ترويج برونسپاري (H5-56)
توسعه و تقويت صنعت بومي امنيت فناوري اطلاعات. (H5-58)
ايجاد نهادهاي مشترک علمي، فني، اقتصادي، تجاري (H5-62)
افزايش كيفيت و توان رقابتي محصولات داخلي (H5-65)
توسعهی کارآفرینی از طریق پارکهای فناوری اطلاعات (A1-1)
ساخت شهرکهای اینترنتی (A2-1)
افزایش شرکتهای کوچک در حوزهي فاوا (A2-2)
توسعهی شرکتهای حوزهی فناوری اطلاعات (A5-1)
تعریف پروژهي کارآفرینی در ارتباطات و فناروی اطلاعات با هدف بررسی بازار بخش و توسعهی کارآفرینیهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات (A5-6)
مصر در حوزه کارآفرینی هدفگذاری برای ایجاد پارکهای فناوری کرده است تا از طریق آن ایدههای جدید حوزه فا را در راستای توسعهی کارآفرینی استفاده نماید. (A6-2)
از نظر اولويت كاربردي بايد نقطهي آغاز جايي باشد كه هم دستگاههاي دولتي و هم مردم بتوانند خدمات را عرضه و استفاده كنند و اين كه بايد بخش بزرگي از جمعيت را پوشش دهد؛ (C1-3)
توسعهي محتوا وكاربردها
I4
تجربياتي در كشور انجام شد كه نمونههاي موفقي بود، مثل ثبتنام كنكور، خريد كالا و خدمات، سفارش كالا و اينجور موارد. (C1-4) بايد كار به گونهيي باشد كه كار مردم را تسريع كند.
بايد فعاليتها را به فضاي مجازي ببريم و الكترونيكي كنيم (C1-12)
هر نوع فعاليت كه در فضاي حقيقي وجود دارد ميشود متناظر با آن در فضاي مجازي جستوجو كرد. (C1-15)
با سرمايهگذاري بيشتر و پذيرش خطرات و تهديدهاي نهفته در اين فناوري، سرعت توسعه و كاربرد اين فناوري را در كشور افزايش دهيم (C1-19)
با آخرين دستاوردها و پديدههاي جهاني در ارتباط باشيم تا بتوانيم خودمان را به يك سطح جهاني برسانيم و در تعامل با جهان بتوانيم از دستاوردهاي ديگران بهرهمند شويم. (C1-28)
دولت بايد برنامهيي براي استفاده از فناوري اطلاعات در درون دولت داشته باشد (C1-29)
براي حمايت از كارآفريني در سياستهاي تشويقي در زمينهي توسعهي فناوري، نوآوري، خلاقيت طراحي و توليد محصولات نرمافزاري و سختافزاري و محتوا (C1-36) و همينطور كاهش هزينهي امكانات زيرساختي به خصوص در زمينهي شبكههاي ارتباطي داشته باشد.
فرهنگسازي سرعت استفاده و كاربرد فناوري اطلاعات را بيشتر ميكند. (C1-43)
کشش شدید بخش فناوری اطلاعات در جامعه به صورت ناخودآگاه طی سالهای گذشته به صورت یک نیروی پیشران عمل کرده است (C3-1)
توسعهي تولید محتوای موثر در فضای سایبر (C3-6)
ملزم نمودن دستگاههای دولتی به ارايه خدمات از طریق شبکه(C3-12)
استفاده از فناوری اطلاعات در کشور در مقایسه با سایر کشورها از سطح پايينی برخوردار است (C3-13)
مشخص نبودن جایگاه فناوری اطلاعات در منظومهی توسعه کشور (C3-15)
ارايهي خدمات الكترونيكي ملي توسط دولت (C6-5)
عدم ارايه مناسب خدمات از سوي بنگاهها و دولت (C6-9)
خدمات مالي الكترونيكي شود (C6-10)
كاربردهاي فناوري اطلاعات مانند بانكداري الكترونيكي، بيمه الكترونيكي، ماليات الكترونيكي، آموزش الكترونيكي و…. توسعه يابد (C6-17)
سياستهاي اتخاذ شده توسط دولت در راستاي تحقق دولت الكترونيكي جهت ارايه خدمات الكترونيكي به شهروندان باشد (C6-20)
در حوزه زندگی شخصی افراد، (C2-9)
در شبكه ملی اطلاعات خدمات زیادی پیشبینی شده است، (C2-26)
با ایجاد شبكه ملی اطلاعات، اپراتورهای تلفن همراه میتوانند سرویسهای خود را 10 برابر افزایش دهند. (C2-29)
تولید محتوی نیز باید به صورت جدی پیگیری شود (C2-30)
به اندازه كافی باید تولید محتوی داشته باشیم تا نیاز به محتوی خارجی به حداقل برسد (C2-31).
تولید محتوی باید از سوی بخش خصوصی و ارایه كنندگان خدمات (C2-32)
مزيت فناوري اطلاعات در يکپارچه سازي اطلاعات (C7-16)،
مزيت فناوري اطلاعات در شفاف سازي اطلاعات (C7-17)
مزيت فناوري اطلاعات در استخراج اطلاعات (C7-18)
شبكهي ملي اطلاعات موثر در رشد كمي و كيفي خدمات دولتي، عمومي(C7-29)،
شبكهي ملي اطلاعات در بوميسازي محتوا و توسعه فرهنگ ايراني – اسلامي موثر است (C7-31)
شبكهي ملي اطلاعات باعث امنيت ميشود (C7-32)
هدف شبكهي ملی اطلاعات تولید محتوا (C7-34)
فروش محتوا به خارج از ایران و كسب درآمدر ارزي فراوان برای كشور (C7-35).
آموزش از راه دور(C7-40)،
دسترسي به بازار (C7-41)،
سلامت الكترونيكي (C7-42)
كار از راه دور (C7-43)
توليد و عرضهي اطلاعات (H2-5)
خدمات ضروري (H2-6)
ترويج فرهنگ و انديشهي اسلامي. (H2-7)
توسعه نظام اداري الكترونيكي (H2-45)
دانش بنيان كردن نظام اداري (H2-46)
گسترش كاربرد فناورياطلاعات (H5-40)
بهرهگيري از فناوري اطلاعات در بازاريابي و گسترش بازارهاي بدون مرز(H5-47).
کار از راه دور (H5-44)
به کارگيري فناوري اطلاعات در شفاف سازي نظام اطلاعاتي توليد کالا و خدمات(H5-41).
بستر سازي مناسب با بهره گيري از فناوري اطلاعات (H5-42).
تلاش در جهت گسترش شبکهها و فعاليتهاي اقتصادي (H5-43)
معماري سازماني (H5-49)
استفاده از ICT در توانمندسازی کارآفرینی در سایر حوزهها (A2-3)
استفاده از فاوا در راستای بهبود فرآیندهای کسبوکار (A3-1)
توسعه و گسترش تجارت الکترونیکی در کشور (A3-2)
جدول 413- خلاصهي كدگذاري مولفهي سوم: توسعهي كارآفريني (مستخرج از مصاحبهها و اسناد)
عبارتهاي استخراجي
كد باز
كد محوري
فناوري اطلاعات به طور كلي جوامع را در يك فضاي جديد ميبرد. (C1-13)
نوآوري
E1
توسعهي كارآفريني
E
بسياري از كسبوكارهاي جديد وجود دارد كه جاي همهي آن خالي است و
