
چارچوب ابداعی منحصر به فرد نوآوری محصول در حوزهی ارتباطات و فناوری اطلاعات
• بررسی عوامل موفقیت کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در استرالیا
6
تأثير فعاليتهاي نظارتي سرمايهگذاران مخاطره پذير بر سيستمهاي کنترلي و عملکرد شرکتهاي کارآفريني
فريست اچ ويجبنگ- دوجي بيام پوستام
2007
آمیخته
کیفی-
کمی- توصیفی پیمایشی
• ارايهی مشاوره و راهنمايي
• ارایهی آموزش
• حمايت دولت از سرمايه گذاران مخاطره پذير
• کمک دولت به عنوان سرمايهگذار در کارآفريني ديجيتال
7
ارتباطات و فناوری اطلاعات و کارآفرینی – مطالعهی تطبیقی بین آلمان و پرتغال
جائو لیتائو
جائو فریرا
2007
کیفی – مطالعهی تطبیقی
• بین سرمایهگذاری فناوری اطلاعات و نرخ کارآفرینی و اشتغال رابطهی علی وجود دارد.
• سرمایهگذاری بر روی ارتباطات و فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمی بر روی نرخ کارآفرینی و رشد اقتصادی دارد
• به لحاظ مقررات کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.
8
ارتباط دولت الکترونيکي با کارآفريني
لراکلپر
2007
—-
• ايجاد چارچوب براي کارآفريني
• افزايش اعتبارات در زمينهي کارآفريني الکترونيکی
9
کارآفرینی الکترونیکی
مانوئل اداردو
2006
کیفی –
• در عصر دانایی کسانی که میخواهند کارآفرین الکترونیکی شوند باید بیشتر کار کنند چرا که کسبوکارهای بر خط به دلیل مجازی بودن و داشتن رقیب، تأمین کننده و مشتری در جاهای مختلف نیازمند تغییرات سریع هستند.
2-3-2- مروري بر پژوهشهای داخلي
برخی از مطالعات و پژوهشهای قبلی انجام گرفته در داخل کشور به شرح زیر است.
جدول 23- خلاصهیی از برخی از پژوهشهای داخلي مرتبط با موضوع
رديف
عنوان مقاله
نویسنده
سال
متدولوژی
نتایج
1
نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعهي کارآفريني
مهناز اکبري
1389
—-
• فعاليتهاي روزمره مکانيزه ميشوند و بهرهوري افزايش مييابد، هزينههاي توليد و تحويل کالا کاهش مييابند، مشاغل جديدي بر اساس فناوري اطلاعات به وجود ميآيد و خودکار سازي فرآيندهاي خدماتي و توليدي
2
موانع رشد و توسعهي تجارت الکترونيکي در ايران
ایمان بابگلی؛ فاطمه خانلرزاده
1389
—-
• عدم وجود بستر مناسب برای توسعهی تجارت الکترونیکی
• ارزش آفريني کشورها در الگوي کسبوکاری است که حاصل تلفيق محيطهای انقلاب دیجیتال، انقلاب اینترنت و انقلاب کارآفرینی باشد.
• ارایه راهکارهایی برای پیادهسازی تجارت الکترونیکی
3
اينترنت و فناوري اطلاعات و کارآفريني
جلال بسامي
1388
—-
• ساده سازي نحوه ارايه خدمات به مشتريان و تسهيل دسترسي به آن، بهبود کارآبي و اثربخشي دولت از طريق حذب لايهها و سطوح مديريتي، تسهيل دسترسي مشتريان به اطلاعات از اين طريق که مشتري مداري جايگزين بوروکراسي اداري شود، بهبود وضعيت پاسخگويي به مشتريان و تضمين پاسخگويي در خصوص نياز آنها
4
نقش دولت در بهبود و توسعه کاريابيها به شيوه کسب وکار الکترونيکي با ابزار شبکهي ملي بازار کار
عليرضا وليپور،
محمد ابراهيم طلوعي
1388
—
• نزديک شدن به ارتباطات، دستیابی به بازارهاي جديد، افزايش ميزان فروش و سود، بهبود مديريت بر روابط مصرف کننده، عرضه کننده و کارکنان
• توسعه کمي و کيفي مراکز کاريابي به جهت تهيه و تدارک اطلاعات درباره فرصتهاي شغلي موجود و ارايه مشورتهاي شغلي به دو طرف عرضه و تقاضاي نيروي کار و افزايش قدرت جذب و ارايه اطلاعات کار
5
پروژهی سند اشتغال بخش ICT
مرکز تحقیقات مخابرات ایران
1387
کیفی- مطالعه تطبیقی
تحلیل محتوی
• قسمت اعظم آن منطبق بر برنامههای سوم و چهارم توسعه کشور نوشته شده است.
• مدلی جهت پیشبینی آینده ارایه کرده است
• به تعدادی راهبرد و عناوین پروژههای مورد نیاز برای آن منجر شده است
6
تأثیر متقابل فناوری اطلاعات بر کارآفرینی و اشتغال
محمد مهدوی، سیامک نوری، محمدرضا زاهدی
1387
—-
• اطلاعات و ارتباطات دو ابزار ضروری هر فعالیت کارآفرینانه است
• امروزه اینترنت یکی از ابزارهای ضروری در حوزهی کارآفرینی است.
• فناوری از یک سو باعث حذف برخی مشاغل شده و از سویی دیگر مشاغل جدید فراوانی را ایجاد خواهد کرد.
• کارآفرینی لازمهی توسعهی فناوری و توسعهی فناوری بستر کارآفرینی است.
• ضرورت تقویت بستر کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات یعنی شبکهی دیتا توسط دولت
7
نقش دولت الکترونيکي در کارآفريني
حشمت خليفه سلطاني
1386
—-
• اصلاحات ساختاري و نهادسازي، ايجاد مؤسسات آموزشي دولتي- خصوصي، آموزش از راه دور رسانهیي، مشاورههاي مالي- فني و مديريتي
8
شناخت و بررسي اقتصادي، مالي، بازار و سرمايهگذاري در بخش ICT کشور
مسعود نيلي
1386
کیفی- مطالعات تطبیقی
• بررسی و شناخت ویژگیهای عمومي ارتباطات و فناوری اطلاعات در دنیا و ایران و جايگاه ايران در شاخصهاي بينالمللي
• گزينههاي پيش روي و چشمانداز مطلوب سرمایهگذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
• نقش دولت و سياستهاي سرمايهگذاري در حوزه فناوری اطلاعات
• ارزيابي شاخصها و وضعيت مالي بنگاههاي صنعت ارایه خدمات مخابراتي کشور
9
ارایهی الگویی یکپارچه از عوامل موثر فناوری اطلاعات در انجام فعالیتهای کارآفرینانه
علی اکبر آقاجانی
1386
کیفی- بررسی پدیدهی خاص با استفاده از دیدگاههای تئوریک
• لزوم توجه به کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در کشور
• کارآفرینی بانوان با استفاده از فناوریهای اطلاعات
• استفاده از بخش خصوصی جهت توسعهی زیرساختهای فناوری اطلاعات
• اقدام به تشویق کارآفرینی در بخش تولید محصولات فناوری اطلاعات با نگرش بر صادرات
• تعیین نهاد متولی فناوری اطلاعات
• ایجاد مراکز رشد و شهرکهای فناوری
• اعطای تسهیلات و حمایت از کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات
10
مشارکت فناوري اطلاعات در کارآفريني
سيد عليرضا حجازي
1383
—-
• به بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعهی کارآفرینی پرداخته است.
• هفت ویژگی موثر فناوری اطلاعات در کارآفرینی را احصا کرده است.
• كارآفرینی لازمهی توسعهی فناوری و توسعهی فناوری بستر كارآفرینی است.
• دولت باید بستر كارآفرینی در حوزهی فناوری اطلاعات كه همان شبكههای ارتباطی و اطلاعاتی است، را توسعه داده و امكان دسترسی آسان همگان به این شبكهها را فراهم نماید.
• فناوری از یكسو در اثر افزایش بهرهوری، نیاز به نیروی انسانی را كاهش داده و از سوی دیگر تنوع فعالیتها و مشاغل جدید را باعث میشود كه برای نیروی انسانی بیشتری اشتغال ایجاد مینماید.
• مشاغل را میتوان در دو دسته مشاغل مبتنی بر اطلاعات و مشاغل مبتنی بر صنعت اطلاعات طبقهبندی کرد. به دستهی اول صنعت اطلاعات و دستهی دوم صنعت فناوری اطلاعات گوییم
2-3-3- مروري بر اسناد بالادستي
2-3-3-1- مروري بر سند چشمانداز بيستساله
مطابق سند چشمانداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي؛ ايران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل.
براي جامعهي ايراني در افق اين چشمانداز 8 ويژگي تعريف شده است كه از اين بين عبارتهاي زير با موضوع پژوهش حاضر در ارتباط است:
• توسعهيافته با تأكيد بر عدالت اجتماعي و بهرهمند از امنيت اجتماعي.
• برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي و توليد ملي.
• برخوردار از فرصتهاي برابر، توزيع متناسب درآمد، به دور از فقر.
• دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با تأكيد بر جنبش نرمافزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاء نسبي درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل.
همانطور كه ميبينيم در اين سند بر توسعهي اشتغال؛ توليد علم و فناوري و عليالخصوص جنبش نرمافزاري (فناوري اطلاعات) تاكيد خاصي شده است.
2-3-3-2- مروري بر سياستهاي كلي نظام در بخشهاي مختلف
يكي از اسناد بالادستي كه به تدوين سياستهاي اجرايي در هر بخشي تاثيرگذار است سياستهاي كلي نظام در بخشهاي مختلف است، در جدول زير خلاصهيي از اين سياستها آورده شده است:
جدول 24- بررسي موارد مرتبط با كارآفريني و فناوري اطلاعات در سياستهاي كلي نظام
رديف
عنوان
تاريخ ابلاغ
بندهاي مرتبط
1
سياستهاي كلي نظام در بخش شبكههاي اطلاعرساني رايانهيي
11/07/77
• ايجاد، ساماندهي و تقويت نظام ملي اطلاعرساني رايانهيي و اعمال تدابير و نظارتهاي لازم به منظور صيانت از امنيت سياسي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و جلوگيري از جنبهها و پيامدهاي منفي شبكههاي اطلاعرساني.
• توسعهي كمي وكيفي شبكهي اطلاعرساني ملي و تأمين سطوح و انواع مختلف خدمات و امكانات اين شبكه براي كليهي متقاضيان به تناسب نياز آنان و با رعايت اولويتها و مصالح ملي.
• حضور فعال و اثرگذار در شبكههاي جهاني و حمايت از بخشهاي دولتي و غيردولتي در زمينهي توليد و عرضهي اطلاعات و خدمات ضروري و مفيد با تأكيد بر ترويج فرهنگ و انديشهي اسلامي.
• توسعهي فناوري اطلاعات (به ويژه حفاظت از اطلاعات) و آيندهنگري در خصوص آثار تحولات فناوري اطلاعات در سطح ملي و جهاني و گسترش مطالعات و تحقيقات و تربيت نيروي انساني متخصص در اين زمينه.
2
سياستهاي كلي نظام در مورد “امنیت اقتصادي”
مصوب 23/10/77
ابلاغي
03/11/79
• حمايت از ايجاد ارزش افزوده و سرمايهگذاري و كارآفريني از راههاي قانوني و مشروع
• هدف از امنيت سرمايهگذاري، ايجاد رفاه عمومي و رونق اقتصادي و زمينهسازي براي عدالت اقتصادي و از بين بردن فقر در كشور است. وضع قوانين و مقررات مربوط به ماليات و ديگر اموري كه به آن هدف كمك ميكند، وظيفهي الزامي دولت و مجلس است
• قوانين و سياستهاي اجرايي و مقررات بايد داراي سازگاري و ثبات و شفافيت و هماهنگي باشند.
• نظارت و رسيدگي و قضاوت در مورد جرايم و مسايل اقتصادي بايد دقيق و روشن و تخصصي باشد
• شرايط فعاليت اقتصادي (دسترسي به اطلاعات، مشاركت آزادانهي اشخاص در فعاليتهاي اقتصادي و برخورداري از امتيازات قانوني) براي بخشهاي دولتي، تعاوني و خصوصي، در شرايط عادي بايد يكسان و عادلانه باشد.
3
سياستهاي كلي نظام در بخش تشويق سرمايهگذاري
مصوب 08/09/82
ابلاغي
29/11/89
• حمایت از مالکیت و کلیه حقوق ناشی از آن از جمله مالکیت معنوی.
• تقویت و حمایت از توسعهي سرمایهگذاری بخش خصوصی و تعاونی در فعالیتهای اقتصادی برابر با سیاستهای ابلاغی اصل 44 قانون اساسی
• تنظیم سیاستهای پولی، مالی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی و مهار نوسانات و تقویت تولید ملی.
• افزایش بهرهوری اقتصاد کشور با اصلاحات و اقدامات لازم به ویژه اصلاحات ساختاری و مدیریتی و کاهش هزینههای مبادله و رفع موانع.
• افزایش توان رقابت اقتصادی در داخل و صحنههای بینالمللی از طریق لغو انحصارات غیرضرور و تقویت ساختار رقابتی و زیرساختهای لازم و حمایت از کارآفرینی و ارتقاء خلاقیت و نوآوری
• اصلاح نظام مالیاتی در جهت تقویت سرمایهگذاری از طریق ثبات مالیاتها، شفافیت درآمدها، صراحت در مقررات و منطقی کردن معافیتها
• تجهیز پسانداز ملی، تقویت نظام پولی و هدایت بازارهای پول و سرمایه در جهت حمایت از سرمایهگذاری
• توجه به کسب دانش فنی، دسترسی به بازارهای بینالمللی، رشد اقتصادی، توسعه اشتغال و ارتقاء مدیریت و بهرهوری، در جذب سرمایهگذاری خارجی، با اولویت سرمایهگذاری مستقیم و بلند مدت
• تنظیم فعالیت مجاز سرمایهگذاری خارجی در بورس اوراق بهادار به نحوی که ثبات و تعادل بازارهای مالی و ارزی حفظ شود.
• سازماندهی رفتار تقنینی، اداری، قضایی، بازرسی، نظارت، حسابرسی و تخصصی کردن امور در جهت حمایت از سرمایهگذاری و تولید.
• توانمندسازی بخشهای خصوصی و تعاونی بر ایفای
